Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:Gjorde lite mätning på "orginalmuppsen" utan filter med lådan ställd mot vägg på en OA-12. Helt utan dämpning av väggen.
Och här är resultatet:
Lite reflexer från golvet som man inte kommer ifrån men inom +/-1dB mellan 1kHz och 10 kHz. Inte helt illa pinkat.
Naqref™ skrev:Gjorde lite mätning på "orginalmuppsen" utan filter med lådan ställd mot vägg på en OA-12. Helt utan dämpning av väggen.
Så här såg mätsetuppen ut:
Och här är resultatet:
Lite reflexer från golvet som man inte kommer ifrån men inom +/-1dB mellan 1kHz och 10 kHz. Inte helt illa pinkat.
Rundberg skrev:Här har jag en liten fråga. När jag simulerade Muppsen mot vägg i basta så fick jag en dipp vid 300 Hz som jag döpte till Allan:
Jag fick förklarat av Svante att det beror på en ofrånkomlig kamfiltereffekt. Jag ser ingen sådan dipp i din mätning. Beror det på:
1. Att mätupställningen inte fångar denna effekt.
2. Att min simulering är helt galen.
3. Att jag är dum i huvet på nåt annat sätt...
MVH
/Mattias
Det kan gott vara så som du säger Celef, det skulle i så falla vara en kombination av alla tre punkterna. Jag dock inte helt säker på att golvreflexen beräknas av Basta. Om det var fråga om en golvreflex så skulle nog Allan synas även om man simulerar utan att ta väggmonteringen i beaktande, vilket han inte gör.celef skrev:Rundberg skrev:Här har jag en liten fråga. När jag simulerade Muppsen mot vägg i basta så fick jag en dipp vid 300 Hz som jag döpte till Allan:
Jag fick förklarat av Svante att det beror på en ofrånkomlig kamfiltereffekt. Jag ser ingen sådan dipp i din mätning. Beror det på:
MVH
/Mattias
naqref kanske har en mjuk bakvägg som inte ger allan
en högtalare tryckt dikt an vägg borde ha allan vid en högre frekvens än din simulering visar, då gångskillnaden är väldigt liten mellan direkt och reflekterat ljud, så har jag för mig att det är
allan kring 300hz brukar man få av golvreflexen, därför brukar vissa montera basen vid golvet och dela trevägare vid 300hz, då slipper man tydligen allan, jag tror roy allison var tidig med att nyttja denna metod
Rundberg skrev: Jag ser ingen sådan dipp i din mätning. Beror det på:
Richard skrev:Jag har beställt element och lådan kommer att göras av stavlimmad ek
niklas skrev:Richard skrev:Jag har beställt element och lådan kommer att göras av stavlimmad ek
Det har jag nyss gjort, lådor av stavlimmad ek alltså. Fast inte till Mupps. Efter att jag sågat upp bitarna blev de liggande nån månad i garaget innan jag tog tag i projektet igen. Bitarna hade blivit hur skeva som helst. Det gick lyckligtvis att lösa med mycket slipning. Man bör också vara försiktig så att det inte spricker upp mellan stavarna. Så, limma ihop snabbt efter uppsågning, och olja sedan flödigt på både in- och utsida.
niklas skrev:Richard skrev:Jag har beställt element och lådan kommer att göras av stavlimmad ek
Det har jag nyss gjort, lådor av stavlimmad ek alltså. Fast inte till Mupps. Efter att jag sågat upp bitarna blev de liggande nån månad i garaget innan jag tog tag i projektet igen. Bitarna hade blivit hur skeva som helst. Det gick lyckligtvis att lösa med mycket slipning. Man bör också vara försiktig så att det inte spricker upp mellan stavarna. Så, limma ihop snabbt efter uppsågning, och olja sedan flödigt på både in- och utsida.
Erik_Johansson skrev:Kan ju förresten visa ritning på de lådor som jag ritat och som är de jag själv ska bygga till mig och min familj och vänner.
Designen är inspirerad av Guru QM10 när det gäller formen (proportionerna mellan bredd/höjd/djup) och detta verkar enligt simuleringarna fungera fantastiskt bra vad gäller baffelstödet för detta lilla element. Port och volym är som snarlikt som i BOSSO.
Inte måttsatt ännu, men det kan jag fixa om någon är intresserad av att bygga dem (yttermåtten är dock 208*164*174mm bredd*djup*höjd). De streckade linjerna är de avrundningar jag kommer att fräsa. R=12,7mm längst baffelns vertikala kanter och R=3,2mm (eller dylikt) längs alla andra kanter.
Om man tänker efter en stund så får man ut material till 15 lådor av en 12mm MDF-skiva.
/Erik
DVD-ai skrev:Som det är nu, om man tittar runt lite på nätet så finns det 2st olika varianter, men med samma namn...![]()
En med Fs på 115Hz och en med Fs82Hz.... (och övriga parametrar olika också..)
slockna skrev:Ett par gånger har Mini-gurus kommit upp som konstruktionsförslag, till exempel i tråden för MagnusÖstbergs "grågruppköp" av tg9fd-10-04.
Jag antar att man då avser en "liten satt högtalare med slitsport".
jag tänker också i de banorna, men det skulle vara skôj att få se lite andra ideer. Med utvecklingen i det "officiella" gruppköpet i åtanke har man ju lite betänketid.
eftersom jag är kass på att visualisera datorledes så tänkte jag ifall någon annan har ritat / tänkt lite längre så vill man gärna titta
![]()
snälla snälla snälla
Korrekt.n-puh skrev:DVD-ai skrev:Som det är nu, om man tittar runt lite på nätet så finns det 2st olika varianter, men med samma namn...![]()
En med Fs på 115Hz och en med Fs82Hz.... (och övriga parametrar olika också..)
Vet inte hur mycket Fs sjunker med att elementet spelas in men
det rör sig nog helt enkelt om en lite äldre glädjespec och en korrigerad lite nyare på samma element. Bara EN version av elementet mao (om det nu inte skulle dyka upp ett TG9-MUPPS med svartfärgad kon och extra magnet).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster