http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9
Moderator: Redaktörer
SlaitH skrev:Har du beslutsångest?![]()
AndersP skrev:En DSP-lösning kommer inte bli ett dugg enklare för dig; Om det ska bli bra altså.
Du blir ändå tvungen att bygga minst en baslåda som du får fylla med nåt och montera element i. Sen måste du generera en impedanskurva för att kunna beräkna lämplig kompensation.
Skillnaden mellan en DSP-lösning och en analog lösning blir ju bara att du får programmera en apparat istället för att löda några få komponenter på ett kretskort.
SlaitH skrev:Nadifierad:
Bor du nånstans på västkusten?
Jag erbjuder mig att mäta upp impedansen på dina lådor, det tar ungefär 2 minuter att koppla upp allt och mäta 3 gånger eller så.
Så kan du få en kopp kaffe och lyssna lite på de LT subbarna som jag byggde.
Så behöver du inte oroa dig.![]()
Patrik
SlaitH skrev:Jo.... det kan ju bli lite drygt att åka
Det löser sig ska du se, finns det ingen i närheten av dig som har tillgång till mätutrustning?
AndersP skrev:En DSP-lösning kommer inte bli ett dugg enklare för dig; Om det ska bli bra altså.
Du blir ändå tvungen att bygga minst en baslåda som du får fylla med nåt och montera element i. Sen måste du generera en impedanskurva för att kunna beräkna lämplig kompensation.
Skillnaden mellan en DSP-lösning och en analog lösning blir ju bara att du får programmera en apparat istället för att löda några få komponenter på ett kretskort.
nadifierad skrev:Varför behöver jag impedansmäta lådorna, för att köra eq via DSP?![]()
Jag förstår att behovet finns för LT applicering, pga det där med polpar och nollställen, eller vad tusan det hette!?Och där ändrar man ju fo och Q via LT. Men som jag förstår det, så handlar det här om att enbart förstärka/ sänka vissa frekvenser på en befintlig låda, med hjälp av digital EQ!
Responskurvan från tymphany, faller ju fint och jämt!?
Jag förutsätter att det är en uppmät kurva, och inte en simmulering.
Såborde man kunna utgå från den kurvan, och en föreställning om ett visst rumsstöd, och börja labba med DSP/eq ! Eller?
![]()
Jag frågar därför att jag vill veta!(om jag sen förstår svaret är en annan femma
)
AndersP skrev::o Tiita vad jag hittade!
http://www.linkwitzlab.com/Pluto/subwoofer.htm
Ett superdetaljerat exempel på hela processen med färdiga kort till komplett aktivt delningsfilter inkl en till LT i högpassbenet för att åstadkoma en perfekt överföringsfunktion. Nästan värt $100 tycker jag...
Sen behöver man kanske inte stirra sig blind på 14 liters lådor och annat opraktiskt, men hela processen står ju där! Bara att byta ut siffrorna......
Svante skrev:Mm, det väcker många tankar att LTa för mycket. När jag nu spelar infected på mina 4-tummare, LTade ner till 20 Hz så går det ju som det går. Det lustiga är att när det ploppar som mest så ploppar det liksom i otakt. Baktakt nästan. Så tittar man lute noggrannare på vågformen och då ser man att basen till stor del består av baklängessvep, med de lägsta frekvenserna sist.
Man kan se att svepen slutar en kvarts sekund efter att varje ton startar. När högtalaren går utan LT så hörs inte slutet av svepet och allt låter i takt.
Är det här en förklaring till vad "långsam bas" är, och att en del ogillar högtalare som går djupt i basen? Att djupbasen liksom kommer sent?
Här är det ju så att djupbasen ligger sent. I inspelningen, alltså.
-Martin- skrev:Svante skrev:Mm, det väcker många tankar att LTa för mycket. När jag nu spelar infected på mina 4-tummare, LTade ner till 20 Hz så går det ju som det går. Det lustiga är att när det ploppar som mest så ploppar det liksom i otakt. Baktakt nästan. Så tittar man lute noggrannare på vågformen och då ser man att basen till stor del består av baklängessvep, med de lägsta frekvenserna sist.
Man kan se att svepen slutar en kvarts sekund efter att varje ton startar. När högtalaren går utan LT så hörs inte slutet av svepet och allt låter i takt.
Är det här en förklaring till vad "långsam bas" är, och att en del ogillar högtalare som går djupt i basen? Att djupbasen liksom kommer sent?
Här är det ju så att djupbasen ligger sent. I inspelningen, alltså.
Är det verkligen så? Är det inte så att den ursprungliga signalens fördröjning (pga HP-funktionen) rår man inte på. Med LT lyckas man bara komma i synk med nästa sinus-cykel, om ni förstår vad jag menar... Eller?
Verkar som du har fått ruskigt hög grupplöptid.Svante skrev:Är det här en förklaring till vad "långsam bas" är, och att en del ogillar högtalare som går djupt i basen? Att djupbasen liksom kommer sent?
MagnusÖstberg skrev:Verkar som du har fått ruskigt hög grupplöptid.Svante skrev:Är det här en förklaring till vad "långsam bas" är, och att en del ogillar högtalare som går djupt i basen? Att djupbasen liksom kommer sent?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 232 gäster