solhaga skrev:Bra idé, mäter tärningen senare.
Under tiden så är här impuls- och vattenfallsdiagrammen.
Jag är dock lite osäker på vad som är intressant att se. Tar ödmjukt emot råd här.
[ Bild ]
[ Bild ]
Det är bra länge sedan jag mätte någonting i REW och det har kommit flera senare revisioner med fiffigheter jag inte vet något om. Hur som helst, jag skulle ändra på axlarna för tid och dB så diagrammen blir mer lättlästa och givande. I första bilden har ljudet avklingat ned till rummets bakgrundsbuller vid cirkus 250 a' 300 ms. Allt som visas därefter är därför ganska ointressant och den onödigt långa tidsaxeln smetar bara ut informationen. Korta tidsaxeln till tex 300 ms, för dB-axeln skulle jag ändrat värdena till att visa mellan tex +2 ned till -65 dB. Därefter kryssa i rutan för "visa Schoederintegralen". Dess lutning kommer då visa avklingningstiden för rummet. Kolla in på vilken tid dB sjunker med 30 dB, multiplicera med 2 så får du T60 för rummet (eller RT60 som en del ibland skriver, någon riktig RT60 får du inte i annat än enormt stora rum. -Ett vanligt rum domineras helt resonanser och det blir aldrig något diffust ljud för alla frekvenser.) Kurvan från samma mätning med nya axeljusteringar som då visas kommer ge mer av detaljer. Om Schroederintegrallinjen inte är tämligen rak och jämnt nedåtsluttande, är det något som spökar med rummet (L-format tex) eller mätningen.
Vattenfallet är bra för att leta reda på resonanser och deras avklingningstid. dB-skalan skulle jag justera så den visar 50 a' 60 dB skillnad mellan max och minvärden. Jag har en länk någonstans från JohnPM som skrivit REW, ska se om jag kan hitta den.
I ditt lilla rum skulle jag justera tidsaxeln och kolla på 4 områden; 5 ms, 10 ms, 20 ms och ca 25-30 ms. Då kan du börja jaga reda på varifrån oönskade reflektioner kommer. Samtidigt skulle jag justera dB-skalan till att visa mellan + 2dB ned till säg -30 dB, då det inte är jätteintressant att försöka klämma ned reflektionerna lägre än så. Första 5 ms och upp till 10 a' 15 ms brukar anses som intressantast att åtgärda med absorbtion/omstyrning/diffusion för att få en svagare reflektion. Om du kryssar i och filtrerar ut olika frekvenser för ETC, visas vääääldigt olika kurvor och du kan få ett hum om vilken frekvens som ger "toppvärdet" vid en viss tidpunkt. (Har för mig man kan välja 1 oktavs och 1/3 oktavsintervall vid ikryssandet.)
Om du håller ned Ctrl-knappen samtidigt som du för musmarkören över tidsaxeln från 0-punkten till en reflektionstopp i ETC, kommer röda siffror upp som anger i klartext hur mycket längre sträcka reflektionen har färdats jämfört med direktljudet. Du kan då ganska enkelt med ett slackt uppmärkt snöre mellan mik och högtalare komma fram till ganska exakt var reflektionspunkten är. Sträck alltså snöret så det blidas en triangel mellan någon yta-mik-högtalare. Där kan du sen pröva med absorbtion eller bortvinklande skiva. Det kan funka med att vinkla om högtalaren en smula också. Blev reflektionen vid samma tidpunkt väsentligt lägre? Om inte, så är absorbenten för liten eller för tunn, alternativt att skivan för liten i förhållande till våglängden för den reflekterade störande frekvensen. Om du inte kan bilda en triangel, har reflektionen gått mellan åtminstone 2 ytor före den går vidare mot miken.
Vid mätningar, mät med bara 1 högtalare i taget annars blir det närmast omöjligt att minska felkällorna /veta vilka dom är och åtgärda 1 sak i taget.