[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-31 00:22

Idag har varit en bra dag. Fått ihop en "hel" låda till och monterat bakstycket på båda lådor. Har haft limmet i press i ca 1h och sedan släppt på tvingarna för att pressa den andra lådan. Har fungerat väldigt smidigt och fort har det gått.

Bilder från dagen:

Bild

Under press.
Bild

Bild

Bild

Passade på att runda av hålen litegranna mellan torktiderna.
Bild

Bafflarna hade även dom torkat. Imorgon skall det förhoppningsvis fräsas ut insänkning till elementet samt genomgående hål för elementet.
Bild

Var så nyfiken på slutstegets insida så jag tog av locket och knäppte lite bilder.
Bild

Bild

Kondensatorbank.
Bild

Första bakstycket monterat på låda 1. Äntligen börjar man se ljuset i tunneln...
Bild

Bild

Testade lite olika tjocklekar på bottenplattan samt "gapet" mellan plattform och låda.
Bild

Bild

Bild

Får se vilken som blir den slutgiltiga. Ingen brådska med det ännu men det var kul att testa lite.
Bild

Bild

Bild

Avslutar med en kvällsbild på det nyfunna paret
Bild

Som sagt. Imorgon ger jag mig förhoppningsvis på fräsningen av bafflarna och sen är det bara montering av dessa samt topskivan och en del dämpmaterial, sen är det provspelning så fort min MiniDSP kommer!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-31 00:38

Jag förstår inte riktigt varför toppskivan sitter inuti, och varför den isf inte limmades på stagen före sidorna? Eller om toppskivan sitter ovanpå, varför stagen inte går hela vägen fram?

Så jag hade lagt det innifrån och ut:
Inre baffel, ram, flaggstag och bakstycke, samma storlek på samtliga.
Dessa limmas på botten med samma bredd.
Stag mellan flagga och bakstycke monteras mellan dessa.
Sidor, samma höjd som ovanstående plus gods.
Topp.
Yttre baffel.

På så sätt minimeras synliga ändytor (undantaget gerning) och alla skivor blir "enkla" att limma.
Senast redigerad av tvett 2013-07-31 00:58, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-31 00:55

tvett skrev:Jag förstår inte riktigt varför toppskivan sitter inuti, och varför den isf inte limmades på stagen före sidorna? Eller om toppskivan sitter ovanpå, varför stagen inte går hela vägen fram?

Det bara blev så. Inget jag märkte förrän bitarna var utsågade och jag började testmontera. Hade jag fått göra om skulle jag gjort så att toppskivan såklart ligger på toppen men nu blev det så här :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-31 01:00

Editerade inlägget ovan.

Kämpa på! Med tanke på vad jag sett av din inredning kommer det nog läggas en del krut på ytskiktet. Funderat på att laminera före målning för att minska synliga skarvar?
/J

Cygnus resurectum

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-07-31 06:21

dac83 skrev:
boom skrev:Och hur har du då kopplat då T-amp har 2 pin till fläkt och i den tempstyrda så har du 3 pin.

skippar den 3:e pin ingången, den är bara puls signal ut för hastigheten, sen är det bara serie koppla de 2 fläktarna på 12 volts ingången.

Så du kör med 2+2 fläktar sen vet du väl att T-amp har ett volt sving upp till 24 volt det är där för det sitter 24v fläktar i den och när jag mätte volt ut på T-amp så ligger den på 16v på tomgång kall.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-31 08:54

tvett skrev:Editerade inlägget ovan.

Kämpa på! Med tanke på vad jag sett av din inredning kommer det nog läggas en del krut på ytskiktet. Funderat på att laminera före målning för att minska synliga skarvar?

Tack för tillägget. Det låter som det blev lite tokigt i planeringen för min del men det går framåt oavsett. Nästa gång skall jag tänka till lite extra för att förenkla :)

Helt riktigt. Visst kommer det läggas en del krut där. Har som krav att det minst skall vara som köpesub, vilket jag vet att jag klarar av efter att ha lackat lite olika saker bla. ett par piP.
Jag är däremot lite i valet och kvalet gällande en matt lack eller en piano. Känner jag mig rätt väntar jag tills jag vet vilka frontar det blir.

Nix. Det blir spackel & en jäkla massa primer. Primern är av lite tjockare sort och "fyller" väldigt bra och det brukar räcka. Några skruvhål har jag inte vilket är skönt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-31 09:17

Illuminatus skrev:
tvett skrev:Jag förstår inte riktigt varför toppskivan sitter inuti, och varför den isf inte limmades på stagen före sidorna? Eller om toppskivan sitter ovanpå, varför stagen inte går hela vägen fram?

Det bara blev så. Inget jag märkte förrän bitarna var utsågade och jag började testmontera. Hade jag fått göra om skulle jag gjort så att toppskivan såklart ligger på toppen men nu blev det så här :)

Det blir skitbra till slut!

jg gör ofta saker i så knasig ordning när jag har brottom att man kan gråta efteråt. Nu senast kostade det mig att jag fick gjuta 10 extra plintar i mitt altanbygge..men det blir bra till slut. :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-31 09:30

Går det bara att glida ned sidan med lite lim på, så är väl inte det där något problem?
Kanske vänta en liten stund efter limpåsmetandet så att lite börjat tränga in först? ( Någon som vet om det finns risk det sväller så det blir problem att få ned skivan sedan? )

Ser jättebra ut, tycker jag. :)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-31 09:49

Det kan finnas en vits att lägga in dämpet bakom flaggstaget redan nu, så blir det fina klossar.
Kom ihåg att ha snittytan mot elementet, så det blir flera små bitar.
Om dessa ska läggas eller stå upp är frågan. Stående så kanske de säckar mindre med tiden, men liggande går det pressa ihop dem lätt under tiden det ska limmas toppskiva.
Senast redigerad av tvett 2013-07-31 09:51, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-31 09:50

tvett skrev:Det kan finnas en vits att lägga in dämpet bakom flaggstaget redan nu, så blir det fina klossar.

Ja i med dämp INNAN du skruvar på sista sidan. Annars blir det bara knöligt i onödan.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-31 11:19

Tack för lite så här sista minuten tips :)

Snittytan blir då den yta jag skär dvs 45mm djup sådan, denna skall vara riktat mot elementet från alla håll och kanter?
Jag har även köpt sånt där vitt polyesterdämpmaterial på HifiKit när jag var i Stockholm. Kan jag med fördel placera detta runt elementet som en tunnel?

Japp. Dämpmaterialet åker såklart i innan "toppskivan" sätts dit, jobbigt att få in dämpet genom elementhålet :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-31 11:21

Du lägger isoleringen platt på lådans botten så de bygger 45mm på höjden. Dvs kortsidan med snittet skall vara riktat mot elementet.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-31 11:24

Plingade en herre på dörren imorse och lämnade det här trevliga paketet :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Måste säga att jag är positivt överraskad på kvaliten på micken. Oj vad jag längtar tills provspelning nu :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-31 11:25

Ser bra ut. Föresten köpte du en miniDSP utan låda?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-31 11:28

adzer skrev:Du lägger isoleringen platt på lådans botten så de bygger 45mm på höjden. Dvs kortsidan med snittet skall vara riktat mot elementet.

Hmm. Om jag har en skiva liggandes horisontellt på golvet, jag skär en remsa som har bredden 10cm. Denna skall sedan "tippas" åt sidan så att snittytan tittar mot mig. Tänker jag rätt?

Ja precis det stämmer, utan låda. Jag tänkte bygga en egen låda men nu blev jag lite orolig. Kommer det inte fungera?

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2013-07-31 11:33

Illuminatus skrev:
tvett skrev:Editerade inlägget ovan.

Tack för tillägget. Det låter som det blev lite tokigt i planeringen för min del men det går framåt oavsett. Nästa gång skall jag tänka till lite extra för att förenkla :)

Helt riktigt. Visst kommer det läggas en del krut där. Har som krav att det minst skall vara som köpesub, vilket jag vet att jag klarar av efter att ha lackat lite olika saker bla. ett par piP.
Jag är däremot lite i valet och kvalet gällande en matt lack eller en piano. Känner jag mig rätt väntar jag tills jag vet vilka frontar det blir.

Nix. Det blir spackel & en jäkla massa primer. Primern är av lite tjockare sort och "fyller" väldigt bra och det brukar räcka. Några skruvhål har jag inte vilket är skönt.

Skarvarna kommer inte bli osynliga oavsett primer/slipgrund/epoxy/glasfiber. De råa ändytorna reser sig liiiite med tiden. Förmodligen för mdf har lite luft i sig och vaärme gör att den utvidgas (min egen teori)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-31 11:36

Det blir toppen med egen låda till miniDSP!

Låt alla skivor ligga platt så blir det nog bra.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-31 11:57

Illuminatus skrev:
adzer skrev:Du lägger isoleringen platt på lådans botten så de bygger 45mm på höjden. Dvs kortsidan med snittet skall vara riktat mot elementet.

Hmm. Om jag har en skiva liggandes horisontellt på golvet, jag skär en remsa som har bredden 10cm. Denna skall sedan "tippas" åt sidan så att snittytan tittar mot mig. Tänker jag rätt?

Ja precis det stämmer, utan låda. Jag tänkte bygga en egen låda men nu blev jag lite orolig. Kommer det inte fungera?

Snittytan skall riktas mot elementet. Lägg skivorna platt mot golvet bara så blir det ju bra.

Det är inga problem alls att göra. Blir nog kanon.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-07-31 14:10

Jag skulle nog hellre ställa dom upp. Fast med den öppna sidan mot elementet.
Minska risken för komprimering av dämpet med tiden.
Är kanske bara ett teoretiskt problem, men jag skulle göra så i alla fall. :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-31 14:28

bakerman22 skrev:

Jag skulle nog hellre ställa dom upp. Fast med den öppna sidan mot elementet.
Minska risken för komprimering av dämpet med tiden.
Är kanske bara ett teoretiskt problem, men jag skulle göra så i alla fall. :wink:

Ja det fungerar ju också.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-31 14:55

Snittytan mot elementet i alla fall så blir det säkert bra :)

Jag har gjort lite internt kablage till kablarna nu men blev så jäkla osäker på om det här är rätt nu.
Uttagen som speakon-kontakten ska in i är av modell NL4. Från basen tänkte jag bara ha en plus respektive en minus som sedan går till speakon-uttaget's 1+ resp 1-. 2+ & 2- blir således icke använda.

Funkar det att koppla så här eller blir det bananas?

Tvinnade lite EKK till subbarna som internt kablage.
Bild

Bild

1+ & 1- används.
Bild

Bild

Bild

Edit:

Är detta "rätt" sätt & sedan fylla hela bakre kammaren med stenull?
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-31 20:52

Det blir bra!

Men ditt internkablage rekommenderar jag verkligen inte. Nu har du visserligen skruvanslutning (?) på elementen, men EKK är en styv jäkel till kabel.

Jag rekommenderar Supra Ply 2.0 eller faktiskt en så tunn kabel som EKU.

Jag rekommenderar också att du löder anslutningen på elementet (men då absolut inte EKK).
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-31 20:55

Kvällsupdate. Kom aldrig så långt som jag ville dvs få bafflarna frästa men det får bli under morgondagen. I övrigt så är hela lådan klar och dämpmaterialet är i och tätning av lådan är också gjord.

Bild

Bild

Hyffsat fluffigt och fint. Blir nog bra det här :)
Bild

Bild

Bild

Bild

Jag är mottaglig för lite tips ang. fortsättningen av dämpningen. Ska jag fylla även den 3:e sektionen dvs den närmst subben också?
Har köpt sånt där vitt polyesterdämp som jag ska klä in runt elementet men fortfarande ha kvar luft runt talspolen såklart.

Vad säger ni om om staget? Skall mitten dämpas eller räcker det så här?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-31 21:02

Dämpa så mycket du kan utan att kväva talspolen. Så fyll du på en bit till.
Sen är det bäst att säkra isoleringen dessutom så den inte ramlar iväg.

Ja håller för övrigt med Magnus om kablaget.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-31 21:04

Då fortsätter jag lite till med dämpningen. Tack.

Aj fan det är så pass? Jag har helt vanlig högtalarkabel hemma av grövre sort. Kan jag använda denna istället?
Attans, jag som blev så nöjd med resultatet :cry:

:)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-31 21:06

Illuminatus skrev:Då fortsätter jag lite till med dämpningen. Tack.

Aj fan det är så pass? Jag har helt vanlig högtalarkabel hemma av grövre sort. Kan jag använda denna istället?

Attans, jag som blev så nöjd med resultatet :cry:

:)

Ja alltså får du fast den ordentligt så är det ju lungt, men risken för dålig lödningar alternativt smälta kontakter förligger med en så grov kabel.
Så du gör det jobbigare för dig själv än vad det behöver vara anser jag.

Så visst går det, men finns bättre kablar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-31 21:16

Jag har EKK i mina LTS-baslådor, jag satte dem i kabelsko och har inte haft något problem med dem.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-31 21:17

Kan du inte skära dämpningen runt magneten som skivor med runt hål i?
Det skulle hålla sog bättre på plats.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-31 21:18

tvett skrev:Kan du inte skära dämpningen runt magneten som skivor med runt hål i?
Det skulle hålla sog bättre på plats.

Låter som en bra idé. Bästa hade vart med skumgummiblock med en urgröpt cylinder i. Sådana får jag skaffa till nästa bygge :D

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-31 21:23

En urgröpt cylinder i glasfiber med foder av en svept skumgummiskiva runt kan blir riktigt bra. Skumgummit håller bitar av glasfibern borta från elementet.
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum