Moderator: Redaktörer
phon skrev:Castor skrev:
är det en idé och fasvända basen?
haha ... ja, jag är ju inte anhängare av den absoluta fasen ...
Castor skrev:Jocke skrev:Idag skulle jag inte tveka på att använda datorstöd för att bekräfta det jag upplever!
/J
då måste jag fråga varför?... litar du inte på dina öron? om dina öron säger åt dig att det låter bra varför då ta till mätning? då kanske du ändrar ngt bara för att mätningen säger så...
Jocke skrev:
Jo, jag litar på mina öron men det finns vissa saker som kan vara bra att bekräfta med mätningar för som du vet hör vi egentligen med hjärnan som har en benägenhet att kompensera för vissa brister i återgivningen.
/Jocke
Kraniet skrev:du går precis samma väg som jag gick i början. köpa det och det braiga elementet, de och de braiga filterkomponenterna och förenklade filtermodeller uträknade från syntetiska siffror.
det är klart att det låter bra men det säger ingenting. dels har man byggt det själv så man är starkt subjektiv. sen kan man inte peka ut alla fel. speciellt inte om man inte har någon referens.
så här i efterhand önskar jag att jag hade lagt pengarna som gick till dyra element och filterkomponenter gick till ett mätprogram.
foliespolar och mundorfkondensatorer gör ingen högtalare. "bra" högtalarelement passar inte alltid tillsammans. tabellfilter är ett fantasifoster.
att skapa högtalare utan mätprogram är som att beundra tavlor i beckmörker..
men du har rätt. din upplevelse är ju den den är. frågan är ju hur mycket bättre du skulle tycka högtalaren lät ifall den gjordes annorlunda..
Martin skrev:Castor: Jag försökte ju förklara detta tidigare för dig varför man använder mätningar överhuvudtaget.
Det är inget som ersätter öronen.
Man använder mätningar för att ta reda på vad man ska ändra på. Korrelera det man hör med verkligheten.
Öronen är skitdåliga på att tänka. Det är din hjärna som tänker, tolkar och avgör vad du ska ändra när det inte låter bra. Det är här mätningar kommer in i bilden, det är informationen inputen ficklampan i mörkret. Det du inte får reda på av dina öron. Tex om man ska dämpa diskanten eller ändra något annat i filtret tex.
Castor skrev:Jocke skrev:
Jo, jag litar på mina öron men det finns vissa saker som kan vara bra att bekräfta med mätningar för som du vet hör vi egentligen med hjärnan som har en benägenhet att kompensera för vissa brister i återgivningen.
/Jocke
men om nu det låter bra i hjärnan och öronen varför ska man då mäta? låter det bra så låter det bra... eller har jag fel
Jocke skrev:
Faktiskt.se - mäter bra men låter dåligt!
Det finns ju ingen garanti för att det låter bra bara för att det mäter bra! Till sist och syvens är det ju öronen och inte datorn som ska (förhoppningsvis) avnjuta musiken.
/J
Castor skrev:
absolut fas finns inte egentligen... jag menar bara det är väl inte så vanligt...
phon skrev:Castor skrev:
absolut fas finns inte egentligen... jag menar bara det är väl inte så vanligt...
ja då är det ju ännu svårare att vara anhängare av den .... om den inte finns ...![]()
Cymbaler och hihats finns helt säkert. Ibland slår någon på dem så det blir stark diskant, när man lyssnar live på en orkester eller så. Hur fasen (betona "e" ....) funkar det då? IRL alltså?
Martin skrev:Castor: Det du gör är att du vänder på resonemanget. Jag håller med om att bara för att det mäter bra behöver det inte låta bra. Så är det helt klart. Man kan ju ha missat att mäta något. Här behövs öronen för att kontrollera att det verkligen blev som man tänkt.
Öronen kan tyvärr aldrig ersätta mätningar så länge det inte låter bra. De används för att få svar på frågan varför det inte låter bra utifall att man skulle vilja göra något åt det. Typiskt konstruera något.
Du frågar ju varför man använder mätningar och vi svarar på din fråga, det är väl inget konstigt?
Jocke skrev:Mätningar används för att få svar på frågan varför det inte låter bra utifall att man skulle vilja göra något åt det.
Man kan ju också vända på resonemanget: Hur mäter det när det låter bra?
/J
Martin skrev:Det är lite som att säga att skärmen kan ändå aldrig göra datorns jobb så därför behövs inte skärmen...
Det är ingen bra motivering till att inte använda skärm. En bra motivering kan vara att man inte tycker om skärmar tex eller att man är nöjd med feedbacken man får genom datorns högtalare och skrivare. Man tycker bättre om att prova sig fram genom att klicka på ikonerna och höra på ljudet eller titta på uskriften som blir att man har stavat rätt.
Problemet uppstår ju när man stavar fel tex. Då får man skriva om alltihop för man vet inte vart man ska börja leta efter felet. Här hade det underlättat med en skärm.
Samma sak gäller ljud. Du registrerar att du inte tycker det låter perfekt. Vad ska du göra? Jo du måste ta reda på på något sätt varför det inte låter perfekt. Dina öron kan inte svara på den frågan.
phon skrev:Jag tycker det ser ut som din låda skulle låta rätt trevligt när jag simulerar den.Lite laidback men utan överaskningar, den blir nog bra när den är klar.
Kaffekoppen skrev:Synd att P17 är tagen ur produktion...
Kaffekoppen skrev:Akta dig... jag tänker ocks köpa fler...
Produkten är "död" hos tillverkaren sedan ett tag
Kaffekoppen skrev:Seas ca18rly
Men det finns många trevliga byggen med just P17 av en anledning...
Castor skrev:Kaffekoppen skrev:Kan det vara så att du kompenserar den sjunkande baskänsligheten med att sänka diskantnivån?
Äntligen någon som börjar förstå...du börjar närma dig min tanke "knoppen"... *ler*
enda jag använder som kompensering är en ganska mycket större drossel
Piotr skrev:Castor skrev:Kaffekoppen skrev:Kan det vara så att du kompenserar den sjunkande baskänsligheten med att sänka diskantnivån?
Äntligen någon som börjar förstå...du börjar närma dig min tanke "knoppen"... *ler*
enda jag använder som kompensering är en ganska mycket större drossel
Hehe, å du tror att tex. Martin och jag inte är medvetna om den eventuella möjligheten? Det är ju ungerfär prexis vad vi försöker säga dig... typ.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 106 gäster