Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:Aha, kattens lek med råttorna!
Vi får väl fejka ett gruppköp så att I-or ger facit.
Calleberg skrev:Jag har redan beställt ett par finska T34A, gjorde jag fel
Maarten skrev:Jonas, jag tolkar det du skrivit flera ggr som att du tänker att jag vill vill prioritera upp distorsionen men att du anser att vi kan bortse från den pga. att de är så pass lika. MEN; det jag (otydligt?) flera ggr argumenterat för är en metodikfråga; hur man bör väga de olika variablerna map på inverkan på ljudet och inte rankar varje variabel utifrån dess storlek, vilket jag menar blir fel. Hur fel återstår att se, det är inte säkert att den ansats jag argumenterar för är bättre då det inte finns klara korrelationer mellan välljud och variablerna. Det är alltså inte distorsionen i sig jag argumenterar kring.
T ex är det väl (?) utifrån det som framkommit hittills att termisk kompression kanske inte alls ska vara med som en parameter (men OM, hur mycket)? Likaså är Vd/Xmax bara intressant för att se var de kan delas, inte för att se max dynamiskt ljudtryck? (I det senare fallet behöver väl fler variabler medtagas i ekvationen eftersom MAX ineffekt nu har satts lite godtyckligt).
jonasp skrev:Slutligen finner jag det lustigt att ingen undrat vad f25 står för.
jonasp skrev:Calleberg skrev:8 Ohm i basområdet gör att möjligheten att hitta lämpliga element för "dubbelmontage" begränsas. Det blir i princip endast dubbelspoliga 8 Ohmare som funkar, I vart fall om man tänker sig att endast parallellkoppling är aktuellt. Lägg till det kravet om 90dB @2.83V, tillsammans med den den önskade lågbasutsträkningen och lådvolymen såååå.... Vi behöver en Bremen 15 tummare.....
Ja just den där delen av specen blir mycket svår att uppfylla. Fast läs vad 90 dB gällde en gång till!
Men varför just Bremen? Bremen 10" var väl framtagen av Donald North, och var försedd med en motor från.... hmmm... minnet sviker mig. Hjälp?
jonasp skrev:Högtalaren är designad efter I-ors mantra: 1) Frekvengsång, 2) Spridning, 3) Distorsion. Dock kan man konstatera att vi kan i stor grad påverka frekvensgången med ekvalisering, däremot inte spridning och distorsion.
<klipp!>
- Högtalaren designas primärt för låg distorsion och goda spridningsegenskaper.
<klipp!>
- Högtalaren skall optimeras för så jämn spridning som möjligt. Specifik hänsyn tas till bred horisontell spridning, och om möjligt både en snygg takreflex (45 grader) och snygg frekvensgång för stående lyssnare.
jonasp skrev:Jag har en förhoppning om att slippa WG för att förenkla konstruktionen men vi får se om det går.
I-or skrev:OK, om man ska hålla sig till credot frekvensgång, spridning och distorsion (i den ordningen) så utgör den nog den bästa kompromissen, åtminstone om man betalar det finska priset om 248 EUR (övriga priser är ganska löjeväckande). Alldeles speciellt så eftersom den går att dela otroligt lågt i kraft av extremt xmax och hög verkningsgrad och att man därmed slipper krångel med vågledare.
Maarten skrev:En dubbel Sammel?
I basen i varje fall.
Grymt i sådana fall.
Och de andra kommet ju bli minst lika bra.
schmutziger skrev:Men jonasp det där är ju ingen fet fullregistertrevägare! Det är är ju ett toppsystem med bmi kring 25!
Namnet är dock phett, med extra basar blir det rejv-ioli al dente/dentice?
Eller egentligen så är det ju en väldigt potent trevägare som funkar till all musik utom dödsbasmusik och väldigt ofta till film(inte tron på filmvtittarvolym typ).
jonasp skrev:Högtalaren bör klara att spela ned till 20 Hz i rum (med ekvalisering om nödvändigt)
Mig själv skrev:WG eller inte?
Jag funderade på nästa steg, om det skulle vara lönt att testa en dome med inbyggd liten WG. Svaret är nej, SB26CDC/ADC har en jämnare DI än både BC25TG och Wavecor TW022WA05. För att åstadkomma verklig skillnad, bör man ha en stor och bra WG såsom Sonasomus 5" eller 6" WG. (Data hämtat från HiFicompass samt Sonasomus).
Kolla framförallt på den röda kurvan nedan som står för DI (Directivity Index):
jonasp skrev:Maarten skrev:En dubbel Sammel?
I basen i varje fall.
Grymt i sådana fall.
Rätt svar är SB26ADC + SB17NBAC-4 + 2xWO24P-8. Kodnamn Rejv-ioli.
Anders skrev:För ett tag sedan köpte jag på mig ett par SB17NABC och SB26ADC och gjorde två olika testlådor till för att jag ville se den verkliga skillnaden mellan olika baffelbredder och avrundningar. Den smala lådan är 27 cm bred (avrundning 4.5 cm radie) och den breda är 40 cm bred (avrundning 6.5 cm radie), båda 44 cm höga. Vid alla mätningar har mikrofonen (Earthworks M23 med kalibreringsdata) placerats mitt framför varje element på 1 meters avstånd och mätningarna har skett horisontellt i 0, 15, 30, 45 och 60 grader. Det är mätningar inomhus med kort tidsfönster. Lådorna har inte stått på varandra som på bilden utan en i taget har mätts upp på snurrbart stativ.
Förutom att man får en förhöjning av nivån lägre i frekvens för den bredare lådan kan inte jag se några direkta fördelar om jag kollar på de mätningar jag utfört. Tycker mest att den bredare lådan ger mer rippel. Är det något jag missar?
Den översta högtalaren hör till mätningarna på den över delen av bilden (mätningar av bas överst och diskant nederst) och nedre delen hör till den nedre högtalaren.
densomjag skrev:jonasp skrev:Maarten skrev:En dubbel Sammel?
I basen i varje fall.
Grymt i sådana fall.
Rätt svar är SB26ADC + SB17NBAC-4 + 2xWO24P-8. Kodnamn Rejv-ioli.
Får man fråga vilka mått och vilken volym som är tänkt ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst