Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

BOSSO/MuPPS låter bäst med:

Omröstningen slutade 2009-04-25 17:36

1. Inget filter
5
50%
2. Filter med svag mellanregisterdämpning ( 1,2 ohm )
1
10%
3. Filter med större mellanregisterdämpning ( 3,3 ohm )
4
40%

Antal röster : 10

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-14 22:17

Jorå, e-lyter är det som gäller!

Såvida du inte vill bygga en rejäl låda för kondingen och betala mer för den än för elementen ;)

Och kunde NHT 3.3 ha e-lyter så kan du ha det i MUPPS med :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2013-02-14 22:28

MagnusÖstberg skrev:Jorå, e-lyter är det som gäller!

Såvida du inte vill bygga en rejäl låda för kondingen och betala mer för den än för elementen ;)

Och kunde NHT 3.3 ha e-lyter så kan du ha det i MUPPS med :D

Tack Magnus, då blir det en sväng förbi elfa imorn :D

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-02-15 23:19

http://www.ladda-upp.se/bilder/42614/

Bu eller bä? Har tyvärr ingen isolering hemma utan endast lite vitt fluff och det här. Placering ok?

Ps dosfräsen från Swedol var grym!

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-02-16 00:06

Wictor skrev:Bu eller bä? Har tyvärr ingen isolering hemma utan endast lite vitt fluff och det här. Placering ok?

Jag kan inte svara, men kan säga att jag hade en annan lösning. Använde madrassmaterial, mycket mer än det där. I utrymmet bakom elementet bara. Dikt an mot magneten, som inte är ventilerad där, och fyra centimeter fritt mot bakvägg. Ganska svåripressat. Liknar rätt mycket hur dämpblocket ser ut i piP.

Tycker att det måhända blev aniingen slankt i basen, men dom går hyggligt djupt. Det blandar och ger lite från låt till låt. Äter mycket effekt.

Ska använda rekommenderad dämpning och placering, när jag listat ut den, i samband med målning av lådorna. Tyckte inte den beskrivningen jag hittade i artikeln riktigt var tillfyllest.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-02-16 13:05

Håller med dig att det är väldigt luddigt med info, ligger lite pusselbitar här och där. Blir lite svårt för oss nybörjare som vill göra så rätt som möjligt.

Dock tror jag att jag har läst att dämpmaterialet inte skall ligga mot magneten? Kan ha fel dock.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-16 13:13

Det står hur tydligt som helst i instruktionen.

Har ni läst den?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-02-16 13:23

MagnusÖstberg skrev:Det står hur tydligt som helst i instruktionen.

Har ni läst den?

Jepp, det står att Roxull placeras mitt i lådan relativt nära element, dock ej framför portöppningen. Dock avser detta ritningen för mupps, som ser helt annorlunda ut än Guru mini.

Men jag har ingen Roxull, och vet heller inte hur tjockt Roxull är.

Men det löser väll sig. 8)

Användarvisningsbild
glemmy

Inläggav glemmy » 2013-03-03 11:54

Passade på att registrera mig efter att ha lurkat till och från i några år :)

Har tänkt att bygga 4 st MuPPS. 2 helt standard basreflex och 2 slutna för vägghängd surround. Det är främst variant två jag undrar lite över nu.

Idén var att bygga en kub som sedan snitsigt sågas genom centrumpunkten för att få en spännande form, t.ex.
Bild

*Vore det bättre att platta till rätblocket för att få samma form på baffeln som originalet?
*Är det ändå okej med kvadratisk baffel om ytan är lik originalet?
*I så fall, ty jag antar att det effekten av diffraktion blir större, är det bra att placera elementet lite off-center?
*Högtalaren får ett hörn som "sluttar ner" mot väggen, är det bäst att sätta elementet nära detta?

Tacksam för svar :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-03 12:01

Välkommen!

Bygger du något annat än orginalet så bygger du inte MUPPS :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
glemmy

Inläggav glemmy » 2013-03-03 12:06

MagnusÖstberg skrev:Välkommen!

Bygger du något annat än orginalet så bygger du inte MUPPS :)

Tack!

Jo det är förstås sant :lol:

Om jag säger såhär då, vore det bättre att inte krångla till det och bara bygga standard fast slutet och minska djupet för surround?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-03 12:09

Ja, det är så man gör :)

Minska djupet med 8,5cm så blir det lagom.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-30 16:08

Ellu :)

Jag har då köpt 4 st Mupps av en forumit, som han köpt från ett gruppköp här på faktiskt.se.

Det är den slutna varianten för väggnära montering. Jag tänkte använda dessa som surround och de skall kopplas till min Denon 2808. Är rådet att koppla in 2st till varje surroundkanal och inga till surround back? Är det seriekoppling som gäller?

Mvh

/Henke
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2013-10-30 20:35

Välkommen glemmy!
Får jag fråga varför du tänkt bygga ett par av varje sort?

Har själv sex stycken portade till surroundljud, men hade först fyra för att sedan addera ytterligare två till några veckor senare. Kanonstor skillnad mellan fyra och sex högtalare och jag vill bara peta dina planer i sidan lite med en pinne och belysa att fler faktiskt är bättre. :)
Är ju inte SÅ mycket dyrare ändå :wink:
Senast redigerad av Chopha 2013-10-30 20:48, redigerad totalt 1 gång.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2013-10-30 20:47

genstruktur skrev:Ellu :)

Jag har då köpt 4 st Mupps av en forumit, som han köpt från ett gruppköp här på faktiskt.se.

Det är den slutna varianten för väggnära montering. Jag tänkte använda dessa som surround och de skall kopplas till min Denon 2808. Är rådet att koppla in 2st till varje surroundkanal och inga till surround back? Är det seriekoppling som gäller?

Mvh

/Henke

@ genstruktur

Du kan utan problem koppla så som du skriver, dvs två högtalare till varje kanal i serie.
Senast redigerad av Chopha 2013-10-30 21:03, redigerad totalt 2 gånger.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-30 20:55

Chopha skrev:
genstruktur skrev:Ellu :)

Mvh

/Henke

@ genstruktur

Du kan utan problem koppla så som du skriver, dvs två högtalare till varje kanal i serie.

Vad bra!:)

Blir resultatet bra då? Är det seriekoppling som man skall ägna sig åt då? En annan är inte så bra på el-lära(eller vad det kan heta) och vet inte om det är att föredra istället för pararllelkoppling.

Skall blir kul att se hur det presterar. Förhoppningsvis bättre än mina gamla Dali r1000, men det verkar så på allt man läst :).

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2013-10-30 21:07

Ja kopplingen är rätt för ljudåtergivning i 5.1.
Ska kanske belysa att du ska seriekoppla om elementen du använder är på 4 Ohm, så att förstärkaren upplever en fördubbling = 8 Ohm
Är elementen istället är på 8 Ohm så ska de parallellkopplas så att förstärkaren upplever en halvering = 4 Ohm

För att resultatet ska låta bra betyder högtalarnas placering och rummets akustiska egenskaper väldigt mycket. Det gäller bara att ta sig tid att laborera runt!

Kopplar du istället ett par på Surr.Back L+R -kanalerna så har du möjligheten att lyssna i 7.1-surround. Jag själv har ett par av tre kopplade till Surr.Back L+R och använder "THX Select2 Cinema" i receivern för att få ut surroundkanalerna från 5.1-kodningen till Surr.Back-kanalerna. Stänger dock av komprimeringen och fashyfsen som receivern slår på.

Men det gjorde jag bara för att det gjorde kabeldragningen snyggare, spelar eller tittar aldrig på material som har ljud kodat i 7.1. :)
Senast redigerad av Chopha 2013-10-30 21:25, redigerad totalt 1 gång.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-30 21:24

Chopha skrev:Ja kopplingen är rätt för ljudåtergivning i 5.1.
Ska kanske belysa att du ska seriekoppla om elementen du använder är på 4 Ohm, så att förstärkaren upplever en fördubbling = 8 Ohm
Är elementen istället är på 8 Ohm så ska de parallellkopplas så att förstärkaren upplever en halvering = 4 Ohm

För att resultatet ska låta bra betyder högtalarnas placering och rummets akustiska egenskaper väldigt mycket.

Kopplar du istället ett par på Surr.Back L+R -kanalerna så har du möjligheten att lyssna i 7.1-surround. Jag själv har ett par av tre kopplade till Surr.Back L+R och använder "THX Select2 Cinema" i receivern för att få ut surroundkanalerna från 5.1-kodningen till Surr.Back-kanalerna. Stänger dock av komprimeringen och fashyfsen som receivern slår på.

Kopplingen gjorde även kabeldragningen snyggare :)

Ja du, hade på något sätt fått för mig att det var 5.1 som gällde med flera högtalare per kanal. Men du kör annorlunda säger du.

Jag kör bara två surround nu. Så här:
Bild

Hade väl tänkt sätta två där de gamla sitter och två på sidorna om soffa= två per kanal.

Placering och akustik är alltid viktiga så det är jag med på!

Är det inte samma element i alla mupps? Kan de både vara 4 och 8ohm? Får höra med säljaren i så fall.

Jag det blir en väldans massa kablar att dölja med serie/parallelkoppling verkar det som :).

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2013-10-30 21:46

Ja elementet finns både i 4 Ohm och 8 Ohm. Brukar sitta en klisterlapp på magneten som indikerar i värsta fall.

Jag har kopplat två par Muppar på Surr. Left + Right (kanal 4 och 5), samt ett par Muppar på Surr. Back Left + Right (kanal 6 och 7)

När jag använder "THX Select2 Cinema" så är funktionen densamma som om att jag hade kopplat tre högtalare per surroundkanal, dvs att kanalerna 4 och 5 från filmens 5.1-ljud även spelas upp i högtalare 6 och 7.

En på var sin sida om soffan är nog en sund utgångspunkt.
Testa att vrida högtalarna runt sin axel på väggen och laborera med olika vinklar. Lägre ner på väggen men vinklade uppåt kontra högre upp vinklade nedåt osv.

Skiljer inte så många centimeter kabel mellan att seriekoppla och parallellkoppla högtalare. Kabeln måste ju dras oavsett och kör du istället med Surr. Back L+R (dvs 7.1-koppling) så måste du ju dra dubbelt så många kablar :)
Senast redigerad av Chopha 2013-10-30 21:49, redigerad totalt 1 gång.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-30 21:49

Chopha skrev:Har kopplat två par Muppar på Surr. Left + Right (kanal 4 och 5), samt ett par Muppar på Surr. Back Left + Right (kanal 6 och 7)

När jag använder "THX Select2 Cinema" så är funktionen densamma som om att jag hade kopplat tre högtalare per surroundkanal, dvs att kanalerna 4 och 5 från filmens 5.1-ljud även spelas upp i högtalare 6 och 7.

En på var sin sida om soffan är nog en sund utgångspunkt.
Testa att vrida högtalarna runt sin axel på väggen och laborera med olika vinklar. Lägre ner på väggen men vinklade uppåt kontra högre upp vinklade nedåt osv.

Skiljer inte så många centimeter kabel mellan att seriekoppla och parallellkoppla högtalare. Kabeln måste ju dras oavsett och kör du även med Surr. Back L+R (dvs 7.1-koppling) så måste du dra dubbelt så många kablar :)

Här hemma blir det bara 4 st surround, kommer sälja de jag har nu. Tror jag sätter 2 per kanal på surroundkanalerna. Skiter i back! :)

Tänkte väl börja med att köra 2 på var sin sida om soffan vinklade neråt och 2 på sidan, lite framför soffan, vinklade mot soffan. En utgångspunkt i alla fall.

Men det här med 4 och 8 ohm, finns det olika element i muppsen?

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2013-10-30 21:50

Editerade medan du svarade - står lite mer ovan :)
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-30 21:52

Chopha skrev:Editerade medan du svarade - står lite mer ovan :)

Skall höra med säljaren, alternativ kolla på elementen när de anländer. Återkommer i frågan angående koppling då! Tack för all hjälp :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-31 20:01

Har fått hem 4st slutna mupps nu. Hängde upp två provisoriskt på de gamla surroundernas plats och satte på en skiva och körde lite 4kanals stereo. Fan det lät inte pyton! Mycket bättre än mina gamla kan jag säga :).

Medans säljaren kollar upp vilket ohmtal elementen är på kom jag på att jag kommer behöva mycket längre högtalarkabel. Är 0.75 en acceptabel area för mupps? Man vill gärna ha så liten kabel så länge när det skall dras så mycket kabel i mellan dem.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... 0-m-p39195

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-02 15:03

Jag tjötar och frågar på, i vanlig ordning :).

Har bara snabbutvärderat med två mupps hängda på de gamla surroundernas plats spelandes snett inåt sweetspot, och jag tycker det låter jättebra, i alla fall mycket bättre än mina gamla! De sitter ca 190cm ovanför golvet och jag har sweetspot ca 170cm från där de sitter på bakväggen. Jag har sweetspot ca 1m från bakväggen.

Helt sjukt att de kostade mig 250kr/st.:)

Nu till en fundering dock. Börjar inse att det kommer bli svårt att placera alla 4 på samma avstånd från sweetspot. Tanken var att sätta de andra två på sidoväggarna en bit framför sweetspot, spelandes mot sweetspot. Inkopplade två per kanal på surroundkanalerna

Tre går att få på samma avstånd, men den ena kommer hamna på typ 230cm och de andra tre Muppsen på typ 170cm. Om man nu kopplar två per surroundkanal så kommer väl det blir fel i tidsdomänen när man inte kan justera dem separat inom kanalen så att säga?

Är det då bättre att koppla de två bakom mig på surround back, och de två på sidorna om sweetspot på surround istället, så man kan justera avstånden till högtalarna som vanligt?

Vad är fördelen/nackdelen att koppla två per surroundkanal respektive två på surround back och två på surround?

Mvh

/Henrik

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-05 21:30

Det skall väl inte vara något problem att ansluta 4 mupps med 8ohm-element till en Denon 2808? Körde en scen förut på en film ganska högt och skyddskretsarna slog till. Väntade en stund och körde scenen igen på samma volym och då hände inget. Ville bara kolla detta innan jag forskar vidare.

Kan iofs hamnat något metallspån vid någon kontakt när jag anslöt dem igår, speciellt eftersom jag bara klämde fast dem. Skall köpa bananer imorgon och göra det bättre, blev trångt där bak med alla sladdar i Denonen.

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-11-05 23:02

RobNB skrev:Stark fovvo...
Bild[list=][/list]
Bild
Gillas denna med

Någon som har måtten på Guru-kopian? Ruggigt snygga, nu blev jag ju sugen 8O

Vart kan man läsa exakt vilken volym och port-mått som gäller?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-07 20:23

"Korrekt" delning på slutna mupps? 100, 110 hz?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-16 14:46

Har på helt eget bevåg delat mina slutna mupps på 110hz. Ville bara berätta det eftersom ni tjatar så förbenat! :lol:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-22 17:54

Räcker det med effekten som en Denon 2808 levererar för att driva 4 st slutna mupps som surrounder, nu delade vid 120hz? Eller behöver man mer? Vad tror ni 4x125w 8Ohm skulle tillföra?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-22 17:56

genstruktur skrev:Räcker det med effekten som en Denon 2808 levererar för att driva 4 st slutna mupps som surrounder, nu delade vid 120hz? Eller behöver man mer? Vad tror ni 4x125w 8Ohm skulle tillföra?

Är de kopplade på var sina förstärkarkanal? Dvs hur mycket effekt får var mupp?

De 110w som en 2808 ger är mer än nog för en mupp.

För övrigt är skillnaden mellan 110w och 125w är ca 0.5dB.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-22 17:59

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Räcker det med effekten som en Denon 2808 levererar för att driva 4 st slutna mupps som surrounder, nu delade vid 120hz? Eller behöver man mer? Vad tror ni 4x125w 8Ohm skulle tillföra?

Är de kopplade på var sina förstärkarkanal? Dvs hur mycket effekt får var mupp?

De 110w som en 2808 ger är mer än nog för en mupp.

För övrigt är skillnaden mellan 110w och 125w är ca 0.5dB.

De är kopplade på var sin förstärkarkanal ja, två på surround och två på surround back. Sen kör jag non-matrix så jag får samma infromation i backkanalerna vid 5.1.

4x150 skulle det vara, skrev fel. Hade lite funderingar på att köpa ett steg som lämnade 4x150w i 8ohm. Tänkte om det skulle tillföra något. Låter inte så? Men sen det är klart, min Denon lär väl inte vara så strömstark ner mot 4 ohm kanske? Sen lär den väl inte lämna 4x110w, tror du det?

Låter lite som du ändå tycker det är overkill?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum