Twin-holder, V-laddning, motkoppling eller inverterat.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Twin-holder, V-laddning, motkoppling eller inverterat.

Inläggav I-or » 2025-12-30 19:05

Glebster skrev:
I-or skrev:Källplaceringen längs den största rumsdimensionen är viktigast eftersom denna dominerar modaltätheten. I höjdled har placeringen liten betydelse för basmoduler i normala rum eftersom endast en mod ligger i passbandet med en delningsfrekvens om 80 Hz.

Under ca 40 Hz är källorna ovan akustiskt sett placerade i hörnen eftersom avståndet är mindre än 1/8 våglängd.

Ok, så det innebär att man ska fokusera placeringen snarare på långsidorna snarare än på kortsidorna i ett rum, om jag förstår dig rätt. I mitt fall kommer en av kortsidorna utgöra ’huvudvägg’. Ska man isf satsa på subwooferplacering längs fram och bakvägg om man villl fördel basen på bästa sätt? Jag tänker spontant på 6at längs framväggen på golvet i lsamt två längs bakvägg, då jag som sagt har åtta element att tillgå.

Om du vill optimera för jämn frekvensgång i stora delar av, eller hela, rummet så bör du placera 4 högtalare längs respektive sidovägg eller 3 högtalare längs högtalarväggen, 3 längs bakväggen och 2 vid mitten av sidoväggarna. Vad som blir bäst beror på hur förhållandet mellan längd och bredd ser ut i det aktuella rummet, men båda uppställningarna kommer att fungera väl.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2026-01-01 03:20

Tack, I-or. Kommer i mitt fall bli svårt att placera basar längs sidorna men placering fram och bak bör iaf vara möjlig.

Doofus

Inläggav Doofus » 2026-01-08 09:19

Bild

Revision 2

Kavitetens öppning är identisk.
Den övre kammaren är 6,95 liter mindre än den undra kammaren så den interna volymen är samma för det inverterade elementet.
Fortfarande dubbel baffel, mest för att försänka elementen vilket jag tror kommer förenkla monteringen något.

Material: 18mm björkplywood.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2026-01-09 20:47

I-or skrev:
Glebster skrev:
I-or skrev:Källplaceringen längs den största rumsdimensionen är viktigast eftersom denna dominerar modaltätheten. I höjdled har placeringen liten betydelse för basmoduler i normala rum eftersom endast en mod ligger i passbandet med en delningsfrekvens om 80 Hz.

Under ca 40 Hz är källorna ovan akustiskt sett placerade i hörnen eftersom avståndet är mindre än 1/8 våglängd.

Ok, så det innebär att man ska fokusera placeringen snarare på långsidorna snarare än på kortsidorna i ett rum, om jag förstår dig rätt. I mitt fall kommer en av kortsidorna utgöra ’huvudvägg’. Ska man isf satsa på subwooferplacering längs fram och bakvägg om man villl fördel basen på bästa sätt? Jag tänker spontant på 6at längs framväggen på golvet i lsamt två längs bakvägg, då jag som sagt har åtta element att tillgå.

Om du vill optimera för jämn frekvensgång i stora delar av, eller hela, rummet så bör du placera 4 högtalare längs respektive sidovägg eller 3 högtalare längs högtalarväggen, 3 längs bakväggen och 2 vid mitten av sidoväggarna. Vad som blir bäst beror på hur förhållandet mellan längd och bredd ser ut i det aktuella rummet, men båda uppställningarna kommer att fungera väl.

Är detta en placering som fungerar i andra rum I-or?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2026-01-10 09:20

Principen borde gälla alla rum.

Den här tyckte jag var lite intressant.

https://m.youtube.com/watch?v=qxKRinIaGnc

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-01-10 10:06

Ja, om rummet är långsmalt så bör man för jämn frekvensgång i ett stort lyssningsområde placera de 8 källorna längs långväggarna och om det är närmare kvadratiskt så placerar man dem längs samtliga väggar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2026-01-10 13:59

Åhhh, har vi en tumregel här :D

Föregående

Återgå till DIY-forum