Martin skrev:Vad ska vi heta?
PMS Pro Metal Sweden; för användandet av metallmembran i högtalare.
Kanske inte just PMS

Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Vad ska vi heta?
PMS Pro Metal Sweden; för användandet av metallmembran i högtalare.
Martin skrev:Jag brukar iofs ha PMS ibland.
skrutten skrev:Eri skrev:skrutten skrev:
Antagligen så är det inget jätte intresse....
Jag är själv nöjd med 9LEAH .... snip ....
Tror du det går att komma fram till en bra lösning med ett HP-filter eller skall jag kanske satsa på CA15RLY i alla fall. Vill helst bygga med AL130 och kunna lägga till en basdel.
När det gäller spolarna:
HiFi Kit har två olika 0,3 mH spolar en med 0,8 mm tråd och en med 1,4
mm tråd. Vilken bör man använda?
När det gäller spolen på 33uH.
Kan man använda HiFI kit:s 0,15 mH med 0,8 mm tråd el. 0,10 mH med 1,4 mm tråd och linda av.
Jo Eri jag kan ju linda av spolarna åt dig om du är intresserad. Annars kanske det finns ngn i närheten som kan... ev kanske Hifi-kit kan? När det gäller spolarna så är det 0,8 mm tråd alternativen som gäller för de mindre spolarna, till den större 2mH spolen går 1,2 eller 1,4 mm och även tritec spolen bra att använda.
Eri skrev:Hur är högt. vertikala spridning. Skulle den fungera som centerhögtalare
liggande på sidan?
skrutten skrev:9 Liter Aluminium Element Högtalare
41-45 Hz beroende på mätmetod.
Konrörelsens minimum ligger vid 41 Hz
Impedansens minimum ligger vid 45 Hz
skrutten skrev:17 cm rör längd ett avloppsrör som har ca 4,6 cm invändig diameter.
skrutten skrev:upp igen med dej tråd...
Kommer med lite nya dist mätningar ... snart![]()
Dessutom undrar jag hur Eri gjorde sitt basreflexrör tillslut?
phon skrev:Ah, tjusig skiss!
Så gör jag också, jag tittar efter den ovala ringen (på snedden) som ofta är en linje, eller nära en linje.
Som Skrutten säger, man kan gärna mäta flera vågfronter utåt, den första kan vara lite tillknycklad.
.
Martin skrev:När man vill mäta vågfrontsmönstret (och följdaktligen räkna ut vågfrontscentrum), är det bäst om man har lådor till elementen som åtminstone liknar de man kommer använda eller funkar det lika bra utan?
Hur sätter man på bästa sätt upp pappret man ritar på? Funkar det att använda en bordsskiva under pappret eller blir det för tjockt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster