kung skrev:Hur går det med bygget?
Om du har mätt på elementen, skulle du då kunna vara så vänlig att posta t/s-parametrar på dom? (8-ohmsvarianten helst)
Ja det kan man ju undra ....
Det sitter två 4-ohms element i de här lådorna, i serie med varandra. Har inga t/s på dom framför mig.
Med bygget går det annars rätt sakta ... men lite har det hänt i alla fall. Det var det här med baffelstöd, seriefilter och seriekopplade basar, inte så enkelt. Varför snöade jag in på seriefilter egentligen ...
Jag tänkte att om baffeln inte stöder längst ner så får väl berget gå till ... alltså, jag tänkte att golvet kanske skulle kunna hjälpa till en bit uppåt istället. Om undre elementet hamnar nära golvet kan man få stöd upp till kanske 400 Hz där baffeln börjar hjälpa det övre elementet.
Jag tog alltså tag i undre baselementet med ett högerklick på musen, drog ner det nära golvet och släppte det där. Väldigt enkelt egentligen, när man är inne i Basta och simulerar.
I praktiken räckte det inte med att högerklicka, hela högerarmen behövdes, och verktyg dessutom ....
Efter en liten stund hamnade trots allt elementet alldeles nere vid golvet, nånting så här såg det ut då.
Här har jag lindat in det i rött julklappspapp ..... er .... jag menar, omringat det med ACO dämpskivor. Röda, det var runt juletid det här ... (dom är fortfarande röda

)
Så där nära skall man nog inte mäta när elementen är så långt från varandra, men även om jag mätte lite snällare så blev det inte riktigt som jag ville. Dock var det inte alltid så här illa ....
Lite snällare mätningar visar ändå att det finns hopp om livet med baselementen, här utan diskanten inkopplad. Man kanske skulle försöka högerklicka på dom och dra ...... iväg dom någon annanstans bara för kul ....
Nu finns det inte så många platser kvar att skruva i, baffeln ser mest ut som en ost med stora hål i.
Jag tror att jag tar ur den lite försiktigt och försöka reparera den på något sätt.
När jag ändå är på gång och reparerar baffeln, så kan jag lika gärna passa på att prova något annat.
Här är nu bafflarna nyrenoverade, det skall bara fräsas lite hål i dom här och där. Blyertsstrecken antyder kanske vad jag hade tänkt leka med den här gången ...
Ja, ungefär så ser det ut just nu. Nästa vända blir väl att mäta lite igen, nu med en helt ny (fast gammal) dator som jag satte dubbla ljudkort i. Då kanske jag kan få fart på Sirp också, det vore inte så dumt, även om lilltrolls matlab-kod fungerar bra.
.
ⓘ De gustibus non est disputandum.