Illuminatus skrev:Det är 2.1 Advanced jag kör.
Då är det 1 o 2 för bas! Om du tänkt köra stereo är 1 och 3 resp. 2 och 4 "kanalpar".
Kolla inkoppling, kolla filter (hp resp lp), stäng av all eq, mät.
Moderator: Redaktörer
adzer skrev:På 2.1 Advanced ligger kanalerna följande:
Ingång 1 har bas på utgång 1 och topp på utgång 3.
Ingång 2 har bas på utgång 2 och topp på utgång 4.
Glebster skrev:adzer skrev:På 2.1 Advanced ligger kanalerna följande:
Ingång 1 har bas på utgång 1 och topp på utgång 3.
Ingång 2 har bas på utgång 2 och topp på utgång 4.
Det var ju det jag sa...
Men det gäller att hålla tungan i rätt mun vid inkoppling och filterinställning. För att göra det ännu rörigare så har andra plugin andra utgångskonfiguration, men det behöver vi ju inte blanda in här...
Illuminatus skrev:Basarna är inkopplade på utgång 1 & 2. 3 & 4 är för topparna.
Det har dykt upp ett problem. Vi kollade precis film här hemma och jag blev helt paff på vilket sunket ljud det var. Det saknas MASSOR information.
Filmen i fråga är Transformers och är i original Blu-ray och spelades upp på en billig blu-ray spelare. Blu-ray spelaren kopplades in genom left och right outputsen på spelaren vidare till cd ingågnen på Naim försteget.
Musik däremot har betydligt mer information och bastryck. Jag tycker en film borde gå djupare än musik.
Jag är förvirrad...
Glebster skrev:Precis, du har använt information från analog stereosignal istället för digital information. Saknar din förstärkare digital avkodningsmöjlighet?
Gör nu lite felsökning så ska du se att allt ordnar sig.
Illuminatus skrev:Det är ju en teori ja.
Jag har kollat in närmre på Naims Unitiqute 2 alt Dac V1 och använda som försteg. Båda två har optiska (digitala) ingångar så då borde det inte bli ett problem med LFE tex i framtiden eller?
En fråga.
Om man ska boosta en viss frekvens i mini-dspn. Vart skall detta göras? I den parametriska eq för hela kanalen eller för varje avskild output? Och hur mycket respektive Q ska boostningen ha? Ni som har programvaran vet vad jag pratar om.
Frågar utifrån booms tips på boostning kring 10-20hz området.
Illuminatus skrev:Glebster skrev:Precis, du har använt information från analog stereosignal istället för digital information. Saknar din förstärkare digital avkodningsmöjlighet?
Japp, den har inga digitala ingångar.
Imorgon fortsätter jag felsökandet och gör lite nya mätningar.
boom skrev:Illuminatus skrev:Glebster skrev:Precis, du har använt information från analog stereosignal istället för digital information. Saknar din förstärkare digital avkodningsmöjlighet?
Japp, den har inga digitala ingångar.
Imorgon fortsätter jag felsökandet och gör lite nya mätningar.
I programet till minidsp så finns det i system settings så kan man välja analog/digital och i standard så skall den stå som analog .Sen skall det gå att köra både analog och digital med den så troligen så handlar det om någon inställning som är fel.
Illuminatus skrev:Vore inte det bästa vara att skaffa ett hemmabioförsteg då som stöder formaten? Alt en processor som kodar om?
Ytterligare en liten grej. Jag kan fullkomligt maxa förstegets volymkontroll vid filmtittande med blu-ray spelaren inkopplad. Vid musik är "maxningen" inte heller långt ifrån. Något är galet...
tvett skrev:Hmm,
Så det är en Naim Nait XS-2 som används?
Den har pre-out och main in på DIN-kontakt, men även en sub-out på rca.
Med två DIN-adaptrar så går det ju fint att använda den som förstärkare med.
Har du verkligen stängt av den inbyggda delningen i Naimen?
Illuminatus skrev:Ny mätning med all delning i minidspn avstängda.
Just nu används en Bladelius Tyr som försteg. Från dess pre out går två RCA vidare till mini-dspn's inputs.
Testa.Illuminatus skrev:tvett skrev:Hmm,
Bland annat och en Bladelius Tyr integrerad förstärkare.
Jag kör utifrån sub out på naimen. Jasså, har den delning som standard alltså? Det finns en knapp bak på Naimen som heter bypass, skall denna aktiveras?
boom skrev:Använder du en mac så finns det lite förklaringar på hur du skall ställa ljudkortet i macen på HTS http://www.hometheatershack.com/forums/ ... -os-x.html
tvett skrev:boom skrev:Använder du en mac så finns det lite förklaringar på hur du skall ställa ljudkortet i macen på HTS http://www.hometheatershack.com/forums/ ... -os-x.html
Med UMIK-1 räcker det med att ställa in 48kHz, tolkade jag det som.
boom skrev:Testa.Illuminatus skrev:tvett skrev:Hmm,
Bland annat och en Bladelius Tyr integrerad förstärkare.
Jag kör utifrån sub out på naimen. Jasså, har den delning som standard alltså? Det finns en knapp bak på Naimen som heter bypass, skall denna aktiveras?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster