Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:Jag lekte lite snabbt med REW Room Simulator igår.
Den gav inte riktigt det resultat jag förväntat när jag la i en single bass array (4 subbar på framväggen 1/4 in från alla avgränsande ytor) i ett fiktivt betongrum. Jag tänkte mig att alla rumsresonanser utom den i längsled skulle bort då.
Antagligen jag som gjorde eller tolkade fel. Kanske gick bort mig i micpositioner eller nått.
Någon som vet om REW Room Simulator "funkar"?
rajapruk skrev:Jag lekte lite snabbt med REW Room Simulator igår.
Den gav inte riktigt det resultat jag förväntat när jag la i en single bass array (4 subbar på framväggen 1/4 in från alla avgränsande ytor) i ett fiktivt betongrum. Jag tänkte mig att alla rumsresonanser utom den i längsled skulle bort då.
Antagligen jag som gjorde eller tolkade fel. Kanske gick bort mig i micpositioner eller nått.
Någon som vet om REW Room Simulator "funkar"?
JM skrev:Finns det några studier som stödjer att så är fallet?
Tarzan skrev:Självklart inte. Den visar ju resonanser och utställningar på längden i rummet.
boom skrev:Room sim stämmer ej med verkliga mätningar eller dämpningar .
solhaga skrev:boom skrev:Room sim stämmer ej med verkliga mätningar eller dämpningar .
Precis, det kan dock ge en bra start.
Tarzan skrev:För att testa kan du kryssa i "to left" och "to right" under grafen. Om alla baslådor har samma inställning (samma gain, samma delay, samma -3dB, alla portade eller alla slutna, inget kryss i rutan "time align subs individually") ser jag det bara som en kurva, alltså att mikrofonpositionen, to left och to right sammanfaller. Kryssa också ur left och right om du inte gjort det. Det är ju bara basarnas beteende du vill simulera, antar jag?
Däremot är jag osäker på om det finns några studier på om rumssimulatorn funkar eller ej.
Harryup skrev:Tarzan skrev:För att testa kan du kryssa i "to left" och "to right" under grafen. Om alla baslådor har samma inställning (samma gain, samma delay, samma -3dB, alla portade eller alla slutna, inget kryss i rutan "time align subs individually") ser jag det bara som en kurva, alltså att mikrofonpositionen, to left och to right sammanfaller. Kryssa också ur left och right om du inte gjort det. Det är ju bara basarnas beteende du vill simulera, antar jag?
Däremot är jag osäker på om det finns några studier på om rumssimulatorn funkar eller ej.
Hej, hur stämmer det med verkligheten? Om man använder många basar så kommer de ju inte hamna direkt bredvid varandra. Kör ni mono i basen?
Alltså vad jag undrar över är delayen för olika basar om den ändå sätts till något genomsnittsvärde, eller?
/Harryup
solhaga skrev:solhaga skrev:boom skrev:Room sim stämmer ej med verkliga mätningar eller dämpningar .
Precis, det kan dock ge en bra start.
Ja, just det. Jag har ju gjort mätningar i sweetspot på de enskilda elementen där de står nu.
Lägger upp dom...snart. Tillsammans med simuleringar med enskilda element.
Tarzan skrev:Det är just när de spelar exakt samma signal som beteendet kan simuleras enkelt. Börjar man pilla på nivå och delay individuellt blir utstrålningsmönstret så mycket mer komplext.
Anledningen till att man vill att de ska ha samma delay och nivå är att man inte bara vill optimera för endast en plats, utan för hela soffans bredd.
Tarzan skrev:Det är just när de spelar exakt samma signal som beteendet kan simuleras enkelt. Börjar man pilla på nivå och delay individuellt blir utstrålningsmönstret så mycket mer komplext.
Anledningen till att man vill att de ska ha samma delay och nivå är att man inte bara vill optimera för endast en plats, utan för hela soffans bredd.
Tarzan skrev:Förlåt, men det känns som jag kapar tråden helt. Säg till så går jag vidare i livet bara
Jag förstår såklart att simulatorn i REW bara gäller för enkla, perfekt regelbundna rum som kanske inte alltid har så mycket att göra med verkligheten.
Men vad jag har svårt att förstå är hur man går till väga för att veta vilka basar som behöver kompenseras hur för att kompensera för väggarnas olikheter. Det är ju rätt svårt att veta exakt hur två basar (eller ännu fler) mätta var för sig kommer spela tillsammans.

philipbtz skrev:Hade varit kul att se ett svep 10Hz-20kHz i sweetspot med alla subbar spelandes samtidigt.

JM skrev:Hur är ditt spontana subjektiva lyssningsintryck jämfört med linjehögtalarna?
JM
solhaga skrev:JM skrev:Hur är ditt spontana subjektiva lyssningsintryck jämfört med linjehögtalarna?
JM
Med tanke på att det snart är fyra år sedan jag kastade ut dom; jag kommer inte ihåg hur de lät längre.
Men jag kommer ihåg min första reaktion efter att ha lyssnat på mina första durriga AMT-prototyper...
philipbtz skrev:Tack, kul att se mätningarnaBlir lite lättare att se med 50dB omfång på y-axeln dock
JM skrev:solhaga skrev:JM skrev:Hur är ditt spontana subjektiva lyssningsintryck jämfört med linjehögtalarna?
JM
Med tanke på att det snart är fyra år sedan jag kastade ut dom; jag kommer inte ihåg hur de lät längre.
Men jag kommer ihåg min första reaktion efter att ha lyssnat på mina första durriga AMT-prototyper...
Det var jämförelse med dina högtalare jag lyssnade på Jönköping som vore intressant.
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster