Moderator: Redaktörer
kimmen skrev:Grymt snyggt, men vad är det för kondensator du har där?
Jag tycker det ser ut som en vanlig/unipolär elektrolytkondensator och den kommer nog inte göra så mycket nytta som skydd eftersom de leder ström i backriktningen och kanske också exploderar.
Den kan också tillföra kraftig distorsion om spänningen över den överstiger ca 1 V AC av samma anledning.
Bäst är nog någon platsfilmskondensator men fungerar skulle väl även en bipolär elektrolytkondensator göra.
Spänningståligheten bör dimensioneras efter förstärkaren.
momotom skrev:Snickeriet gjorde väl som alla andra snickerier. Där det inte syns eller är tämligen oviktigt vad det är för material, tar man det som man har gott om. Bara det fyller sin funktion.
audioslave skrev:Har dessa tillgängliga, skulle vid 8ohm ge en -3dB högpass vid 423Hz, kan de fungera i syfte att skydda diskanten?
https://sonicstore77.se/varumarken/mona ... uf-4-stfpk
Kalejdokom skrev:audioslave skrev:Har dessa tillgängliga, skulle vid 8ohm ge en -3dB högpass vid 423Hz, kan de fungera i syfte att skydda diskanten?
https://sonicstore77.se/varumarken/mona ... uf-4-stfpk
Ja, det där lär fungera för det du tänkt använda den till. Rekommenderar dock att du tar bort den och beräknar ett riktigt filter utan extra seriekondensator, när du kommer till filterkonstruktion. Eller om du tänkt aktiv delning mot diskanten så kan den ju få sitta kvar som feelgood-faktor och ingå i delningsfiltret.
Sen måste jag pudla då det blev fort och fel i mitt tidigare inlägg om kondensatorer. Jag skrev att det inte funkar med bipolär kondensator - jag menade ju såklart tvärtom!
Neuhausen skrev:Med rätt formade fötter på undersidan av lådan så kan du nog få lådans undersida och golvet att fungera som en ganska konsekvent portförlängare. Jag kanske övertänker det, men arean på en port som utgörs av golvet och lådan blir ganska stor även om avståndet är litet. Att skissa på en övergång mellan en ganska liten rund port och den stora arean på porten som avgörs av golv och botten är nog en intressant övning.
Men det skrivs en hel del om avancerade slitsportar här på forumet, främst med variabel area längs längden på porten. Jag tror att det är bättre än en rund port om du vill utnyttja golvet som en del av porten.
47uF låter mycket för att skydda en diskant. Särskilt med de tråkigheter som man skyddar mot, som smällar från förstärkare och liknande. Har du några värden på diskanten eller kanske till och med en impedanskurva? Resonanstoppen kan ställa till det med filtret.
På en trevägshögtalare där jag antar att du kan använd branta aktiva filter så tror jag inte att en kondensator på kanske 10uF märks mycket. Men med aktiva filter så finns också andra möjligheter, det är tex skillnad på en trevägshögtalare och en "tvåvägshögtalare med subbas i samma låda". Men det är bättre att öka värdet på skyddskondensatorn när du vet att allt fungerar. Att värdet på kondensatorer adderas när man kopplar dem parallellt gör att du kan förbereda för båda och bara koppla in en extra kabel för att få den lägre delningen.
Neuhausen skrev:Du kanske vet det, men med en signalgenerator så kan du lätt hitta den ungefärliga avstämningsfrekvensen på porten genom att hitta frekvensen där basens membran rör sig minst. Ibland hittar man det väldigt exakt i andra fall så kan det vara lite tveksamt någon Hz upp och ner.
Imperial-Blomman skrev:Ska du verkligen stoppa i lytar när du lägger ner så mycket jobb på högtalarna![]()
Kör bra plast även om de kostar mer
Maarten skrev:Mycket snyggt bygge, kul att se!
Kraniet skrev:Kan inte annat än hålla med. Ska bli kul att se det färdiga resultatet
RSG skrev:Vackert bygge!
Måste vara riktigt roligt att ha bra maskiner att tillgå, liiite avis blir man![]()
Lycka till med fortsättningen!!!
/Johan
eljulio skrev:Väldigt snygga och säker välljudande. Imponerande DIY!
Ronnie skrev:Så flott!
Kalejdokom skrev:Ja, tumme upp! Ser mycket bra ut!
Ha en god jul och ett riktigt gott nytt ljud!
audioslave skrev:Så, fixade kablar och kopplade upp allt. Tyvärr blev det som jag befarade och jag har en del brum/brus. Jordslinga/EMC (?) problem som spökar. Har flyttat runt AVR, slutsteg, DSP’s, kablage och det har hjälpt lite, men fortfarande inte helt hundra så helt klart något jag behöver se över framöver.
Dompan skrev:Som andra redan sagt, otroligt fint bygge! Varför inte göra ett försök med tänkta delningsfilter? Troels lägger mycket möda på sina och risken är att mycket går förlorat om man förenklar för mycket. Har byggt två olika Troels-högtalare och resultatet har varit/är galet bra. Det är ditt projekt och du gör såklart vad du vill, men delningsfiltret är "halva högtalaren".
Imperial-Blomman skrev:De ser fint ut.
Zappa skrev:Enormt snyggt bygge!!
Neuhausen skrev:audioslave skrev:Så, fixade kablar och kopplade upp allt. Tyvärr blev det som jag befarade och jag har en del brum/brus. Jordslinga/EMC (?) problem som spökar. Har flyttat runt AVR, slutsteg, DSP’s, kablage och det har hjälpt lite, men fortfarande inte helt hundra så helt klart något jag behöver se över framöver.
Med blandat balanserade och obalanserade in och utgångar så finns det mycket utrymme för fel. Att rita upp hur dina kablar är kopplade internt kan kanske leda till tips.
Mina slutsteg har gain justeringar (troligtvis bara en volymkontroll) och ställer man dem för högt så blir det mycket oönskat oljud om man har något som låter i signalkedjan.
Det är viktigt att komma ihåg att den här typen av system har full volym på brus och oljud från filtren även när du spelar på låg volym. Men det är inte lätt att veta vad du accepterar för brusnivå, störningar och så vidare i det här skedet. Det är skillnad om du precis hör det när du lyssnar vid högtalaren eller på tre meters avstånd.
Det är ett riktigt stiligt bygge, så det är värt att lägga mycket jobb för att få det bra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 225 gäster