Moderator: Redaktörer
Glebster skrev:Jag hade börjat med att bestämma avstämningsfrekvens. Har du ändå tänkt bygga stor låda skulle jag sätta den till max 20 Hz.
Därefter simulerar du enklast olika lådvolymer vid denna frekvens och ser vad det innebär för dimensionerna på en eller två basreflexportar. Precis som du själv skriver måste det ju vara praktiskt genomförbart.
Om du märker att det inte fungerar praktiskt höjer du avstämningen 1 Hz i taget och studerar utfallet.
Calleberg skrev:Glebster skrev:Jag hade börjat med att bestämma avstämningsfrekvens. Har du ändå tänkt bygga stor låda skulle jag sätta den till max 20 Hz.
Därefter simulerar du enklast olika lådvolymer vid denna frekvens och ser vad det innebär för dimensionerna på en eller två basreflexportar. Precis som du själv skriver måste det ju vara praktiskt genomförbart.
Om du märker att det inte fungerar praktiskt höjer du avstämningen 1 Hz i taget och studerar utfallet.
Och i tillägg till det Glebster skriver, Det som begränsar dig kommer bla annat vara som du redan varit inne på Porthastigheten. 20-25 M/s kan du sikta på.
Portlängden; dvs får den överhuvudtaget rum i lådan![]()
Och tillslut: är portlängden sådan att halvågsresonans kan inträda, (ungefär som i en orgelpipa).
För t.ex 80Hz är halva våglängden 2.1 meter. det innebär att du vill ha en port som är väsentligt kortare än det. För delning 80 Hz; sikta på hälften av 2,1M, längre än så vill du inte ha porten. För delning 125Hz vill man hålla sig under 0,7M. Filterbrantheten spelar in ochså, och anväder man flacka filter så kan det vara smart att vara lite extra konservativ.
Det verkar inte alldeles självklart att halvvågsresonans ALLTID uppstår i långa portar, Dessutom tror jag att slitsportarna kan vara mindre känsliga för sådant. Men håller man sig ifrån alltför långa portar är det ett ickeproblem.
Glebster skrev:Grymt inlägg, DQ!
Glebster skrev:Finns det ens någon annan bransch som är så genomsyrad av konstigheter?!
Calleberg skrev:Kanoners!
Kan du förtydliga lite bara?
#2 Minst två gånger arean? Eller är detta slitsportens "Gyldene snitt"![]()
#4 Om man har en rak sida i porten pga av att man använder lådväggen för enkelhetens skull, är man då inte piskad till att använda 7,5 grader på expanderande sidan eftersom det handlar om att den oscillerande luften inte kan följa väggen om vinkeln är för stor?
I-or skrev:10:1 duger, 20:1 blir bra. Konens rotationsmoder (rocking modes) ligger en bra bit över elementets grundresonansfrekvens (ca 24-25 Hz) och kommer inte att exciteras av potentiell akustisk snedbelastning från porten som är avstämd till ca 20 Hz. För välkonstruerade/välbyggda element märker man för övrigt mycket sällan av rotationsmoderna eftersom asymmetrin i upphängning och motor är mycket låg.
Glebster skrev:Jag hade börjat med att bestämma avstämningsfrekvens. Har du ändå tänkt bygga stor låda skulle jag sätta den till max 20 Hz.
Calleberg skrev:Och i tillägg till det Glebster skriver, Det som begränsar dig kommer bla annat vara som du redan varit inne på Porthastigheten. 20-25 M/s kan du sikta på.
Portlängden; dvs får den överhuvudtaget rum i lådan![]()
Och tillslut: är portlängden sådan att halvågsresonans kan inträda, (ungefär som i en orgelpipa).
För t.ex 80Hz är halva våglängden 2.1 meter. det innebär att du vill ha en port som är väsentligt kortare än det. För delning 80 Hz; sikta på hälften av 2,1M, längre än så vill du inte ha porten. För delning 125Hz vill man hålla sig under 0,7M. Filterbrantheten spelar in ochså, och anväder man flacka filter så kan det vara smart att vara lite extra konservativ.
Det verkar inte alldeles självklart att halvvågsresonans ALLTID uppstår i långa portar, Dessutom tror jag att slitsportarna kan vara mindre känsliga för sådant. Men håller man sig ifrån alltför långa portar är det ju ett ickeproblem.
Subban skrev:...Ni som byggt med björk plywood, var har ni köpt det? Lokala byggvaruhandeln hade inte av tillfredsställande kvalitet m.h.p. framförallt planheten på skivorna. De byggen jag sett på nätet ser dessutom ut att ha många fler tunna lager än det jag hittade. Antar jag får vända mig till Beijer Bygg eller någon större kedja som eventuellt då får specialbeställa detta? Vad ska jag fråga efter? Är det någon speciell kvalitet?
I-or skrev:Man bör hålla i minnet att man inte behöver trötta ut sig med att bygga baslådor med überhög mekanisk impedans (styva/tunga/dämpade). Man bör se till att den första moden ligger över 200 Hz och detta åstadkommer man ganska enkelt om man använder 18 mm plywood och några interna stag. Att plywood har relativt låg förlustfaktor spelar ingen roll eftersom nyttosignalen ligger långt under den första resonansfrekvensen. E-modulen för plywood är runt 5 ggr högre än för MDF, vilket ger ungefär en fördubbling av resonansfrekvenserna.
För övrigt behöver man heller inte sikta på konstant frekvensgång för högtalaren, utan bara utnyttja den kavitetsvolym man har plats för och sedan ekvalisera fram en korrekt frekvensgång. Det enda som i stort sett händer i en mindre låda är att verkningsgraden sjunker, d.v.s. att det går åt mer effekt för en given ljudtrycksnivå vid låga frekvenser (om vi bortser från den vanligtvis försumbara distorsion som ökningen av luftolinjäriteterna ger upphov till).
I-or skrev:...Man kan mellan tummen och pekfingret säga att plywood har 4 gånger högre E-modul än MDF och därmed dubbelt så höga strukturella resonansfrekvenser som MDF allt annat lika (alternativt kan väggtjockleken halveras för plywood för samma resonansfrekvenser).
I-or skrev:Här har vi en enkel 12"-bestyckad (8 kg, mms = 0,125 kg) sluten basmodul med måtten 500x500x500 mm med MDF 15 mm (grön), MDF 19 mm (röd) och plywood 12 mm (cyan):
I-or skrev:Eller så kan man gå full Magico-knasboll och bygga lådorna i aluminium direkt.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster