Moderator: Redaktörer
boom skrev:Raukman skrev:Såg på beställningslistan att jag var med dubbelt, min prel. bokning innefattar 2 stereopar element( 4 basar, 4 diskanter) och ev. en lådbyggsats i BR (beroende på pris).
Kommer eps-2 att bli verklighet nu när denna skapelse kommer till? Var väl sugen på den också, men man kan ju inte ha hur många högtakare som helst...
Mvh Peder
Xl i visby sågar med bra precision på 10delen
Kraniet skrev:Naqref skrev:
Jag tycker Dx25 är en helt ok diskant och mycket väl värd sina 500kr som den kostar till konsument.
med tanke på att den numera går att få för cirka 200kr från BMM borde betyda att den är väldigt prisvärd mao.Jag finner det svårt att komma ifrån det faktum att den har en rätt kass frekvenskurva. Men jag är övertygad om att den kommer masseras till rätt fint.
Kraniet skrev:Naqref skrev:
Jag tycker Dx25 är en helt ok diskant och mycket väl värd sina 500kr som den kostar till konsument.
med tanke på att den numera går att få för cirka 200kr från BMM borde betyda att den är väldigt prisvärd mao.Jag finner det svårt att komma ifrån det faktum att den har en rätt kass frekvenskurva. Men jag är övertygad om att den kommer masseras till rätt fint.
celef skrev:
det där kräver en förklaring, vad menar du?
Raukman skrev:boom skrev:Raukman skrev:Såg på beställningslistan att jag var med dubbelt, min prel. bokning innefattar 2 stereopar element( 4 basar, 4 diskanter) och ev. en lådbyggsats i BR (beroende på pris).
Kommer eps-2 att bli verklighet nu när denna skapelse kommer till? Var väl sugen på den också, men man kan ju inte ha hur många högtakare som helst...
Mvh Peder
Xl i visby sågar med bra precision på 10delen
Tyvärr så har jag inte samma erfarenhet av xl-bygg i Visby...
Men sist jag sågade upp nåt där så slog det på över 1 mm på vissa bitar som skulle ha samma mått...
Men det skulle jag få kompensation för nästa gång jag sågade sa dom, jag tycker annars dom är mycket bra där.
Man ska bara se till att dom sågar alla bitar med samma mått efter sig, utan att justera om mellan, eller såga skivorna uppå varandra.
//Peder
LasseA skrev:celef skrev:
det där kräver en förklaring, vad menar du?
Har för mig att uppmätningen av Dx25 då den användes i HFLS-1 visade en lite småkrokig kurva, kanske det kraniet kommer att tänka på? (eller ja, det är iaf det jag kommer att tänka på då man nämner den diskanten):
skrutten skrev:MagnusÖstberg skrev:Eeeh, jag tror nog konstruktören har koll på det där
+1
MagnusÖstberg skrev:Jag tycker Dimitri gör en feltolkning!
Det gäller just den här högtalaren - inte generellt!
För den här högtalaren finns en bestämd målsättning - nämligen att göra en högtalare som kvalitetsmässigt kan jämföras med vad som för många är referensen när det gäller små stativare!
Slartibartfast skrev:Skriv upp mig på väntelistan. Låter skoj.
petersteindl skrev:IngOehman skrev: 1. Det skrivs att piP-baselementet bara kan generera halva den ljud-
effekt som detta element klarar. Om det är korrekt så klarar elementet
i storleksordningen 2 cm linjär laglängd!
Finns det sådana siffror angivna i tråden?
Jag har nu tittat i mina gamla papper och kan nämna att Bremen mid/woofern har en Linear Excursion på 11,6 mm PP.
Känsligheten är 88 dB.
MvH
Peter
roggaro skrev:har man alltså tagit hänsyn till vilken/ sorts förstärkare som är bäst lämpad för konstruktionen?
roggaro skrev:en annan sak när man mäter måste väl vara hur reflexer beter sig kontra vägg och höljet? (ev, diffraktion)
my two cent
LasseA skrev:Har för mig att uppmätningen av Dx25 då den användes i HFLS-1 visade en lite småkrokig kurva, kanske det kraniet kommer att tänka på? (eller ja, det är iaf det jag kommer att tänka på då man nämner den diskanten):
Fjonkalicious skrev:På EPS-lådan och piP är porten på framsidan. Antar att det också kommer att bli så på pK? Trevligt att dom kommer att bli så djupa, det är fint tycker jag.
MagnusÖstberg skrev:dimitri skrev:...Det har ju gjorts med tidigare av mina konstruktioner där lyssnarna inte blev helt besvikna. Två av dessa testare har redan bokat upp några par pK-byggsatser varav den ena eventuellt kommer att byta ut sina pi60...
Det är nog inte PK han talar om här. Eller?
1. Det är väl mest en kul notering där Naq stolt deklarerar att någon verkligen uppskattat försöken att göra en bra högtalare!?! pi60 är ju en rätt makalös 2-vägare så det är klart att man som konstruktör blir glad över sådanna yttringar.
Själva utbytet kan ju ha många bakomliggande orsaker: ekonomi, nån tjej som tycker de är stora och fula, platsbrist eller allmän design där det kanske passar bättre med ett delat system....
Poängen är att personen uttryckt att utbytet är acceptabelt, att konstruktionen har kvaliteter!
2. Själva har jag ingen aning, men jag hoppas resultatet blir skitlyckat! En sak är klart - Naq har satt målsättningen jäkligt högt och förväntningarna är nog större än vanligt
Naqref skrev:Nu skrev ju Peter inget om talspolelängden...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster