Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Jag skulle bli förvånad om din förstärkare klipper innan det ryker(lätt överdrivet) ur de små muppselementen så jag anser att 110w klarar du dig mer än väl på.
genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag skulle bli förvånad om din förstärkare klipper innan det ryker(lätt överdrivet) ur de små muppselementen så jag anser att 110w klarar du dig mer än väl på.
Okej, det var på ett sätt skönt att höra för plånboken. Kanske inte är så utbrett att köra slutsteg till surrounder, så länge de kör delade då?
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag skulle bli förvånad om din förstärkare klipper innan det ryker(lätt överdrivet) ur de små muppselementen så jag anser att 110w klarar du dig mer än väl på.
Okej, det var på ett sätt skönt att höra för plånboken. Kanske inte är så utbrett att köra slutsteg till surrounder, så länge de kör delade då?
Jag tror de flesta använder slutstegen i sin receiver. Visst kan surrounder ha nytta av mer effekt, men då får de vara av modellen större så att de faktiskt klarar av den effekten. Muppsarna är ju små och söta(läs klena)
Om du inte delar surrounderna så skulle jag säga att du har ännu mindre nytta av mycket effekt då slaglängden kommer sätt stop långt innan termiska skäl.
genstruktur skrev:Söta ja, men sjukt prisvärda! 4 st för 1000kr var helt galet bra tyckte jag:-). Okej, låter som det finns risk att förstöra dem med mer effekt?
Nu menade jag om någon ej skulle dela sina surrounder, alltså köra fullregister surrounder (typ stora golvare) och inte Muppsen odelade.
celef skrev:Hur kopplar ni in alla muppsar, kvadratiskt eller cirkulärt?
Uppskattas! Jag har förstått att man kan få ner priset till 250:-/st, stämmer detta? Jag hade tänkt mig 4 st som surrounder i bokhyllan bakom lyssningsplats.Aerob skrev:_Fredrik_ skrev:Fan, jag vill också ha Mupps. Kan "alla" bygga såna? Säljs dom ibland?
Det är bara att höra av dig om du behöver hjälp med sådant fripps...
Ja alltså, det stämmer väldigt bra tycker jag.Aerob skrev:Är det original-mupps i basreflex eller någon av de olika slutna varianterna som du är sugen på?
Jag vet inte hur mycket allt kostar, tänkte bara erbjuda mig att snickra åt dig då du är så fasligt upptagen med styrelsemöten sedan du tog över VD-posten för Toyota.
Har förresten alltid undrat, stämmer det att My Toyota Is Fantastic?
Kul att du äntligen går in på diy-vägen._Fredrik_ skrev:Hyllplanen är 180 cm breda och det är kanske 40 cm från hyllkanten till mina öron, inte helt opti men borde väl funka bra med 4 st som placeras ut i olika höjder så att avstånd till lyssningplats blir ungefär lika?
Sant, men mina sido väggar är för avlägsna, framförallt på ena sidan.paa skrev:Kul att du äntligen går in på diy-vägen._Fredrik_ skrev:Hyllplanen är 180 cm breda och det är kanske 40 cm från hyllkanten till mina öron, inte helt opti men borde väl funka bra med 4 st som placeras ut i olika höjder så att avstånd till lyssningplats blir ungefär lika?
Fast egentligen blir det väl bättre med en på vardera sidoväggen och två bak. Eller två på vardera sidoväggen och fyra bak. Ju mindre rum, desto fler behövs det, du sa det själv!
Jag tycker det låter helt grymt!Aerob skrev:Alternativt skulle jag kanske kunna slänga ihop ett par burkar till Aura NS3, jag har ett gäng liggandes som jag kan avyttra för jordnötter eller liknande typer? Vet inte vad som behöver göras map på filter men det går nog att gräva fram nåt här eller annorstädes. Börjar kanske bli lite OT i denna tråd i så fall, du får starta en tjöttråd om det verkar intressant!
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Söta ja, men sjukt prisvärda! 4 st för 1000kr var helt galet bra tyckte jag:-). Okej, låter som det finns risk att förstöra dem med mer effekt?
Nu menade jag om någon ej skulle dela sina surrounder, alltså köra fullregister surrounder (typ stora golvare) och inte Muppsen odelade.
Oh ja. Jag har själv 8st som surround just för att de är så prisvärda.
.
asslicker skrev:Vart hittar jag schema på filtret? Hur blir ljudet annorlunda jämfört med utan filter? Är det värt att köra med?
misanplass skrev:Vem blir först med ett par mupps målade "swirling style"?
https://www.youtube.com/watch?v=rmSV2l6JFt0
Fjonkalicious skrev:misanplass skrev:Vem blir först med ett par mupps målade "swirling style"?
https://www.youtube.com/watch?v=rmSV2l6JFt0
Jag gissar på misanplass, för att matcha sofforna samt agera lackeringsprov till glasfiberdelarna på sjuan.
emil_fh skrev:Hej igen, undrar hur det ser ut med filtret om jag paralellkopplat två element, går samma filter att använda för att minska runt 2,3khz eller måste det modifieras? Tacksam för ett snabbt svar
Rekommenderas precis som du skriver verkligen inte att parallellkoppla dessa. Och filtret passar inte alls heller. Men man kan serie-paralellkoppla 4 element och fuska med bara ett filter.BPM skrev:emil_fh skrev:Hej igen, undrar hur det ser ut med filtret om jag paralellkopplat två element, går samma filter att använda för att minska runt 2,3khz eller måste det modifieras? Tacksam för ett snabbt svar
Blir inte impedansen otäckt låg om du parallellkopplar två mupps-element? Skulle nog seriekopplat..
Komponentvärden i "filtret" borde bli annorlunda med en annan impedans men där finns kunnigare än mig till att råda om hur förändringen bör se ut..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 217 gäster