Moderator: Redaktörer
brumel skrev:Grym tråd! Väldigt tung men nyttig. Mina egna byggen med WG:n från Monacor har jag nu spelat in färdigt och mina intryck stämmer överens med dina. Jag behöver inte skruva upp då högtalaren har en fantastisk dynamik. Den komprimerar inte.
Filtret har jag mer eller mindre plankat från Klang+Ton vad gäller hp delen fast jag har helt annan bas och portat. Där kör jag med stora spolar vilket gör högtalaren förlåtande.
Designen på din låda är lite studio monitor och old school. Me like that.
Nu funderar jag på om inte diskanten behöver lite hjälp överst. Jag har ju 300 DT (beteckningen låter som en dieselmerca) 1,2 tums fetediskanten som har sin styrka lite längre ner. Men även den Seas diskant du valt Peetwa tappar väldans massa energi längst upp.
Finns ju en lösning i filtret. Bygg på en lp med egenresonans skithögt upp.
peetwa skrev:brumel skrev:Grym tråd! Väldigt tung men nyttig. Mina egna byggen med WG:n från Monacor har jag nu spelat in färdigt och mina intryck stämmer överens med dina. Jag behöver inte skruva upp då högtalaren har en fantastisk dynamik. Den komprimerar inte.
Filtret har jag mer eller mindre plankat från Klang+Ton vad gäller hp delen fast jag har helt annan bas och portat. Där kör jag med stora spolar vilket gör högtalaren förlåtande.
Designen på din låda är lite studio monitor och old school. Me like that.
Nu funderar jag på om inte diskanten behöver lite hjälp överst. Jag har ju 300 DT (beteckningen låter som en dieselmerca) 1,2 tums fetediskanten som har sin styrka lite längre ner. Men även den Seas diskant du valt Peetwa tappar väldans massa energi längst upp.
Finns ju en lösning i filtret. Bygg på en lp med egenresonans skithögt upp.
Jag har helt sonika tänkt köra med en liten spole men det finns kanske smuttare lösningar.
Hur ser filtert ut i klang & ton lådan och vilka element är det för övrigt. Kul att du gillar utseendet. Om jag har riktig tur så kanske jag får tillgång till en metallverksta så jag kan svetsa ett par kustom stativ.
Angående att tråden är tung så blir det ju så när man inte har helt klart för sig vad man vill uppnå. Det blir liksom en iterativ process som är väldigt opedagogisk. Så här i efterhand skulle jag nog kunna sammanfatta det hela på en A4 men jag gillar det här med gemensam tänkarstuga.
peetwa skrev:Det lät verkligen inte HIFI...
peetwa skrev:Jag det ger ju mersmak detta och man blir ju sugen på att experimentera, med "dyrare" experiment. Men en sak i taget.
Jag var i Berlin i helgen och fick möjlighet att lyssna på jazz "akustisk" flygel alltså utan förstärkning och mikrofoner. Rummet var en lounge på ett gammalt lyxhotell i Charlottenburg. Vad som var utmärkande var hur mjukt det lät. Inga anslag var öronskärande eller genomträngande. Det lät verkligen inte HIFI och saknade helt timbre.
Wiki skrev:In music, timbre is the quality of a musical note or sound or tone that distinguishes different types of sound production, such as voices or musical instruments. The physical characteristics of sound that mediate the perception of timbre include spectrum and envelope. Timbre is also known in psychoacoustics as tone quality or tone color.
For example, timbre is what, with a little practice, people use to distinguish the saxophone from the trumpet in a jazz group, even if both instruments are playing notes at the same pitch and loudness. Timbre has been called a "wastebasket" attribute (Dixon Ward, 1965) 55) or category (Tobias 1970, 409), or "the psychoacoustician's multidimensional wastebasket category for everything that cannot be qualified as pitch or loudness" (McAdams and Bregman, 1979).
Tone quality and color are used as synonyms for timbre, as well as the "texture attributed to a single instrument." Helmholtz used the German Klangfarbe (tone color)
The American Standards Association definition 12.9 of timbre describes it as "[...] that attribute of sensation in terms of which a listener can judge that two sounds having the same loudness and pitch are dissimilar", and a note to this definition adds that "timbre depends primarily upon the spectrum of the stimulus, but it also depends upon the waveform, the sound pressure, the frequency location of the spectrum, and the temporal characteristics of the stimulus" (American Standards Association 1960, 45).
Jag passade på att göra AB tester genom att sätta upp absorbent bakom den ena högtalaren och sedan göra snabba panoreringar. Skillnaden var mindre än man skulle kunna tro. Det försvann lite skimmer runt instrumenten. En bättre svärta som det brukar heta och ljudbilden blev lugnare.
celef skrev:Jag passade på att göra AB tester genom att sätta upp absorbent bakom den ena högtalaren och sedan göra snabba panoreringar. Skillnaden var mindre än man skulle kunna tro. Det försvann lite skimmer runt instrumenten. En bättre svärta som det brukar heta och ljudbilden blev lugnare.
så där brukar jag oxå göra men jag har lurats hur många gånger som helst då det så många gånger skiljer enormt mycket mellan h och v-kanal, skulle behöva en monoknapp, hur har du löst det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 243 gäster