Projekt med mina stativare....

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-18 09:34

Bild på vilka komponenter som används i filtret

Bild
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-18 09:48

Castor skrev:
är det en idé och fasvända basen? :roll:

haha ... ja, jag är ju inte anhängare av den absoluta fasen ...
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-18 09:53

phon skrev:
Castor skrev:
är det en idé och fasvända basen? :roll:

haha ... ja, jag är ju inte anhängare av den absoluta fasen ...

absolut fas finns inte egentligen... jag menar bara det är väl inte så vanligt...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-05-18 10:49

Castor skrev:
Jocke skrev:Idag skulle jag inte tveka på att använda datorstöd för att bekräfta det jag upplever!

/J

då måste jag fråga varför?... litar du inte på dina öron? om dina öron säger åt dig att det låter bra varför då ta till mätning? då kanske du ändrar ngt bara för att mätningen säger så...

Det beror ju på var man har sina referenser. Jag har musicerat sedan barnsben och har en skaplig uppfattning om hur olika instrument låter. Det har varit mitt fokus för bedömning av högtalare och musikåtergivning under många år. Jo, jag litar på mina öron men det finns vissa saker som kan vara bra att bekräfta med mätningar för som du vet hör vi egentligen med hjärnan som har en benägenhet att kompensera för vissa brister i återgivningen. Favoritlåten är fortfarande favorit, även dåligt återgiven och man minns hur ljuvligt man upplevt den med god återgivning!

Jag har klarat mig med öron, DVM, tongenerator, mic & VU-meter förr i världen. Nu har jag inte gett mig på något seriöst på länge men testat några program för att få begrepp om vad man kan göra idag. Jag tycker inte att datorstöd ersätter öronen men det är ett bra komplement.

Ni resonerar om filter och fas och det möter väl inget hinder att ett enkelt filter låter mycket bra, det finns många exempel på utmärkta konstruktioner. Men med elementen monterade på en slät baffel kan man ju faktiskt råka ut för utsläckning pga motsatt fas vid delning i alla fall. Elementen strålar från akustiska centrum som är förskjutna i djupled och det kan man ju enkelt fastställa med hjälp av mätningar.

Men det ser ut som ett trevligt projekt som säkert kommer att låta utmärkt och se snyggt ut. Faktiskt.se-deltagare är otroligt taggade för högtalarbyggtävlingen så låt dig inte nedslås av synpunkter. Det finns inga högtalare som låter lika bra som dem man byggt själv! :)

/Jocke

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-18 11:07

Jocke skrev:
Jo, jag litar på mina öron men det finns vissa saker som kan vara bra att bekräfta med mätningar för som du vet hör vi egentligen med hjärnan som har en benägenhet att kompensera för vissa brister i återgivningen.

/Jocke

men om nu det låter bra i hjärnan och öronen varför ska man då mäta? låter det bra så låter det bra... eller har jag fel :?:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-05-18 11:20

du går precis samma väg som jag gick i början. köpa det och det braiga elementet, de och de braiga filterkomponenterna och förenklade filtermodeller uträknade från syntetiska siffror.

det är klart att det låter bra men det säger ingenting. dels har man byggt det själv så man är starkt subjektiv. sen kan man inte peka ut alla fel. speciellt inte om man inte har någon referens.

så här i efterhand önskar jag att jag hade lagt pengarna som gick till dyra element och filterkomponenter gick till ett mätprogram.
foliespolar och mundorfkondensatorer gör ingen högtalare. "bra" högtalarelement passar inte alltid tillsammans. tabellfilter är ett fantasifoster.

att skapa högtalare utan mätprogram är som att beundra tavlor i beckmörker..

men du har rätt. din upplevelse är ju den den är. frågan är ju hur mycket bättre du skulle tycka högtalaren lät ifall den gjordes annorlunda..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-18 11:40

Castor: Jag försökte ju förklara detta tidigare för dig varför man använder mätningar överhuvudtaget.

Det är inget som ersätter öronen.

Man använder mätningar för att ta reda på vad man ska ändra på. Korrelera det man hör med verkligheten.

Öronen är skitdåliga på att tänka. Det är din hjärna som tänker, tolkar och avgör vad du ska ändra när det inte låter bra. Det är här mätningar kommer in i bilden, det är informationen inputen ficklampan i mörkret. Det du inte får reda på av dina öron. Tex om man ska dämpa diskanten eller ändra något annat i filtret tex.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-18 11:56

Kraniet skrev:du går precis samma väg som jag gick i början. köpa det och det braiga elementet, de och de braiga filterkomponenterna och förenklade filtermodeller uträknade från syntetiska siffror.

det är klart att det låter bra men det säger ingenting. dels har man byggt det själv så man är starkt subjektiv. sen kan man inte peka ut alla fel. speciellt inte om man inte har någon referens.

så här i efterhand önskar jag att jag hade lagt pengarna som gick till dyra element och filterkomponenter gick till ett mätprogram.
foliespolar och mundorfkondensatorer gör ingen högtalare. "bra" högtalarelement passar inte alltid tillsammans. tabellfilter är ett fantasifoster.

att skapa högtalare utan mätprogram är som att beundra tavlor i beckmörker..

men du har rätt. din upplevelse är ju den den är. frågan är ju hur mycket bättre du skulle tycka högtalaren lät ifall den gjordes annorlunda..

hmm... detta är ju inte direkt de första högtalarna jag bygger men jag respekterar det du säger. jag håller definitivt inte med om beckmörker bara för att det är utan mätprogram... men det e min åsikt

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-18 11:58

Martin skrev:Castor: Jag försökte ju förklara detta tidigare för dig varför man använder mätningar överhuvudtaget.

Det är inget som ersätter öronen.

Man använder mätningar för att ta reda på vad man ska ändra på. Korrelera det man hör med verkligheten.

Öronen är skitdåliga på att tänka. Det är din hjärna som tänker, tolkar och avgör vad du ska ändra när det inte låter bra. Det är här mätningar kommer in i bilden, det är informationen inputen ficklampan i mörkret. Det du inte får reda på av dina öron. Tex om man ska dämpa diskanten eller ändra något annat i filtret tex.

jag vet vad du försökte förklara Martin.... men jag vill hellre prova mig fram... som jag försökt förklara

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-05-18 12:55

Castor skrev:
Jocke skrev:
Jo, jag litar på mina öron men det finns vissa saker som kan vara bra att bekräfta med mätningar för som du vet hör vi egentligen med hjärnan som har en benägenhet att kompensera för vissa brister i återgivningen.

/Jocke

men om nu det låter bra i hjärnan och öronen varför ska man då mäta? låter det bra så låter det bra... eller har jag fel :?:

Faktiskt.se - mäter bra men låter dåligt!
Det finns ju ingen garanti för att det låter bra bara för att det mäter bra! Till sist och syvens är det ju öronen och inte datorn som ska (förhoppningsvis) avnjuta musiken.

/J

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-18 13:01

Jocke skrev:
Faktiskt.se - mäter bra men låter dåligt!
Det finns ju ingen garanti för att det låter bra bara för att det mäter bra! Till sist och syvens är det ju öronen och inte datorn som ska (förhoppningsvis) avnjuta musiken.

/J

Det är ju precis det jag vill komma fram till.... att bara för att det mäter bra behöver det ju inte betyda att det låter bra...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-18 13:07

Castor skrev:

absolut fas finns inte egentligen... jag menar bara det är väl inte så vanligt...

ja då är det ju ännu svårare att vara anhängare av den .... om den inte finns ... :D

Cymbaler och hihats finns helt säkert. Ibland slår någon på dem så det blir stark diskant, när man lyssnar live på en orkester eller så. Hur fasen (betona "e" .... :D ) funkar det då? IRL alltså?

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-18 13:12

phon skrev:
Castor skrev:

ja då är det ju ännu svårare att vara anhängare av den .... om den inte finns ... :D

Cymbaler och hihats finns helt säkert. Ibland slår någon på dem så det blir stark diskant, när man lyssnar live på en orkester eller så. Hur fasen (betona "e" .... :D ) funkar det då? IRL alltså?

tycker det e märkligt vad alla går på bara för att man inte mäter.... mina öron gillar kanske mer färg på ljudet än vad andra gör. men om jag hittar ett ljud som jag verkligen gillar så jag väl inte så dum o mäter det för att se om där e ngt fel som inte jag hör.... :?: :?: :?:

alla kör på sitt sätt...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-18 13:15

Castor: Det du gör är att du vänder på resonemanget. Jag håller med om att bara för att det mäter bra behöver det inte låta bra. Så är det helt klart. Man kan ju ha missat att mäta något. Här behövs öronen för att kontrollera att det verkligen blev som man tänkt.

Öronen kan tyvärr aldrig ersätta mätningar så länge det inte låter bra. Mätningar används för att få svar på frågan varför det inte låter bra utifall att man skulle vilja göra något åt det. Typiskt konstruera något.

Du frågar ju varför man använder mätningar och vi svarar på din fråga, det är väl inget konstigt? :roll:

Du får givetvis köra på ditt sätt. Det vi gör är att påpeka brister i ditt resonemang som du kanske inte uppmärksammat.
Senast redigerad av Martin 2006-05-18 13:23, redigerad totalt 1 gång.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-18 13:19

Martin skrev:Castor: Det du gör är att du vänder på resonemanget. Jag håller med om att bara för att det mäter bra behöver det inte låta bra. Så är det helt klart. Man kan ju ha missat att mäta något. Här behövs öronen för att kontrollera att det verkligen blev som man tänkt.

Öronen kan tyvärr aldrig ersätta mätningar så länge det inte låter bra. De används för att få svar på frågan varför det inte låter bra utifall att man skulle vilja göra något åt det. Typiskt konstruera något.

Du frågar ju varför man använder mätningar och vi svarar på din fråga, det är väl inget konstigt? :roll:

jag förstår oxå att öronen inte kan ersätta mätningar men å andra sidan kan inga mätningar i världen tala om för mig hur min högtalare ska låta. återigen är det bara mina öron som kan det.

jag bryr mig ju inte om vad andra tycker om mina högtalare och mitt ljud, jag gör dom enbart för mig.

nä, jag e tacksam att du svarar på varför man mäter, men eftersom jag är som jag är så förstår jag ändå inte det. :wink:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-05-18 13:32

Mätningar används för att få svar på frågan varför det inte låter bra utifall att man skulle vilja göra något åt det.

Man kan ju också vända på resonemanget: Hur mäter det när det låter bra?

/J

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-18 13:37

Det är lite som att säga att skärmen kan ändå aldrig göra datorns jobb så därför behövs inte skärmen...

Det är ingen bra motivering till att inte använda skärm. En bra motivering kan vara att man inte tycker om skärmar tex eller att man är nöjd med feedbacken man får genom datorns högtalare och skrivare. Man tycker bättre om att prova sig fram genom att klicka på ikonerna och höra på ljudet eller titta på uskriften som blir att man har stavat rätt.

Problemet uppstår ju när man stavar fel tex. Då får man skriva om alltihop för man vet inte vart man ska börja leta efter felet. Här hade det underlättat med en skärm.

Samma sak gäller ljud. Du registrerar att du inte tycker det låter tillräckligt bra. Vad ska du göra? Jo du måste ta reda på på något sätt varför det inte låter tillräckligt bra, utifall att du vill göra något åt det alltså. Dina öron kan inte svara på den frågan.
Senast redigerad av Martin 2006-05-18 13:43, redigerad totalt 1 gång.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-18 13:40

Jocke skrev:
Mätningar används för att få svar på frågan varför det inte låter bra utifall att man skulle vilja göra något åt det.

Man kan ju också vända på resonemanget: Hur mäter det när det låter bra?

/J

den frågan är nog otroligt individuell....

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-18 13:41

Martin skrev:Det är lite som att säga att skärmen kan ändå aldrig göra datorns jobb så därför behövs inte skärmen...

Det är ingen bra motivering till att inte använda skärm. En bra motivering kan vara att man inte tycker om skärmar tex eller att man är nöjd med feedbacken man får genom datorns högtalare och skrivare. Man tycker bättre om att prova sig fram genom att klicka på ikonerna och höra på ljudet eller titta på uskriften som blir att man har stavat rätt.

Problemet uppstår ju när man stavar fel tex. Då får man skriva om alltihop för man vet inte vart man ska börja leta efter felet. Här hade det underlättat med en skärm.

Samma sak gäller ljud. Du registrerar att du inte tycker det låter perfekt. Vad ska du göra? Jo du måste ta reda på på något sätt varför det inte låter perfekt. Dina öron kan inte svara på den frågan.

jag är ganska nöjd med vad jag åstadkommit utan mätningar. jag ogillar ju inte människor som mäter men jag själv tycker inte om det. roligare o prova sig fram.

låter det fel använder jag sunt förnuft och det har funkat bra än så länge

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-18 14:04

Jag tycker det ser ut som din låda skulle låta rätt trevligt när jag simulerar den. :D Lite laidback men utan överaskningar, den blir nog bra när den är klar.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-18 14:42

phon skrev:Jag tycker det ser ut som din låda skulle låta rätt trevligt när jag simulerar den. :D Lite laidback men utan överaskningar, den blir nog bra när den är klar.

laidback gillar jag och är ute efter så det tror jag oxå... :lol:
Vifa basens bas och mellan gillar jag väldigt mycket så den används flitigt i mina konstruktioner. väldigt lätt att jobba med och krävs inte så avancerade lösningar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 15:04

Synd att P17 är tagen ur produktion...

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-18 15:32

Kaffekoppen skrev:Synd att P17 är tagen ur produktion...

är den det??... 8O

men den säljs ganska friskt ändå så den finns än så länge :P

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 16:30

Akta dig... jag tänker ocks köpa fler...

Produkten är "död" hos tillverkaren sedan ett tag :-(

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-18 18:06

Kaffekoppen skrev:Akta dig... jag tänker ocks köpa fler...

Produkten är "död" hos tillverkaren sedan ett tag :-(

hmm... jag får väl skynda mig o köpa ett par så inte du köper alla som e kvar... :wink:

det där me att dom e döda sedan ett tag diggar jag inte. har du en idé om ett annat element som är lika lätt o bra som den runt samma prisklass?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 19:47

Seas ca18rly

Men det finns många trevliga byggen med just P17 av en anledning...

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-19 06:46

Kaffekoppen skrev:Seas ca18rly

Men det finns många trevliga byggen med just P17 av en anledning...

jag vet... har själv 4 högtalare med just den basen :lol:

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-20 19:51

Högtalarnas baksida lackade 3 gånger. vilken otrolig skillnad det blir jämfört med utan lack. väldigt mycket liv i palisander. snyggt :!: :!: 8)

Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-05-21 13:44

Castor skrev:
Kaffekoppen skrev:Kan det vara så att du kompenserar den sjunkande baskänsligheten med att sänka diskantnivån?

Äntligen någon som börjar förstå... :wink: du börjar närma dig min tanke "knoppen"... *ler*
enda jag använder som kompensering är en ganska mycket större drossel

Hehe, å du tror att tex. Martin och jag inte är medvetna om den eventuella möjligheten? Det är ju ungerfär prexis vad vi försöker säga dig... typ. :D

/Peter

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-05-21 17:26

Piotr skrev:
Castor skrev:
Kaffekoppen skrev:Kan det vara så att du kompenserar den sjunkande baskänsligheten med att sänka diskantnivån?

Äntligen någon som börjar förstå... :wink: du börjar närma dig min tanke "knoppen"... *ler*
enda jag använder som kompensering är en ganska mycket större drossel

Hehe, å du tror att tex. Martin och jag inte är medvetna om den eventuella möjligheten? Det är ju ungerfär prexis vad vi försöker säga dig... typ. :D

/Peter

Det kan mycket möjligt vara så men det var bara kaffeknoppen som nämde det. Lite svårt för mig o veta vad du / ni tänker

:wink:

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum