Jo, det här med att stavarna skall vara limmade åt olika håll skulle nog kunna mynna ut i en diskussion, liknande den om kablar, på ett "snickarforum".
Har snickrat en hel del i mina dagar och är av den åsikten att det viktigaste är att virket är torrt. Ett par månader framför ett element rekommenderas ifall skivan kommer direkt från byggmarknaden. ( vänd på den då och då)
Själv vänder jag, enligt gammal god snickartradition, årsringarna åt samma håll med kärnsidan utåt. Då får man en skiva som man vet hur den uppför sig.
Den vill räta ut årsringarna om den får för sig att röra på sig. Om du lägger virket åt olika håll så kan du få de mest överaskande effekter. Speciellt om du får bitar från olika träd vilket ju oftast är fallet i bänkskivor. Dessutom får du oftast ett oroligare mönster.
Så det är ingen kvalitetsaspekt att virket ligger åt olika håll. I mina ögon är det tvärtom. ( väl medveten om att åsikterna gå isär).
Mitt recept lyder: Torrt virke, limma med utelim ( som är lite mjukare så att det tillåter små rörelser. Då spricker inte fogarna så lätt)
Mvh
Stefan