Svante skrev:-Martin- skrev:Svante skrev:Mm, det väcker många tankar att LTa för mycket. När jag nu spelar infected på mina 4-tummare, LTade ner till 20 Hz så går det ju som det går. Det lustiga är att när det ploppar som mest så ploppar det liksom i otakt. Baktakt nästan. Så tittar man lute noggrannare på vågformen och då ser man att basen till stor del består av baklängessvep, med de lägsta frekvenserna sist.
Man kan se att svepen slutar en kvarts sekund efter att varje ton startar. När högtalaren går utan LT så hörs inte slutet av svepet och allt låter i takt.
Är det här en förklaring till vad "långsam bas" är, och att en del ogillar högtalare som går djupt i basen? Att djupbasen liksom kommer sent?
Här är det ju så att djupbasen ligger sent. I inspelningen, alltså.
Är det verkligen så? Är det inte så att den ursprungliga signalens fördröjning (pga HP-funktionen) rår man inte på. Med LT lyckas man bara komma i synk med nästa sinus-cykel, om ni förstår vad jag menar... Eller?
Nej, jag förstår nog faktiskt inte vad du menar.
Nej risken är ju att jag svammlar... Försökte mig bara på att tänka lite logiskt, men det verkade inte funka (i det här fallet)