LT för nybörjare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-05-17 18:55

Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-17 20:31

Börjar på allvar fundera på en DSP lösning i stället! :)
Tack för svar!
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-17 21:17

Har du beslutsångest? :wink: :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-05-17 21:26

En DSP-lösning kommer inte bli ett dugg enklare för dig; Om det ska bli bra altså.

Du blir ändå tvungen att bygga minst en baslåda som du får fylla med nåt och montera element i. Sen måste du generera en impedanskurva för att kunna beräkna lämplig kompensation.
Skillnaden mellan en DSP-lösning och en analog lösning blir ju bara att du får programmera en apparat istället för att löda några få komponenter på ett kretskort.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-17 21:26

SlaitH skrev:Har du beslutsångest? :wink: :)

Ja! väldig sådan :D

Dator mät programmen, tycker jag verkar lite för avancerade, för min rådande intelligens, just nu :? Det får bli nästa utmaning, att lära mig simulera, och mäta med sirp och basta. Det finns många smidiga Dsp lösningar :) Vilka förvisso kräver mätning de också :? , men room eq wizard, verkar väldigt överskådligt! :wink:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-17 21:30

AndersP skrev:En DSP-lösning kommer inte bli ett dugg enklare för dig; Om det ska bli bra altså.

Du blir ändå tvungen att bygga minst en baslåda som du får fylla med nåt och montera element i. Sen måste du generera en impedanskurva för att kunna beräkna lämplig kompensation.
Skillnaden mellan en DSP-lösning och en analog lösning blir ju bara att du får programmera en apparat istället för att löda några få komponenter på ett kretskort.

Jag har byggt en låda, och isotermiserat/dämpat den efter färdiga anvisningar för just sls10, så det som återstår är en frekvens/responsmätning i rummet, för att avgöra graden av eq behov.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-17 21:37

http://www.tymphany.com/datasheet/appview.php?id=37

Här finns kurvor för mina lådor, även impedans! :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-05-17 21:47

Hörru, jag har sett att flera har talat om hur man gör redan. Du kan inte plotta fram en grafisk lösning på den där hemsidan. Det blir inte tilräckligt noggrannt.

http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/f0Q0.gif

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-05-17 21:50

Att försöka mäta upp din rumsrespons istället för att generera den där impedanskurvan med en tongenerator och en voltmeter är ju fullt möjligt, men det blir ju verkligen som att ro över ån efter vatten.....

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-17 21:53

Det problemet är med den kurvan är att den kan skilja mot den som du har i dina lådor, och den är dessutom för lågupplöst för att kunna få ut några vettiga värden ur.

Du behöver ju inte mäta med en dator, det fungerar med några motstånd, din dator och en multimeter.

Hur man ska koppla upp står i denna bilden från Linkwitz hemsida.
Sen kan du ju alltid ta Basta! och göra ett ark utan några grafer på, med lämplig upplösning. Screenshot, paint och skriv ut, sen har du ett prima ark att kladda på när du plottar din kurva.
Det tar en liten stund, men du slipper att dona med datorn.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-17 21:54

Ha ha ha ha Anders du var lite snabbare .....eller lite och lite du han med 2 inlägg.
:lol:

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-05-17 21:56

:lol:

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-17 21:57

Nadifierad:
Bor du nånstans på västkusten?

Jag erbjuder mig att mäta upp impedansen på dina lådor, det tar ungefär 2 minuter att koppla upp allt och mäta 3 gånger eller så.

Så kan du få en kopp kaffe och lyssna lite på de LT subbarna som jag byggde.

Så behöver du inte oroa dig. :wink:

Patrik

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-17 22:01

SlaitH skrev:Nadifierad:
Bor du nånstans på västkusten?

Jag erbjuder mig att mäta upp impedansen på dina lådor, det tar ungefär 2 minuter att koppla upp allt och mäta 3 gånger eller så.

Så kan du få en kopp kaffe och lyssna lite på de LT subbarna som jag byggde.

Så behöver du inte oroa dig. :wink:

Patrik

Du är snäll :) ! Jag bor i Karlskrona, så det är en bit at köra, även för en kopp kaffe :D Det löser sig nog, jag är otålig men envis! :wink:

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-17 22:13

Jo.... det kan ju bli lite drygt att åka

Det löser sig ska du se, finns det ingen i närheten av dig som har tillgång till mätutrustning?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-17 22:20

SlaitH skrev:Jo.... det kan ju bli lite drygt att åka

Det löser sig ska du se, finns det ingen i närheten av dig som har tillgång till mätutrustning?

Keine anung!? :?

Men när man kollar på skillnader, i lådstorlek på slutet till sls tian, så är det inte mycket skillnad i dB, (djupbas) mellan jättelådor, med Q 0,6 och mindre Q 0,7, så det blir nog inga katastrofer, om jag mäter upp responsen i rummet, och sedan applicerar EQ efter behov!? 8O

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-05-17 22:31

:o Tiita vad jag hittade!

http://www.linkwitzlab.com/Pluto/subwoofer.htm

Ett superdetaljerat exempel på hela processen med färdiga kort till komplett aktivt delningsfilter inkl en till LT i högpassbenet för att åstadkoma en perfekt överföringsfunktion. Nästan värt $100 tycker jag...

Sen behöver man kanske inte stirra sig blind på 14 liters lådor och annat opraktiskt, men hela processen står ju där! Bara att byta ut siffrorna......

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-17 23:12

Det var näst på tur på min förslagslista, det finns hur mycket som helst att läsa på hans hemsida.

Men man måste läsa mellan raderna ibland, och för mig så vet jag inte hur många gånger jag har läst samma sak och sen så plötsligt så bara AHA!! det är så det funkar.
Men det säger nog mer om min hjärna än hur hans sida är uppbygd. :)

Det var motsvarande som jag byggde med stålkulprojektet, LT på högpassdelen.
Fungerar alldeles utmärkt det med, men man måste vrida fasen rätt igen efter LT kretsen. Inget som jag hörde eller så, men det finns där om man mäter.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-18 21:30

AndersP skrev:En DSP-lösning kommer inte bli ett dugg enklare för dig; Om det ska bli bra altså.

Varför behöver jag impedansmäta lådorna, för att köra eq via DSP? :?
Jag förstår att behovet finns för LT applicering, pga det där med polpar och nollställen, eller vad tusan det hette!? :) Och där ändrar man ju fo och Q via LT. Men som jag förstår det, så handlar det här om att enbart förstärka/ sänka vissa frekvenser på en befintlig låda, med hjälp av digital EQ!

Responskurvan från tymphany, faller ju fint och jämt!?
Jag förutsätter att det är en uppmät kurva, och inte en simmulering.

:D borde man kunna utgå från den kurvan, och en föreställning om ett visst rumsstöd, och börja labba med DSP/eq ! Eller? :)

Jag frågar därför att jag vill veta! :? (om jag sen förstår svaret är en annan femma :( )

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-20 18:11

Hallååå eller!? :D

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-20 22:58

nadifierad skrev:Varför behöver jag impedansmäta lådorna, för att köra eq via DSP? :?
Jag förstår att behovet finns för LT applicering, pga det där med polpar och nollställen, eller vad tusan det hette!? :) Och där ändrar man ju fo och Q via LT. Men som jag förstår det, så handlar det här om att enbart förstärka/ sänka vissa frekvenser på en befintlig låda, med hjälp av digital EQ!

Responskurvan från tymphany, faller ju fint och jämt!?
Jag förutsätter att det är en uppmät kurva, och inte en simmulering.

:D borde man kunna utgå från den kurvan, och en föreställning om ett visst rumsstöd, och börja labba med DSP/eq ! Eller? :)

Jag frågar därför att jag vill veta! :? (om jag sen förstår svaret är en annan femma :( )

Nej det behöver du ju så klart inte, som du skriver så är det nödvändigt för LT.
Så det ska väl gå alldeles utmärkt med en DSP.

Jo den ser jättefin ut den där kurvan, vad jag menade var bara att det bli svårt att uppskatta ungefär vart X möter Y i schemat.
Det är just det som är problemet med kurvan som jag skrev ovan.
Rumststöd är ju jättesvårt att estimera, jag antar att det måste mätas upp för att se vart det finns dippar och toppar i kurvan.

Så då brukar iallafall jag tänka att gör jag min baslåda med så rak och fin kurva som möjligt så kan jag göra åtgärder i rummet istället. (Vilket jag aldrig gjort för det är roligare att bygga högtalare :) )
Annars så kommer det att bli andra problem bara du kanske byter soffa eller ställer in en till.
Men det är mitt sätt att se på det, resten är upp till alla andra.

Kör med en Behringer så kan du mäta ditt rum och kompensera din kurva, det kanske funkar jättebra. Jag har aldrig provat, men har läst om de som är jättenöjda.

Patrik

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-20 23:05

Tack Slaith! :wink: Precis vad jag ville höra!

(Så fort jag tillskansat mig kunskap och attiraljer, så ska jag mäta upp Q och fo av ren nyfikenhet! :) )

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-20 23:39

AndersP skrev::o Tiita vad jag hittade!

http://www.linkwitzlab.com/Pluto/subwoofer.htm

Ett superdetaljerat exempel på hela processen med färdiga kort till komplett aktivt delningsfilter inkl en till LT i högpassbenet för att åstadkoma en perfekt överföringsfunktion. Nästan värt $100 tycker jag...

Sen behöver man kanske inte stirra sig blind på 14 liters lådor och annat opraktiskt, men hela processen står ju där! Bara att byta ut siffrorna......

Jo Linkwitz är great!

Men passar inte WM1-kortet bättre om det bara är LT-n man behöver(?)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-05-21 20:19

Förvisso eller inget kort alls. Så få komponenter kan man montera på rasterkort typ. Å andra sidan bygger nog de flesta ett komplett delningsfilter när dom ändå håller på för att så kunna slippa använda ev receivers inbyggda filter. Tror du inte?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-26 16:11

Svante skrev:Mm, det väcker många tankar att LTa för mycket. När jag nu spelar infected på mina 4-tummare, LTade ner till 20 Hz så går det ju som det går. Det lustiga är att när det ploppar som mest så ploppar det liksom i otakt. Baktakt nästan. Så tittar man lute noggrannare på vågformen och då ser man att basen till stor del består av baklängessvep, med de lägsta frekvenserna sist.

Bild

Man kan se att svepen slutar en kvarts sekund efter att varje ton startar. När högtalaren går utan LT så hörs inte slutet av svepet och allt låter i takt.

Är det här en förklaring till vad "långsam bas" är, och att en del ogillar högtalare som går djupt i basen? Att djupbasen liksom kommer sent?

Här är det ju så att djupbasen ligger sent. I inspelningen, alltså.

Är det verkligen så? Är det inte så att den ursprungliga signalens fördröjning (pga HP-funktionen) rår man inte på. Med LT lyckas man bara komma i synk med nästa sinus-cykel, om ni förstår vad jag menar... Eller?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-07 21:31

Nu finns det möjlighet att få ut medelnivå, toppnivå och toppfaktor (crest) i LTPlay. Det var så lätt att lägga dit så det fick bli så även om det är lite ologiskt att det ska ligga i just det programmet.

Bild

http://user.faktiskt.io/svante/ltplay/ltplay.exe
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-07 21:37

-Martin- skrev:
Svante skrev:Mm, det väcker många tankar att LTa för mycket. När jag nu spelar infected på mina 4-tummare, LTade ner till 20 Hz så går det ju som det går. Det lustiga är att när det ploppar som mest så ploppar det liksom i otakt. Baktakt nästan. Så tittar man lute noggrannare på vågformen och då ser man att basen till stor del består av baklängessvep, med de lägsta frekvenserna sist.

Man kan se att svepen slutar en kvarts sekund efter att varje ton startar. När högtalaren går utan LT så hörs inte slutet av svepet och allt låter i takt.

Är det här en förklaring till vad "långsam bas" är, och att en del ogillar högtalare som går djupt i basen? Att djupbasen liksom kommer sent?

Här är det ju så att djupbasen ligger sent. I inspelningen, alltså.

Är det verkligen så? Är det inte så att den ursprungliga signalens fördröjning (pga HP-funktionen) rår man inte på. Med LT lyckas man bara komma i synk med nästa sinus-cykel, om ni förstår vad jag menar... Eller?

Nej, jag förstår nog faktiskt inte vad du menar. :?:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-08 00:05

Svante skrev:Är det här en förklaring till vad "långsam bas" är, och att en del ogillar högtalare som går djupt i basen? Att djupbasen liksom kommer sent?
Verkar som du har fått ruskigt hög grupplöptid.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-08 00:39

MagnusÖstberg skrev:
Svante skrev:Är det här en förklaring till vad "långsam bas" är, och att en del ogillar högtalare som går djupt i basen? Att djupbasen liksom kommer sent?
Verkar som du har fått ruskigt hög grupplöptid.

Nejnej, det som syns i grafen är inte en mätning, eller ens en simulering. Vågformen på skivan ser ut sådär.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-08 07:02

Aha, så går det när man inte läser ordentligt..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum