Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Så hur gås det vidare skrutten?
Skulle kanske ett par såna här kunna funka i baslådan:skrutten skrev:När det gäller en basmodul så kanske det finns användbara 6-7"are jag tänkte ifall man vill ha en mer slimmad låda och dela vid 300Hz.
Då krävs det med säkerhet dubbla basar, vilket iof är precis det jag tittar efter. Personligen skulle jag föredra 8"s element pga att de flesta av dem ger möjlighet till en lägre avstämning.skrutten skrev:När det gäller en basmodul så kanske det finns användbara 6-7"are jag tänkte ifall man vill ha en mer slimmad låda och dela vid 300Hz.
Borgaren skrev:Men iaf tillbax till sopplådan: Hur skulle ca15 uppföra sig i samma volym men slutet, de bör väl nå ner till en passiv basdel gott och väl, men skulle de räcka ner till till 80hz delning aktivt? Frågar mest för egen del. Ser ingen anledning till port om jag skall ha en basdel till.
Kaffekoppen skrev:7-8mm linjär slaglängd är ju kanske inte så mycket...
Ruskig kompromissskrutten skrev:Kraniet skrev:sen har vi väl lärt oss att helst inte dela mellan 80 och 300 hz?
Jepp helst inte, men men men LTS-högtalaren 3-vägaren.
8"är en bra elementstorlek. De som vill kan dubblera antalet.Kraniet skrev:jag har då inte direkt upplevt att åtta tum är för lite i ett normalt lyssningsrum.
Kaffekoppen skrev:Vem har sagt något om ett rent 3-vägssystem?
Vem har sagt något om bara en 8"are?
Har du inte läst något jag skrivit??
paa skrev:Jag tycker att ett trevägssystem med en 8" bas inte är speciellt intressant alls! Det ger inget som är till fördel för rumsakustiken, och är mycket mer komplicerat än ett tvåvägssystem som t.ex LTS F1, och blir dyrare och troligen inte bättre heller! Antingen skall det vara betydligt mer basförmåga, läs två åttor eller en tia, eller så är det bättre att dela vid 80Hz och ha separata basmoduler.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 236 gäster