Såvida du inte vill bygga en rejäl låda för kondingen och betala mer för den än för elementen

Och kunde NHT 3.3 ha e-lyter så kan du ha det i MUPPS med

Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Jorå, e-lyter är det som gäller!
Såvida du inte vill bygga en rejäl låda för kondingen och betala mer för den än för elementen
Och kunde NHT 3.3 ha e-lyter så kan du ha det i MUPPS med
Wictor skrev:Bu eller bä? Har tyvärr ingen isolering hemma utan endast lite vitt fluff och det här. Placering ok?
MagnusÖstberg skrev:Det står hur tydligt som helst i instruktionen.
Har ni läst den?
genstruktur skrev:Ellu![]()
Jag har då köpt 4 st Mupps av en forumit, som han köpt från ett gruppköp här på faktiskt.se.
Det är den slutna varianten för väggnära montering. Jag tänkte använda dessa som surround och de skall kopplas till min Denon 2808. Är rådet att koppla in 2st till varje surroundkanal och inga till surround back? Är det seriekoppling som gäller?
Mvh
/Henke
Chopha skrev:genstruktur skrev:Ellu![]()
Jag har då köpt 4 st Mupps av en forumit, som han köpt från ett gruppköp här på faktiskt.se.
Det är den slutna varianten för väggnära montering. Jag tänkte använda dessa som surround och de skall kopplas till min Denon 2808. Är rådet att koppla in 2st till varje surroundkanal och inga till surround back? Är det seriekoppling som gäller?
Mvh
/Henke
@ genstruktur
Du kan utan problem koppla så som du skriver, dvs två högtalare till varje kanal i serie.
Chopha skrev:Ja kopplingen är rätt för ljudåtergivning i 5.1.
Ska kanske belysa att du ska seriekoppla om elementen du använder är på 4 Ohm, så att förstärkaren upplever en fördubbling = 8 Ohm
Är elementen istället är på 8 Ohm så ska de parallellkopplas så att förstärkaren upplever en halvering = 4 Ohm
För att resultatet ska låta bra betyder högtalarnas placering och rummets akustiska egenskaper väldigt mycket.
Kopplar du istället ett par på Surr.Back L+R -kanalerna så har du möjligheten att lyssna i 7.1-surround. Jag själv har ett par av tre kopplade till Surr.Back L+R och använder "THX Select2 Cinema" i receivern för att få ut surroundkanalerna från 5.1-kodningen till Surr.Back-kanalerna. Stänger dock av komprimeringen och fashyfsen som receivern slår på.
Kopplingen gjorde även kabeldragningen snyggare
Chopha skrev:Har kopplat två par Muppar på Surr. Left + Right (kanal 4 och 5), samt ett par Muppar på Surr. Back Left + Right (kanal 6 och 7)
När jag använder "THX Select2 Cinema" så är funktionen densamma som om att jag hade kopplat tre högtalare per surroundkanal, dvs att kanalerna 4 och 5 från filmens 5.1-ljud även spelas upp i högtalare 6 och 7.
En på var sin sida om soffan är nog en sund utgångspunkt.
Testa att vrida högtalarna runt sin axel på väggen och laborera med olika vinklar. Lägre ner på väggen men vinklade uppåt kontra högre upp vinklade nedåt osv.
Skiljer inte så många centimeter kabel mellan att seriekoppla och parallellkoppla högtalare. Kabeln måste ju dras oavsett och kör du även med Surr. Back L+R (dvs 7.1-koppling) så måste du dra dubbelt så många kablar
Chopha skrev:Editerade medan du svarade - står lite mer ovan
genstruktur skrev:Räcker det med effekten som en Denon 2808 levererar för att driva 4 st slutna mupps som surrounder, nu delade vid 120hz? Eller behöver man mer? Vad tror ni 4x125whm skulle tillföra?
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Räcker det med effekten som en Denon 2808 levererar för att driva 4 st slutna mupps som surrounder, nu delade vid 120hz? Eller behöver man mer? Vad tror ni 4x125whm skulle tillföra?
Är de kopplade på var sina förstärkarkanal? Dvs hur mycket effekt får var mupp?
De 110w som en 2808 ger är mer än nog för en mupp.
För övrigt är skillnaden mellan 110w och 125w är ca 0.5dB.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 174 gäster