Trevägshögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2005-10-21 15:22

Nu har jag gjort några mätningar i vardagsrummet. Mätningarna är gjorda med en mätmikrofon med en panasonickapsel, hemmagjord mikstärkare och speaker workshop. En kalibreringsfil för mikrofonkapseln har använts. Hur pålitliga mätningarna är vet jag inte.

Högtalarna har placerats på kortsidan av rummet och med ca 80cm avstånd till bakvägg. Rummet har dim. B=3.6, D=5.6m och H=2.4m. Soffan står nu ca 3.6m från den vägg högtalarna är placerade emot. Jag har tillfälligt placerat ut absorbenter närmast högtalaren för att dämpa tidiga reflexer i övrigt är det ganska svensson.

Högtalarna står nu på hjul för att enkelt kunna testa olika positioner. Blir något högre lyssningsposition men det är bara att sträcka på ryggen! :)

Bild
MLS-mätning av högtalare i rum utjämnat med 1/3-oktav.

Första lyssningsintrycket har varit att diskantområdet verkar vara lite dämpat och det syns väl på mätningarna också. Balansen i låga mellanregistret känns dock helt ok. Har provat ställa högtalaren lite "toe in" vilket resulterar i att nivån i 1-2kHz- och >5kHzområdet ökar något.

Diskantfiltret har rejält med dämpning och en konjugatlänk för att justera området över 8k. Hur många dB hade du ökat i diskanten?

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2005-11-21 15:26

Då jag inte är en fena på att säga i db eller hur många ohm mindre du skall använda så får jag mellan tummen och pekfingret höfta.. Har du försökt med en L-pad??
Mitt 2.5 vägsprojek upplever jag också diskantfattigt men mina lådor är inte riktigt klara än och diskanten sitter ca 20cm lägre än vad som är meningen. Hur upplever du rent lyssnings mässigt? Vad händer om du tiltar högtalarna något framåt? De är ju "lite" baktunga om man säger.. Jag kommer att konstruera mina med ett litet utfräst horn för diskanterna.,
Bild
efter jag fräst så har jag filat ned kanterna så att det blir en jämn och fin kant så det börjar i 90grader vid diskanten och kanske 20grader ute vid baffeln början.. samt att diskanterna kommer hamna en baffeltjocklek (19mm) bakom basarna. Jag ska trycka upp bilder på i min tråd när jag får det dokumenterat medelst digitalkamera..
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=8665

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-21 16:38

Det framgår inte var du har placerat mikrofonen vid mätningen. Om den har stått vid lyssningspositionen ska du ha lite fall. Det ser dock ut som om området över ca 8 kHz ligger väl lågt på din kurva. Högtalarna bör alltid vara invinklade mot lyssningplatsen, helst så att man ser högtalarlådornas utsidor.

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2005-11-22 19:55

dadygee: Det blir intressant att se hur det funkar med ditt beskrivna "horn".

RogerGustavsson: Mätmikrofonen var placerad i lyssningsposition. Jag provade att släppa någon dB på dämpning samt tog bort konjugatlänken helt. Det lät helt klart mycket trevligare. Mätningarna visade fortfarande lite lägre nivå över 1kHz samtidigt som jag tror att mer diskant nog hade blivit för mycket. Har inte testat olika högtalarvinklar mer än som snabbast.

Efter några veckors lyssning så har jag åter igen moddat filtret. Delningsfilter två, med flackare filter för diskant och mellanregister löste spridningsproblematiken men skapade nya problem.

DX25-diskanten verkar inte klara av den delningen. Distorsionen blir påtaglig redan vid låga lyssningsnivåer. Med detta i bakfickan så har jag gjort ytterligare ett filter. Delningsfilter tre har tredje ordningens elektrisk delning vid ca 3000Hz. Bortsett från en viss kompensering för spridningen vid 2000Hz så liknar det akustiskt ett fjärde ordningens Linkwitz-filter. Diskantfiltret är elektriskt av fjärdeordningen.

Efter att ha spelat rena sinustoner i basområdet upptäckte jag att även basen var kraftigt distorderad. Problemet var spolen till basen, Monacorspole på trafokärna. Jag mätte upp spolen med hjälp av en förstärkare och ett 8 ohms motstånd. Mätningar på spolen (2.83V) ser ut som följer.

Bild
Spänning över last (röd kurva) med Monacor transformatorspole(LSI-68T), första överton (grå) och andra överton (grön).

Bild
Spänning över last (röd kurva) med en Luftlindad spole, första överton (grå) och andra överton (grön).

Filter tre är nu monterat och lyssning pågår. Återkommer med mätningar och lyssningsintryck.
Senast redigerad av Mixon 2005-11-22 23:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-22 20:40

Om mikrofonen har stått i lyssningspositionen skulle jag vilja ha ner området 1500-8000 Hz något så att fallet blir jämnare.

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2005-11-22 23:46

RogerGustavsson skrev:Om mikrofonen har stått i lyssningspositionen skulle jag vilja ha ner området 1500-8000 Hz något så att fallet blir jämnare.

DX25-diskanten har en dal i 10k-området däröver följt av en lite topp redan vid små vinklar. Eftersom högtalaren lutar bakåt kommer jag inte i från det problemet. Tanken med konjugatlänken var att jämna ut frekvensgången över 10k vilken annars tillsammans med dämpningen tenderar att stiga onaxis. Andra sidan blir området över 8k för lågt i rum. Så jag antar att man får tolerera en något stigande frekvensgång (onaxis) i de övre frekvenserna om inte högtalaren ställs kraftigt toe in.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-23 08:38

Toe-in ska de givetvis ha, ungefär så mycket att man kan skönja lådornas utsidor från lyssningsplats. Finns ingen anledning att skicka diskanten ut mot sidorna. Eftersom du har mätt i lyssningsposition kan du inte räkna med en rak tonkurva. Kommer inte exakt ihåg men ska fallet inte börja från ca 1 kHz och fortsätta jämnt uppåt? Vilket i normalfallet beror på att spridningen avtar med stigande frekvens.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-23 17:18

Mixon, hur ser kärnan ut i Monacor transformatorspole LSI-68T, mer exakt?
Är det järn runt om som i en trafo, eller har man en öppen järnkärna, ett öppet E eller nåt?
Kanske en spalt nånstans?

Bild

Undrar för jag tänkte prova med kärna i en spole här alldeles snart ....
Man kanske skulle mäta innan man gör nåt?
Mätte du med lite större effekt också?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2005-11-24 00:11

phon skrev:Mixon, hur ser kärnan ut i Monacor transformatorspole LSI-68T, mer exakt?
Är det järn runt om som i en trafo, eller har man en öppen järnkärna, ett öppet E eller nåt?
Kanske en spalt nånstans?

Bild

Undrar för jag tänkte prova med kärna i en spole här alldeles snart ....
Man kanske skulle mäta innan man gör nåt?
Mätte du med lite större effekt också?

Har provat mäta med högre effekt och det blir än värre. Det blir riktig kaka. Har provat mäta på en spole med ferritkärna som ljudia säljer och den mäter betydligt bättre. Beställde tillslut spolar från intertechnik med ferronkärna och 1.4mm tråd, det tror jag på. Har inte mätt upp, vågar inte för då blir det alldelels för dyrt :)

Bild
Monacor trafospole vid 10V

Bild
Ferritspole (2.83V) liknande ljudias variant.

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2005-11-28 00:49

Tjipp..
Du kan titta på mina utfräsningar på min egna tråd..
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=8665
När det väl är ihopbyggt ska jag åka hem till hobbes för att mäta. Då får man svart på vitt hur illa eller bra det låter.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2006-02-14 22:39

Jag gillar det här bygget och har dessutom alla element utom diskanterna liggande. Vad hände med filtret i slutänden? Har du möjligen en komplett ritning på nuvarande version?
H/S

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2006-02-15 01:00

radelius skrev:Jag gillar det här bygget och har dessutom alla element utom diskanterna liggande. Vad hände med filtret i slutänden? Har du möjligen en komplett ritning på nuvarande version?
H/S

Du har PM.

Inga hemligheter här, hade bara inte möjlighet att lägga upp filterschema på ftpn.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2006-02-18 15:40

mixon:
Jag blir inte riktigt klok på PM funktionen. Tycker att det borde finnas registrerat i utkorgen om det gått iväg ett PM till dig. Om det inte funkat så har du i alla fall mi n e-post här:
staffan@radelius.com
H/S

Föregående

Återgå till DIY-forum