Exmag bygger nytt högtalarsystem, diskussionstråd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Re: Exmag bygger nytt högtalarsystem

Inläggav Maarten » 2025-10-10 19:07

Calleberg skrev:Om känsligheten är viktig kan man faktiskt relativt enkelt öka spänningskänsilgheten i HELA mellanregistret med ytterligare 6dB (Lagomt för att t.ex hantera baffelsteg om man vill) för SB NBAC elementet xmag listat och forfarande klara sig med under HALVA kostnaden för PURIFI. :D

Aha, vargen kanske kommer? :D

Calleberg skrev:Har Herrn bott under en Sten?
NBAC:arna eller Purifi är det som gäller på Forat... :D För de som är svaga för grupptrycksestetik finns ochså de fruktansvärt fula CAC varianterna av samma SB element.

:D Recycling för femte gången typ:

Här är en gammal jmf med Furipi och sb17/15nbac:

Bild

NRX2 är inte lika bra som NBAC men ändå rätt bra: Se viewtopic.php?f=17&t=75121&hilit=SB17NRX2#p2326353
'
Seas har inte varit i närheten på länge. Vet inte varför men de kanske inte har hängt med i utvecklingen?

Bild
Senast redigerad av Maarten 2025-10-10 19:14, redigerad totalt 3 gånger.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-10-10 19:12

exmag skrev:BRA INPUT!!

SB17NBAC eller SB17NRX2C35-8 är mitt förstaval före den svindyra Purifi'n. Tog med den ändå pga det översvallande goda betygen den fått. Men det svider ordentligt att lägga 8-9.000kr på två sådana med inbyggda blyglä...

Att inte använda bashornet när jag lyssnar på musik kanske är ett förhastat beslut. Jag sänker nog den idén efter er kritik mot det.

Känsligheten är inte det viktigaste men inte helt oviktigt heller.

Jag rangordnar listan nu (har tagit bort Monacor):

1. SB17NBAC-8 .....................................................942 kr
1. SB17NRX2C35-8 .................................................800 kr
2. Purifi PTT6.5??? .............................................> 4000 kr
3. Seas Prestige H1456-08.......................................1600 kr
4. Seas U18RNX/P.................................................1950 kr Kanske tar bort denna ur listan eftersom den är utpräglad för akustiska instrument.

Enligt nätets alla olika tester och provlyssningar rangordnas elementen ungefär så här:
Purifi PTT6.5
Seas U18RNX/P
Seas Prestige H1456-08
SB17NRX2C35-8
SB17NBAC-8

Varför skulle SB17NBAC-8 vara bäst enligt Faktistianerna?
Är den bättre än SB17NRX2C35-8?

Motfråga: Varför är din lista så ”enligt nätets alla olika tester och provlyssningar”? Har du sammanställt den själv? Påståendet låter väldigt svepande och faktainnehållet är lika med noll. Det är väl inte så att du frågat din AI om hjälp? Eller har du läst allt på nätet? Du får gärna delge faktainnehållet. Däremot behöver du inte återge vad din AI-robot har skrivit då jag vill gärna låta Faktiskt.io fortsätta vara ett diskussionsforum där man delger sina personliga åsikter/ perspektiv / fakta / tyckanden, etc.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-10-10 19:22

Jag har läst själv på nätet och sammanställt listan så av de element jag själv plockat ut enligt min lista. Det är på en "höft" för man vet inte vad folk alltid menar med olika bedömningar osv. Jag gör så eftersom jag inte har någon möjlighet att själv testa dem. Vad alla på Faktiskt tycker väger dock tyngre än den listan.

AI leker jag bara med än så länge.

Maarten:
Intressanta grafer. Skall studera dem senare. just nu är det en person som vill ha min uppmärksamhet här hemma.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-10-10 19:25

exmag skrev:Jag har läst själv på nätet och sammanställt listan så av de element jag själv plockat ut enligt min lista. Det är på en "höft" för man vet inte vad folk alltid menar med olika bedömningar osv. Jag gör så eftersom jag inte har någon möjlighet att själv testa dem. Vad alla på Faktiskt tycker väger dock tyngre än den listan.

Maarten:
Intressanta grafer. Skall studera dem senare. just nu är det en person som vill ha min uppmärksamhet här hemma.

Ok. Varför har du då rangordnat de båda Seaselementen så högt?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-10-10 19:33

Maarten skrev:
Calleberg skrev:Om känsligheten är viktig kan man faktiskt relativt enkelt öka spänningskänsilgheten i HELA mellanregistret med ytterligare 6dB (Lagomt för att t.ex hantera baffelsteg om man vill) för SB NBAC elementet xmag listat och forfarande klara sig med under HALVA kostnaden för PURIFI. :D

NBAC:arna eller Purifi är det som gäller på Forat... :D För de som är svaga för grupptrycksestetik finns ochså de fruktansvärt fula CAC varianterna av samma SB element.

[ Bild ]

SB15NBAC mäter inte så där längre. De införde en modifikation på elementet efter det att jag specade Bremenelementen där jag införde förändringar.
Distorsionen är c:a 6-8 dB lägre sedan flera år tillbaka, speciellt i området 500-1000 Hz.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-10-10 19:39

petersteindl skrev:
Maarten skrev:

[ Bild ]

SB15NBAC mäter inte så där längre. De införde en modifikation på elementet efter det att jag specade Bremenelementen där jag införde förändringar.
Distorsionen är c:a 6-8 dB lägre sedan flera år tillbaka, speciellt i området 500-1000 Hz.

Då är det förstås upplagt för frågan; vad är det som ändrats? Det skulle inte vara fel heller med en tonkurva av senare slag om du eller någon annan har det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-10-10 20:13

Johan_Lindroos skrev:
petersteindl skrev:
Maarten skrev:Aha, vargen kanske kommer? :D

[ Bild ]

Då är det förstås upplagt för frågan; vad är det som ändrats? Det skulle inte vara fel heller med en tonkurva av senare slag om du eller någon annan har det.

Jag gör alltid en optimering av Bremenelement. Då jag optimerade tidigare Vifa och Scan Speak 15 cm Midbass, så sjönk 2:a-ton med 17 dB vid 100 Hz. Den modifikationen har jag även tänkt införa på SB och då sjunker disten med 15-20 dB vid 100 Hz. Vad jag gör vill jag inte berätta. Det är företagshemligheter. Lilltroll har stått för simuleringarna enligt mina önskemål och sedan mätningar färdiga prototyper och serietillverkade element som bekräftat simuleringarna.

Slutlig distorsionssänkning skulle jag kunna införa på SB för att uppnå - 80-90 dB dist från 100 Hz till 4 kHz vid 1 meter 2,83 volt och 4 ohmselement. Dessutom minimerar vi hysteres där vi gör egna mätningar. Lilltroll fixade en sådan mätuppställning. Där kan man snacka om häftiga mätningar som visar på hysteres i varje punkt på konutslaget under en period. Resultatet ser ut som plockat ur en skolbok om hysteres. På denna punkt mäter inspelade element betydligt bättre.

Sedan är saker en prisfråga och en fråga för hur elementen får en praktisk tillämpning. En optimering är max önskvärt resultat för pengarna det kostar per element.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-10-10 20:29

exmag skrev:
Imperial-Blomman skrev:Ja kör själv m Purifi å basstöd.
OA-52 e på 20L å avstämd t 29Hz.
Dom går djupt även utan basstöden m extremt låg dist.

Ja skulle kolla på versionen m standard slaglängd å papperskon.
8 lr 4 Ohm.

Bra tänkt!
Jag är också inne på att det skall vara papperskon.

Hur tycker du att elementet du har låter?

Dom har inget riktigt signum.
Högtalarna försvinner ur ljudbilden.
De e väldigt lättlyssnat.
Regnbågseffekten som folk pratar om när de gäller Carlsson e inte lika påtaglig m Purifi.

Ja kör 6,5" 8 Ohm standard slaglängd papperskon.
Den har lite högre fs än dom övriga 6,5" å lägre mms mfl parametrar som passar mej.
Ja har haft 4 Ohm m lång slaglängd å den va fetare i basen.
Den hade ja fortsatt med om ja inte haft OS-52.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-10-10 22:18

Johan_Lindroos skrev:
exmag skrev:Jag har läst själv på nätet och sammanställt listan så av de element jag själv plockat ut enligt min lista. Det är på en "höft" för man vet inte vad folk alltid menar med olika bedömningar osv. Jag gör så eftersom jag inte har någon möjlighet att själv testa dem. Vad alla på Faktiskt tycker väger dock tyngre än den listan.

Maarten:

Ok. Varför har du då rangordnat de båda Seaselementen så högt?

De är näst sist!?
Att jag plockade med dem överhuvudtaget beror på att jag haft något liknande tidigare, nostalgi kanske.
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-10-10 22:19

petersteindl skrev:
Maarten skrev:

[ Bild ]

Det låter givande!
Tycker du jag skall välja det elementet?

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-10-10 22:28

Lite om mitt sidosystem förutom de renderingar jag visat tidigare.

Jag kallar dem för OA-högtalare men de kanske inte platsar in enligt de edsvurna.
- Högtalarna skall stå 25-30 cm från bakväggen.
- Sidan bredvid elementen skall vara dämpat.
- Baffeln skall vara dämpad.
- Hela baksidan skall vara dämpad.
- Merparten av spridningen sker via taket.
- Volymen är mellan 25 och 30 liter (har bara räknat på ett ungefär än så länge).

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-10-10 23:29

En av högtalarna i sidosystemet under bygge:
20251010_144311.jpg
20251010_144311.jpg (69.57 KiB) Visad 569 gånger

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-10-11 02:34

De simuleringsprogram jag använde för, förutom Hornresp, finns inte kvar eller uppdateras inte längre. Har börjat titta på VituixCAD2. Det lilla jag jobbat med den tycker jag så här långt är lite märklig. Finns det något annat bra program som är gångbart idag?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-10-11 03:44

exmag skrev:
petersteindl skrev:
Maarten skrev:Aha, vargen kanske kommer? :D

[ Bild ]

Det låter givande!

Menar du SB15NBAC? Eller SB17NBAC? I vilket frekvensområde skall du använda elementen? I vilken typ av låda skall de vara? Sluten? Volym? Du har skrivit angående flera olika högtalare.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-10-11 09:49

petersteindl skrev:
Johan_Lindroos skrev:
petersteindl skrev:

Jag gör alltid en optimering av Bremenelement. Då jag optimerade tidigare Vifa och Scan Speak 15 cm Midbass, så sjönk 2:a-ton med 17 dB vid 100 Hz. Den modifikationen har jag även tänkt införa på SB och då sjunker disten med 15-20 dB vid 100 Hz. Vad jag gör vill jag inte berätta. Det är företagshemligheter. Lilltroll har stått för simuleringarna enligt mina önskemål och sedan mätningar färdiga prototyper och serietillverkade element som bekräftat simuleringarna.

Slutlig distorsionssänkning skulle jag kunna införa på SB för att uppnå - 80-90 dB dist från 100 Hz till 4 kHz vid 1 meter 2,83 volt och 4 ohmselement. Dessutom minimerar vi hysteres där vi gör egna mätningar. Lilltroll fixade en sådan mätuppställning. Där kan man snacka om häftiga mätningar som visar på hysteres i varje punkt på konutslaget under en period. Resultatet ser ut som plockat ur en skolbok om hysteres. På denna punkt mäter inspelade element betydligt bättre.

Sedan är saker en prisfråga och en fråga för hur elementen får en praktisk tillämpning. En optimering är max önskvärt resultat för pengarna det kostar per element.

Intressant! Har du mätningar att dela?

När jag plockade in Fidelia mätt av Erin, som gissningsvis har sb15cac (med CCD, Calleberg Colour Design), så ser det ut så här:

2'nd, 3'd-overtone, 2,83 V from Hificompass. Fidelia from Erin.png
2'nd, 3'd-overtone, 2,83 V from Hificompass. Fidelia from Erin.png (47.53 KiB) Visad 528 gånger

Tidigare har vi (I-or) konstaterat att mätningar kan diffa en del, så viss mätosäkerhet bör medräknas.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-10-11 18:23

petersteindl skrev:
exmag skrev:
petersteindl skrev:

Det låter givande!

Menar du SB15NBAC? Eller SB17NBAC? I vilket frekvensområde skall du använda elementen? I vilken typ av låda skall de vara? Sluten? Volym? Du har skrivit angående flera olika högtalare.

SB17NBAC till en 25-30 liters basreflexlåda. Den skall kunna klara hela registret men kommer att användas från 100Hz och uppåt.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-10-11 20:02

Jag gillar att namnge mina alster. Således heter högtalarna i denna tråd följande:

Exmag 2509 GhostHorn (eller bara GhostHorn)
- Ett stort bashorn för de lägsta frekvenserna utan att vara iögonfallande.
och
Exmag 2508 SpaceReflex
- En basreflexlåda med OA-principen utan interna parallella ytor och en yttre struktur som minimerar ljudets påverkan.
Senast redigerad av exmag 2025-10-11 20:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-10-11 20:04

exmag skrev:
petersteindl skrev:
exmag skrev:Det låter givande!

SB17NBAC till en 25-30 liters basreflexlåda. Den skall kunna klara hela registret men kommer att användas från 100Hz och uppåt.

:?: Hela registret, samt från 100 Hz och uppåt. Det tolkar jag antingen som 100 Hz till 20 kHz eller som 100 Hz till oändligt hög frekvens. Kanske det kan betyda något annat, men jag vet inte.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-10-11 20:06

exmag skrev:Jag gillar att namnge mina alster. Således heter högtalarna i denna tråd följande:

Exmag 2509 GhostHorn (eller bara GhostHorn)
- Ett stort bashorn för de lägsta frekvenserna utan att vara iögonfallande.
och
Exmag 2508 SpaceReflex
- En basreflexlåda med OA-principen utan interna parallella ytor och en yttre struktur som minimerar ljudets påverkan.

Är högtalaren 25 cm från vägg, så är det inte OA-principen.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-10-11 20:08

Jomenvisst, vet du att en högtalares hela register är från basen till runt 20kHz :D

Vad jag menar är att den dels skall fungera som en vanlig högtalare från basen till delningsfrekvensen som kommer ligga runt 3kHz..
..och dels fungera som ett sidosystem från ca 100Hz till delningsfrekvensen som kommer ligga runt 3kHz.

Är högtalaren 25 cm från vägg, så är det inte OA-principen.

Det kan bli en intressant diskusion, bla varför jag flyttat ut den.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-10-11 20:26

3 kHz är lite högt. Men SB17NBAC kan funka bättre än andra i samma storlek. SB15NBAC är bättre från 1kHz och uppåt. D v s i hörselns känsligaste område.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-10-11 22:05

Ja, 3kHz är högsta frekvensen jag tänkt mig. Beror på diskanten var jag lägger delningen men gärna ner mot 2kHz.
Hur låter ett sådant element jämfört med andra?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-10-12 00:17

exmag skrev:Ja, 3kHz är högsta frekvensen jag tänkt mig. Beror på diskanten var jag lägger delningen men gärna ner mot 2kHz.
Hur låter ett sådant element jämfört med andra?

Mindre. :) 8) D v s den har mindre egen högtalarelementkarakteristik över ungefär 800 Hz.
SB15NBAC har aluminiummembranets första resonanstopp kring 9,5 kHz. Det är 1 oktav ovanför alla andra. Det är en achievement.

Om du skulle kunna tänka dig SB15NBAC, så har jag måhända ett förslag. Det blir i så fall via PM.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-10-12 00:23

Tackar för erbjudandet men jag vill dels ha ett 6,5 tums element och dels ett som kan köpas av var och en eftersom jag kommer lägga ut ritningar mm på min hemsida. Folk bygger faktiskt ibland det jag lägger ut. Men om jag ändrar mig återkommer jag med det.
I övrigt kommer du med bra input om SB17NBAC.

Jag är lite irriterad över vår hobby. När jag söker på Youtube efter lyssningstester för valt element får jag nästan uteslutande träffar för ljud i bilar. Bedrövligt!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-10-12 10:19

Jag kommer att lägga ut ritningar och byggbilder mm för båda högtalarna. Om jag gör det i denna tråd blir det väldigt rörigt så jag skapar en tråd för varje högtalare och lägger det där.
Bra eller dålig idé?

HakanC

Inläggav HakanC » 2025-10-12 10:43

exmag skrev:Jag kommer att lägga ut ritningar och byggbilder mm för båda högtalarna. Om jag gör det i denna tråd blir det väldigt rörigt så jag skapar en tråd för varje högtalare och lägger det där.
Bra eller dålig idé?

Bra idé

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-10-12 11:26

exmag skrev:Tackar för erbjudandet men jag vill dels ha ett 6,5 tums element och dels ett som kan köpas av var och en eftersom jag kommer lägga ut ritningar mm på min hemsida. Folk bygger faktiskt ibland det jag lägger ut. Men om jag ändrar mig återkommer jag med det.

Jag är lite irriterad över vår hobby. När jag söker på Youtube efter lyssningstester för valt element får jag nästan uteslutande träffar för ljud i bilar. Bedrövligt!

Jag har ett förslag. Rävbyggen finns det plenty på forat(#referenshumor). Om du vill göra nåt annorlunda och bättre som dessutom har potential att bli populärt för andra att bygga finns egentligen bara två varianter. "Vargen" som är en 2,5 vägare med Svarta SB17NBAC 8 ohm. Jag kommer bygga sådana vilket år som helst nu. :D ...Eller så bygger du en 2,5 vägare med SB15NBAC 8 Ohm som har större aktiv konarea i baffelstegsområdet än SB17, Lägre distorsion och möjlighet till högre delning mot diskanten. Dessutom får du döpa den själv :D (Jag föreslår "Valpen")

#referenshumor:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-10-12 20:38

HakanC skrev:
exmag skrev:Jag kommer att lägga ut ritningar och byggbilder mm för båda högtalarna. Om jag gör det i denna tråd blir det väldigt rörigt så jag skapar en tråd för varje högtalare och lägger det där.
Bra eller dålig idé?

Bra idé

tack!

Någon mer?

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-10-12 20:45

Calleberg skrev:
exmag skrev:Tackar för erbjudandet men jag vill dels ha ett 6,5 tums element och dels ett som kan köpas av var och en eftersom jag kommer lägga ut ritningar mm på min hemsida. Folk bygger faktiskt ibland det jag lägger ut. Men om jag ändrar mig återkommer jag med det.

Jag har ett förslag. Rävbyggen finns det plenty på forat(#referenshumor). Om du vill göra nåt annorlunda och bättre som dessutom har potential att bli populärt för andra att bygga finns egentligen bara två varianter. "Vargen" som är en 2,5 vägare med Svarta SB17NBAC 8 ohm. Jag kommer bygga sådana vilket år som helst nu. :D ...Eller så bygger du en 2,5 vägare med SB15NBAC 8 Ohm som har större aktiv konarea i baffelstegsområdet än SB17, Lägre distorsion och möjlighet till högre delning mot diskanten. Dessutom får du döpa den själv :D (Jag föreslår "Valpen")

#referenshumor:
[ YouTube ]

Tack för dina idéer!
Kul video! Jag är väl på mitt 21 år eller något sådant.

Tyvärr har jag kommit för långt för att ändra mina planer för min unika högtalarlåda. Jag kommer också använda svarta SB17NBAC 8 ohm.

"Jag kommer bygga sådana vilket år som helst nu."
:D :D Låter som mig.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-10-13 21:38

Sidosystemets högtalare kommer att heta:
GhostReflex

Det är en basreflex på 25 liter och avstämd till 30Hz. Basreflexröret är 35 cm långt med en area på 39 cm2.
Den har inga parallella ytor inuti lådan och formen utanpå sprider ljudet 180 grader framåt.
Tidiga reflexer dämpas och mellanrummet mellan vägg och högtalare dämpar bort stående vågor.

Simuleringar av GhostReflex i basen:
SB Acoustics SB17NBAC35-8 SPL.png
SB Acoustics SB17NBAC35-8 SPL.png (18.26 KiB) Visad 108 gånger

SB Acoustics SB17NBAC35-8 Impedance.png
SB Acoustics SB17NBAC35-8 Impedance.png (20.97 KiB) Visad 108 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum