steveo1234 skrev:Bäst är såklart att ha en konstruktion där Qtc är konstant trots dynamisk insignal och som dessutom av rätt storlek.
+1
Absolut medhåll.

Moderator: Redaktörer
Rumsstöd hjälper näpperliggen mot effekterna av mycket lågt q-värde. Det är inte bara respons det handlar om.Ragnwald skrev:Visst är det så, men vi ska inte förringa rumsstödet.
Rumsstödets fulla bidrag, kan vi ju inte veta fullt ut i förväg iofs.
Har man byggt och mätt infralådor för sitt lyssningsrum tidigare, så vet man ju åtminstone på ett ungefär vart man är på väg.
Ragnwald skrev:En del debattörer återkommer ständigt till kostnaden och varför inte, men inte i denna tråd, här försöker vi hitta lösningar med så små kompromisser som möjligt är.
Peter, jag rekommenderar dig SLS-10 i tillräckligt antal och tillräckligt beror ju på hur stort och tätt ditt lyssningsrum är.
Du kan börja med 8st monterade i 42 liters slutna lådor, tror du kommer bli ganska nöjd, om inte, köp och bygg fler lådor.
Spelar du på en inte allt för stark nivå, så är 10Hz absolut möjligt, men pass upp för bottning, det smäller fult.
Jag själv och fler här på forumet kan intyga, att de är prisvärda.
Lycka till.
Det finns säkert de som tror det iallafall. En upplysning.Ragnwald skrev:MagnusÖstberg skrev:Rumsstöd hjälper näpperliggen mot effekterna av mycket lågt q-värde.
Vem har pratat om att använda sig av mycket lågt Qtc?
Inte jag i alla fall.
Ragnwald skrev:Visst är det så, men vi ska inte förringa rumsstödet.
Har man byggt och mätt infralådor för sitt lyssningsrum tidigare, så vet man ju åtminstone på ett ungefär vart man är på väg.
Komorok skrev:Är lådorna klara?Målade och så?
PetterPersson skrev:Ragnwald skrev:Visst är det så, men vi ska inte förringa rumsstödet.
Rumsstödet (inte resonanser) blir ju samma oavsett element så jag
förstår inte varför det skulle vara relevant i denna diskussionen...
Ragnwald skrev:PetterPersson skrev:Ragnwald skrev:Visst är det så, men vi ska inte förringa rumsstödet.
Rumsstödet (inte resonanser) blir ju samma oavsett element så jag
förstår inte varför det skulle vara relevant i denna diskussionen...
Kanske missuppfattade ditt inlägg. Men tonkurvan som visas när vi mäterupp det färdiga systemet i rummet, torde väl i alla fall ha någon relevans?
Visst, naturligtvis ska ett bygge mätas utomhus (frifält)och utan kompensering, typ som Illka gjort, för att kunna veta exakt hur man lyckats med systemavstämningen.
Dessutom är det enda sättet att kunna jämföra med andra byggen, andra byggt runt om i världen.
zapanasta skrev:Nog hade det varit spännande att få lyssna på konstruktionerna, men man bor en bit bort som sagt. Är nog nåt i hästväg skulle jag tro..
Det närmaste jag varit gotland är öland
Ragnwald skrev:En del debattörer återkommer ständigt till kostnaden och varför inte, men inte i denna tråd, här försöker vi hitta lösningar med så små kompromisser som möjligt är.
Vad jag pratar om är att det rimliga för mig är distortion samt termisk kompression vs pris och/eller förflyttad volym luft. De andra som läste min post förstod det.. gjorde inte du det?
Peter, jag rekommenderar dig SLS-10 i tillräckligt antal och tillräckligt beror ju på hur stort och tätt ditt lyssningsrum är.
Du kan börja med 8st monterade i 42 liters slutna lådor, tror du kommer bli ganska nöjd, om inte, köp och bygg fler lådor.
Spelar du på en inte allt för stark nivå, så är 10Hz absolut möjligt, men pass upp för bottning, det smäller fult.
Lycka till.
Ragnwald skrev:Visst, naturligtvis ska ett bygge mätas utomhus (frifält)och utan kompensering, typ som Illka gjort, för att kunna veta exakt hur man lyckats med systemavstämningen.
Piotr skrev:Ragnwald skrev:En del debattörer återkommer ständigt till kostnaden och varför inte, men inte i denna tråd, här försöker vi hitta lösningar med så små kompromisser som möjligt är.
Missade du:Vad jag pratar om är att det rimliga för mig är distortion samt termisk kompression vs pris och/eller förflyttad volym luft. De andra som läste min post förstod det.. gjorde inte du det?
Små kompromisser är mitt utgångsläge också, vad får dig att tro annat?Peter, jag rekommenderar dig SLS-10 i tillräckligt antal och tillräckligt beror ju på hur stort och tätt ditt lyssningsrum är.
Lycka till.
Tack för tips men jag har prestanda så det räcker redan utan kompromiss med bandbredd, distortion eller termisk kompression. Systemet är även anpassat för att ta itu med det största problemet vad gäller bas i rum, nämligen frekvensgången. Få element är inte vägen till optimal basprestanda. Minst fyra ljudkällor och minst två mekaniskt motkopplade element per ljudkälla är en bra utgångspunkt om man bryr sig om faktisk prestanda och är mindre intresserad av att tävla i kategorin "jag har störst".Ragnwald skrev:Visst, naturligtvis ska ett bygge mätas utomhus (frifält)och utan kompensering, typ som Illka gjort, för att kunna veta exakt hur man lyckats med systemavstämningen.
Systemavstämningen (element + låda) tar du lätt reda på inomhus genom impedansmätning och närfältsmätning.
/Peter
Ragnwald skrev:Nu var det du och inte jag som gled in på hur högtalarna harmonierar i ditt specifika lyssningsrum.
Jag är själv av den uppfattningen att 4st enheter är att föredraga framför två. Där säger jag inte emot dig.
Nu vill vi se dina närfältsmätningar i ditt rum, svept mellan 10Hz upp till 20Hz. Ska bli väldigt intressant.
Som en jämförelse, om vädret tillåter och din tid räcker till, skulle jag även vilja se en mätning i frifält utomhus, samma frekvenssvep, exakt samma inställningar. En Limpkurva kunde även vara intressant att skåda.
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Måste vara skitkort, eller så har du satt mig på ignore
Jha och vad då ?????
Ragnwald skrev:...
Hm.. minnet är kort, visst var det du som hade 10":s TC ?...
-Palle- skrev:1. Du missade att sätta på extrabaffeln som försänker elementet innan du rundade kanterna på lådan.
2. ?
boom skrev:Finn 2 fel som är gjord Obs ej målningen .
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 236 gäster