Hörlursförstärkare (rör) kit sökes

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

henko

Inläggav henko » 2006-07-26 20:12

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-26 22:02

henko skrev:var det denna du hade byggt? http://www.sparetimegizmos.com/Hardware/Stereo_6t9.htm

Just den - den funkar inte så jag samlar mig för att komma igång och leta fel - säkert fel eller ingen spänning ... :)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

henko

Inläggav henko » 2006-07-27 00:11

byggde du den efter schematics eller kit? själv gillar jag kit´s man får allt man behöver och kan börja köra med lödkolven direkt!
Har fått alla mina grejer ifrån ELFA nu. Även de som det var slut i lager på, nu väntar jag bara på Svebry och EA och att de ska skicka trafosarna till mig, sen börjas det.....håller på att lära mig lägga upp en bildbank på nätet nu...tricksigt...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-27 09:00

Jag beställde bara mönsterkortet eftersom jag hade de flesta komponenter redan. Och socklarna som är lite halvjobbiga att hitta - 12-poliga compactron för kretskortsmontage. :cry:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

henko

Inläggav henko » 2006-08-03 18:50

Idag köptes Sennheiser 515 hörlurar på hifiklubben. Just nu spelar jag in dem medans jag räknar polynomfaktorisering. Att lyssna är roligt - att faktorisera är dödstråkigt... :(

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-03 20:26

henko skrev:Idag köptes Sennheiser 515 hörlurar på hifiklubben. Just nu spelar jag in dem medans jag räknar polynomfaktorisering. Att lyssna är roligt - att faktorisera är dödstråkigt... :(

Kör någa ytintegraler istället....

henko

Inläggav henko » 2006-08-03 21:55

Vad är det? :?:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-03 22:21

henko skrev:Vad är det? :?:

Kommer i vektoranalysen eller i flerdimensionell analys.

henko

Inläggav henko » 2006-08-04 00:06

ok....hm...lägger ner den diskussionen tills jag vet vad allt det där är...
Sitter själv och lurar på ett högtalarbygge...sitter för närvarande på en Cambridge 340 stärkare på 2*40W, så jag letar efter nått med hög känslighet. Har hittat denna på hifikit : http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=317
spec på denna hittar man här :
http://www.backesljudbygg.se/teknik/philipspar.htm
sen hittade jag denna lilla grej som verkade kul :
http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=342550
kostar bara 1800:- på kjell&Co....

Jag blir galen..vill börja bygga, men EA tar sin lilla tid...du hade fått alla grejerna va?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-04 08:34

henko skrev:Jag blir galen..vill börja bygga, men EA tar sin lilla tid...du hade fått alla grejerna va?

Väntar på Hammond-trafarna. Glömde beställa trafo från Svebry. TROR jag har allt annat.

henko

Inläggav henko » 2006-08-08 22:02

Satt och räknade på seas 6,5" och en seas diskant med alla delar filter låda m.m...priset sprang iväg på 3200kr+.
Så jag hittade detta och köpte det utan att hinna blinka, så det dimper väl ner i lådan i veckan....http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=56
Skönt att slippa pillet med att bygga lådan, har ändå inte det som krävs för träarbete, lånar verktyg och maskiner av min granne hela tiden (han är nog trött på mig nu...)
Kul. Frugan klagade på Tangbandarna. Hon kunde inte spela sin Led Zeppelin på "fet" volym som hon sa. Med dessa Seas lär det gå bättre, man får ju tänka på hennes krav också...däremot blir nog Tangbandarna perfekta med en förstärkarmodul som pc-högtalare. De ska vara avstämda till ca 80Hz i den 5,7L basreflexlåda jag håller på att slipa på just nu. Ska såga ur för elementet och terminal imorgon.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-08 23:04

Jag har länge suktat efter AUDES-satserna. De estniska (!!!) elementen lär vara mycket bra.

henko

Inläggav henko » 2006-08-10 19:00

Funderar på en sak, hur lägger man till en pre-out på en förstärkare? Tänkte modda min Cambridge 340. Så att man kan ha en aktiv subbas till, tänkte isf. ha den till dvd´n och kolla mullriga filmer :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-10 19:45

henko skrev:Du som vet allt "Soundbrigade"...
Funderar på en sak, hur lägger man till en pre-out på en förstärkare?

Det visste jag inte. Men pre-out måste ju hittas efter försteget och innan slutsteget. Civiliserade förstärkare brukar ibland ha ett sådant uttag. Min Linx hade ut/in-gångar som normal var korstslutna med en brygga.
Annars är det till att rota med karta (schema) och lödkolv.

henko

Inläggav henko » 2006-08-11 12:22

Fan...googlade halva förmiddagen utan att hitta ett enda "schematic" på denna Cambridge.
http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter ... _Svart.htm

Du har inga länktips där man kan hitta scheman?

/Henrik

henko

Inläggav henko » 2006-08-11 12:33

http://www.triodeel.com/dynaco.html

måste bara kolla denna sidan, lite kostar det ju så klart men coolt att de säljer kit och även chassi enl. orginal layout på denna amp som jag faktiskt har sett mina släktingar ha när jag var liten.

Hade varit kul, med en 12B4 preamp till!

Beställde socklarna i förrgår, hade helt glömt bort att man skulle ha de också....

Får ett par (handgjorda i järn) högtalarstativ av frugans bror på söndag. De är efter mått på Seas högtalarna och han fick fria händer på designen så det blir kul att se hur de ser ut sen. Han ville ha en flaska whiskey för jobbet! Helt ok! Det blir bilder på söndag!!!!

/henrik

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-11 15:33

henko skrev:http://www.triodeel.com/dynaco.html

måste bara kolla denna sidan, lite kostar det ju så klart men coolt att de säljer kit och även chassi enl. orginal layout på denna amp som jag faktiskt har sett mina släktingar ha när jag var liten.

MapletreeAudioDesign har tagit fram någon liknande modul - ingångs/fasdelning/drivsteg till ST70 och andra.

Sorry ingen idé om transistorssteg (Cambridge o dyl).

henko

Inläggav henko » 2006-08-15 19:30

Ska flytta i helgen och det stör mig lite att EA inte har skickat delarna ännu.....men vad ska man göra...
Provade att designa ett kretskort i nått gratisprogram, men fattade inte vad jag sysslade med. Hade tyckt det var snyggt med ett riktigt kretskort att löda fast allt på!
Har du nån erfarenhet av kretskortsdesign program?

henko

Inläggav henko » 2006-08-15 19:31

Bilderna dröjer, då min minneskortläsare strular som bara den.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-15 20:26

henko skrev:Ska flytta i helgen och det stör mig lite att EA inte har skickat delarna ännu.....men vad ska man göra...
Provade att designa ett kretskort i nått gratisprogram, men fattade inte vad jag sysslade med. Hade tyckt det var snyggt med ett riktigt kretskort att löda fast allt på!
Har du nån erfarenhet av kretskortsdesign program?

Meddela Edgar din nya adress så fixar det sig.

Jag har jobbat en del i EdWIN - men det var 5 år sedan.

henko

Inläggav henko » 2006-08-15 21:42

Edwin är det freeware eller?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-15 22:36

henko skrev:Edwin är det freeware eller?

Kanske finns någon demovariant annars är det proffsprogram = asdyrt.
Det finns förresten en tråd pm sådana här program någonstans.
Jag kör S-Plan och S-print men det verkar inte finns en uppenbar länk mellan schemaritningsfunktionen och layoutfunktion.

henko

Inläggav henko » 2006-08-15 23:29

Jag hittade inlägget i en annan tråd och laddade hem lite program, nu ska man bara lära sig dem också.

Försökte mig på at designa ett power supply på 12B4 rörförförstärkaren du emailade mig. Men det verkade inte som om jag litar på det så pass mycket att jag vågar bygga ett.

Jag mailade över ett förslag till dig, lova att inte skratta ifall jag missuppfattat hela designideén nu... :D

/Henrik

[/img]

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-16 08:33

henko skrev:Försökte mig på at designa ett power supply på 12B4 rörförförstärkaren du emailade mig. Men det verkade inte som om jag litar på det så pass mycket att jag vågar bygga ett.

Jag skrattar inte. Däremot kan jag inte öppna filen.

Enklast är att köra direkt från trafo ->likriktare -> och CRCRC-filter (C= mellan 50 och 100uF och R??? för att droppa spänning och få lite filtereffekt, 180-270ohm kanske). Titta på MADs schema annars.

henko

Inläggav henko » 2006-08-16 19:56

Vilka formler ska man använda (eller regler) för att få motstånden och kondningarna att få rätt värde? eller formulerar jag mig galet kanske?

För man kan väl inte bara kopiera ett power supply?
Ska man då istället bara ta rätt output på trafon och sedan bara likrikta den?
I detta fallet då 260Volt ut på trafon men vilken Ampere?

/henrik

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-16 20:10

henko skrev:Vilka formler ska man använda (eller regler) för att få motstånden och kondningarna att få rätt värde? eller formulerar jag mig galet kanske?

För man kan väl inte bara kopiera ett power supply?
Ska man då istället bara ta rätt output på trafon och sedan bara likrikta den?
I detta fallet då 260Volt ut på trafon men vilken Ampere?

/henrik

Ta hem PSU-designerna från http://www.duncanamps.com och labba. Jag chansar lite tills det blir rätt.
Om du har lite tålamod kan jag ta fram ett lagom PSU.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-17 00:46

Skulle det här kunna vara ett alternativ till att sätta in en USB koppling?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-17 08:24

Definitivt!

henko

Inläggav henko » 2006-08-17 18:56

laddade hem programmet och ska labba lite med det...se kan vi kanske jämföra med varandras och så kan jag lära mig mer av dig.

galet häftig design på den ampen på ebay, snygg!

/Henrik :D

henko

Inläggav henko » 2006-08-24 15:42

Ja, i väntan på EA och traffosarna sitter jag nu och designar lite i taget på ett kretskort till MAD ampen och förväntar mig vara klar om ett par veckor med tillverkning inkluderat.
Jag kommer att skicka ett extra kort till dig Soundbrigade som tack för all hjälp ifall du vill ha ett!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum