Ny liten högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-03-03 01:51

Måste och måste .... dom måste väl inte matcha alls om man inte vill. Så nära som möjligt med rimliga ansträngningar kanske? En kort WG löser nog det där.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-03 02:00

Jahapp då vi vad som gäller.
Fixa en diskant i wg som ger vågformscentrum ca -0,5 cm och begränsar spridningen som CA15 :) .
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-03-03 13:02

Som jag ser det blir WG rätt kort, kanske nån cm bara.

Som paa ser det runt 4cm för att fasläget skall stämma mekaniskt från början, samtidigt som vågmönstret. Det kanske är bättre om det går att få till.

Jag tänker mig nog mer det hela som att man anpassar vågmönstret/spridningen först i den mekaniska domänen, sedan fasskillnaden elektriskt med filtret.

Slutdia på WG kan ändå inte få vara mycket större än drygt 100mm om det skall få plats och delas vid 2k5, jag tänker då 1 våglängd mellan elementens centrum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-03 14:52

Visst går det att fixa fasläget i filtret, men inte för en fashomogen lösning. Om man vill minimera lobningen med hjälp av en fashomogen filterlösning så är därför rätt fasläge från början att föredra (kanske upp till 30 graders skillnad är acceptabelt). Då med det optimala fysiska läget alltså uppmätt med filtren applicerade. Och med ett fashomogent system så är det inte riktigt lika känsligt med att hålla ner avståndet mellan elementen för det lobar så mycket mindre ändå.
Hur djupa är dom färdiga waveguider som finns att köpa (Monacor och en amerikansk som jag glömt namnet på, finns det fler)?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-03-04 00:40

Nu vet jag ju inte vad det blir för faslägen i slutändan, jag väljer nog helst mindre fasfel än 30grader om jag får välja, även om jag ändå optimerar för vågform först.

Känner mig bara lite tveksam till en 4cm WG till diskanten, men kör på så får vi se hur det blir. Det kanske är framkomligt när det inte går att påverka element (-data).

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-04 19:32

Hur går vi vidare nu, jag sitter ju på mina diskanter som förvisso är användbara, men som jag ser det inte alls fungerar i WG. Kanske läge att prova en annan diskant.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-05 09:26

Jag har hela tiden förordrat en tygdome. Men alla jag funderar på är utgågna eller spräcker budgetten...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-03-05 10:50

skrutten skrev:Hur går vi vidare nu, jag sitter ju på mina diskanter som förvisso är användbara, men som jag ser det inte alls fungerar i WG. Kanske läge att prova en annan diskant.

Bygg en provlåda och ta upp icke försänkta hål för bas och diskant. Montera basen.

Såga till en ytterfront i 15-20 mm material. Ta upp hål som går utanför basen, runda kanten med stor radie. Ta upp försänkt hål för diskanten. Nu stämmer vågcentrum på ett ungefär, justeras med baffelns tjocklek. Fasa inte sidokanterna.

kapa de övre hörnen på ytterbaffeln, från i höjd med basens övre del och snett inåt/uppåt tangerande diskanten, så det blir en trubbig spets. Kapen kan luta 45 grader i snittet, fas. Kanske även lådans nu synliga hörn skall kapas, kanske inte. Mät upp alltihop igen.

Tillverka ett filter till bas och diskant. Lägg till en allpassfunktion med lämplig delay för diskanten. Mät igen och justera alltihop. Klart. Lyssna och njut.

Jätte-enkelt att skriva såhär ...... :lol: :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-05 10:54

Nästan klart nu phon :) Går snabbt så här!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-03-05 10:59

:lol: :lol:

behövde inte starta fräsen ens ....

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-05 11:30

WG:n då?
Att jag själv fixar ihop en planbaffel variant känns helt naturligt som det ser ut just nu.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-05 11:49

Monacors waveguide är 169 mm i diameter och 32 mm djup. Om man monterar basen utanpå baffeln så får man 36-37 mm skillnad mellan bas och diskant. Då kommer både tidsläget och vågfronterna att stämma rätt bra, men frågan är om den waveguiden funkar med aktuell diskant? Kanske borde provas. Annars finns det väl många exempel på andra diskanter som funkar i den waveguiden?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-03-05 14:07

skrutten skrev:WG:n då?

Ingen WG. Planbaffel, fast den är ju lite stegad hit och dit då. Former och fasningar för att hantera spridningen lite åt rätt riktning. Fast det måste man ju mäta upp också.

Ingen lobing fast det skiljer 4cm mellan faslägena rent mekaniskt. Rätt OK fasläge vertikalt också så takreflexen inte blir helt fel. Jag ritade lite på ett filter där bas och diskant följer varandra med 100 graders skillnad från 500Hz och upp till evigheten. Sen blev det lunch och då sprack en slang till bilens kylare ...... 8O :evil:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-03-05 14:18

Eller som paa säger, basen utanpå och diskanten med WG, då blir det ett annat filter med andra faslägen i.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-05 17:07

Fashomogen tanke.
Om man tar LR4 filter på diskanten och ett ungerfär LR2 filter på basen osså filurar man lite med Q-värden så att fasskillnaden blir 135 grader?
Borde väl fungera.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-03-05 17:32

Blir det 135 grader nu? Det var 107 nyss, va?

Jag räknade ett ung andra ordningens till basen och ett akustiskt ung fjärde (elektriskt andra) ordningens till diskanten, men det behövs nog lite input först.

Vad blir det för lådor, en av varje?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-05 18:09

phon skrev:Blir det 135 grader nu? Det var 107 nyss, va?

Jo alltså 137 grader var med basen flyttad bakåt 1,2 cm. Fast jag råkade skriva 135. Skulle bara testa om du hängde med :) .

skrutten skrev:1. Utan justering av bas eller diskant på planbaffel.
Om jag mäter basen vid 2500Hz kommer första ifas vågfronten 10cm från baffeln och diskanten 14cm ifrån, fas diffen ca 105 grader alltså.

2. Om vågfronterna skall passa exaktare genom att diskanten flyttas fram ca 1,2 cm, så blir fasdiffen ca 137 grader (5,2 cm)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-06 19:40

Ok till dagens inlägg, för egen del ser det lovande ut, i fredags sågade jag ut MDF till en testlåda. testlådan är limmad och allt utom baffel är på plats. Håller på att fixa med överhandsfräsen så att jag får en special hålgörare av det hela.

Om man vill göra en avfasning av kanten (istället för phons eminenta förslag) hur vet man vilken vinkel som är bra ? Jag har simulerat baffel i Baffle Diffraction Simulator men där kan jag bara ställa avfasning till 45 grader eller...
Såg på Naqrefs merrimac tråd en avfasning med annan vinkel, hur kommer man fram till vilken vinkel som är lämplig?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-08 22:13

Egentligen så hade jag tänkt att lägga upp lite mätningar till simuleringar för planbaffel varianten, men sågen som skulle fixa avfasningen fick spel och drog snett :oops: . Har försökt att fixa det hela med papp och silvertejp.

Edit:
Bild
Jag byggde i 19mm MDF eftersom jag hade det hemma. Meningen är att den skall vara byggd i klenare dimension.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-03-09 11:45

skrutten skrev:Egentligen så hade jag tänkt att lägga upp lite mätningar till simuleringar för planbaffel varianten, men sågen som skulle fixa avfasningen fick spel och drog snett :oops: . Har försökt att fixa det hela med papp och silvertejp.

Borde väl funka bra för mätningssyfte :)

Skall bli kul att se mätningen och kommentarer kring den. Väntar dock en liten stund till innan jag trycker på "beställa" knappen hos hifikit.se (fast sugen att beställa är jag redan nu är jag) :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-03-09 11:51

Den där högtalaren ser ut att vara i stort behov av en vågledare... :)

Paa: Är det säkert att det behövs hela 4cm för att få elementens akustiska centrum att sammanfalla? Räcker det inte med typ 24mm (som i dubbla "bafflar")? Vi kanske måste strunta i minimumfasambitionen och koncentrera oss på de viktiga parametrarna?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-09 11:57

Martin skrev:Den där högtalaren ser ut att vara i stort behov av en vågledare... :)

Paa: Är det säkert att det behövs hela 4cm för att få elementens akustiska centrum att sammanfalla? Räcker det inte med typ 24mm (som i dubbla "bafflar")? Vi kanske måste strunta i minimumfasambitionen och koncentrera oss på de viktiga parametrarna?

Ska jag skicka ner en diskant till dej Martin som du får leka med en stund, och se om du kan få till en WG?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-03-09 13:35

skrutten skrev:
Martin skrev:Den där högtalaren ser ut att vara i stort behov av en vågledare... :)

Ska jag skicka ner en diskant till dej Martin som du får leka med en stund, och se om du kan få till en WG?
Ja, gärna! Jag kan betala frakten, om den inte är så dyr att den närmar sig en ny diskant för då är det kanske bättre att jag köper en.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-09 15:08

Jag vet inte säkert om det behövs 4 cm för att få samma fördröjning, jag bara bygger det på vad som skrutten meddelat. Och jo, strunta i minimumfasgrejen, men jag skulle i alla fall föredra att båda elementen spelar utan inbördes fasförskjutning enligt fjärde ordningens linkwitz-riley, dessutom har jag sagt det förut, det är bara med aktuella filter som man kan mäta verkliga fördröjningen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-03-09 15:13

Ja, det är ju snyggare och enklare om elementen har samma fördröjning, men kan det verkligen handla om 4cm, det låter mycket för att vara ett så pass litet baselement?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-09 15:15

Martin skrev:Ja, det är ju snyggare och enklare om elementen har samma fördröjning, men kan det verkligen handla om 4cm, det låter mycket för att vara ett så pass litet baselement?

Du kanske skulle haft en bas också, och kollmätt...
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2007-03-09 17:03

paa skrev:

Visst går det att fixa fasläget i filtret, men inte för en fashomogen lösning.
Om man vill minimera lobningen med hjälp av en fashomogen filterlösning så är
därför rätt fasläge från början att föredra (kanske upp till 30 graders skillnad
är acceptabelt). Då med det optimala fysiska
läget alltså uppmätt med filtren applicerade.

Jag håller med paa om att man för att hitta rätt fasläge (tidslinjärt vid och runt delningen) måste man ha filtret färdigt (någorlunda för det påverkas i högsta grad av filtret)
både vad gäller ordningstal och den akustiska branthet man vill applicera för att se att elementen arbetar bra tillsammans tidslinjärt,
hur har ni kollat detta ? (jag har inte läst igenom hela tråden, så jag kan ha missat något, mycket trevligt bygge förövrigt) , jag brukar
kolla med ett oscilloskåp och mätmikrofon vid delning, och även för akustiskt centrum.
Vilket ordningstal kommer basens filter att få ?, (akustiskt) .

Vh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2007-03-09 17:13

Skrutten skrev :
Kraniet skrev:

hur bar du dig åt nu då?

Tongenerator, oscilloskop, mik, pappskiva och penna metoden.

Kraniet skrev:

16 sidor och inga bilder än vad är det här för byggtråd?

Verkar vettigt. Ingenting har byggts än vad jag vet .

Jag ber om ursäkt för att jag inte uppmärksammade tillvägagångssättet
som skrutten beskrev tidigare (ang mätmetoden) mycket trevligt bygge detta får jag säga, blir nästan sugen själv :wink: men man har ju nyss avslutat ett byggprojekt så vi får väl se, jag följer tråden i fortsättningsvis nogrannare :lol:

Vh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2007-03-09 17:20

Skrutten skrev :
Kraniet skrev:

hur bar du dig åt nu då?

Tongenerator, oscilloskop, mik, pappskiva och penna metoden.

Kraniet skrev:

16 sidor och inga bilder än vad är det här för byggtråd?

Verkar vettigt. Ingenting har byggts än vad jag vet .

Jag ber om ursäkt för att jag inte uppmärksammade tillvägagångssättet
som skrutten beskrev tidigare (ang mätmetoden) mycket trevligt bygge detta får jag säga, blir nästan sugen själv :wink: men man har ju nyss avslutat ett byggprojekt så vi får väl se, jag följer tråden i fortsättningsvis nogrannare :lol:

Vh Göran Nilsson

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-09 17:33

Trodde vi ens pratade WG just för att tidsanpassa elementen. Håller med Martin att 40mm låter mycket..

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum