Ny liten högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-09 10:17

Borgaren skrev:Alltså om det finns färdiga cad ritningar på baffeln så kommer det nog inte att vara några problem att få gubbarna som sköter den närmsta verkstad med cnc att göra baffeln för lite "afterworköl" pengar. Kanske till och med hela lådan........ om cad ritningar finns :wink: Fräsa mdf är som att skära smör!!

Det borde inte vara några problem att få fram CAD-ritningar. Om inte annat kan väl jag fixa det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-02-09 12:34

Toppen för jag kan inte Cad:a :lol:

Men brorsan jobbar som cnc tekniker!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-09 12:43

Jag tror att det här kan bli riktigt bra med en färdigfräst baffel.

Jag kan mäta akustiskt centrum på diskanterna (22TAF/G) som jag har vid t.ex. 2500Hz.
Dessutom skulle kan jag kunna göra en prototyp till baffeln med WG, kanske lika bra att köpa på sig ett par SEAS CA15 för vidare laborationer oxå.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-02-09 15:19

Ett förslag; Gör två varianter av lådan, en lätt byggd och en som är lite svårare att bygga. Den lätt byggda som en enkel vanlig låda med samma tjocklek på MDF, inga konstiga fräsningar och ett enkelt rör som basreflexport. Eventuellt så kanske delningsfiltret måste skilja lite också. Samma element skall användas i båda. Så om man bygger den enkla lådan först så skulle man kunna uppgradera till den avancerade lådan vid senare tillfälle.

När det gäller WG;
Hur monterar man diskantelementet?
Skall fronten på diskanten tas bort (och så att säga ersättas av WG)?

//Michael

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-09 15:22

Hur monterar man diskantelementet?
Skall fronten på diskanten tas bort (och så att säga ersättas av WG)?

Man skruvar dit hela diskanten, med frontplatta inifrån lådan så att den tittar ut genom wg:n. :)

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2007-02-09 15:48

Min erfarenhet av waveguides är att det krävs en mycket liten förändring av formen för att det ska påverka resultatet. Så jag tycker det är nödvändigt med cad- och camutrustning för den som ska tillverka.

En variant skulle ju vara att ta fram en ny frontplatta till ett diskantelement. Lättare att tillverka stora serier. Kanske färre men definitivt mindre delar att distribuera. Det går kanske att leja Seas direkt?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-09 19:14

Mich skrev:Ett förslag; Gör två varianter av lådan, en lätt byggd och en som är lite svårare att bygga. Den lätt byggda som en enkel vanlig låda med samma tjocklek på MDF, inga konstiga fräsningar och ett enkelt rör som basreflexport. Eventuellt så kanske delningsfiltret måste skilja lite också. Samma element skall användas i båda. Så om man bygger den enkla lådan först så skulle man kunna uppgradera till den avancerade lådan vid senare tillfälle.

//Michael

Jag har tidigare i tråden påpekat det som en möjlighet att bygga en planbaffel variant. Så stort extra besvär blir det inte.
En sådan låda skulle dock kräva ordentliga avfasningar av baffelkanten hoppas att detta inte är ngt hinder för hemma byggare. Basröret skulle kunna vara ett vanligt diam 50mm avloppsrör.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-09 19:37

Det kan nog bli problem med plats för en rund port, men en helt rak slitsport kan väl inte vara för svår att bygga?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-09 19:48

paa skrev:Det kan nog bli problem med plats för en rund port, men en helt rak slitsport kan väl inte vara för svår att bygga?

Nää det kan jag inte tänka mig. Men det upplevs tydligen så?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-02-09 20:35

ja kan man inte montera en slitsport så kan man ju inte ens montera ett stag. kan man inte montera stag i en högtalarlåda kanske man bör se sig om efter en annan hobby? :lol:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-09 20:53

Kraniet skrev:ja kan man inte montera en slitsport så kan man ju inte ens montera ett stag. kan man inte montera stag i en högtalarlåda kanske man bör se sig om efter en annan hobby? :lol:

Jag tror nog iofs att WG:n är problemet inte en eventuellt svängd eller rak slitsport. Om vi kan nc fräsa baffeln till en rimlig kostnad så går problemet med WG:n liksom bort.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-09 20:58

Skickar upp ett motförslag till mitt eget förslag :?
Bild
Galen projektion nu igen :) (16mm MDF)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-09 21:02

Kraniet skrev:ja kan man inte montera en slitsport så kan man ju inte ens montera ett stag. kan man inte montera stag i en högtalarlåda kanske man bör se sig om efter en annan hobby? :lol:

Fast ett stag med milimeterprecision är ju en annan sak. Att skrutten tänkte sig en slitsportshöjd på 12mm när man ändå kanske ska bygga med 12mm MDF är ju en synnerligen bra idé. Då kan man ta en spillbit som distans.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-02-09 21:54

Vad hindrar att man sätter basporten uppåt (vanlig rund), förutom att man bryter mot gällande estetiska konventioner ?

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-02-10 01:50

skrutten skrev:Jag tror nog iofs att WG:n är problemet inte en eventuellt svängd eller rak slitsport. Om vi kan nc fräsa baffeln till en rimlig kostnad så går problemet med WG:n liksom bort.

Absolut!

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-02-10 02:00

Ja och så kan man slå till på en fräst bit till den slitsade porten. Om den får en rak ovansida och bara bågad på undersidan så kommer det ju inte att vara svårt att få den på plats med millimeter precision. Men iofs man kanske ska hålla nere på jobbet man inte kan göra på köksbordet, men om man ändå är igång med att beställa saker på verkstan så lär det ju inte bli mkt dyrare med en liten mdf bit till från samma skiva :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-10 10:19

Ragnwald skrev:Vad hindrar att man sätter basporten uppåt (vanlig rund), förutom att man bryter mot gällande estetiska konventioner ?
Man tappar ner skit i den...damm fyller lådan under de hundratrettioår den kommer vara i bruk.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-02-10 11:11

Kaffekoppen skrev:
Ragnwald skrev:Vad hindrar att man sätter basporten uppåt (vanlig rund), förutom att man bryter mot gällande estetiska konventioner ?
Man tappar ner skit i den...damm fyller lådan under de hundratrettioår den kommer vara i bruk.

Knappast värre än mina akustiska gitarrer. Hur många dammsuger inne i sina gitarrer ?
Går ju att täcka hålet med något lagom finmaskigt galler, skulle jag föreställa mig.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-02-10 11:15

Jag har inte lagt mig i tidigare. Men nu är det faan dags :wink:

Med tanke på Carlson-kärleken här på forumet, så är det förvånande att det inte görs fler bafflar gjutna i glasfiberarmerad plast. Det är faktiskt.se inte särskilt svårt :D

Materialkostnaden om man har ett par formar torde inte bli mer än någon hundring per baffel. Och det kanske tar någon timma att göra två.

Man kan välja om man vill ha baffeln obehandlad, eller i valfri gelcoat (vilket givetvis blir dyrare).
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-10 11:37

Ragnwald skrev:Går ju att täcka hålet med något lagom finmaskigt galler, skulle jag föreställa mig.
Nej.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-02-10 12:51

paa skrev:Jag tror inte det blir mindre än 6 mm på mitten om man beräknat 7mm för rektangulär port, och det är betydligt gynnsammare flödesförhållanden inuti porten än vid övergången från porten och till fri luft. Därför är det gynnsammt med större ändar och lite mindre mitt hur som helst. Om man dessutom gör stödsidor under den böjda delen av 12 mm MDF, på varsin sida, så blir porten 24 mm smalare och där får man tillbaka lite av slitshöjden också.

Kan man inte justera porten genom att flytta botten upp och ner? Vi säger om man utgår ifrån en låda med en viss porttjocklek och sen flyttar upp bottenplattan allt eftersom tills avstämningen är rätt? Det handlar ju om några millimeter på sin höjd så själva lådvolymen ändras ju inte speciellt mycket.
Sen när man väl hittat rätt tjocklek på porten så limmar man botten på plats och sågar av överhänget som de andra sidorna får.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-02-10 12:59

Kaffekoppen skrev:
Ragnwald skrev:Går ju att täcka hålet med något lagom finmaskigt galler, skulle jag föreställa mig.
Nej.

Med lagom finmaskigt nät, menar jag ju tämligen grovmaskigt, precis så att ingen tror att det är en sparbössa.

Går det att ha galler framför elementen, torde det väl gå att ha ett över myningen till basporten.
Man kan väl till och med ta med det i beräkningen, vilket jag förmodar att man sällan eller aldrig gör, när galler sätts framför ett element.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-10 13:08

Kraniet skrev:Kan man inte justera porten genom att flytta botten upp och ner? Vi säger om man utgår ifrån en låda med en viss porttjocklek och sen flyttar upp bottenplattan allt eftersom tills avstämningen är rätt? Det handlar ju om några millimeter på sin höjd så själva lådvolymen ändras ju inte speciellt mycket.
Sen när man väl hittat rätt tjocklek på porten så limmar man botten på plats och sågar av överhänget som de andra sidorna får.

Jo precis så gjorde jag på mina basmoduler till tävlingen. Men här skall det ju göras prototyper och sedan vet man exakta måttet.
Numera pensionär.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-02-10 13:45

En dum fråga..... behövs avfasningen när man använder WG?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-02-10 14:07

men WGn kan väl inte vara så svår heller att göra? Om den nu ska vara sådär sfärisk bara så kan man ju göra den med ett antal ringar med olika diameter som limmas på varandra. sen lägger man i plastic padding eller liknande och använder den utskurna mallen för att forma WGn.
Gör man ringarna smart så kommer de ge stöd åt mallen (en utskuren plastbit) och sedan vrider man bara mallen runt och så är den färdig.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-10 22:52

Borgaren skrev:En dum fråga..... behövs avfasningen när man använder WG?

Nej det tror jag inte.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-10 23:40

Kraniet skrev:men WGn kan väl inte vara så svår heller att göra? Om den nu ska vara sådär sfärisk bara så kan man ju göra den med ett antal ringar med olika diameter som limmas på varandra. sen lägger man i plastic padding eller liknande och använder den utskurna mallen för att forma WGn.
Gör man ringarna smart så kommer de ge stöd åt mallen (en utskuren plastbit) och sedan vrider man bara mallen runt och så är den färdig.

Just så kan det gå till :)
Jag har gjort ett par WG som skruvas fast framifrån som vanliga element. Just nu så sitter en av mina Seas 22TAF/G diskanter i en sådan. Skall mäta på den imorgon om jag bara hittar en lämplig baffel att montera den på.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-02-11 01:30

Hmm men någon gör en cad ändå va? :wink:

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-02-11 01:47

BTW Inte för att hoppa bakåt i tråden eller dra igån basunderdels diskussionen när det hela börjar handla om topphögtalaren..... men jag såg dessa och tyckte det skulle vara ett smidigt och snyggt sätt att vinna volym utan att tunmma på det estetiska!! :lol: :wink:

http://img.photobucket.com/albums/v53/e ... hend11.jpg

edit: därav min fråga om avfasning i inlägget ovan. Under och överdel skulle inte gifta sig så bra om de vore olika. Och den avfasning på ovansidan om basen som gör det hela snyggt gör det väl svårt för avfasning på sidorna oxå......

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-11 13:20

Som en kopia av mina tridiga högtalare.. eller nästan. Hade 50mm tjock MDF baffel så basmodulen anslöt mot den mindre huvudhögtalaren på liknande sätt.

Tycker vi koncentrerar oss på toppen och tar oss an basbotten senare :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum