Sanningens bastardbarn, Dolores MKI, långtidslyssnade

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-26 16:14

Så nu har jag mikro balanserat diskanterna en minskning på 0,19 Ohm krävdes. Kan säga att på ett motstånd med 3,3 Ohm och så motsvarar en tolerans på 5% 0,165 Ohm så det är fin lir detta.

Ligger på 3,07 nu och låg på 3,26 Ohm tidigare. Jag tror att jag kan behöva gå tillbaka något när jag fixat basen. Men det känns alltid bra när man kompenserar och hamnar något på andra sidan. Då vet man att man är på rätt parameter och i rätt storleksordning. Det är nu det kan vara bra att ha gjort dom där 80 svepen när delningsfiltret konstruerades.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-11-28 03:23

Grym tråd! Väldigt tung men nyttig. Mina egna byggen med WG:n från Monacor har jag nu spelat in färdigt och mina intryck stämmer överens med dina. Jag behöver inte skruva upp då högtalaren har en fantastisk dynamik. Den komprimerar inte.

Filtret har jag mer eller mindre plankat från Klang+Ton vad gäller hp delen fast jag har helt annan bas och portat. Där kör jag med stora spolar vilket gör högtalaren förlåtande.

Designen på din låda är lite studio monitor och old school. Me like that.

Nu funderar jag på om inte diskanten behöver lite hjälp överst. Jag har ju 300 DT (beteckningen låter som en dieselmerca) 1,2 tums fetediskanten som har sin styrka lite längre ner. Men även den Seas diskant du valt Peetwa tappar väldans massa energi längst upp.
Finns ju en lösning i filtret. Bygg på en lp med egenresonans skithögt upp.
Let forever be

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-11-28 10:34

Men det är verkligen mycket musik som låter bra på dessa högtalare.
Jag har precis samma erfarenhet av waveguide.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-28 12:22

brumel skrev:Grym tråd! Väldigt tung men nyttig. Mina egna byggen med WG:n från Monacor har jag nu spelat in färdigt och mina intryck stämmer överens med dina. Jag behöver inte skruva upp då högtalaren har en fantastisk dynamik. Den komprimerar inte.

Filtret har jag mer eller mindre plankat från Klang+Ton vad gäller hp delen fast jag har helt annan bas och portat. Där kör jag med stora spolar vilket gör högtalaren förlåtande.

Nu funderar jag på om inte diskanten behöver lite hjälp överst. Jag har ju 300 DT (beteckningen låter som en dieselmerca) 1,2 tums fetediskanten som har sin styrka lite längre ner. Men även den Seas diskant du valt Peetwa tappar väldans massa energi längst upp.

Jag har helt sonika tänkt köra med en liten spole men det finns kanske smuttare lösningar.

Hur ser filtert ut i klang & ton lådan och vilka element är det för övrigt. Kul att du gillar utseendet. Om jag har riktig tur så kanske jag får tillgång till en metallverksta så jag kan svetsa ett par kustom stativ.

Angående att tråden är tung så blir det ju så när man inte har helt klart för sig vad man vill uppnå. Det blir liksom en iterativ process som är väldigt opedagogisk. Så här i efterhand skulle jag nog kunna sammanfatta det hela på en A4 men jag gillar det här med gemensam tänkarstuga. :D

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-11-29 00:21

peetwa skrev:
brumel skrev:Grym tråd! Väldigt tung men nyttig. Mina egna byggen med WG:n från Monacor har jag nu spelat in färdigt och mina intryck stämmer överens med dina. Jag behöver inte skruva upp då högtalaren har en fantastisk dynamik. Den komprimerar inte.

Jag har helt sonika tänkt köra med en liten spole men det finns kanske smuttare lösningar.

Hur ser filtert ut i klang & ton lådan och vilka element är det för övrigt. Kul att du gillar utseendet. Om jag har riktig tur så kanske jag får tillgång till en metallverksta så jag kan svetsa ett par kustom stativ.

Angående att tråden är tung så blir det ju så när man inte har helt klart för sig vad man vill uppnå. Det blir liksom en iterativ process som är väldigt opedagogisk. Så här i efterhand skulle jag nog kunna sammanfatta det hela på en A4 men jag gillar det här med gemensam tänkarstuga. :D

Filtret som K+T kör finns i nr 6 2009.
Till DT 300 är det 2,7 uF, 1mH (som delvis kompenserar för diskanttappet) och en l-pad av 4,7 ohm samt 10 ohm. Där har jag gjort precis tvärtom och satt 10 ohm i serie. Väl medveten om mitt rums hårda klang. Energiresponsen är tiltad. Vilket är helt emot köpehifi av idag.
Till basen som är en 8:a från Monacors pro sortiment, Stageline SP 8 150 Pro är det en sugkrets och sen 1,2 mH och 15 uF. Sen följer en konjugat med 22 uF och 8,2 ohm.
Jag har lagt till en baffelkomp med 2 mH järnkärna och 0,56 ohm samt ändrat sugkretsen så att den suger lite högre upp och lagt till en 0,4 mH sist i filtret för att göra det lite brantare för att ta bort en konuppbrytning på min Peerless 180HDS Exc med fasplugg.

Det är ju kul att tråden blir lång och faktaspäckad men min laptop tycker den är lite tung :D
Let forever be

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-01 10:10

Grym tråd, man blir jätte sugen på att börja bygga men har inte tid/ möjlighet och ork just nu... Men jag vill !!! :lol:

Man blir verkligen inspirerad av den här tråden ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-12-01 14:18

hmm, undrar om man skulle kunna använda den där waveguiden till Seas 27TBFC/G...

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-06 12:14

Jag det ger ju mersmak detta och man blir ju sugen på att experimentera, med "dyrare" experiment. Men en sak i taget.

Jag var i Berlin i helgen och fick möjlighet att lyssna på jazz "akustisk" flygel alltså utan förstärkning och mikrofoner. Rummet var en lounge på ett gammalt lyxhotell i Charlottenburg. Vad som var utmärkande var hur mjukt det lät. Inga anslag var öronskärande eller genomträngande. Det lät verkligen inte HIFI och saknade helt timbre.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-06 12:17

peetwa skrev:Det lät verkligen inte HIFI...

Det lät inte ursprungsidentiskt? Mycket udda...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-06 12:53

Förtydligande. Det låter inte som det gör i hifibutiken när man spelar demo skivor. :P

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-06 14:02

Nog ser det ut som en mikrofon mitt på pianot. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-06 14:06

peetwa skrev:Jag det ger ju mersmak detta och man blir ju sugen på att experimentera, med "dyrare" experiment. Men en sak i taget.

Jag var i Berlin i helgen och fick möjlighet att lyssna på jazz "akustisk" flygel alltså utan förstärkning och mikrofoner. Rummet var en lounge på ett gammalt lyxhotell i Charlottenburg. Vad som var utmärkande var hur mjukt det lät. Inga anslag var öronskärande eller genomträngande. Det lät verkligen inte HIFI och saknade helt timbre.

Hur menar du att den saknar timbre? Timbre är instrumentets klangkaraktär. Timbre är inte "färgning" såsom många använder ordet färgning vid ljudåtergivning, om det är det du menar. Alla instrument har sin timbre.

Wiki skrev:In music, timbre is the quality of a musical note or sound or tone that distinguishes different types of sound production, such as voices or musical instruments. The physical characteristics of sound that mediate the perception of timbre include spectrum and envelope. Timbre is also known in psychoacoustics as tone quality or tone color.

For example, timbre is what, with a little practice, people use to distinguish the saxophone from the trumpet in a jazz group, even if both instruments are playing notes at the same pitch and loudness. Timbre has been called a "wastebasket" attribute (Dixon Ward, 1965) 55) or category (Tobias 1970, 409), or "the psychoacoustician's multidimensional wastebasket category for everything that cannot be qualified as pitch or loudness" (McAdams and Bregman, 1979).

Tone quality and color are used as synonyms for timbre, as well as the "texture attributed to a single instrument." Helmholtz used the German Klangfarbe (tone color)

The American Standards Association definition 12.9 of timbre describes it as "[...] that attribute of sensation in terms of which a listener can judge that two sounds having the same loudness and pitch are dissimilar", and a note to this definition adds that "timbre depends primarily upon the spectrum of the stimulus, but it also depends upon the waveform, the sound pressure, the frequency location of the spectrum, and the temporal characteristics of the stimulus" (American Standards Association 1960, 45).

Alla instrument har sin specifika Timbre. Det är inte rekomendabelt att använda ordet såsom det skulle betyda "icketransparent" eller "färgad" återgivning. Själv tycker jag de attribut man idag lägger på återgivet ljud är olyckligt valda.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-06 15:25

Ragnwald skrev:Nog ser det ut som en mikrofon mitt på pianot. :)

Till damen som sjunger. :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-06 15:30

@Peter

Du har helt rätt. Jag använder ordet timbre som hifi-folk använder ordet. Det vill säga som någon slags synonym för överdriven översta diskant.

Det jag ville säga i klarspråk var att flygelns klang i vekligheten hade likheter med hur mina högtalare återger flyglar. Det vill säga att de låter mjukt och inte metalliskt i anslagen av de högsta tonerna.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-06 15:42

Men allt är inte guld och gröna skogar än.

Idag har jag mätt fram föjande två problem.

[s]En jätte puckel på 8 dB vid 50 Hz på höger högtalare. [/s]
Edit 3: Genom att ställa högtalarna absolut symetriskt och hörnnära så fick jag en motsvarnade puckel även på vänster högtalare. Genom att eqa ner den 3 dB så liknar det mer en house curve från böckerna.

[s]Att höger högtlare ligger 1 dB under vänster från ca 1000 Hz och upp åt. Jag har både bytt kanaler på förstärkaren och bytt plats på högtalarna med samma resultat.[/s] Edit: Mikrofonen stod inte helt symetriskt.

Och jag har lyssnat mig fram till föjande problem.

[s]Det är en något midre andel av rösterna som är neutrala. Det har att göra med delningen. Det kan ha att göra med en svacka i direkt ljudet runt 2000 Hz. [/s] Edit 2:Ökade inviklingen av högtalarna och nu ljuder det bra.

Jag trode för ett tag att jag skulle kunna köra med DSP på tape monitor på min förstärkare så jag skulle kunna slå av och på den på förstärkaren och använda den på samtliga kanaler inklusive RIAA. Det fungerar men det blir väldigt låg signal förmodligen på grund av att jag kör revB på miniDSP.
Senast redigerad av peetwa 2010-12-06 16:27, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-06 16:04

Det bra är att det låter löjligt bra.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-06 16:38

Edit vad var då priset för att flytta högtalarna längre ut för att kunna vinkla in och eq basen några dB. Jo det absoluta punktformigheten i vissa ljud minskades. Det enda som stör är att virveln har fått en utrbredning i sidled som inte känns igen från verkligheten.

Edit: Detta gäller endast om virveln är mixad i mitten på ljudbilden. Är de panorerade så försvinner avikelsen.

Edit 2: Fick av en slump möjlighet att lyssna på en jazz-trio med oförstärkta trummor. Och blev väldigt förvånad över hur diffust dom faktiskt låter. Det är egentligen bara hårda anslag på virveln med rasslet på som är något så när punktformigt. Resten är diffust. Jag kan inte säga att jag är 100 % nöjd med trummornas rumsliga utbredning på vissa inspelningar men det är mycket närmre ett live ljud än jag trodde. Här i ligger ett dilemma. Ska man vara verklighets trogen eller fonogramtrogen. Det fina med att DIY:a är att man får bestämma själv. Och jag tror att jag kommer att landa någonstans mitt emellan med en dragning åt fonogramhållet.
Senast redigerad av peetwa 2010-12-07 00:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-06 18:59

Nu är jag nog framme vid ett optimum. :D Om någon vill komma och lyssna så finns det möjlighet nästa vecka.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-06 19:39

Not.

Hörn 13 cm in 16 cm ut. Basreflex in för nära lyssning.

Hörn 13,5 cm in och och 23,5 ut för normal lyssning.
Senast redigerad av peetwa 2010-12-07 18:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-12-06 19:56

kodapa skrev:hmm, undrar om man skulle kunna använda den där waveguiden till Seas 27TBFC/G...

Det krävs nog att horn[s]öppningen[/s]halsen är nästan 41mm till den diskanten.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2010-12-09 21:52

peetwa

Aha, det var här tråden låg.
Fint jobbat

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-21 13:09

Nu är högtalarna långtidslyssnade. För det mesta är det audiomagi men jag har tre observationer som gnager.

Basstödet är för massivt. Inte alls okontrollerat men massivt. Det är klädsamt och naturligt i 90% av fallen men påträngande och överdrivet i 10%.

Nasala kvinnoröster kan bli för nasala. Jag har tidigare observerat att detta inte nödvändigt vis tyder på att det är förmycket energi i 500-2500 regionen. Det kan lika gärna bero på en svacka där efter. Detta känns inte intuitivt om man ser frekvensgången som en gungbräda som skall balanserar för att bli upplevt rak.

Det sista är att de inte ger det där sista luftiga intrycket som en del hifi högtalare imponerar med.

Först så tänkte jag att jag skulle på och mickla med delningsfiltret. Sen så tänkte jag att jag skulle prova att byta driver i diskanterna. Men jag tror inte att problemet löses på vare sig det ena eller det andra sättet i en handvändning.

För att försöka ringa in problemen så flyttade jag ut högtalarna två meter från vägg och plockade ner högtalarna från de för höga stativen till ett par stativ som var 20 cm lägre. Jag kortade ner lyssningsavståndet och fixade invinklingen så rösterna blev neutrala. Nu är alla tre problemen borta.

Men det var något annat som försvann på kuppen. Viljan att höja och höja. Känslan att man befinner sig i konsert lokalen. Och det känns som att huvudrörelser påverkar mer.

Nu vet jag att högtalarna kan befinna sig både på den ena och den andra sidan av optimum givet mitt testmaterial. Vilket känns bra men lurigt.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-21 14:16

Oki, nu är högtalarna tillbaka mot vägg efter sin resa i rummet. Genom att sänka högtalarna med hjälp av ett par tillfälliga stativ så så att diskanten hamnar i öronhöjd har ännu en pusselbit fallit på plats. Rösterna har fått en bättre klangbalans. Det höga mellanrgistret och framför allt diskanten är något starkare vilket gör att balansen mot basen även den är bättre.

Nu är det farligt nära perfekt. Jag lyckades just lyssna igenom halva testspellistan utan att öppna ögonen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 14:20

:D

fler bilder på skapelserna, när blir det någon trevlig lack, eller faner.. ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-22 19:20

Dom kom ett steg närmare att få ett ytskikt idag. :)

Jag köpte absorbenter idag. Jag har beslutat mig för att inte mickla med delningsfiltret förens jag fastslagit om det är där de sista förbättringarna ligger. Efter gårdagens fix är det egentligen bara en avvikelse kvar. Kvinnoröster kan låta lite påträngande. Efter som kvinnoröster är neutrala då högtalarna står fritt så tänker jag mig att det har med första reflexen att göra.

Jag inhandlade "JJlabs A-Absorb mk2, paket på 4 kvm ljudabsorbent" för 750 kr. Nu tror jag inte på att det är en A-absorbent utan en B-absorbent. Men det är på prov bara. Och jag är inte övertygad om att det är en A-absorbent jag skall ha.

Bild

Bild

Jag passade på att göra AB tester genom att sätta upp absorbent bakom den ena högtalaren och sedan göra snabba panoreringar. Skillnaden var mindre än man skulle kunna tro. Det försvann lite skimmer runt instrumenten. En bättre svärta som det brukar heta och ljudbilden blev lugnare.

Då var det dags att dra upp bakom båda och prova det låtarna jag tidigare haft lite problem med på stark volym. Jupp, det funkade. Rösterna är inte längre påträngande och effekterna blev ännu tydligare i stereo.

Finns det någon trade off. Ja, kanske. De knäns som om ljudet har blivit lägre från midbas och uppåt. Så nu känns basen ännu starkare. Jag provade lite med strumpa och det kändes bra men jag tror att en apriodisk lösning kan vara bang on. :D

Det här börjar som sagt närma sig perfektion.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-22 19:31

Dags att fanéra innan du får för stor besvikelse över vad sådan oförhappandes gör med klangen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-22 19:39

Jag passade på att göra AB tester genom att sätta upp absorbent bakom den ena högtalaren och sedan göra snabba panoreringar. Skillnaden var mindre än man skulle kunna tro. Det försvann lite skimmer runt instrumenten. En bättre svärta som det brukar heta och ljudbilden blev lugnare.

så där brukar jag oxå göra men jag har lurats hur många gånger som helst då det så många gånger skiljer enormt mycket mellan h och v-kanal, skulle behöva en monoknapp, hur har du löst det?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-22 20:03

celef skrev:

så där brukar jag oxå göra men jag har lurats hur många gånger som helst då det så många gånger skiljer enormt mycket mellan h och v-kanal, skulle behöva en monoknapp, hur har du löst det?

Genom att välja partier där det mesta är mixat i centrum. Det är långt i från buller proff. Jag har gjort monomixar tidigare testat med men detta var bara ett dirty litet test.

Det riktigt svåra kommer vara att avgöra formen på absorbenterna. Spegelmetoden kommer man inte långt med.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-22 20:46

Nattlorden skrev:Dags att fanéra innan du får för stor besvikelse över vad sådan oförhappandes gör med klangen?

Ja det är nog inte en dum tanke. Men jag tror inte det blir faner.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-22 21:05

Fasiken va kul ! :D hade inte du några personer över och lyssnade för ett tag sedan eller mins jag fel ? Vad blev i sådant fall deras omdömme ? jag tyvärr detta projekt är ett av dom roligare på forumet just för att det involverar ett par "billiga" högtalare från början och sedan en mycket väl dokumenterad resa mot resultat ;) synd att du håller till så pass långt bort, blir liksom inte bara någon liten tur för om man skulle vilja spana in byggena. För övrigt Å tycker jag att dom rent estetiskt blev ganska trevliga med, gillar verkligen den så tätt sittande och infrästa basen i diskantens waweguide :P.
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum