Basbygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-31 22:03

Här sitter originalfläkten ansluten, med stift. Det är bara att lirka loss!
Bild
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-31 22:07

Sen är det bara att skruva bort fläkt, och "vindtunnel".

Optimalt hade varit en tyst 24V, ersättningsfläkt. Då kunde man troligen anslutit den utan extern trafo, men, men.......
Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-31 22:10

Här är den nya fläkten monterad på plats, bakom "vindtunneln".

Kabeln har jag dragit ut genom en ventilationsspringa, på högspännings sidan. Detta för att inte korsa några kablar på ingångssidan :wink: .

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-31 22:17

Bild

Sen skarvar jag på trafons DC sladdar med en "sockerbit", för att få den rätta DIY looken :D .

Hur blev det då?

Total kortslutning, och huset brann ner till grunden..........NOT! :wink:

Den är nu så tyst, att jag måste känna efter om det blåser :) !

Tack för fläkttipset, Timpolanen! :)

Länk till fläkt affär`n !
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=328738

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-08-31 22:27

Jag vet inte om detta har frågats, men varför har du en extern trafo till fläkten.
Jag antar att det är för att den får 24 volt annars?
Varför inte bara sätta ett serie motstånd med fläkten?
Då skulle du ju slippa en extra doning som hänger med steget.
Det står garanterat på den hur mycket ström den drar vid 12V matning, sen är det du bara att räkna på spänningsfallet över motståndet.

Eller jag kanske har missat något?

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2009-08-31 22:30

Så lite så! Ser riktigt skysst ut hemma hoss dig nu! Lär väl blåsa på rätt bra där inne ;) Jag vet ju hur det känns med 4st. Å dina moitorer låter kalas! Första gången jag hörde dem var på en uteservring. Jag tyckte jag hörde att det lät jävligt dynamiskt å rätt å sen såg jag behringer :P

Vad kör du på för RPM på fläkten? Jag kör nu mellan speeden för att jag håll på att maxa basarna å vra rädd om steget. Men det bör ju gå att köra 800 ska mäta temp efter hård körning nångång!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-31 22:31

SlaitH skrev:Jag vet inte om detta har frågats, men varför har du en extern trafo till fläkten.
Jag antar att det är för att den får 24 volt annars?
Varför inte bara sätta ett serie motstånd med fläkten?
Då skulle du ju slippa en extra doning som hänger med steget.
Det står garanterat på den hur mycket ström den drar vid 12V matning, sen är det du bara att räkna på spänningsfallet över motståndet.

Eller jag kanske har missat något?

Jag är ingen "Elektroniker" :cry: , jag vet inte hur man räknar på spänningsfall och dylikt :) .

Så jag valde den idiotsäkra vägen :wink: !

Vill du, får du gärna räkna på det åt mig!? :) Själv slipper jag gärna :?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-08-31 22:34

Då behöver man veta vad det står för ström på fläkten, och 12 eller 13 volt är ju redan etablerat att den går på.
Sen visst kan jag hjälpa dig med det, annars är det säkert någon annan som är snabbare än mig på att svara.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-31 22:35

Timpolanen skrev:Så lite så! Ser riktigt skysst ut hemma hoss dig nu! Lär väl blåsa på rätt bra där inne ;) Jag vet ju hur det känns med 4st. Å dina moitorer låter kalas! Första gången jag hörde dem var på en uteservring. Jag tyckte jag hörde att det lät jävligt dynamiskt å rätt å sen såg jag behringer :P

Vad kör du på för RPM på fläkten? Jag kör nu mellan speeden för att jag håll på att maxa basarna å vra rädd om steget. Men det bör ju gå att köra 800 ska mäta temp efter hård körning nångång!

Jag kör den tystaste varianten, och jag tror det kommer att funka fint! Jag belastar inte steget så hårt, även om jag lyssnar högt, så jag har marginalerna på min sida :wink:

Behringermonitorerna är ganska nya, var det möjligen föregångarna du lyssnade på? :)

( Dessa är fem miljarder gånger bättre! :lol: )
Senast redigerad av NADifierad 2009-08-31 22:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-31 22:38

SlaitH skrev:Då behöver man veta vad det står för ström på fläkten, och 12 eller 13 volt är ju redan etablerat att den går på.
Sen visst kan jag hjälpa dig med det, annars är det säkert någon annan som är snabbare än mig på att svara.

Fast å andra sidan, blev det ganska "smutt", med min externa Trafo, och den kan snäppas loss i stift anslutningarna, om man ska flytta förstärkaren, då blir det bara 20 cm kabel, som dinglar :D .

Så tack i allafall! :wink:

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2009-08-31 23:19

Ser trevligt ut, hade varit kul och lyssna på 6st SLS10 :)
Ang. fläkten så efter lite googlande så verkar de flesta sidor ange 0,11A eller 1,32W i strömförbrukning :)

Är jag helt fel ute om jag säger att ett motstånd med ~110ohm som klarar 2w borde fungera utmärkt?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-01 00:04

nadifierad skrev:
SlaitH skrev:Då behöver man veta vad det står för ström på fläkten, och 12 eller 13 volt är ju redan etablerat att den går på.

Fast å andra sidan, blev det ganska "smutt", med min externa Trafo, och den kan snäppas loss i stift anslutningarna, om man ska flytta förstärkaren, då blir det bara 20 cm kabel, som dinglar :D .

Så tack i allafall! :wink:

Fast väljer man motstånd för lägsta hastigheten, ökar ju spänningsfallet när man höjer hastigheten till de snabbare lägena. Nåja, går att lösa.

Du får vara vaksam om du har kopplat på det viset, med så tyst fläkt.
Får du brott på kabeln till väggbulan, eller att den lossnar ur kontakten den sitter i, havererar förstärkaren ganska snabbt. Kylningen är helt obefintlig på denna typ av förstärkare, utan fungerande fläkt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2009-09-01 05:28

nadifierad: Det blev lite fel dära! Jag tycker att behringer monitorerna låter bra! :) Schysst dynamik å klart ljud, det vara därför jag la märket till dem. Det är inte ofta det låter bra på en uteservering ;)

Ragnwald:
Jag är hyssfad säker på att den har nybygg termostryning, så den stänger av sig näre går hett. För mig att jag läste det här på faktiskt. :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-09-01 10:27

Detta steg har väl varvtalsreglering av fläkten. Det bör man tänka på om man tänker sig koppla in något för att driva en fläkt med lägre spänning. Annars går det att sänka spänningen med motstånd eller zenerdiod. Jag skulle rekommendera zenerdiod. Det går också med spänningsregulator.

men om varvtalsreglering finns så måste man beakta så den funkar både vid låg och hög fart.

Vad gäller val av fläktar och ljudnivå så kan jag nämna att en kompis (som bl.a. utvecklar fläktar) testat två olika. En super duper special som blivit beskriven som en mycket tyst fläkt (och som jag misstänker kostar en del extra) för dator bruk. Den har bland annat lite speciella blad (säkert med patent). Denna jämförde han med en standard papst fläkt. Detta naturligtvis under förhållande så att de blåste lika mycket luft. Resultat: den dyra-tysta var inte tystare!

//Michael

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-01 11:02

Alltså när det gäller överhettning av transistorer, handlar det om tider under sekunden, innan transistorn passerar SOA, sitt säkra arbetsområde och pajar helt eller blir permanent skadade.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-01 13:00

Men så varmt går inet steget :)
inte med Noctua fläkten och ULNA adapter, blir man osäker så kör man på LNA och då är det hur lungt som helst... :wink:
Blir knapps ljummet vid hård lyssning undet långa perioder hoss timpan, med 2st SLS10"/kanal (4ohm nominellt)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-01 16:31

DVD-ai skrev:Men så varmt går inet steget :)
inte med Noctua fläkten och ULNA adapter, blir man osäker så kör man på LNA och då är det hur lungt som helst... :wink:
Blir knapps ljummet vid hård lyssning undet långa perioder hoss timpan, med 2st SLS10"/kanal (4ohm nominellt)

Ska ha lite koll närmsta tiden, och behövs det byter jag till LNA.
Det är snabbt gjort, då kopplingarna är utanför steget! :wink:

Sen kopplar jag in en lampa, via ställbar termostat, som jag har liggande. Skulle den gå varmare än, säg 45 grader, så trimmar jag upp fläkten :D .

Är 45 grader för varmt?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-01 19:47

Termostaten Pallade 16 Ampere, så jag kopplade steget direkt på den!

Nu har jag ställt den så att strömmen bryts vid 45 grader, och slår på igen vid 35. Givaren tejpade jag fast uppe på chassit, över trissorna. :)

Sen ser jag rådande temperatur på termostatdisplayen, så jag får ett hum om normal arbetstemp.

Köpte termostaten för att reglera en solvärmeanläggning, men den kom inte till användning, förrän nu vill säga! :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-01 21:29

45*C är verkligen inte varmt alls.. :P

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-01 22:45

DVD-ai skrev:45*C är verkligen inte varmt alls.. :P

Nu har jag spelat friskt ett par timmar, och steget har inte varit över 35 grader än! 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-02 08:35

exakt vad jag menar, kör på och va glad ! 8)

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2009-10-06 22:58

Fortfarande lika nöjd? Allt funkar som det ska nu?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-10-06 23:09

Nune skrev:Fortfarande lika nöjd? Allt funkar som det ska nu?

Allt funkar jättebra :D !

Fast nu när basåtergivningen har hyffsat till sig, så börjar jag fundera på andra ojämnheter i tonkurvan............... :?

Utsläckningar pga golv och väggreflexer, i mellanregister och diskanten, och ju mer jag funderar på lösningar, ju mer inser jag att det bästa hade varit att flytta ut anläggningen ur vardagsrummet för att ställa den i ett för ändamålet inrett lyssningsrum :) .

Jag är jättenöjd med ljudet, men har nog drabbats av "mätfeber" :?

Jag vet ju att jag har en dipp vid 250 hz pga av golvreflex etc...etc... :D

Jag tror jag ska gömma undan mätutrustningen ett tag, och bara njuta av musiklyssning 8)

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2009-10-06 23:23

nadifierad skrev:
Nune skrev:Fortfarande lika nöjd? Allt funkar som det ska nu?

Allt funkar jättebra :D !

Fast nu när basåtergivningen har hyffsat till sig, så börjar jag fundera på andra ojämnheter i tonkurvan............... :?

Utsläckningar pga golv och väggreflexer, i mellanregister och diskanten, och ju mer jag funderar på lösningar, ju mer inser jag att det bästa hade varit att flytta ut anläggningen ur vardagsrummet för att ställa den i ett för ändamålet inrett lyssningsrum :) .

Jag är jättenöjd med ljudet, men har nog drabbats av "mätfeber" :?

Jag vet ju att jag har en dipp vid 250 hz pga av golvreflex etc...etc... :D

Jag tror jag ska gömma undan mätutrustningen ett tag, och bara njuta av musiklyssning 8)

Gött att du är nöjd! Jag är själv inne på att bygga med SLS 10" då jag bara har en Adire bas och kan omöjligt hitta en andra :?

Hur är det med djupbasen?

Ja det är farligt att bli helt nöjd då slutar man ju att utvecklas :wink:
Jag hinner inte riktigt heller njuta av musiken för man fanatiskt letar efter vad som ska fixas och bli bättre. :oops:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-10-06 23:28

Djupbasen framträder naturligt, inte minst tack vare att jag fick bort baspucklarna längre upp i basspektrat. De maskerade även ljudet i mellanregistret, så nu har jag ett mer behagligt ock naturligt ljud överlag :)

Vissa förändringar är till det bättre, men vårt intresse har ingen bortre gräns! Så man får hejda sig ibland :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-06 23:48

Nune skrev:Gött att du är nöjd! Jag är själv inne på att bygga med SLS 10" då jag bara har en Adire bas och kan omöjligt hitta en andra :?

Säg inte det. Det beror på vilken modell du har. Jag har ett element som var den slutgiltiga prototypen oanvänt (bara mätt på) då jag var med på ett hörn när elementet togs fram.

Är det 12" Adire Shiva så kanske du kan bli glad..

Jag säljer det om du gör en bildtråd över bygget :lol:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2009-10-07 00:01

MagnusÖstberg skrev:
Nune skrev:Gött att du är nöjd! Jag är själv inne på att bygga med SLS 10" då jag bara har en Adire bas och kan omöjligt hitta en andra :?

Säg inte det. Det beror på vilken modell du har. Jag har ett element som var den slutgiltiga prototypen oanvänt (bara mätt på) då jag var med på ett hörn när elementet togs fram.

Tyvärr är det en Adire DLP 12" samt någon 15" slav :?

Får väll försöka kränga basen och köpa annat för pengarna.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-10-07 22:15

Nune skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Tyvärr är det en Adire DLP 12" samt någon 15" slav :?

Får väll försöka kränga basen och köpa annat för pengarna.

Varför inte behålla dem, och komplettera med sls 10" också?

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2009-10-07 22:39

Kan man blanda olika baslådor hur som helst?

Isåfall så är det en ypperlig ide. Kanske skaffa 2sls och låda med Adire?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-07 22:43

Inte utan konsekvenser
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum