Jag är klar nu.
Målet är uppnått, arbetshypoteserna infriade. Jag är totalt sett mer nöjd med ljudet hemma än jag tidigare varit. En öppenhet, klarhet och nyansering jag inte är van vid. Inget jag stör mig på, inget register som sticker ut (frånsett en aning betoning i 5-6KHz samt lite svag nivå 150-300 Hz).
Resultatet står sig mycket väl i jämförelse med andra välrenommerade högtalare (mer om det i ett kommande inlägg).
Bristerna i högtalarna är ljudtrycksförmåga (ett 6"-element klarar trots allt bara ca 1/5-del av en kraftfull 10-tummare, samt att nivån är lite svag mellan 150-400 Hz. Det finns också en liten skönhetsfläck med en topp i energinivån runt 5 KHz. Den är svår att hantera utan WG. Ekvalisering kan hjälpa något här. (Sen inte säkert att den är särdeles hörbar?).
Inget skönhetspris, ev nästa version får mer makeup:
Spoiler:
Visa

- Räv-L-prototyp_3-klar..png (372.11 KiB) Visad 4449 gånger
FörbättringarEn golvstående variant hade varit bättre, liksom än mer rundning av kanterna (som den lila prototyplådan). Det är möjligt att ett annat filter hade varit ännu lite bättre men jag har provat många och detta är det bästa jag kommit fram till hittills (En lägre delning runt 2 KHz hade t ex varit en möjlighet, nu hamnade den på 2,4 KHz). Intressant nog ligger det nära de tidigare förslaget från Jonas och ett liknande som jag själv var inne på inspirerad av Troels SB61-NAC (som har massa problem med baffeln dock, som de flesta högtalare).
Möjlig trevägare, första Basta-sim, men inget mer jobb nu
Spoiler:
Visa

- Första_simu-3-vägare-Räv-L.png (294.06 KiB) Visad 4449 gånger
Fler jämförelser kommerJag kommer att posta ett nytt inlägg med fler mätningar som kan vara av allmänintresse (de är gjorda som en bieffekt av att lära sig mäta). I övrigt kommer jag inte greja mer med detta på ganska lång tid då projektet har tagit mer tid än beräknat pga tidigare nämna problem med VCad's simuleringar, den i efterhand förvånande bristen på information på nätet kring baffelns påverkan och diffraktion, men också pga att mätningar och jämförande ljudupplevelser med andra högtalare överraskade mig och ställde till det (Circle of confusion). Detta fördubblade i princip tiden projektet tog. Dock lärorikt. Idag skulle ett sådant här projekt gå mycket fortare. Om man dessutom gör det aktivt handlar det bara om att välja element med låg distorsion och önskad ljudtrycksförmåga, samt spridning och sen hitta rätt delningar map spridning och distorsion. Givetvis ska man ha relativt stor baffel med rundade kanter samt ev WG. Resten är bara mätningar och ekvalisering, vilket man ändå bör göra.
FiltervarianterHär är filtervarianter, som jag testat utifrån tillgängliga komponenter och lyssning. Det är filter två eller tre som låter bäst. Den första alltför diskantrikt. Den fjärde tvärtom.
Notera de fina golv- resp takreflexerna. Lobing och faser är under kontroll. Det är relativt hög branthet på filter (ca 20 dB per oktav, dvs mellan 3’e till 4’e ordningen elektriskt, vilket minskar distorsion samt lobingproblem). Elementavståndet är valt till 1,3 gånger våglängden, där
jag funnit via alla tester att den bör ligga inom 1,0 – 1,4. Vilket också är rekommendation av Kimmo Sauristo (utvecklaren av Vcad) och även vad
Kimmen kom fram till genom egna simuleringar.
Kimmen skrev:...kom fram till något som liknar Kimmos resultat: maximal riktverkan vid 0.7 våglängder och minimal vid 1.2 för källor i fas. Med källor 90 grader ur fas blir dock DI 0 dB oavsett avstånd. Det senare var ju väldigt spännande
Målet var alltså egentligen att landa lite lägre i delningsfrekvens, runt ca 2,1 KHz, vilket gett ett elementavstånd om 1,1 våglängder, men sb26cdc har inte bara en puckel runt 5-6 KHz, utan även en svacka mellan 2-3 KHz (och en puckel vid 1 KHz).
Alla filter ser ut så här, med ändring av seriemotstånd och i sista fallet 2,2uF parallellt för att höja översta oktaven något:
GrundfilterFilter nr ett: 2 Ohm, alltför mycket diskant Filter nr två: 4,7 Ohm, ok balans
Filter nr tre: 5,6 Ohm, ok balans Filter nr fyra: 7 Ohm och 2,2uF, alltför dämpad diskant RumskurvorRumskurvorna är tagna från två olika rum med medelvärdesbildad varierad mikrofonplacering i soffa.
Alternativt filterEj testat. Denna är för att minska skönhetsfläcken med lite för mycket energi i diskanten runt 5 KHz. Här ser man också filtrets överföringsfunktion.
BaffelSolhaga har fått bilder på baffel för att kunna skriva ut den i 3-srkivare och här kombinerar man gärna denna del med SonaSomus WG som Sammel kör. Då vinner man några db i ljudstrycksförmåga och sänker distorsionen med detsamma.
Basta-sim, MOL.