pK avhämtning spikat 5/12! NU; Bilder och skvaller!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-12-06 00:23

boom skrev:och har dom det taskigt med fruntimer på midagen så kan jag fixa några i vaggeryd. bara ett stenkast från skilingaryd

Är det där närmaste bankomat finns?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-06 01:28

JanBanan skrev:
boom skrev:och har dom det taskigt med fruntimer på midagen så kan jag fixa några i vaggeryd. bara ett stenkast från skilingaryd

Är det där närmaste bankomat finns?

Nix dom är gratis

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-12-06 03:36

Ser ut som en hyvens träff.

Kommer de där handmålade pK hänga kvar hos Larsen ett tag? Kanske försöker komma förbi Skillingaryd en sväng senare i december isf.

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-12-06 04:42

om ni tycker det var skumma typer på bilderna
så kan jag meddela att det inte blev bättre framåt natten
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-12-06 09:49

profbd skrev:om ni tycker det var skumma typer på bilderna
så kan jag meddela att det inte blev bättre framåt natten

Å fasen, anslöt du senare :D :?:
Du kanske man skulle stannat kvar.

Tack för en trevlig dag. Riktigt kul att träffa en massa folk som bara är en avatar här på forumet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-12-06 10:29

det såg väldigt trevligt ut det där.. jäkligt synd att jag inte kunde vara med. kanske måste flytta från norrland snart så man är närmare händelsernas centrum..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2009-12-06 11:48

Jättekul med bilder, tack för dem! :D

(Stort tack även till Niclas och Sanny_X. 8) )

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-12-06 12:03

Kraniet skrev:det såg väldigt trevligt ut det där.. jäkligt synd att jag inte kunde vara med. kanske måste flytta från norrland snart så man är närmare händelsernas centrum..

+1 förutom att jag redan bor i händelsernas centrum :wink: men det såg väldigt trevligt ut och grattis till ett lyckat och väl genomfört projekt alla inblandade!

Jag träffade en lite stressad, jag hade tyvärr också bråttom, men väldigt trevlig Anders i torsdags som förbarmade sig över en högtalarlös! Jag ångrade lite att jag hoppade av när jag fick se pK prototypen... Väldigt snällt att ge mig chansen att utvärdera alternativen här hemma, det är lite intressanta skillnader med för och nackdelar för båda alternativen. :)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-12-06 12:17

dimitri skrev:Erik J,
Vill bara lite försynt påminna om pK transporten om du har möjlighet.
Dim

De står hemma i vardagsrummet i sin kartong. :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-12-06 13:58

Är det någon som vet om KK fick med sig mina pk hem? Får inte tag i honom...

Får väl söka honom på bahamas ihop med peter. ;)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-06 14:00

landa skrev:Är det någon som vet om KK fick med sig mina pk hem? Får inte tag i honom...

Får väl söka honom på bahamas ihop med peter. ;)

annars så vet du var dom har sina brevlådor :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-12-06 14:05

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-12-06 14:12

Bild

Bild
Naqref pekar var KarlXII står... eller hur han borde stå... :wink:

Bild

Bild

Bild

Bild
Stiliserad betraktelse av en illa god Jansson. Snyggt jobbat, avr7k!

Bild

Bild
Bagagerumsloppis.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-12-06 15:59

Jädrans att man missade hela detta köp :twisted:

Blev det några burkar över?
Om det blev det eller John "råkade" göra några för många så är jag intresserad av den lilla slutna.

Yeah, fat chance, men man måste ju försöka...
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-12-06 16:11

Hej och tack till alla som kom för en väldigt trevlig avhämtningsträff...
Vi utgjorde väl inget under av precitionsorganisation men det hela avlöpte ju väldigt smidigt ändå.

Kul att min Jansson gick ner och om någon vill göra om den kommer receptet här...

DIY-Jansson

Det blir en sats för 4 aluminiumformar (16-20 portioner)

3 liters skål
5 liters skål
durkslag
foodprocessor för att riva potatis grovt.

- Skala potatis så att du får en lite rågad 3 l skål med skalad vara...
- riv potatisen och lägg den i sköljande vatten i 5 litersskål (sköljer ur stärkelse och hindrar att den oxiderar)
- klyv och skala ca 8 lökar, skiva sedan dessa, det skall bli c a 2 liter skivad lök.
- blanda 5 dl vispgrädde, 2 dl mjölk, spadet från 4 burkar ansjovis och en matsked kalles kaviar i en tillbringare.

- smörj formar lite
- ta ur potatis ur den stora skålen och skölj av den i durkslag, skaka av vatten, lägg i hälften av potatis i formarna.
- lägg i ansjovisen från de 4 burkarna i formarna.
- lägg på all lök fördelat på de 4 formarna.
- skölj i durkslag och lägg på den sista halvan av potatisen.
- häll på grädd/mjölk/ansjovis-spadet.
- häll på rikligt med ströbröd.
- Ta ett paket saltat smör och hyvla av med osthyvel ca 5 "smörskivor" per form ovanpå ströbrödet.

In i ugnen på ca 200 grader i ca 45-50 minuter

Och som sagt Tack till alla! Jag hade jättetrevligt.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-12-06 16:27

Kul dag. :)

Tack till Anders, John, Peter och Stefan som gjorde jobbet.

Alltid trevligt att träffa forumfolk IRL.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-06 16:37

Tack för jätterolig dag och kväll, och det var verkligen jätteroligt att få träffa personer bakom användarnamn på forumet.

Måste säga att jag imponerad över hur väl det hela har avlöpt, med tanke på att det är över hundra högtalare det handlar om, i en MASSA konfigurationer. Inte helt okomplext. 8O

Stort tack till Naqref, AVR7000, Peter Steindl och John Larsen för sina nedlagda arbetstimmar och gedigna engagemang! Jobbet har icke varit ringa...

Det är inte många som skriver om hur de tycker pk låter så jag sticker ut hakan och säger att den verkligen låter jättebra! Den bjuder på ett mycket klart och distinkt ljud som går utanpå det mesta. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-12-06 17:01

Först nu vet jag hur Kalle dussin ser ut IRL, men det fattade jag inte förrän bilder kom in på forumet. Trots att jag stod tillsammans med karln och Peter vid diskutioner kring äggen.

Ja jisses...8O

pK var det ja...I mina öron spelade dom fullständigt problemlöst oavsett material. Visst dom klarade inte att fullt återge de lägsta tonerna med full amplitud när det t.ex. spelades kyrkorgelmusik. Men dom var mycket följsamma utan att överexponera några toner eller låta färgade i mina öron.

Nu kommer jag att vara lite ful men samtidigt ärlig i min uppfattning:

Jag tyckte (faktiskt) inte att "LOTTA" spelade bättre eller mera nyanserat eller djupare eller kunde frambringa (OBS! Detta i mina öron upplevt!) djupare toner än vad JAG upplevede att pK klarade. Däremot upplevde jag "LOTTA" som något ljusare i sin framtoning. Att "LOTTA" förmodligen är mera ljudtryckskapabel råder inget tvivel om, men det är inte riktigt min tekopp annat än som "lounge-högtalare".
Dom såg däremot trevliga samt lättplacerade ut och jag hoppas att försäljningen av dessa går bra samt att mottagandet på marknaden blir gott! :)

"LOTTA" = Larsen L8

Om man nu får vara helt ärlig i sin uppfattning utan att ett "drev" slår ihjäl en nu?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-12-06 17:03

Mr_Ekan skrev:Ser ut som en hyvens träff.

Kommer de där handmålade pK hänga kvar hos Larsen ett tag? Kanske försöker komma förbi Skillingaryd en sväng senare i december isf.

//Ekan

De följde med Naq till skåne så du får ta dig en tur dit (eller till nån annan som fått ihop sina).

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-12-06 17:08

Med risk för att skapa debatt. Hur stod sig pK emot piP?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-12-06 17:10

Dom fanns inte med i ljudbilden...tyvärr.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-12-06 17:12

Jag har precis gjort switchen. pK står sig jättebra. Dom kommer ersätta piP i vardagsrummet. De låter ungefär likadant...
Inte därmed sagt att det är något fel på piP, men omväxling förnöjer. :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-06 18:22

landa skrev:Med risk för att skapa debatt. Hur stod sig pK emot piP?

Peter Steindl hade han glömt ta med sig något i röran. Jag tror det var just piP han glömt.

Jag vill nog hålla med screen om intrycken av pK och L8. Det var förstås två olika rum men jag tyckte båda uppställningarna, framförallt med L8, gav lite diffusare stereoperspektiv jämfört med vad jag har hemma i min på intet sätt supertunade anläggning eller rum. Kan även tänka mig att pK är ett bättre alternativ än piP om man är headbanger.

Hade gärna fyllt på med lite kommentarer till mina bilder. Finns visserligen en deltagarlista på alla som var i Skillingaryd men det är svårt att få ihop alla namn med ansiktena på bilderna. Några är förstås välkända på detta forum men alla konstiga nicks lägger man inte på minnet direkt.... Tror bara jag klarar tiotalet så här i efterhand.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-06 18:54

screen skrev:Först nu vet jag hur Kalle dussin ser ut IRL, men det fattade jag inte förrän bilder kom in på forumet. Trots att jag stod tillsammans med karln och Peter vid diskutioner kring äggen.

8O :D

Vaffan? Jag kände inte igen dig heller!
Jag känner mig usel för att jag inte gick varvet runt och hälsade när jag kom. (Jag kom lite senare)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-12-06 18:56

(Jag kom lite senare)

fint folk kommer sent
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-06 19:19

KarlXII skrev:Jag känner mig usel för att jag inte gick varvet runt och hälsade när jag kom. (Jag kom lite senare)

Vi som hängde på låset hälsade till höger och vänster på alla som dök upp. Efter en timme så hade man knappt några namn till alla ansikten. Så här efteråt kan jag peka ut dig (KarlXII), screen, EA_73, Tengil och pellen. Naqref, Peter Steindl, John Larsen, Ingvar Öhman, Magnus Östberg, Veight, Erik Johansson, AVR7000 kände man från tidigare bilder/personliga möten. Det var i alla fall bara trevlig stämning. Synd att man inte kunde närvara vid nattmanglingen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-06 19:21

screen skrev:Nu kommer jag att vara lite ful men samtidigt ärlig i min uppfattning:

Jag tyckte (faktiskt) inte att "LOTTA" spelade bättre eller mera nyanserat eller djupare eller kunde frambringa (OBS! Detta i mina öron upplevt!) djupare toner än vad JAG upplevede att pK klarade. Däremot upplevde jag "LOTTA" som något ljusare i sin framtoning. Att "LOTTA" förmodligen är mera ljudtryckskapabel råder inget tvivel om, men det är inte riktigt min tekopp annat än som "lounge-högtalare".
Dom såg däremot trevliga samt lättplacerade ut och jag hoppas att försäljningen av dessa går bra samt att mottagandet på marknaden blir gott! :)

"LOTTA" = Larsen L8

Om man nu får vara helt ärlig i sin uppfattning utan att ett "drev" slår ihjäl en nu?

Klart man får vara helt ärlig! Bättre än att vara motsatsen. ;)

Ska kommentera det du skriver lite.
pK och Låtta går ungefär lika långt ner i basen men den senare har en något mjukare avrullning vilken gör att den kan låta som den saknar något i vissa register jämfört med pK. pK är dock något speciell. ;)
Ljudbilden är tänkt att vara diffusare jämfört med pK. Vi hade en diskussion om detta (jag minns inte med vem dockl) under kvällen och tanken med Larsen-högtalarna är att de är medvetet gjorda så att de inte får samma fokus som pK (och liknande högtalare) utan att de ska ha en tydlig känsla av "kropp" men ha samma diffusa ljudbild som man kan uppleva i verkligheten. Dels för att det påminner mer om verkligheten men samtidigt så gör den i mitt tycke överdrivna fokuseringen hos vissa högtalare att man bildligt fokuserar mer på detta istället för att lyssna på musiken (sliten floskel - jag vet).
När det gäller den något ljusaklangen så är vi medvetna om den och den ska korrigeras lite. Att den låter lite ljus beror på att vi faktiskt har ändrat högtalaren lite. Tidigare så satt det en platta bakom diskanten gjord av wellpapp men nu är den utbytt mot vattenskuren rostfri plåt. Det akustiska beteendet hos plåten avviker mot wellpappen och vi har anledning att tro att det är plåten som åstadkommer den i nuläget något ljusare klangen. Detta ska korrigeras en aning till produktionen.

Det är alltid värdefullt att få feedback på sina produkter och speciellt viktigt är det att få från de som vet kan formulera sina lyssningserfarenheter på ett sätt som gör att man kan använda det i återkopplingen trots att de inte delar ens filosofi. Av din recension av Låtta vet vi nu att du kan det! :D

Kan ju nämna att plåten som sitter bakom diskanten är ett gammalt patent från Peter Snell. Stig kunde inte använda denna typ av lösning i sina 80-talare av den anledningen. Han var dock väldigt medveten om att det kunde vara en bra lösning. Den användes i Snell typ One från 70-talet:
http://user.faktiskt.io/avr7000/larsen/snell/eq_020.jpg

ps.
Tack för godiset! :)
ds.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-06 19:33

En sak jag lade märke till på Lotta som jag inte vågade nämna högt var kanske inte att den var ljus i klangen men däremot så tyckte jag att det "fräste" till vid vissa ljud i diskanten. Det lät inte bra tyckte jag. Det var korta partier och endast vid vissa tillfällen. Intressant var att just efter detta, när musiken tystnade så berättade Bertil Alving om svårigheten att spela in bokstaven S i bland körer då den skiljer sig åt från kör till kör m.fl parametrar. Vilket som var boven i dramat, inspelningen eller högtalarna, låter jag vara osagt. Men nu vet du den detaljen iaf. Det kan kanske också ha med plåten att göra.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-06 20:06

Vi var några stycken som tog upp samma sak. Kommer inte riktigt ihåg vem som satt brevid förrutom Bertil, Bo Mellberg kanske? Vi körde tre helt olika versioner av Stilla Natt och kom in på alla möjliga skäl till att de lät så olika, inte minst finns det vissa "kulturskillnader" länder i mellan, hur folk vill det ska låta. För mig var det Stilla Natt från Cantate Domino som var trevligast. Långsammare tempo som gör att den sjunker in bra. Den av Bertil nyligen inspelade Adolf Fredriks kör av någon version, var inte lika bra sjungen och vi kom fram till att kören var lite obalanserad. Jag som inte kan något om musik! Jo, en åsikt kan man ju få ha. Bertil trodde att körerna genomgick förskjutningar under åren när folk kommer och går och att det finns en "guldålder" när det stämmer bra.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-06 20:14

Fjonkalicious skrev:En sak jag lade märke till på Lotta som jag inte vågade nämna högt var kanske inte att den var ljus i klangen men däremot så tyckte jag att det "fräste" till vid vissa ljud i diskanten. Det lät inte bra tyckte jag. Det var korta partier och endast vid vissa tillfällen. Intressant var att just efter detta, när musiken tystnade så berättade Bertil Alving om svårigheten att spela in bokstaven S i bland körer då den skiljer sig åt från kör till kör m.fl parametrar. Vilket som var boven i dramat, inspelningen eller högtalarna, låter jag vara osagt. Men nu vet du den detaljen iaf. Det kan kanske också ha med plåten att göra.

Mvh

Filip

Det där hörde jag också,på första lyssningsvändan. Det var någon rätt ny skiva - kommer inte ihåg vilken. Sen, precis när vi skulle gå, så hittade mike34 ett problem: kabelanslutningen på höger sida var lös.
När vi senare körde igång hördes inte det där fräsandet. Tvärtom så hade både Bertil och jag ett hallelujamoment när vi spelade ett stycke.
Fan, jag blev så tagen att jag har glömt vad som spelades då också..

Det var riktigt ultratransparent med en sagolik närvaro. Magiskt.

Fast på en del inspelningar slog den där ljusheten till - men inget mer fräsande. Jag vet inte om det var problemet med anslutningen eller skivan som gjorde att man hörde det där ljudet.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum