pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-21 19:36

Kraniet skrev följande delcitat.
"...Jag finner det svårt att komma ifrån det faktum att den har en rätt kass frekvenskurva..."

Utifrån detta så kanske man kan föreslå att det tas fram en alternativdiskant till dem som så önskar? Alltså att man utöver Vifa DX25, köper till alternativen. Vore ju kanske inte så tokigt? Detta kan ju hanteras av John som uppgradering kanske, filter och diskanter.
Bara en tanke. Själv har jag ingen aning om hur Vifan presterar, men den har ju fått rätt bra omdömen.
Skulle ha varit kul att vara med under framtagningsfasen. Men istället får vi hoppas på att någon är villig att i detalj dokumnetera och beskriva förloppet?

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-09-21 20:19

boom skrev:
Raukman skrev:Såg på beställningslistan att jag var med dubbelt, min prel. bokning innefattar 2 stereopar element( 4 basar, 4 diskanter) och ev. en lådbyggsats i BR (beroende på pris).

Kommer eps-2 att bli verklighet nu när denna skapelse kommer till? Var väl sugen på den också, men man kan ju inte ha hur många högtakare som helst...

Mvh Peder

Xl i visby sågar med bra precision på 10delen

Tyvärr så har jag inte samma erfarenhet av xl-bygg i Visby...
Men sist jag sågade upp nåt där så slog det på över 1 mm på vissa bitar som skulle ha samma mått...
Men det skulle jag få kompensation för nästa gång jag sågade sa dom, jag tycker annars dom är mycket bra där.
Man ska bara se till att dom sågar alla bitar med samma mått efter sig, utan att justera om mellan, eller såga skivorna uppå varandra.

//Peder

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-21 21:18

Kraniet skrev:
Naqref skrev:
Jag tycker Dx25 är en helt ok diskant och mycket väl värd sina 500kr som den kostar till konsument.

med tanke på att den numera går att få för cirka 200kr från BMM borde betyda att den är väldigt prisvärd mao. :) Jag finner det svårt att komma ifrån det faktum att den har en rätt kass frekvenskurva. Men jag är övertygad om att den kommer masseras till rätt fint. 8)

Jag har en gång valt DX-25 för att den har låg distorsion och rak frekvensgång. På vilket sätt anser du den ha kass freqvenskurva? Den har dessutom en spridning som jag tycker är bra d v s dess frekvensgång i 45 gradersriktningen är såsom jag önskar.

Jag har inte hittat någon annan diskant som jag anser vara bättre eller ens vara lika bra under förutsättning att delningsfrekvensen ligger under 3 kHz.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-21 21:24

Kraniet skrev:
Naqref skrev:
Jag tycker Dx25 är en helt ok diskant och mycket väl värd sina 500kr som den kostar till konsument.

med tanke på att den numera går att få för cirka 200kr från BMM borde betyda att den är väldigt prisvärd mao. :) Jag finner det svårt att komma ifrån det faktum att den har en rätt kass frekvenskurva. Men jag är övertygad om att den kommer masseras till rätt fint. 8)

det där kräver en förklaring, vad menar du?

disten är väl annars en sån där grej som inte är helt i topp på denna diskant, som troels mätte

Bild

och jämfört med peerless 62ct

Bild

eller ss9800

Bild

och helt plötsligt ser jag att utnivåerna inte är lika för mätningarna
Bikinitider

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-09-21 21:52

celef skrev:

Har för mig att uppmätningen av Dx25 då den användes i HFLS-1 visade en lite småkrokig kurva, kanske det kraniet kommer att tänka på? (eller ja, det är iaf det jag kommer att tänka på då man nämner den diskanten :) ):

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-21 21:57

Celef, troligtvis är inspänningen samma för de olika diskanterna vid dessa distmätningar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-09-21 22:00

Raukman skrev:
boom skrev:
Raukman skrev:Såg på beställningslistan att jag var med dubbelt, min prel. bokning innefattar 2 stereopar element( 4 basar, 4 diskanter) och ev. en lådbyggsats i BR (beroende på pris).

Kommer eps-2 att bli verklighet nu när denna skapelse kommer till? Var väl sugen på den också, men man kan ju inte ha hur många högtakare som helst...

Mvh Peder

Xl i visby sågar med bra precision på 10delen

Tyvärr så har jag inte samma erfarenhet av xl-bygg i Visby...
Men sist jag sågade upp nåt där så slog det på över 1 mm på vissa bitar som skulle ha samma mått...
Men det skulle jag få kompensation för nästa gång jag sågade sa dom, jag tycker annars dom är mycket bra där.
Man ska bara se till att dom sågar alla bitar med samma mått efter sig, utan att justera om mellan, eller såga skivorna uppå varandra.

//Peder

Det var säkert den kassa engelsmanen som sågade och hur dom räknar det vet vi i tum

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-21 22:16

LasseA skrev:
celef skrev:

Har för mig att uppmätningen av Dx25 då den användes i HFLS-1 visade en lite småkrokig kurva, kanske det kraniet kommer att tänka på? (eller ja, det är iaf det jag kommer att tänka på då man nämner den diskanten :) ):

Bild

Så där såg någon batch ut för några år sedan. De föll on-axis från 10 kHz. De hade problem med DX-25 efter det att deras leverantör av membran slutade med ursprungsmembranet. Sedan provade Vifa membran från flera olika leverantörer och fixade och trixade med olika coating och till slut blev det bra igen. Jag har säkert provdiskanter från 10 olika batcher genom åren och jag gav Vifa fortlöpande feedback från mina mätningar.

Det är såsom Naq skriver, om det skulle behövas så finns det överföd av känslighet att ta av för att skräddarsy en rak tonkurva. Dessutom är det så att själva baffeln påverkar tonkurvan högst avsevärt. Då högtalarelementen är monterade i lådan och Naq gjort sina mätningar så vet vi lite mer.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-09-21 22:17

måste bara få fråga eftersom jag är inte en presumtiv köpare i detta läget.
har man alltså tagit hänsyn till vilken/ sorts förstärkare som är bäst lämpad för konstruktionen?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-09-21 22:24

en annan sak när man mäter måste väl vara hur reflexer beter sig kontra vägg och höljet? (ev, diffraktion)

my two cent

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-21 22:55

Eeeh, jag tror nog konstruktören har koll på det där ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-21 23:15

MagnusÖstberg skrev:Eeeh, jag tror nog konstruktören har koll på det där ;)

+1
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-21 23:40

skrutten skrev:
MagnusÖstberg skrev:Eeeh, jag tror nog konstruktören har koll på det där ;)

+1

+2

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-09-21 23:44

jamen då har jag fått svar på mitt tvivel 8)
de e bra med självsäkra människor, eftersom man inte kan säga emot dem :D

EDIT: egentligen var det ju två frågor en var väl rör/ transistor drivning i synnerhet eller t.om. klass D, men okej allt funkar nog

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-22 00:11

Det är nog snarare köparen av kittet som får fundera på vilken drivning som är lämplig ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-09-22 00:36

jag tycker nog konstruktören skulle vara den bästa referensen i det fallet DOCK!
inte för att bli tyken, men så resonerar jag nog gärna 8)

EDIT: jag skulle inte ha lust eller ork att testa diverse kombinationer och sen räcker inte kassan till ändå :twisted:

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-09-22 00:55

iofs har ingenting sagts ännu förutom lådmått, så klart det blir skojigt att se första reaktionerna när väl filtret blir fixat till...
antar att alla ger utlåtande om olika drivning också vid den tidpunkten... :P

Ericson

Inläggav Ericson » 2009-09-22 01:22

MagnusÖstberg skrev:Jag tycker Dimitri gör en feltolkning!

Det gäller just den här högtalaren - inte generellt!

För den här högtalaren finns en bestämd målsättning - nämligen att göra en högtalare som kvalitetsmässigt kan jämföras med vad som för många är referensen när det gäller små stativare!

Min åsikt är att det är generellt, och har varit det ett par år nu...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2009-09-22 02:09

Skriv upp mig på väntelistan. Låter skoj.
admin

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-22 02:32

Slartibartfast skrev:Skriv upp mig på väntelistan. Låter skoj.

Ok, jag skriver upp dig på....... 100 satser med lådor? 8) Eller 1 sats med br-lådor. :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Jesse67

Inläggav Jesse67 » 2009-09-22 07:26

Vill bara förtydliga att till mina två satser element viil jag ha ett par basreflexlådor och ett par slutna lådor. Gärna vitlackade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-22 09:23

petersteindl skrev:
IngOehman skrev: 1. Det skrivs att piP-baselementet bara kan generera halva den ljud-
effekt som detta element klarar. Om det är korrekt så klarar elementet
i storleksordningen 2 cm linjär laglängd!

Finns det sådana siffror angivna i tråden?

Jag har nu tittat i mina gamla papper och kan nämna att Bremen mid/woofern har en Linear Excursion på 11,6 mm PP.
Känsligheten är 88 dB.

MvH
Peter

Samma talspolelängd som piP-basen alltså.

Tack för info.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-09-22 10:01, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-22 09:40

Nu skrev ju Peter inget om talspolelängden...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-09-22 09:42

pip är ju en väldigt omtyckt högtalare ,tycker bara det är positivt om det kommer en till modell i storleksklassen av en annan konstruktör här på faktiskt .Då har ju folk ett alternativ :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-22 09:42

roggaro skrev:har man alltså tagit hänsyn till vilken/ sorts förstärkare som är bäst lämpad för konstruktionen?

En förstärkare som har dämpfaktor på 80 eller bättre i större delen av frekvensområdet. Det innebär i praktiken en trissestärkare.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-22 09:46

roggaro skrev:en annan sak när man mäter måste väl vara hur reflexer beter sig kontra vägg och höljet? (ev, diffraktion)

my two cent

Den kommer att mätas "väggintegrerat" pss soom jag gör vid alla Carlssonuppgraderingar, Larsenhögtalare samt Mupps.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-22 09:53

LasseA skrev:Har för mig att uppmätningen av Dx25 då den användes i HFLS-1 visade en lite småkrokig kurva, kanske det kraniet kommer att tänka på? (eller ja, det är iaf det jag kommer att tänka på då man nämner den diskanten :) ):

Tja diskantfallet över 10k har ju Peter förklarat redan. De övriga artefakterna är i princip av baffelns form och diskantens spridning. Eftersom denna diskant sprider relativt bra så kommer man se diffraktionsstörningar lite högre upp i frekvens än normalt. När man designar en låda så kan man inte bara se hur baffelstörningarna ser ut utan man måste ta hänsyn till estetik och hur lätt det är att bygga högtalaren. Så jag tycker nog fortfarande att jag gjorde en bra kompromiss när jag designade HFLS-1s låda. Pär och jag valde elementen och han stod för filterdesignen. Tyvärr finns inte mina inlägg kvar på hififorum från den tiden. :oops:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-22 09:57

Fjonkalicious skrev:På EPS-lådan och piP är porten på framsidan. Antar att det också kommer att bli så på pK? Trevligt att dom kommer att bli så djupa, det är fint tycker jag.

Jepps port på framsidan.

Ritningarna finns här för de som är extra nyfikna. Jag rekommenderar dock att INGEN börjar bygga ännu. ;)

http://user.faktiskt.io/PuckoPelle/pK/pK.pdf
http://user.faktiskt.io/PuckoPelle/pK/pK_closed.pdf

Porten kommer se annorlunda ut än på ritningen. Men det tar vi framöver.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-22 10:01

MagnusÖstberg skrev:
dimitri skrev:
...Det har ju gjorts med tidigare av mina konstruktioner där lyssnarna inte blev helt besvikna. Två av dessa testare har redan bokat upp några par pK-byggsatser varav den ena eventuellt kommer att byta ut sina pi60...

Det är nog inte PK han talar om här. Eller?

1. Det är väl mest en kul notering där Naq stolt deklarerar att någon verkligen uppskattat försöken att göra en bra högtalare!?! pi60 är ju en rätt makalös 2-vägare så det är klart att man som konstruktör blir glad över sådanna yttringar.

Själva utbytet kan ju ha många bakomliggande orsaker: ekonomi, nån tjej som tycker de är stora och fula, platsbrist eller allmän design där det kanske passar bättre med ett delat system....

Poängen är att personen uttryckt att utbytet är acceptabelt, att konstruktionen har kvaliteter!

2. Själva har jag ingen aning, men jag hoppas resultatet blir skitlyckat! En sak är klart - Naq har satt målsättningen jäkligt högt och förväntningarna är nog större än vanligt ;)

1. Jepps.

2. Det sägs att högmod går före fall. Vi får väl se. Ska träffa onkologen imorgon. 8O

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-22 10:02

Naqref skrev:Nu skrev ju Peter inget om talspolelängden...

Jag skrev om talspolelängden.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum