pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-22 10:13

Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:2. Själva har jag ingen aning, men jag hoppas resultatet blir skitlyckat! En sak är klart - Naq har satt målsättningen jäkligt högt och förväntningarna är nog större än vanligt ;)

2. Det sägs att högmod går före fall. Vi får väl se. Ska träffa onkologen imorgon. 8O

Det är nog sant att högmod går före fall, men.. med en massa jävlar
anamma kan man å andra sidan besegra det mesta! ;) Så... även om
det är trist att vara det utvalda offerlammet som skall besegras och
göras ned på alla flanker så jag tror din gåpåanda är en bra sak, i den
andra kampen. Om det hjälper DIG är det värt det!

Jag har gott hopp om att du vinner den viktiga matchen, resten är så
mycket mindre viktigt. Alla hejjar vi på dig.

Go Naq!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-09-22 10:16, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-22 10:14

Naqref skrev:
Fjonkalicious skrev:På EPS-lådan och piP är porten på framsidan. Antar att det också kommer att bli så på pK? Trevligt att dom kommer att bli så djupa, det är fint tycker jag.

Jepps port på framsidan.

Ritningarna finns här för de som är extra nyfikna. Jag rekommenderar dock att INGEN börjar bygga ännu. ;)

http://user.faktiskt.io/PuckoPelle/pK/pK.pdf
http://user.faktiskt.io/PuckoPelle/pK/pK_closed.pdf

Porten kommer se annorlunda ut än på ritningen. Men det tar vi framöver.

shit, jag inser helt plötsligt att detta bygge kräver sin man, därför undrar jag om diskanten kommer att levereras färdigskuren?

även, är det möjligt att skarva på lådan så man får en golvare, jag är inte så förtjust i stativare, de känns inte så manliga om man säger så
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jens

Inläggav Jens » 2009-09-22 10:21

När jag kikade lite på ritningarna ser jag att lådanbestårav klassika 90graders mdf bitar.

I de inledande inäggen framstod det som om lådan skulle vara av vikihop modell (med 45 gradiga sidor).

Vilket stämmer?

/Jens

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-09-22 10:23

En liten följdfråga på ritningen.
Är det upp till var och en köpare att själva såga/fila på diskantens platta för att få till formen?

Jag känner att det kan vara en viktig detalj för köparna att veta i så fall.
Kanske inte alla som har vinkelslip tillgängligt och få till kanter/färg efteråt lär inte vara det lättaste.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-22 10:25

trevliga ritningar, nu kommer suget, men jag har bestämt mig för att inte beställa några, jag har helt enkelt inte råd just nu...

Men ska bli kul att föja detta... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2009-09-22 10:26

Jens skrev:När jag kikade lite på ritningarna ser jag att lådanbestårav klassika 90graders mdf bitar.

I de inledande inäggen framstod det som om lådan skulle vara av vikihop modell (med 45 gradiga sidor).

Vilket stämmer?

/Jens

Det här är väl ritningar på PROVLÅDA.
Karln skrev dessutom att han rekomenderade att man inte skulle börja bygga än.
Lugn och fin nu. Han kan väl få en chans att konstruera den först?

\\Sky

Användarvisningsbild
Jens

Inläggav Jens » 2009-09-22 10:28

Jag är superlugn.
Ville bara kolla om design filosofin ändrats
/Jens

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2009-09-22 10:31

Liten fin sluten låda 8)

Verkligen diskret och fin men ändå "manlig" med de dominerande elementen.

En liten fråga dock som kanske (troligtvis) är dum. :oops:

Denna är framtagen framför allt som center har jag förstått men borde även fungera väl som framsystem.
Kan man då vinkla baffeln alt baksidan för att bibehålla de nätta måtten.
På detta sätt slipper man en luftspalt bakom högtalaren när man vinklar in den mot lyssnar position. Dessutom blir det lättare att fästa den snyggt mot vägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-22 10:35

F_n det låter ju som vi skall ordna en designtävling för pK självbyggarna :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-22 10:44

avr7000 skrev:F_n det låter ju som vi skall ordna en designtävling för pK självbyggarna :D

You bet! :-D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-22 10:55

dimitri skrev:1. Det här är ett spännande inlägg! För första gången (tror jag, så här öppet) deklarerar Anders att han konkurrerar med Ino vad gäller kvaliteten på högtalare. Det är inte något negativt, eller behöver inte vara det. Kan vara något mycket positivt för högtalarutvecklingen. Jag har beställt en sats ju!
2.Det som också är bra är att man hädanefter måste vara "lite" försiktigare med att helt sonika beskylla IÖ för att utnyttja forumet för smygreklam av Inos produkter, vilket man också har blivit sedan ngt år faktiskt.
Vad gäller din anmärkning Naq i första meningen, den om att vilja konstruera högtalare utan sikte på någon annan inte meriterar IÖ till att förvalta SC's arv, håller jag inte med dig om.
3. Om jag förstår SC rätt så är det inte lådornas utseende eller elementens karakteristika som var det primära för honom. Det var ljudet (renhet eller kanske transparens), spridningsegenskaper, anpassningsbarhet till real life bostäder.
4. En förvaltare av hans arv som begränsar sig till det som varit utan hänsyn till det som hade kunnat bli om SC levde skulle i mina ögon vara mindre bra lämpad för uppgiften.

1. Det är dessutom första gången jag har som målsättning att göra det. Åtminstone på hans egna hemmaplan. (Mupps och EPS har inte gjorts med den målsättningen utan att åstadkomma ett ljudideal som jag personligen gillar. Nu verkar det ju faktiskt vara så att det sammanfaller väl vad Ino-entusiasterna gillar men det är ju knappast något som borde påverka min målsättning.)

Vad är då hemmaplan filosofiskt? IÖ brukar vilja dela upp högtalare i de som strävar efter "öppet fönster" (mot musikupplevelsen så som det lät vid ursprungshändelsen) och de som strävar efter "Livehärmning" (man vill ha det att låta som om musikerna stod och spelade i det egna rummet). Det senare vill jag hävda (och det skriver jag om i en artikel) är i princip ickeexisterande.

Så här skulle man kunna dela in högtalare (filosofisk/tekniskt).

1. Horn och ojämt riktade högtalare typ Dynaudio - Open Window iyf (in your face)

2. Ino - Open Window ucap (up close and personal)

3. Carlsson/Larsen - Open window ws (wide screen)

4. Di/bipoler - Open Window dm (distant mode)

5. Äldre Sonab - Open Window dm ws

6. Bremen - Open Window pm (panavision mode)

7. Bösendorfer - livehärming

Högtalare från grupperna 1,4,5 och 7 intresserar mig inte alls. De kan låta bra på någon enstaka punkt men visar ofta betydande svagheter på andra områden. Filosofi nummer 2 är ju det vi har med att göra i denna tråd och jag ska villigt erkänna att jag gillar filosofin som sådan och kan vid tillfällen tycka den har en viss förföriskhet. Dock har den begränsningar för tvåkanalig musikåtergivning som kanske är inte helt optimala. För återgivning av filmljud så är det däremot troligen den absolut överlägsnaste filosofin. Med pK så har jag som målsättning att göra en högtalare som är i paritet med det IÖ konstruerar för prisklassen.

Högtalare som ligger inom filosofi #3 anser jag inte att jag behöver konkurrera med IÖ öht. Mina konstruktionsvarianter har föredragits av en förkrossande majoritet jämfört med IÖs. Jag tänker då på OA-58 vs. Larsen 4, OA-50.3 vs OA-50LE, OA-51.3/.4 vs. OA-51LE och OA-52.3 vs OA-52LE. Larsen 6 jag fått beröm för inifrån Stiftelsen Stig Carlsson av ett par personer. Bl a av Bertil Alving som har kännt Stig i över 25 år och som yttrade den finast komplimang jag någonsin har fått; "Om Stig hade lev idag så hade han tyckt att de hade låtit bättre än hans egna konstruktioner" (ungefär och inte ordagrannt). Med Larsen 8 så tar vi ett stort steg framåt mot Stigs ideal. Vana Carlssonlyssnare har suttit med tappade hakor över vad som går att åstadkomma. Så nej jag anser inte IÖ vara i samma liga här ens.

När det gäller filosofi #6 får vi anledning att komma till den framöver. 8)

2. Ino har beskyllts för reklam från första början. Av bla den då någt mindre inställsamme spårvangsföraren. ;)

3. Elementens beteende och lådornas utseende är ytterst väsentliga för spridningsegenskaperna och hur högtalare upplevs i ett rum så det proriterade SC rätt högt.

4. Det håller jag med dig om. Det är därför lite synd att SSC har gjort lite ansträngningar att gå framåt på elementsidan men helt och hållet har struntat i det när det gäller lådutformning och filter. För Larsen så finns inte dessa begränsningar. Vi har tagit det göttaste från Stig och tänkt vidare och gjort så som man kanske skulle göra idag om man fullföljer Stigs ursprungliga tankegångar snarare än att man snöar in på hans tekniska lösningar. Det är ju målet med en högtalare som är det viktigaste. Inte hur man uppnår målen. Detta gäller alla typer av högtalare. Så tänker och arbetar jag.

Stig hade redan på 80-talet helt förkastat sina tidigare alster som feltänkta. Då kan man ju fundera på om en Stig som levde idag helt plötsligt skulle ändra sig och återigen börja fundera på nykonstruktion av högtalare av den modellen (60 och 70-talarna). Det tror inte jag. Gör man det så går man snarare åt motsatt håll som det du beskriver vara lämpligt.

Det om detta. Nu åter till pK och pK(c).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-22 10:57

IngOehman skrev:
Naqref skrev:Nu skrev ju Peter inget om talspolelängden...

Jag skrev om talspolelängden.

Vh, iö

Jag såg det! :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-22 11:00

Jens skrev:När jag kikade lite på ritningarna ser jag att lådanbestårav klassika 90graders mdf bitar.

Vilket stämmer?

/Jens

Jag hade hoppats på att man kunde vika ihop sidor, topp och botten men med tanke på försäkningen av diskanten så vara det lite för knepigt att få till. Så det blev plansågade bitar. Dock kommer lådan att vara putsad så att skarvarna inte kommer att vara speciellt märkbara.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-22 11:03

Nahaz skrev:En liten följdfråga på ritningen.
Är det upp till var och en köpare att själva såga/fila på diskantens platta för att få till formen?

Jag känner att det kan vara en viktig detalj för köparna att veta i så fall.
Kanske inte alla som har vinkelslip tillgängligt och få till kanter/färg efteråt lär inte vara det lättaste.

John kan fixa det om man känner sig osäker. Han skulle dessutom kolla upp om han inte hade kvar diskantfronter från ett tidigare projekt som man kunde få medlevererade för en blygsam summa om man vill ha kvar möjligheten att använda diskanten med rund platta.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-22 11:11

Stone skrev:Denna är framtagen framför allt som center har jag förstått men borde även fungera väl som framsystem.
Kan man då vinkla baffeln alt baksidan för att bibehålla de nätta måtten.
På detta sätt slipper man en luftspalt bakom högtalaren när man vinklar in den mot lyssnar position. Dessutom blir det lättare att fästa den snyggt mot vägg.

Ja, det är några som kommer att köra dom som framsystem tillsammans med basmoduler.

Det går alldeles utmärkt att gör som på NHTs högtalare där man vinklar högtalaren. Jag rekommenderar dock att man gör vinklingen på baksidan och inte som för NHT på framsidan.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-22 11:24

Naqref skrev:Det går alldeles utmärkt att gör som på NHTs högtalare där man vinklar högtalaren. Jag rekommenderar dock att man gör vinklingen på baksidan och inte som för NHT på framsidan.

Kan ju nämna att jag hade en tanke på att göra högtalaren bredare än hög och med vinklad baksida/innersida samt med basreflexporten mynnande på sidan. Men det blev lite för knepigt att bygga den.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-09-22 11:31

Naqref skrev:
Fjonkalicious skrev:På EPS-lådan och piP är porten på framsidan. Antar att det också kommer att bli så på pK? Trevligt att dom kommer att bli så djupa, det är fint tycker jag.

Jepps port på framsidan.

Ritningarna finns här för de som är extra nyfikna. Jag rekommenderar dock att INGEN börjar bygga ännu. ;)

http://user.faktiskt.io/PuckoPelle/pK/pK.pdf
http://user.faktiskt.io/PuckoPelle/pK/pK_closed.pdf

Porten kommer se annorlunda ut än på ritningen. Men det tar vi framöver.

Det kommer ju bli råsnygga högtalare! Gillar särskilt den slutna. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-22 11:34

IngOehman skrev:Så... även om
det är trist att vara det utvalda offerlammet som skall besegras och
göras ned på alla flanker så jag tror din gåpåanda är en bra sak, i den
andra kampen. Om det hjälper DIG är det värt det!

Jag har gott hopp om att du vinner den viktiga matchen, resten är så
mycket mindre viktigt. Alla hejjar vi på dig.

Go Naq!

Vh, iö

Du ska inte se dig som offerlammet. Det är mer som så att jag i min strävan att utvecklas tar rygg på dig. Du är fortfarande den obestridlige giganten när det gäller att bolla med elementparametrar och jag ska villigt erkänna att filtret för pK inte tillnärmelsevis blir lika elegant som i piP. Min strävan är egentligen mest att krympa gapet lite på dessa områden. Att ens försöka komma i närheten av vad pi60 åstadkommer det tänker jag inte göra. Dumdristigheten och högmodet får ha vissa begränsningar. ;)

Jag tackar för det generösa hejjandet! :D

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-09-22 11:42

Även om någon annan kan fixa till diskantplattan så borde det väl krävas kirurgisk precision för att få till ovansidan av högtalaren samt mötet mellan diskant och bas.

Lacka högtalaren kanske blir svårt också med både trä och metall upptill. Alternativet att lacka innan diskanten sätts fast faller i mitt huvud (kan ha helt fel) på att den sågade/filade ovansidan (blank räfflad) av diskanten kommer ha en annan yta än framsidan (oxiderad knottrig).

Jag kanske skenar iväg helt i onödan, någon med erfarenhet av liknande byggen eller snickare kanske kan berätta i detalj hur man fixar till ytfinish på bästa sätt?
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-22 11:43

avr7000 skrev:F_n det låter ju som vi skall ordna en designtävling för pK självbyggarna :D

Vad hade du i åtanke?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-09-22 11:44

Naqref skrev:Jag hade hoppats på att man kunde vika ihop sidor, topp och botten men med tanke på försäkningen av diskanten så vara det lite för knepigt att få till. Så det blev plansågade bitar. Dock kommer lådan att vara putsad så att skarvarna inte kommer att vara speciellt märkbara.

Det skulle kanske gå att flytta vissa skarvar så dom hamnar på baksidan, istället för de mer synliga sidorna och toppen.

//Michael

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-22 11:44

När jag ändå är igång och radar upp inläggen så kan jag ju nämna att för de som hämtar lådorna själv så kommer det ev finnas möjlighet att för en spotstyver köpa ett passande stativ. P g a vikten skickas det helst inte...

Nu går jag och diskar så något blir gjort här.

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-09-22 11:45

Tack Anders för ditt uttömmande och rättframma svar, det uppskattar jag verkligen. Särskilt uppskattar jag att du inte har tagit mitt inlägg för ett utfall mot dig eller liknande, vilket en medlem tycks ha befarat.

Nåväl. pK. Det blir spännande att få bita i dessa så småningom.

du skriver:
Högtalare som ligger inom filosofi #3 anser jag inte att jag behöver konkurrera med IÖ öht. Mina konstruktionsvarianter har föredragits av en förkrossande majoritet jämfört med IÖs. Jag tänker då på OA-58 vs. Larsen 4, OA-50.3 vs OA-50LE, OA-51.3/.4 vs. OA-51LE och OA-52.3 vs OA-52LE. Larsen 6 jag fått beröm för inifrån Stiftelsen Stig Carlsson av ett par personer. Bl a av Bertil Alving som har kännt Stig i över 25 år och som yttrade den finast komplimang jag någonsin har fått; "Om Stig hade lev idag så hade han tyckt att de hade låtit bättre än hans egna konstruktioner" (ungefär och inte ordagrannt). Med Larsen 8 så tar vi ett stort steg framåt mot Stigs ideal. Vana Carlssonlyssnare har suttit med tappade hakor över vad som går att åstadkomma. Så nej jag anser inte IÖ vara i samma liga här ens.

Raka rör här, inga krusiduller, uppfriskande. Nu är det så att jag inte har hört en enda av de modeller du räknar upp (kanske har jag hört ngn på diy mötet men det vet jag inte). Detta placerar mig faktiskt i en sorts privilegierad position. En position att ställa en standard faktisktfråga: Har jämförelserna utförts blint?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-22 11:48

Mich skrev:
Naqref skrev:Jag hade hoppats på att man kunde vika ihop sidor, topp och botten men med tanke på försäkningen av diskanten så vara det lite för knepigt att få till. Så det blev plansågade bitar. Dock kommer lådan att vara putsad så att skarvarna inte kommer att vara speciellt märkbara.

Det skulle kanske gå att flytta vissa skarvar så dom hamnar på baksidan, istället för de mer synliga sidorna och toppen.

//Michael

Du menar baksidan? Mjo så kan man ju göra utan problem för de färdiga lådorna men har man mindre koll på sågningen så blir det vanligen minst problem att göra så här. Då minimerar man omställningen av sågen nämligen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-22 11:50

Nahaz skrev:Även om någon annan kan fixa till diskantplattan så borde det väl krävas kirurgisk precision för att få till ovansidan av högtalaren samt mötet mellan diskant och bas.

Lacka högtalaren kanske blir svårt också med både trä och metall upptill. Alternativet att lacka innan diskanten sätts fast faller i mitt huvud (kan ha helt fel) på att den sågade/filade ovansidan (blank räfflad) av diskanten kommer ha en annan yta än framsidan (oxiderad knottrig).

Jag kanske skenar iväg helt i onödan, någon med erfarenhet av liknande byggen eller snickare kanske kan berätta i detalj hur man fixar till ytfinish på bästa sätt?

Hejsvejs!

Har du tittat på förstasidan?

Då ser du att du inte behöver varken pistol eller vinkelslip för att formadiskantplattan - den är i plast. Naqref fixade till den medelst slipmaskin på ovansidan och rasp på insidan.

Jag har en lösning som jag tycker är smidigare, och jag lovar återkomma med bild på det så fort jag har en låda tillgänglig :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-22 11:54

Naqref skrev:
IngOehman skrev:Vill dock, på grund av dem, påminna om det jag hoppades skulle vara
min tydliga poäng; nämligen att det möjligen kan vara en bra idé att
istället för att försöka göra en högtalare som låter som en annan hög-
talare, hålla fokus på ett bättre mål - hur man som högtalarkonstruktör
SJÄLV vill återge musiken. Att härma någon annans mål, som man i
bästa fall förstår 5% av, är ett bra sätt att gå vilse.

Jag har aldrig tagit sikte och fokuserat på vad någon annan gör. Jag
gör högtalare precis som jag själv tycker att de skall vara.

Hmmm det senare uttalandet här kan man få en antydan om att du är direkt olämplig som designer av Carlssonhögtalare.

Det har du både rätt och fel i. Kanske mest rätt. Jag och alla andra.

Stig borde fortfarande leva! Men nu är det inte så.

Då får man ju titta på andra saker. När Stig dog hade jag under mer
än 1/3 av mitt liv träffat Stig någon gång i veckan, och vi diskuterade
i stort sett (visst fanns det undantag) endast Stigs högtalarfilosofi
och praktiska konstruktioner.

Trots det finns det svårigheter att vara sann Stigs anda. Han finns ju
inte där att tillfråga (ju, en Stig har man ju, den som lever kvar inom
en själv. Så tror i varje fall jag att det är - att alla människor lever vid-
are i dem de träffat och lärt känna, på ett mer eller mindre "sant sätt").

Men huruvida man uppnår Stigs vision kan ENDAST Stig bedöma.

Andra kan bara gissa. Ju bättre de känt Stig, desto mer kvalificerade
blir förhoppningsvis gissningarna, men bara Stig kan vara domare för
sina egna visioner.

Därför har jag alltid tyckt att det är av största värde att ha en grupp
människor med - som också kände Stig, för att vara med och värdera
olika konstruktionsideer.

På samma sätt/därför uppskattar jag att ha uppdragsgivaren extremt
tillgänglig när jag arbetar åt andra tillverkare. Jag är då som jag ser det
bara ett verktyg för dem, medan de står för visionerna. Men självklart
sker kommunikationen i båda riktningarna. Kan jag sätta griller i huvu-
det på dem, det vill säga expendera deras visioner, så gör jag förstås
det. ;)

Men det blir ju deras visioner, och det är DOM som tar ställning till vad
de vill ha av det hela. Inte jag och inte kunderna.

Naqref skrev:Nu vill jag inte gå så långt men om du aldrig (någonsin) har gjort en högtalare efter någon annans filosofi/visioner så blir det ju svårt att tolka in något annat. ;)

Tolka inte in något alls så blir det bättre. ;)

Jag har aldrig gjort en EGEN högtalare efter någon annans visioner.
Det är klart nog utan att behöva tolkas hoppas jag. Jag har dock varit
verktyg åt andra för att hjälpa dem att realisera deras visioner. Många
gånger och i flera olika länder.

Men DOM får stå för visionerna, och framförallt är det dom som bestäm-
mer om deras visioner uppfylls. Inte jag och inte någon som köper hög-
talarna.

Men ALDRIG har jag dragit in och klankat på några andra utpekade
konstruktioner för att framhäva mina egna.

ALDRIG.

Varken när jag gjort egna saker eller arbetat år andra.

Och skulle jag se att de gjorde så, som jag arbetade åt, så skulle jag
inte vara intresserad av fortsatt samarbete med dem.

För att återkomma till Stig så har jag aldrig i egentlig mening arbetat
åt honom, även om jag blev tillfrågad om det. Detsamma gäller Mirsch
(tack för frågan om att ta över ditt företag Olle! Det var mycket, mycket
hedrande och kanske var jag dum som tackade nej, men det är ju igen
det där med egna visioner) och många, många andra. Jag fick "småupp-
drag" att hjälpa Stig med att hitta lite lämpliga högtalarelement (disk-
anten och baselementet till trevägaren t ex) och jag blev ombedd att
även hjälpa till med filterkonstruktion i framtiden, men den framtiden
inföll aldrig, eftersom Stig gick bort 1997.

Vi "lekte" även lite med några ortoakustiska hobbyprojekt. Han stod för
ramarna för vad som var ortoakustiskt, och jag (som ju var lite yngre)
stod väl för de nya och vilda visionerna, där Stig hade veto. Mycket
hamnade i papperskorgen direkt. Och det var jag superglad över!

Jag ville ju bara ställa upp på den brainstorming som han tycktes vilja
ha med mig för att återväcka kreativiteten. Han klagade lite över att
den hade varit i stå sedan början av 80-talet. Men JAG ville verkligen
inte vara med och definiera vad som platsade inom hans ortoakustiska
ramar. Jag behövde ju inte - han fanns där själv att göra det.

Av alla dessa projekt var det som jag tyckte var det roligaste, ett som
var kopplat till OA-51.

Jag (som alltid gillat OA-51) var "hittepå- och generalkritiker"-verktyg
och Stig var domare. Det som kom fram ur det var faktiskt en lösning
som jag hittade på men som Stig ställde sig bakom helhjärtat. Den blev
tills sist "hans vision" (många experiment senare... ;)).

Men på grund av projekt som drivits här på faktiskt har det dock varit
olustigt för mig att plocka fram det hela (även om jag har nämnt det
några gånger). Jag har helt enkelt inte lust att bråka mera, det vill säga
få en massa skit för ansträngningar som man gör.

Tycker att världen är en fantastisk plats, men folk som (på grund av
mindervärdeskomplex?) har behov av att hävda sig genom att referera
till och tala illa om andra och det de gör, är oerhört olustig.

Därav det jag skrev. Om någon har en vision - berätta om DEN då!

Om man verkligen har något att komma med behöver man inte dra in
andra och försöka trampa ned dem. Det vittnar bara om mindervärdes-
komplex och att man inte förstått det fundamentala att faktiskt ALLA
produkter konkurrerar med ALLA andra produkter. Inte med en enda.
Det gäller även helt andra saker. En specifik högtalare konkurrerar
med barnvagnar, målarfärg semesterresor och segelbåtar*.

Usch, nu får jag dåligt samvete för att jag kritisera dig på detta vis. :(

Fasiken också. Men jag hoppas och tror att du kan ta smällarna, och
framförallt att du kan förstå det jag säger och kanske till och med upp-
skattar att jag är ärlig om det hela. Bäst är förstås om du tar till dig av
det också.

Vill du inte så är det okej också.

Vh, iö

- - - - -

*Fast jag måste erkänna att jag några gånger tagit upp det där med
segelbåtarna som kostar en förmögenhet trots att man bara använder
dem några veckor per sommar, medan man kan ha glädje av sin musik-
anläggning varenda dag på året. :oops:

Har dock aldrig pekat ut någon specifik segel- eller annan båt. ;)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-09-22 12:06

Jasså det är plast, det hade jag missat. Det är ju iaf lite lättare att handskas med även om finishen kan bli svår att få till perfekt ändå.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-22 13:55

dimitri skrev:Tack Anders för ditt uttömmande och rättframma svar, det uppskattar jag verkligen. Särskilt uppskattar jag att du inte har tagit mitt inlägg för ett utfall mot dig eller liknande, vilket en medlem tycks ha befarat.

Nåväl. pK. Det blir spännande att få bita i dessa så småningom.

du skriver:

Raka rör här, inga krusiduller, uppfriskande. Nu är det så att jag inte har hört en enda av de modeller du räknar upp (kanske har jag hört ngn på diy mötet men det vet jag inte). Detta placerar mig faktiskt i en sorts privilegierad position. En position att ställa en standard faktisktfråga: Har jämförelserna utförts blint?

Nej inte vad jag vet. Däremot har ju Mupps och EPS-1 lyssnats på blint mot piM/piX, piP och några större saker.

/ae

ps. Akta tänderna. ;)
ds.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-22 14:02

Nahaz: Det är inte så svårt att få till en vettig finish tycker jag men mina krav är kanske lägre än dina. Använd bara rätt storlek på ett sandpapper. Nederkanten är det ingen mm-precision på.

Ingvar: Jag återkommer med kommentar. Nu ska jag åka och ta blodprov och sedan hämta hem min katt.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-09-22 14:08

Naqref skrev...Nej inte vad jag vet. Däremot har ju Mupps och EPS-1 lyssnats på blint mot piM/piX, piP och några större saker.

Spännande ,finns det redovisat nånstans i text?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum