Solhaga tänker om

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

rajapruk

Re: Solhaga tänker äntligen börja lyssna

Inläggav rajapruk » 2017-01-26 18:42

Jag lekte lite snabbt med REW Room Simulator igår.
Den gav inte riktigt det resultat jag förväntat när jag la i en single bass array (4 subbar på framväggen 1/4 in från alla avgränsande ytor) i ett fiktivt betongrum. Jag tänkte mig att alla rumsresonanser utom den i längsled skulle bort då.
Antagligen jag som gjorde eller tolkade fel. Kanske gick bort mig i micpositioner eller nått.
Någon som vet om REW Room Simulator "funkar"?

JM

Inläggav JM » 2017-01-26 19:19

rajapruk skrev:Jag lekte lite snabbt med REW Room Simulator igår.
Den gav inte riktigt det resultat jag förväntat när jag la i en single bass array (4 subbar på framväggen 1/4 in från alla avgränsande ytor) i ett fiktivt betongrum. Jag tänkte mig att alla rumsresonanser utom den i längsled skulle bort då.
Antagligen jag som gjorde eller tolkade fel. Kanske gick bort mig i micpositioner eller nått.

Finns det några studier som stödjer att så är fallet?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-26 21:54

rajapruk skrev:Jag lekte lite snabbt med REW Room Simulator igår.

Jag får det att funka i alla fall?

För att testa kan du kryssa i "to left" och "to right" under grafen. Om alla baslådor har samma inställning (samma gain, samma delay, samma -3dB, alla portade eller alla slutna, inget kryss i rutan "time align subs individually") ser jag det bara som en kurva, alltså att mikrofonpositionen, to left och to right sammanfaller. Kryssa också ur left och right om du inte gjort det. Det är ju bara basarnas beteende du vill simulera, antar jag?

Däremot är jag osäker på om det finns några studier på om rumssimulatorn funkar eller ej.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-01-27 00:23

Den kurvan du ser Tarzan, är den rak och fin med utsläckta rumsresonanser?
Ja, bara basarnas beteende.
Att "To left" och "To right" kurvorna är samma som micpositionen, det betyder att "seat-to-seat-variation" = 0?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-27 00:26

Självklart inte. Den visar ju resonanser och utställningar på längden i rummet. :)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-01-27 00:28

JM skrev:Finns det några studier som stödjer att så är fallet?

Ingen aning, jag går bara på hörsägen och "sunt förnuft" i det här fallet (oklart hur sunt det är dock) :)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-01-27 00:29

Tarzan skrev:Självklart inte. Den visar ju resonanser och utställningar på längden i rummet. :)

Ja men det vet du ju att jag vet, vet du väl?!
Förutom längdresonanser alltså menade jag.
Jag gjorde ingen djupare analys, bara att kurvan såg helt överjävligt hemsk ut.
Synd att man inte kan ploppa i en double bass array i den.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-27 08:06

Om du kryssar i "Show elevation view" och drar runt huvudet i den rutan ska inte kurvan förändras nämnvärt, om det är rätt inställt med en single bass array. Någonting som är roligt är om man drar upp surface absorptions på bakre väggen ganska högt. Då blir resultatet mycket mer tilltalande.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-01-27 09:49

Room sim stämmer ej med verkliga mätningar eller dämpningar .

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-01-27 11:20

boom skrev:Room sim stämmer ej med verkliga mätningar eller dämpningar .

Precis, det kan dock ge en bra start.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-01-27 13:00

solhaga skrev:

Ja, just det. Jag har ju gjort mätningar i sweetspot på de enskilda elementen där de står nu.
Lägger upp dom...snart. Tillsammans med simuleringar med enskilda element.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-01-27 13:29

Tarzan skrev:För att testa kan du kryssa i "to left" och "to right" under grafen. Om alla baslådor har samma inställning (samma gain, samma delay, samma -3dB, alla portade eller alla slutna, inget kryss i rutan "time align subs individually") ser jag det bara som en kurva, alltså att mikrofonpositionen, to left och to right sammanfaller. Kryssa också ur left och right om du inte gjort det. Det är ju bara basarnas beteende du vill simulera, antar jag?

Däremot är jag osäker på om det finns några studier på om rumssimulatorn funkar eller ej.

Hej, hur stämmer det med verkligheten? Om man använder många basar så kommer de ju inte hamna direkt bredvid varandra. Kör ni mono i basen?
Alltså vad jag undrar över är delayen för olika basar om den ändå sätts till något genomsnittsvärde, eller?

/Harryup

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-01-27 13:39

Harryup skrev:
Tarzan skrev:För att testa kan du kryssa i "to left" och "to right" under grafen. Om alla baslådor har samma inställning (samma gain, samma delay, samma -3dB, alla portade eller alla slutna, inget kryss i rutan "time align subs individually") ser jag det bara som en kurva, alltså att mikrofonpositionen, to left och to right sammanfaller. Kryssa också ur left och right om du inte gjort det. Det är ju bara basarnas beteende du vill simulera, antar jag?

Hej, hur stämmer det med verkligheten? Om man använder många basar så kommer de ju inte hamna direkt bredvid varandra. Kör ni mono i basen?
Alltså vad jag undrar över är delayen för olika basar om den ändå sätts till något genomsnittsvärde, eller?

/Harryup

Monobasar, individuell nivå och delay per sub (en DAC per element, även för tvåvägsfrontarna).

JM

Inläggav JM » 2017-01-27 13:47

solhaga skrev:
solhaga skrev:

Ja, just det. Jag har ju gjort mätningar i sweetspot på de enskilda elementen där de står nu.
Lägger upp dom...snart. Tillsammans med simuleringar med enskilda element.

Ser fram mot när och hur mätningarna, ljudupplevelsen samt teorin kommer mötas.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-27 14:30

Det är just när de spelar exakt samma signal som beteendet kan simuleras enkelt. Börjar man pilla på nivå och delay individuellt blir utstrålningsmönstret så mycket mer komplext.

Anledningen till att man vill att de ska ha samma delay och nivå är att man inte bara vill optimera för endast en plats, utan för hela soffans bredd.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-01-27 15:16

Tarzan skrev:Det är just när de spelar exakt samma signal som beteendet kan simuleras enkelt. Börjar man pilla på nivå och delay individuellt blir utstrålningsmönstret så mycket mer komplext.

Anledningen till att man vill att de ska ha samma delay och nivå är att man inte bara vill optimera för endast en plats, utan för hela soffans bredd.

Även om man har samma delay allt är inställt likadant så har rummet sista ordet och det är rummet som ställer till det .
Det visar mätningar ganska omgående och formen på rummet påverkar basens frekvensgång ganska markant alla rum är inte en fyrkantig box
och det bevisar dom mätningar som jag själv har gjort på basar individuellt där höger mäter skit- bra medans vänster mäter som hej kom och hjälp mig. Och problemet är att vänster bas har större rums volym där den står än vad höger har .
Bägge basar mäter likadant vid närfälts mätning så där är det okej men inte rummet. men mäter man bägge basar samtidigt så blir det ganska hyfsad mätkurva i från 10Hz till 80Hz.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-01-27 15:35

Tarzan skrev:Det är just när de spelar exakt samma signal som beteendet kan simuleras enkelt. Börjar man pilla på nivå och delay individuellt blir utstrålningsmönstret så mycket mer komplext.

Håller inte med. För att få högtalarna att spela tillsammans så måste man synka hela gruppen för respektive kanal eftersom flera olika högtalare kommer spela samma område med olika avstånd. I synnerhet runt delningen. Min erfarenhet är att man kan inte mäta delayen på lyssningsplats utan måste göras rimligt nära högtalaren så att alla element per sida spelar i takt utan rumspåverkan.
Sen om man lägger på rumskompensation så måste man mäta om delayen då den påverkas av den peq inställning man gör.
Så det blir ett antal mätningar fram och åter.
/Harryup

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-27 19:27

Förlåt, men det känns som jag kapar tråden helt. Säg till så går jag vidare i livet bara :)

Jag förstår såklart att simulatorn i REW bara gäller för enkla, perfekt regelbundna rum som kanske inte alltid har så mycket att göra med verkligheten.

Men vad jag har svårt att förstå är hur man går till väga för att veta vilka basar som behöver kompenseras hur för att kompensera för väggarnas olikheter. Det är ju rätt svårt att veta exakt hur två basar (eller ännu fler) mätta var för sig kommer spela tillsammans.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-01-28 10:41

Tarzan skrev:Förlåt, men det känns som jag kapar tråden helt. Säg till så går jag vidare i livet bara :)

Jag förstår såklart att simulatorn i REW bara gäller för enkla, perfekt regelbundna rum som kanske inte alltid har så mycket att göra med verkligheten.

Men vad jag har svårt att förstå är hur man går till väga för att veta vilka basar som behöver kompenseras hur för att kompensera för väggarnas olikheter. Det är ju rätt svårt att veta exakt hur två basar (eller ännu fler) mätta var för sig kommer spela tillsammans.

Det är helt okey.

Den optimering jag gör är dock inte för en soffas bredd; det är ingen hemmabio jag bygger.
Så en finlyssningsstol är tillräckligt för mig och gör det hela lite lättare.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-01-28 10:52

Här är vad simuleringar visar för en tilltänkt konfiguration, utan tidskompensering, med och individuell:

Bild

Bild

Bild

I det verkliga rummet har jag inte en vägg bakom huvudet, utan en vindskupa 120 bred och 75 cm djup.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-01-29 16:50

Utlovade simuleringar (XO 80 Hz) och mätningar (obs, ofiltrerat) i sweetspot:

Vänster fram:

Bild Bild

Höger fram:

Bild Bild

Vänster bak:

Bild Bild

Höger bak:

Bild Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-29 18:12

Jag tycker det ser ut att stämma rätt bra ändå, särskilt med tanke på att du säger att väggen bakom lyssningsplatsen inte är som i simuleringen. Testa att ställa om skalan i mätningarna till samma skala som i simulatorn och att höja värdena på surface absorptions lite, så ska det nog se mer likt ut. (Om nu det är ett mål...)

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-01-29 19:55

Hade varit kul att se ett svep 10Hz-20kHz i sweetspot med alla subbar spelandes samtidigt.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-01-29 21:50

philipbtz skrev:Hade varit kul att se ett svep 10Hz-20kHz i sweetspot med alla subbar spelandes samtidigt.

Jomenvisst.

Hade lite problem med loopbacken till JRiver, men så småningom fick jag till en knasterfri mätning:

Bild

Dessa var JRivers DSP-inställningar:

Bild

Det ser ju inte så bra ut, men ovanstående hade jag fått till på "gehör" för att få bort puckeln mellan 40 och 80 Hz.

Innan jag började med det, såg det ut så här:

Bild

Bild

Det finns lite att jobba på...

Dippen vid 90 Hz exempelvis, det borde väl vara 344/90 = 3,82 m. Jag noterade dock att mikrofonen var exakt 95 cm från vindskupans yttervägg, dvs en fjärdedel av våglängden.

Så upp med lite dämpning på den väggen:

Bild

Javisst ja, puckeln skulle ju bort också, på med lite PEQ igen:

Bild

Motsvarande DSP:

Bild

Det finns lite kvar att jobba på...

Kanske diffusorer bakom sweetspot istället för dämpning? Eller kanske är det något annat som spökar?

Fortsättning följer.

JM

Inläggav JM » 2017-01-29 22:04

Hur är ditt spontana subjektiva lyssningsintryck jämfört med linjehögtalarna?

JM

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-01-30 00:21

JM skrev:Hur är ditt spontana subjektiva lyssningsintryck jämfört med linjehögtalarna?

JM

Med tanke på att det snart är fyra år sedan jag kastade ut dom; jag kommer inte ihåg hur de lät längre.
Men jag kommer ihåg min första reaktion efter att ha lyssnat på mina första durriga AMT-prototyper...

JM

Inläggav JM » 2017-01-30 07:48

solhaga skrev:
JM skrev:Hur är ditt spontana subjektiva lyssningsintryck jämfört med linjehögtalarna?

JM

Med tanke på att det snart är fyra år sedan jag kastade ut dom; jag kommer inte ihåg hur de lät längre.
Men jag kommer ihåg min första reaktion efter att ha lyssnat på mina första durriga AMT-prototyper...

Det var jämförelse med dina högtalare jag lyssnade på Jönköping som vore intressant.

JM

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-01-30 10:52

Tack, kul att se mätningarna :) Blir lite lättare att se med 50dB omfång på y-axeln dock :)

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-01-30 23:52

philipbtz skrev:Tack, kul att se mätningarna :) Blir lite lättare att se med 50dB omfång på y-axeln dock :)

Det får bli nästa gång jag mäter då.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-01-31 08:34

JM skrev:
solhaga skrev:

JM

Det var jämförelse med dina högtalare jag lyssnade på Jönköping som vore intressant.

JM

Aha!

Nu lät det ju verkligen inte bra i Jönköping (för stort rum, trasiga slutsteg mm), det var nog efter det som jag började att fundera på att bygga om.
Att det skulle sluta med en total omkonfiguration, där i stort sett bara själva elementen har återanvänts, gör också att det blir väldigt svårt att jämföra mot det tidigare systemet.
Jag har ej heller slutat med intrimnningen; fortfarande är det mer svep än musik som det lyssnas på.

Men, att gå från OB till slutna lådor har verkligen gått över förväntan, och då speciellt att få in AMT:en i en dämpad låda.

Det slutar dock inte här; snart tar den verkliga utmaningen vid - Solhagas AMT mk III.
Se simuleringarna i början av tråden.

"spontana subjektiva lyssningsintryck"?
Jag har svårt för plattityder, sorry.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum