Moderator: Redaktörer
lilltroll skrev:phon skrev:
Men OK, vi kör på din modell dårå, stort rör och liten låda. En Rauna Leira (är det väl frågan om ?) är på 58 bto-liter, kanske 40 l netto då. Storlek 22x35x76, verkar vara vikt på mitten då.
Det är någonting jag inte förstår här.
Phon, hur ser frekvensgången ut för jättelåga frekvenser? Typ från 1Hz och uppåt. Hoppas på att den har en branthet med 24 dB/okt där nere!
phon skrev:Verkar vara runt 22dB/okt. Vad är det som blev fel?
phon skrev:Just det, 10 dunkuddar är det. Minst. Ljudet går bara hälften så fort i porten så den mekaniska 1/4-vågen är en 1/2 våg nu. Man kan ju stämma av med att minska öppningen eller så, trasslar man tillräckligt åt det hållet har man snart en basreflex istället.
http://www.t-linespeakers.org/design/classic.html
Trout skrev:Eller kört en skruvmejsel genom en elementkon...
n3mmr skrev:Trout skrev:Eller kört en skruvmejsel genom en elementkon...
Minns när min dåvarande hustru sa åt mig att gå ett varv runt kvarteret. När jag kom tillbaka hade hon lagat philips-bredbandaren med hushållspapper och fotolim. Mycket lite av varje. Hon var klok nog att lägga en onödig falsk lagning symmetriskt till den nödvändiga.
Det höll i flera år.
Se dess har jag ett litet lager av omagnetiska skruvmejslar.
lilltroll skrev:phon skrev:Just det, 10 dunkuddar är det. Minst. Ljudet går bara hälften så fort i porten så den mekaniska 1/4-vågen är en 1/2 våg nu. Man kan ju stämma av med att minska öppningen eller så, trasslar man tillräckligt åt det hållet har man snart en basreflex istället.
http://www.t-linespeakers.org/design/classic.html
Att man ändrar ljudhastigheten köper jag, men så här då, hur går vi från
(1/4 våg) Tryck maxima samt hastighetsminima i ena ändan till ett tryckminima samt hastighetsmaxima
till
tryckminima i båda ändar
mha 10 kuddar![]()
Har inte läst länken än
lilltroll skrev:Jag är nyfiken phon!
phon skrev: varför blev den inte det på den odämpade grafen då ?
PeterAkemark skrev:Jag tycker mig komma ihåg en bra och utförlig artikel i ämnet publicerad i tidskriften "Audio" från omkring 1977 -1980. Det var de inte helt okände W.J.J Hoge som med hjälp av Leach och Keele analyserade en TL konstruktion och bevisade att en TL-högtalare egentligen var fråga om en mycket dåligt dimensionerad basreflexkonstruktion som man försöker rädda med en massa dämpmaterial. Det är mitt minne av det hela. För den som vill läsa artikeln torde tidskriften finnas på KTH's eminenta bibliotek någonstans. Annars är väl ett element som kan tjäna som riktlinje det engelska KEF B139, en stor oval kon. Det används i just TL-applikationer.
IngOehman skrev:Jo, alltså, den där nöten...
Om någon kan formulera nöten skall jag med glädje göra ett försök att knäcka den. Hittills har jag inte riktigt klart för mig vad frågan är dock.![]()
Vh, iö
lilltroll skrev: Att man ändrar ljudhastigheten köper jag, men så här då, hur går vi från
(1/4 våg) Tryck maxima samt hastighetsminima i ena ändan till ett tryckminima samt hastighetsmaxima
till
tryckminima i båda ändar
mha 10 kuddar![]()
IngOehman skrev:Det närmar sig...![]()
phon skrev:
Jag uppfattade nog nöten som, varför är det en kvartsvågspipa simuleringen visar (om den nu gör det) när basta simulerar halvågsresonans (och n x dito).
phon skrev:lilltroll skrev: Att man ändrar ljudhastigheten köper jag, men så här då, hur går vi från
till
tryckminima i båda ändar
mha 10 kuddar![]()
Därför att röret går från att vara öppet i båda ändar (stor låda) till halvöppet, i.e. stängt i ena änden (liten låda) ?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], Michael och 80 gäster