Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

BOSSO/MuPPS låter bäst med:

Omröstningen slutade 2009-04-25 17:36

1. Inget filter
5
50%
2. Filter med svag mellanregisterdämpning ( 1,2 ohm )
1
10%
3. Filter med större mellanregisterdämpning ( 3,3 ohm )
4
40%

Antal röster : 10

Användarvisningsbild
Cinder

Re: Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Inläggav Cinder » 2015-03-13 09:31

nuffe skrev:Avloppsrör till tvättställ har helt rätt mått. Men jag vet inte om det är billigare?

Ska man göra många mupps är det troligvis ett bra alternativ, minsta längd är ca 1,50m.

Henrik

Jag ska bara göra ett par till att börja med, så jag kanske bara kör på det från Hifi-kit i så fall.
Behöver jag ändra längden på röret eftersom det är innerdiameter 29mm på det?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-03-13 09:40

Konstruktionen är designad med tvättställsrör för att det skall vara billigt och enkelt att få tag i.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-03-13 10:13

90 kr för 2 meter på Bauhaus är ju ungefär samma pris som de du gav exempel på från hifi kit.
Förutom att du sedan har rör för ett gäng till :)

Användarvisningsbild
ekkove

Inläggav ekkove » 2015-03-13 10:53

Clas Ohlson säljer en meter för 39 kronor. Art.nr. 30-7383.
/Ove

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-13 16:00

ekkove skrev:Clas Ohlson säljer en meter för 39 kronor. Art.nr. 30-7383.
/Ove

Jamen dåså, det blir ett sånt i så fall.

Men en sak slog mig nu när jag satt och tittade på ritningen i pdf:en från LTS, ritningen verkar ju vara aningen inkorrekt i sitt utförande?
Ser man toppvyn så är baksidans totala bredd 144mm när man räknar med väggarnas bredd. Om man då tittar på "frontvyn" så ser man högtalaren rakt framifrån vill tyckas,
men elementet och basporten är inte vinklade i perspektiv (basporten borde ju vara en ellips), vilket får mig att undra hur måtten för dessa två hål egentligen är tänkta att mätas ut?

Ska man mäta på baffelns yta, tittandes "vinkelrät mot" elementet som grafiken (nästan) visar, eller ska man mäta som det ser ut på måtten i ritningen, dvs i lådans längsgående riktning?
Gissar att måtten stämmer, men att egentligen borde elementet och basporten vara i perspektiv?
Att jag frågar detta är ju inget annat än en arbetsskada :)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-03-13 16:33

Titta på sidan tre i den här tråden. Där finns en diskussion om måttsättningen. Det kanske reder ut det hela.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-13 16:46

Eri skrev:Titta på sidan tre i den här tråden. Där finns en diskussion om måttsättningen. Det kanske reder ut det hela.

Ja det verkar vara som jag befarade, att man har måttsatt i perspektiv... jösses.
Nåväl, det är inga problem nu när jag känner till det :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-03-13 17:50

Cinder skrev:
Eri skrev:Titta på sidan tre i den här tråden. Där finns en diskussion om måttsättningen. Det kanske reder ut det hela.

Ja det verkar vara som jag befarade, att man har måttsatt i perspektiv... jösses.

Nja, var lite försiktig med ordvalen. Konstruktören som var en god vän till många av oss här som för ett tag sedan gick bort i sviterna av cancer. Anders gav bort denna konstruktion gratis och nu har inte chansen att förklara sig. Men jag kan tänka mig att han lade mer energi på att dela med sig än att göra paragrafryttarperfekta riktningar. Var det några frågetecken så kunde ställa dom och nästan/alltid svar.

Var istället glad för att han gav bort en konstruktion som du idag kan ta nytta av. :)

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-13 18:13

Fjonkalicious skrev:
Cinder skrev:

Nja, var lite försiktig med ordvalen. Konstruktören som var en god vän till många av oss här som för ett tag sedan gick bort i sviterna av cancer. Anders gav bort denna konstruktion gratis och nu har inte chansen att förklara sig. Men jag kan tänka mig att han lade mer energi på att dela med sig än att göra paragrafryttarperfekta riktningar. Var det några frågetecken så kunde ställa dom och nästan/alltid svar.

Var istället glad för att han gav bort en konstruktion som du idag kan ta nytta av. :)

Nej jag menade inte att vara alltför kritisk, det är en enkel sak att missa i farten bara, både när man ritat ritningen, och när man ska bygga saken.
Det är absolut ingenting som på något sätt tar ifrån faktum att någon gör en konstruktion som många tycker är väldigt bra, och ger bort den gratis.

Inget ont menat, Anders ska ha all cred och ett stort tack för en fantastisk gåva!

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2015-05-13 14:29

Jag har ett par mupps, i vacker mdf-finish, på kontoret. Nästan varje dag är det någon låt jag där jag bara stannar upp i fascination över vad dessa högtalare presterar i förhållande till pris och storlek. Jag vill uttrycka min djupa tacksamhet till salig naqref för denna fantastiska gåva till oss alla. Ha en bra sommar!

Användarvisningsbild
Roger_SWE

Inläggav Roger_SWE » 2015-07-25 14:28

Jag tänkte bygga två MuPPS-tavlor till mitt 5.1 system. Högtalarna ska sitta på väggen ovanför min soffa (se bifogad bild) Min tanke är att seriekoppla två element i varje tavla och köra dem i två stycken slutna 2 liters lådor. Elementen kommer att placeras med samma avstånd från lyssnaren (jag alltså :)
Är jag på rätt spår? Kan det bli ok?

Nästa fråga: Delningsfilter? Jag har läst om några olika varianter. Hur ska jag utforma mina delningsfilter?

Mupps.jpg
Mupps.jpg (94.62 KiB) Visad 15346 gånger

Tack på förhand
/Roger

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-07-25 14:48

Roger_SWE skrev:Jag tänkte bygga två MuPPS-tavlor till mitt 5.1 system. Högtalarna ska sitta på väggen ovanför min soffa (se bifogad bild) Min tanke är att seriekoppla två element i varje tavla och köra dem i två stycken slutna 2 liters lådor. Elementen kommer att placeras med samma avstånd från lyssnaren (jag alltså :)
Är jag på rätt spår? Kan det bli ok?

Nästa fråga: Delningsfilter? Jag har läst om några olika varianter. Hur ska jag utforma mina delningsfilter?

Mupps.jpg

Tack på förhand
/Roger

Nej det är inte mupps. Mupps är en färdig högtalare. Elementet heter vifa tg9fd10-04 och filtret kommer antagligen bero på hur stor låda du gör och vilken tonkurva du vill ha, om det ens behövs.

Användarvisningsbild
Roger_SWE

Inläggav Roger_SWE » 2015-07-25 15:22

Tarzan skrev:Nej det är inte mupps. Mupps är en färdig högtalare. Elementet heter vifa tg9fd10-04 och filtret kommer antagligen bero på hur stor låda du gör och vilken tonkurva du vill ha, om det ens behövs.

Tack för svaret.
Det stämmer. Det här kommer att bli ett par tunna vägghögtalare med dubbla Vifa element i. Det blir slutna 2 literslådor för varje element. Så du menar att det kanske inte behövs någon delning?

/Roger

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-07-25 15:47

Roger_SWE skrev:
Tarzan skrev:Nej det är inte mupps. Mupps är en färdig högtalare. Elementet heter vifa tg9fd10-04 och filtret kommer antagligen bero på hur stor låda du gör och vilken tonkurva du vill ha, om det ens behövs.

Tack för svaret.
Det stämmer. Det här kommer att bli ett par tunna vägghögtalare med dubbla Vifa element i. Det blir slutna 2 literslådor för varje element. Så du menar att det kanske inte behövs någon delning?

/Roger

Du kan ju alltid testa först och se vad du tycker. Eftersom du inte behöver dela mellan bas och diskant behöver du ju inget regelrätt delningsfilter, men en EQ kanske behövs om du tycker att tonkurvan känns fel.

Användarvisningsbild
Roger_SWE

Inläggav Roger_SWE » 2015-07-25 15:54

Tarzan skrev:
Roger_SWE skrev:

Tack för svaret.

/Roger

Du kan ju alltid testa först och se vad du tycker. Eftersom du inte behöver dela mellan bas och diskant behöver du ju inget regelrätt delningsfilter, men en EQ kanske behövs om du tycker att tonkurvan känns fel.

Tack.
Jag kommer att köra dem med en Denon AVR-2310. Den kanske kan fixar till det? Jag får helt enkelt testa.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-07-27 21:59

Mupps-elementet har en "peak" i frekvens kurvan on axis som kan behöva tämjas en smula i vissa fall. Placerade på vägg och som surroundhögtalare kan jag med rätt stor säkerhet säga att du klarar dig utmärkt utan filter/eq. Jag tror snarare att i dina omständigheter är filterlöst att föredra. Bara koppla in och kör, blir mitt råd.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2015-07-28 11:15

I söndags satte jag in fyra slutna Mupps (med lådor från gruppköpet) i bastun. Innan hade jag två "vattentäta" femtums(?)bredbandare. Vilken skillnad! Det är lite fattigare i basen, men en oerhört mycket bättre upplösning i ljudet. Ett riktigt lyft!

Jag hoppas du ser det från där du är, Anders, nu när du inte fick tillfälle att se dem på plats i bastun.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-08-03 07:20

Dartman skrev:I söndags satte jag in fyra slutna Mupps (med lådor från gruppköpet) i bastun. Innan hade jag två "vattentäta" femtums(?)bredbandare. Vilken skillnad! Det är lite fattigare i basen, men en oerhört mycket bättre upplösning i ljudet. Ett riktigt lyft!

Det ska bli intressant att få en långtidsrapport om hålbarheten för bastuplaceringen Dartman.
Jag har funderingar på att använda dom som utomhushögtalare på altanen under tak.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2015-08-03 12:52

2-ch skrev:
Dartman skrev:I söndags satte jag in fyra slutna Mupps (med lådor från gruppköpet) i bastun. Innan hade jag två "vattentäta" femtums(?)bredbandare. Vilken skillnad! Det är lite fattigare i basen, men en oerhört mycket bättre upplösning i ljudet. Ett riktigt lyft!

Det ska bli intressant att få en långtidsrapport om hålbarheten för bastuplaceringen Dartman.
Jag har funderingar på att använda dom som utomhushögtalare på altanen under tak.

Jag kör all in för testet, och använder alltså lådor i rå mdf, inget skyddande färglager. Jag tror bastun är ett rätt torrt rum egentligen, bortsett från när man daskar vatten på stenarna. Nåväl, det är klart att det kommer vidare rapport framöver. Annars får du kanske inspektera på plats! :)

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-08-03 14:16

Tänkte bygga ett par för att ersätta skräpet som följer med i IR-bastukitet. BLir inte varmare än 35-40 grader i en sådan bastu och jag kan inte tänka mig att IR-vågorna har någon effekt på elementen.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-08-03 14:18

2-ch skrev:

Tror att dom klarar det utmärkt, det är väl bara talspolen som kan fallera. Dessutom är det väl inte någon större ekonomisk förlust?

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2015-08-04 08:23

Någon som har något tips på litet väggfäste som inte syns allt för mycket?
Tänkte sätta upp dem i sovrummet strax under taket i hörnen.
Funderar nästa på att borra och skruva dem inifrån men känns lite dumt samtidigt.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2015-08-05 20:44

Så här blev mina Titts;)
Titts.jpg
Titts.jpg (75.14 KiB) Visad 14895 gånger

Varsa

Inläggav Varsa » 2015-11-17 20:06

Har byggt mig ett par slutna dock ej enligt MuPPS-ritning. Funderar nu på att bygga enligt ritning och då framförallt portade. Tänkte passa på att även göra ett par slutna och upptäckte att om man gör dem 67 mm kortare (rekommenderas 70mm) så passar de ju perfekt ovanpå de portade. Finns det någon nackdel med att köra portade och slutna i serie och ovanpå varandra?
Visst kan jag då ej köra det designade filtret då impedansen ändras till 8 Ohm?

Edit: Min tanke är ju förstås möjlighet till högre ljudtryck
Bilagor
Mupps_båda.jpg
Slutna ovanpå portade
Mupps_båda.jpg (54.43 KiB) Visad 14522 gånger

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2015-11-18 00:07

Cool idé.
Baffeln till den slutna kanske kan göras tunnare för att behålla volymen.
Mvh
/H
Det finns ingen planet B.

Varsa

Inläggav Varsa » 2015-11-18 00:24

data_foggen skrev:Cool idé.
Baffeln till den slutna kanske kan göras tunnare för att behålla volymen.
Mvh
/H

Den portade har en lådvolym på 3,7 liter (inkl port och annat så den faktiska volymen är något lägre).
Den slutna har en lådvolym på 2,1 liter (samma som ovan)

Är inte detta den önskvärda volymen?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-11-18 04:30

Varsa skrev:Har byggt mig ett par slutna dock ej enligt MuPPS-ritning. Funderar nu på att bygga enligt ritning och då framförallt portade. Tänkte passa på att även göra ett par slutna och upptäckte att om man gör dem 67 mm kortare (rekommenderas 70mm) så passar de ju perfekt ovanpå de portade. Finns det någon nackdel med att köra portade och slutna i serie och ovanpå varandra?
Visst kan jag då ej köra det designade filtret då impedansen ändras till 8 Ohm?

Edit: Min tanke är ju förstås möjlighet till högre ljudtryck
Det kan bli lite konstigt ljud med två källor som spelar samma frekvensområde. Man kan spela rätt starkt om man delar av dem vid 300Hz mot en dedikerad bas istället.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
ATD

Inläggav ATD » 2015-11-18 13:17

freddenacka skrev:Någon som har något tips på litet väggfäste som inte syns allt för mycket?
Tänkte sätta upp dem i sovrummet strax under taket i hörnen.
Funderar nästa på att borra och skruva dem inifrån men känns lite dumt samtidigt.

Om du borrar/fräser ett grunt hål på baksidan, och sedan täcker överdelen av hålet med en tunn bit, typ plåt eller plats.
Sedan kan du dra i en skruv i väggen och häkta upp högtalaren utan att infästningen syns.

Gör du två per högtalare så blir det lätt att hänga rakt.

Varsa

Inläggav Varsa » 2015-11-18 15:09

MagnusÖstberg skrev:Det kan bli lite konstigt ljud med två källor som spelar samma frekvensområde. Man kan spela rätt starkt om man delar av dem vid 300Hz mot en dedikerad bas istället.

Det är förstås sant. Kommer nog bygga dessa ändå och testa hur de låter tillsammans i serie och ovanpå varandra. Skadar inte att testa om de ändå ska byggas.
Finns det någon bas från 20-40Hz upp till 150-300Hz att dela mot MuPPS som har under 5 liter volym och kan passa under de slutna eller portade lådorna?
Är det möjligt att köra en sådan bas i serie med MuPPS och slippa en ytterligare förstärkare? (tänker mig att det är svårt, om ens möjligt, att dela internt om de ligger i serie)

Till en helt annan fråga. Är det meningen att man ska använda seriekondensatorer till de portade lådorna? (antar att de endast är till de slutna)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-11-19 22:15

Seriekondensatorn används när surroundhögtalarna sitter nära vägg, dvs de slutna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum