Två bilder för den nyfikne
http://user.it.uu.se/~erikberg/speaker/spkr1.JPG
http://user.it.uu.se/~erikberg/speaker/spkr2.JPG
Bilderna visar hur bygget ser ut nu med ny prototypbaffel.
Jag har inte gjort baffeln helt plan utan flyttat diskanten lite från lyssnaren. Tanken är att det ska bli lättare att få till bra spridning kring delningsfrekvensen.
Nu har jag några saker jag undrar över, framförallt vad gäller filterkonstruktion. Förut har jag alltid provat med filter av viss typ tex BW andra ordning och kört på.
Nu vill jag istället börja med att definiera vad filtret ska göra och sedan räkna ut ett filter med given egenskap.
En sak jag funderat mycket över är hur högtalarelement beter sig vad gäller fas. Hur mycket vrider ett element fasen? Är det som för passiva filter, att om man vet frekvenskurvan så är också fasen given. Är det rentav så att fasen vrider sig precis på samma sätt som för ett passivt filternätverk? Eftersom man kan göra elektriska analogischemor för högtalarelement med passiv komponeneter så anar jag att så är fallet, men jag kan ju ha missförstått något.
Jag undrar också om baffelsteget vrider fasen på samma sätt.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Iaf så är min plan att först mäta upp elementens frekvenskurva var för sig plus mäta hur de ligger fasmässigt i förhållande till varandra. Sedan kan man bestämma sig för hur den akusktiska responsen ska se ut från vart och ett av elementen.
När detta är klart kan man så räkna ut lämpliga filter. Man måste naturligtvis också känna till högtalarelementens impedans. Signalkällans utimpedans kan man nog approximera med högtalarkabelns resistans, men den kommer nog inte att påverka
särskilt mycket eftersom den är så låg.
Jag har fått förslag ovan på att sänka mina delningsfrekvenser, och det kanske kan vara klokt. Om man delar bas/mellan så lågt som 400Hz får man nog begränsade problem med interferens mellan basarna/bas-mellan. Jag ska dock mäta upp först och se hur det blir.
Sen undrar jag om någon har förslag på träslag i den slutgiltiga baffeln. Jag skulle vilja ha ett ganska mörkt träslag att montera elementen i så att de smälter in bättre. Jag vill helst inte heller använda regnskogsfördärvande träslag.
Mellan spelar forfarande i en egen låda, men jag har gjort en ny då jag insåg att den gamla hade alltför mycket elaka resonanser. Jag tror denna är bättre. En preliminär mätning antyder också att detta blir mycket bättre än min första lådkonstruktion.