Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

BOSSO/MuPPS låter bäst med:

Omröstningen slutade 2009-04-25 17:36

1. Inget filter
5
50%
2. Filter med svag mellanregisterdämpning ( 1,2 ohm )
1
10%
3. Filter med större mellanregisterdämpning ( 3,3 ohm )
4
40%

Antal röster : 10

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-22 18:04

Jag skulle bli förvånad om din förstärkare klipper innan det ryker(lätt överdrivet) ur de små muppselementen så jag anser att 110w klarar du dig mer än väl på.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-22 18:08

AndreasArvidsson skrev:Jag skulle bli förvånad om din förstärkare klipper innan det ryker(lätt överdrivet) ur de små muppselementen så jag anser att 110w klarar du dig mer än väl på.

Okej, det var på ett sätt skönt att höra för plånboken :). Kanske inte är så utbrett att köra slutsteg till surrounder, så länge de kör delade då?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-22 19:27

genstruktur skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag skulle bli förvånad om din förstärkare klipper innan det ryker(lätt överdrivet) ur de små muppselementen så jag anser att 110w klarar du dig mer än väl på.

Okej, det var på ett sätt skönt att höra för plånboken :). Kanske inte är så utbrett att köra slutsteg till surrounder, så länge de kör delade då?

Jag tror de flesta använder slutstegen i sin receiver. Visst kan surrounder ha nytta av mer effekt, men då får de vara av modellen större så att de faktiskt klarar av den effekten. Muppsarna är ju små och söta(läs klena) :)

Om du inte delar surrounderna så skulle jag säga att du har ännu mindre nytta av mycket effekt då slaglängden kommer sätt stop långt innan termiska skäl.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-22 19:59

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:

Jag tror de flesta använder slutstegen i sin receiver. Visst kan surrounder ha nytta av mer effekt, men då får de vara av modellen större så att de faktiskt klarar av den effekten. Muppsarna är ju små och söta(läs klena) :)

Om du inte delar surrounderna så skulle jag säga att du har ännu mindre nytta av mycket effekt då slaglängden kommer sätt stop långt innan termiska skäl.

Söta ja, men sjukt prisvärda! 4 st för 1000kr var helt galet bra tyckte jag:-). Okej, låter som det finns risk att förstöra dem med mer effekt?

Nu menade jag om någon ej skulle dela sina surrounder, alltså köra fullregister surrounder (typ stora golvare) och inte Muppsen odelade :-).

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-12-27 22:55

Fan, jag vill också ha Mupps. Kan "alla" bygga såna? Säljs dom ibland?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-27 23:01

genstruktur skrev:Söta ja, men sjukt prisvärda! 4 st för 1000kr var helt galet bra tyckte jag:-). Okej, låter som det finns risk att förstöra dem med mer effekt?

Nu menade jag om någon ej skulle dela sina surrounder, alltså köra fullregister surrounder (typ stora golvare) och inte Muppsen odelade :-).

Oh ja. Jag har själv 8st som surround just för att de är så prisvärda.

Ja de tål inte så mycket effekt och de har ganska liten slaglängd så visst går det att ha sönder dem, men har man lite vett så hör man förhoppningsvis att det distar innan man höjer ännu mer.

Ah du menade så.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-27 23:03

Hur kopplar ni in alla muppsar, kvadratiskt eller cirkulärt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-27 23:04

celef skrev:Hur kopplar ni in alla muppsar, kvadratiskt eller cirkulärt?

Just nu serie/parallellt 4st per surroundkanal, men funderar på att lägga till två surroundkanaler till och då blir det 2st i serie per kanal.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-12-27 23:06

_Fredrik_ skrev:Fan, jag vill också ha Mupps. Kan "alla" bygga såna? Säljs dom ibland?

Det är bara att höra av dig om du behöver hjälp med sådant fripps...

Summer Passing

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-12-27 23:25

Aerob skrev:
_Fredrik_ skrev:Fan, jag vill också ha Mupps. Kan "alla" bygga såna? Säljs dom ibland?

Det är bara att höra av dig om du behöver hjälp med sådant fripps...
Uppskattas! Jag har förstått att man kan få ner priset till 250:-/st, stämmer detta? Jag hade tänkt mig 4 st som surrounder i bokhyllan bakom lyssningsplats.

Hyllplanen är 180 cm breda och det är kanske 40 cm från hyllkanten till mina öron, inte helt opti men borde väl funka bra med 4 st som placeras ut i olika höjder så att avstånd till lyssningplats blir ungefär lika?
Bild
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-12-27 23:54

Är det original-mupps i basreflex eller någon av de olika slutna varianterna som du är sugen på?

Jag vet inte hur mycket allt kostar, tänkte bara erbjuda mig att snickra åt dig då du är så fasligt upptagen med styrelsemöten sedan du tog över VD-posten för Toyota.

Har förresten alltid undrat, stämmer det att My Toyota Is Fantastic?

Summer Passing

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-12-28 00:06

Aerob skrev:Är det original-mupps i basreflex eller någon av de olika slutna varianterna som du är sugen på?

Jag vet inte hur mycket allt kostar, tänkte bara erbjuda mig att snickra åt dig då du är så fasligt upptagen med styrelsemöten sedan du tog över VD-posten för Toyota.

Har förresten alltid undrat, stämmer det att My Toyota Is Fantastic?
Ja alltså, det stämmer väldigt bra tycker jag.

Fy fasen va schysst Aerob!!

Slutna är väl att fördra som surrar, eller funkar det lika bra med basreflex (då har dom ju lite bredare anvädningsområde)?

Såg din kruklösning, finns dessa krukor kvar på ikea, så nån länk, men den var död.

På riktigt, inget skulle var bättre än att just du hade bygg mina högtalare. :D
Säg bara till hur jag kan assistera!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-12-28 00:20

Alternativt skulle jag kanske kunna slänga ihop ett par burkar till Aura NS3, jag har ett gäng liggandes som jag kan avyttra för jordnötter eller liknande typer? Vet inte vad som behöver göras map på filter men det går nog att gräva fram nåt här eller annorstädes. Börjar kanske bli lite OT i denna tråd i så fall, du får starta en tjöttråd om det verkar intressant!

Summer Passing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-12-28 01:40

_Fredrik_ skrev:Hyllplanen är 180 cm breda och det är kanske 40 cm från hyllkanten till mina öron, inte helt opti men borde väl funka bra med 4 st som placeras ut i olika höjder så att avstånd till lyssningplats blir ungefär lika?
Kul att du äntligen går in på diy-vägen.
Fast egentligen blir det väl bättre med en på vardera sidoväggen och två bak. Eller två på vardera sidoväggen och fyra bak. Ju mindre rum, desto fler behövs det, du sa det själv!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-12-28 03:20

paa skrev:
_Fredrik_ skrev:Hyllplanen är 180 cm breda och det är kanske 40 cm från hyllkanten till mina öron, inte helt opti men borde väl funka bra med 4 st som placeras ut i olika höjder så att avstånd till lyssningplats blir ungefär lika?
Kul att du äntligen går in på diy-vägen.
Fast egentligen blir det väl bättre med en på vardera sidoväggen och två bak. Eller två på vardera sidoväggen och fyra bak. Ju mindre rum, desto fler behövs det, du sa det själv!
Sant, men mina sido väggar är för avlägsna, framförallt på ena sidan.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-12-28 03:22

Aerob skrev:Alternativt skulle jag kanske kunna slänga ihop ett par burkar till Aura NS3, jag har ett gäng liggandes som jag kan avyttra för jordnötter eller liknande typer? Vet inte vad som behöver göras map på filter men det går nog att gräva fram nåt här eller annorstädes. Börjar kanske bli lite OT i denna tråd i så fall, du får starta en tjöttråd om det verkar intressant!
Jag tycker det låter helt grymt! :D

Startar en tråd imorgon!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-28 15:23

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Söta ja, men sjukt prisvärda! 4 st för 1000kr var helt galet bra tyckte jag:-). Okej, låter som det finns risk att förstöra dem med mer effekt?

Oh ja. Jag har själv 8st som surround just för att de är så prisvärda.

.

:) . Ja det var ett av de bästa hifi-köpen helt klar!

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2014-02-23 02:40

Vart hittar jag schema på filtret? Hur blir ljudet annorlunda jämfört med utan filter? Är det värt att köra med?

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2014-03-09 00:47

asslicker skrev:Vart hittar jag schema på filtret? Hur blir ljudet annorlunda jämfört med utan filter? Är det värt att köra med?

Bump!

Användarvisningsbild
OlofJ

Inläggav OlofJ » 2014-03-09 15:33

asslicker skrev:Vart hittar jag schema på filtret? Hur blir ljudet annorlunda jämfört med utan filter? Är det värt att köra med?

Här finns filtret och dess påverkan på ljudet beskrivet: http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/ ... _Mupps.pdf

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

swirling

Inläggav misanplass » 2014-03-24 20:08

Vem blir först med ett par mupps målade "swirling style"?

https://www.youtube.com/watch?v=rmSV2l6JFt0
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Re: swirling

Inläggav Fjonkalicious » 2014-03-24 20:18

misanplass skrev:Vem blir först med ett par mupps målade "swirling style"?

Jag gissar på misanplass, för att matcha sofforna samt agera lackeringsprov till glasfiberdelarna på sjuan.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Re: swirling

Inläggav misanplass » 2014-03-24 20:37

Fjonkalicious skrev:
misanplass skrev:Vem blir först med ett par mupps målade "swirling style"?

Jag gissar på misanplass, för att matcha sofforna samt agera lackeringsprov till glasfiberdelarna på sjuan.

Det hade varit kul och testa faktiskt. Rätt format på muppslådorna att doppa. Undrar om lådorna klarar vätan? Fast färgen borde agera som ett skyddande lager.
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-03-24 20:57

Det gäller att man grundat allt ordentligt överallt innan man gör det. Men man kan väl snabbtorka i ett torkskåp efteråt.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
emil_fh

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav emil_fh » 2014-05-12 19:29

Undrar om det skulle vara möjligt att montera dessa element i en Open baffle samma storlek som denna, och med samma filter, någon vänlig själ som kan räkna på vilken frekvens akustisk kortslutning skulle ske vid?

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2014-05-16 16:45

Hej igen, undrar hur det ser ut med filtret om jag paralellkopplat två element, går samma filter att använda för att minska runt 2,3khz eller måste det modifieras? Tacksam för ett snabbt svar

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-16 18:32

emil_fh skrev:Hej igen, undrar hur det ser ut med filtret om jag paralellkopplat två element, går samma filter att använda för att minska runt 2,3khz eller måste det modifieras? Tacksam för ett snabbt svar

Blir inte impedansen otäckt låg om du parallellkopplar två mupps-element? Skulle nog seriekopplat..
Komponentvärden i "filtret" borde bli annorlunda med en annan impedans men där finns kunnigare än mig till att råda om hur förändringen bör se ut..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2014-05-17 00:57

BPM skrev:
emil_fh skrev:Hej igen, undrar hur det ser ut med filtret om jag paralellkopplat två element, går samma filter att använda för att minska runt 2,3khz eller måste det modifieras? Tacksam för ett snabbt svar

Blir inte impedansen otäckt låg om du parallellkopplar två mupps-element? Skulle nog seriekopplat..
Komponentvärden i "filtret" borde bli annorlunda med en annan impedans men där finns kunnigare än mig till att råda om hur förändringen bör se ut..
Rekommenderas precis som du skriver verkligen inte att parallellkoppla dessa. Och filtret passar inte alls heller. Men man kan serie-paralellkoppla 4 element och fuska med bara ett filter.

För de som inte tänkt på det på länge - det här var en konstruktion Naqref delade med sig av. Sån var han.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2014-05-17 03:12

Menar såklart seriekoppla, var länge sedan och tänkte elementen var på 8 ohm så borde var paralell, men läste sedan att elementen hade impedans på 4 ohm, tänkte just det, blir annorlunda.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2014-05-27 21:03

En kompis fick en MuPPs i delar av mig i julklapp och han har precis blivit färdig med den. :)

Tack för en bra konstruktion Naqref!
Bilagor
MuPPs2r.jpg
MuPPs2r.jpg (211.85 KiB) Visad 13991 gånger
Det finns ingen planet B.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum