"W-baffel" o kavitetsresonanser

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: "W-baffel" o kavitetsresonanser

Inläggav I-or » 2025-02-13 15:18

Kraniet skrev:Vad blir egentligen ljudtrycksförmågan i relation till samma element i sluten låda?

Motsvarande baffelyta torde bli drygt 3,8x1 m? Vart börjar då dipolverkan?

Ca 80 Hz eftersom jag får den genomsnittliga förlängda löpvägen till ca 50 cm på axeln. Ljudtryckskapaciteten blir närmare 20 dB lägre vid 20 Hz i frifält framförallt p.g.a. dipolverkan men även att luftfjädringen försvinner.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-02-13 23:27

Detta är ju lite ett "skoj/test" -projekt.

Men.... det borde väl gå att få till hög kvalité på bas i området 25-80 Hz om man adderar 2 X500W och en bra DSP.

Man använder ju fram o baksida på elementen och detta bör sänka dist, Elementen går ju "mot-takt" så det blir inga vibrationer från kon moving mass.
Vibrationer blir ju åt andra hållet från genererat tryck/luftflöde.
Elementen har tyvärr veka korgar så där kan det väl bli lite lite dist. Väldigt vek motor dock som väl minskar detta problem...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-14 01:07

Visst räcker sannolikt luftpumpningskapaciteten för att få hyggligt drag ned till sådär 30-35 Hz förutsatt att man placerar högtalarna lämpligt (dipoler mår som bekant bäst en bra bit ifrån högtalarväggen). Korgarna kommer för övrigt inte att vara problemet här...

JM

Inläggav JM » 2025-02-14 10:32

Att placera samma antal hgt i en låda (basreflex eller sluten) med samma volym hade eliminerar övre resonanserna men hur hade lägre basen avvikit relativt dipolvarianten ovan?
Linkwitz övergick till subbaslådor i stället för dipolsubbasar om jag minns rätt.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-02-14 11:26

JM skrev:Linkwitz övergick till subbaslådor i stället för dipolsubbasar om jag minns rätt.

Tycker inte det ser ut så på produktbilderna, https://linkwitz.store/category/lxspeakers/

JM

Inläggav JM » 2025-02-14 11:30

RogerGustavsson skrev:
JM skrev:Linkwitz övergick till subbaslådor i stället för dipolsubbasar om jag minns rätt.

Tycker inte det ser ut så på produktbilderna, https://linkwitz.store/category/lxspeakers/

Jag vet. Sannolikt av kommersiella skäl.
Likwitz egna analyser visade att små lådor gick djupare än dipoler med mindre energikrav. Ska leta på hemsidan. Återkommer.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-14 11:43

Det kan säkert vara kul att leka med dipolbasar (jag har också gjort detta för länge sedan) men ekvaliserade monopolära konstruktioner är en oerhört mycket effektivare lösning.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-14 14:50

Ja jag tycker det är kul att se.
Har också velat bygga dipoler men aldrig kommit mig för det.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-02-14 16:24

I-or skrev:Det kan säkert vara kul att leka med dipolbasar (jag har också gjort detta för länge sedan) men ekvaliserade monopolära konstruktioner är en oerhört mycket effektivare lösning.

Nu har jag ju redan 8 st scan-speak 12" i slutna lådor i rummet så detta är som sagt "lek"
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-02-16 00:36

I-or skrev:Visst räcker sannolikt luftpumpningskapaciteten för att få hyggligt drag ned till sådär 30-35 Hz förutsatt att man placerar högtalarna lämpligt (dipoler mår som bekant bäst en bra bit ifrån högtalarväggen). Korgarna kommer för övrigt inte att vara problemet här...

Om man har dem långt ut i rummet (1/3 -1/4 av rumslängd) men tätt uppefter sidovägg.... då bör det väl bli en spegling som gör dem ännu effektivare?

Föregående

Återgå till DIY-forum