Moderator: Redaktörer
skrutten skrev:Hur går vi vidare nu, jag sitter ju på mina diskanter som förvisso är användbara, men som jag ser det inte alls fungerar i WG. Kanske läge att prova en annan diskant.
skrutten skrev:WG:n då?
phon skrev:Blir det 135 grader nu? Det var 107 nyss, va?
skrutten skrev:1. Utan justering av bas eller diskant på planbaffel.
Om jag mäter basen vid 2500Hz kommer första ifas vågfronten 10cm från baffeln och diskanten 14cm ifrån, fas diffen ca 105 grader alltså.
2. Om vågfronterna skall passa exaktare genom att diskanten flyttas fram ca 1,2 cm, så blir fasdiffen ca 137 grader (5,2 cm)
skrutten skrev:Egentligen så hade jag tänkt att lägga upp lite mätningar till simuleringar för planbaffel varianten, men sågen som skulle fixa avfasningen fick spel och drog snett. Har försökt att fixa det hela med papp och silvertejp.
Martin skrev:Den där högtalaren ser ut att vara i stort behov av en vågledare...
Paa: Är det säkert att det behövs hela 4cm för att få elementens akustiska centrum att sammanfalla? Räcker det inte med typ 24mm (som i dubbla "bafflar")? Vi kanske måste strunta i minimumfasambitionen och koncentrera oss på de viktiga parametrarna?
Ja, gärna! Jag kan betala frakten, om den inte är så dyr att den närmar sig en ny diskant för då är det kanske bättre att jag köper en.skrutten skrev:Martin skrev:Den där högtalaren ser ut att vara i stort behov av en vågledare...
Paa: Är det säkert att det behövs hela 4cm för att få elementens akustiska centrum att sammanfalla? Räcker det inte med typ 24mm (som i dubbla "bafflar")? Vi kanske måste strunta i minimumfasambitionen och koncentrera oss på de viktiga parametrarna?
Ska jag skicka ner en diskant till dej Martin som du får leka med en stund, och se om du kan få till en WG?
Jag vet inte säkert om det behövs 4 cm för att få samma fördröjning, jag bara bygger det på vad som skrutten meddelat. Och jo, strunta i minimumfasgrejen, men jag skulle i alla fall föredra att båda elementen spelar utan inbördes fasförskjutning enligt fjärde ordningens linkwitz-riley, dessutom har jag sagt det förut, det är bara med aktuella filter som man kan mäta verkliga fördröjningen.Martin skrev:Den där högtalaren ser ut att vara i stort behov av en vågledare...
Martin skrev:Ja, det är ju snyggare och enklare om elementen har samma fördröjning, men kan det verkligen handla om 4cm, det låter mycket för att vara ett så pass litet baselement?
Visst går det att fixa fasläget i filtret, men inte för en fashomogen lösning.
Om man vill minimera lobningen med hjälp av en fashomogen filterlösning så är
därför rätt fasläge från början att föredra (kanske upp till 30 graders skillnad
är acceptabelt). Då med det optimala fysiska
läget alltså uppmätt med filtren applicerade.
Skrutten skrev :
Kraniet skrev:
hur bar du dig åt nu då?
Tongenerator, oscilloskop, mik, pappskiva och penna metoden.
Kraniet skrev:
16 sidor och inga bilder än vad är det här för byggtråd?
Verkar vettigt. Ingenting har byggts än vad jag vet .
Skrutten skrev :
Kraniet skrev:
hur bar du dig åt nu då?
Tongenerator, oscilloskop, mik, pappskiva och penna metoden.
Kraniet skrev:
16 sidor och inga bilder än vad är det här för byggtråd?
Verkar vettigt. Ingenting har byggts än vad jag vet .
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 243 gäster