Moderator: Redaktörer
Liggande MTM är det sämsta tänkbara formatet för centerhögtalare, men det kan funka om du kör den med 2,5v-filter
DanNorman skrev:Man kan ha samma avstämning som screen har, fast med ett element i 5L, kanske med ett 35mm-rör som är 186mm långt. Och en bassboostkonding på 470uF. Slitsport är nog lättare att få plats med. Slitsporten kan man göra 10mm hög och 100mm bred, och då blir den 194mm lång. Längs botten och svänga upp på baksidan.
Wilke skrev:Här är ett filter för 2xNS3 + 1xNT1. Funkar både som front och center:
Om man vill ha bas-boost:en med 1000uF, skall man använda detta filter men lägga till kondingen efter strömkällan för basarna? Eller skall man använda något helt annat filter?
Om jag inte har tolkat det fel är det två olika filter. 2vägs och 2,5. 2vägaren går längre ner i frekvens men inte lika lämplig som center då den bör vara stående?
/Andreas
Med motståndet R5 kan man ändra diskantnivån efter smak. 6,8 ohm är kanske bra att testa med, om man tycker det är för ljust (erfarenhet från screens bygge).
Jag måste bara berätta att jag inte ändrat filtrena ännu och att diskantfenomenet inte är lika påtagligt längre. Antingen har jag vant mig väldigt mycket (vilket jag inte tror då det var irriterande tidigare) eller också har diskanterna blivit inspelade nu (troligen) och har ändrat karaktär.
Faktum är att de låter väldigt neutrala (tycker jag) nu och jag har haft dom uppkopplade konstant sedan första dagen jag ställde upp dom. Jag tror att jag snart skall testa att byta tillbaka till pi60s igen och höra om det blir någon skillnad?
Wilke skrev:Jag måste bara berätta att jag inte ändrat filtrena ännu och att diskantfenomenet inte är lika påtagligt längre. Antingen har jag vant mig väldigt mycket (vilket jag inte tror då det var irriterande tidigare) eller också har diskanterna blivit inspelade nu (troligen) och har ändrat karaktär.
Faktum är att de låter väldigt neutrala (tycker jag) nu och jag har haft dom uppkopplade konstant sedan första dagen jag ställde upp dom. Jag tror att jag snart skall testa att byta tillbaka till pi60s igen och höra om det blir någon skillnad?
Screen: har du använt dig av ovanstående filterkonstruktion för ett par tvåvägare? Och i så fall har du 1000uF? Och skall den vara först i filtret för basarna?
Wilke skrev:Screen: vad har du för motstånd på 0,39mH spolen?
slockna skrev:hehe, en 99/900 CC är ju underbar att bygga billjud i! en ENORM hatthylla med glaset i nära nog 45 graders vinkel ovanför! varför krångla me låda
DanNorman skrev:Ja, elementavstånd vertikalt. Mitt filter var beräknat för ett väldigt kort avstånd, för att ge bra spridning vertikalt. Skulle gissa på att du få en dip vid 6kHz nånstans om du inte har diskanten precis i öronhöjd. Men du verkar tycka det låter bra, och det är ju bra!
Kondingboosten var ju dessutom till för att hjälpa upp basen om man stämde av vid ca 45Hz i 5L, men jag antar ett den ger extra skjuts nånstans över 50Hz med din avstämning.
Användare som besöker denna kategori: nijo och 17 gäster