Hjälp med bashögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-09-11 09:33

Okej.. då har jag kommit fram till aktiv delning.. så långt så enkelt..

Nu till själva högtalaren/na.. Har kollat runt och sett att många rekomenderar Seas L26 som komplement till Fostex bredbandare.. (Och det är ju snyggt dessutom)

Vad tror ni om detta element?.. Det har ju inte nån jätte stor effekttålighet, men det har ju inte mina fostex heller för den delen.. driver dem ju idag med 15W och spelar ändå oftast runt max 60%.

Vad kan man göra med detta element?.. Vilken lådstorlek mm... Håller på och simulerar för fullt, men är inte 100 på vad jag letar efter i kurvorna :)

Hittade denna: http://www.cain-cain.com/bailey/index.html.. Verkar vara runt 70liter basreflex.. Är det någonting att gå på eller är det bättre med sluten?

Ja.. kom med förslag!

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-09-12 15:39

Är det ingen som har synpunkter på seas elementet?

Är det en bra/skaplig/usel idé? Sluten eller portat?

Har sökt i forumet, men hittar i princip ingenting ang. L26an..

Användarvisningsbild
Sam

Stora prylar i litet rum

Inläggav Sam » 2006-09-14 16:19

Jag kör med ett par Peerless-tolvor i åttioliterslådor (en Mirsch-konstruktion) som sidosystem. Dessutom har jag en JBL femtontummare som SUB, det funkar kalas. Man måste vara försiktig med volymkontrollen dock. Om jag skruvar upp till hög volym, inte så att högt att det skräller och gör ont i öronen utan fortfarande lyssningsbart så mår jag illa efter en stund om jag inte dämpar basen! Rummet är ca. 30 kvadrat med 2,6 m takhöjd och kommuniverar med ytterligare ett 30 kvadrats rum genom ett valv på ca. 2x2m. Ljudet är vid normal lyssning mycket behagligt. Visst kan det tyckas vara overkill med all denna membranyta och jag är benägen att hålla med, men man bestämmer väl själv över volymkontrollen? Förmodligen hade en snabbare bas uppnåtts med mindre element i sidosystemen. Har funderingar på att krympa sidosystemen till 60 liter för att kvicka upp basen där en smula.

Föregående

Återgå till DIY-forum