Moderator: Redaktörer
PeterAkemark skrev:Tjusig phon, skulle nog ha gjort som du.
Men nu en annan fråga eftersom det handlar om vinylreproduktion av ljud. Få skivor som jag har eller har ägt har haft någon dynamik, alltså skillnad mellan starkaste signal och bakgrundsbrus från skivan, som varit större än ca 70 dB. Oftast mindre. Skulle det vara möjligt att skriva ett litet RIAA-filterprogram som skulle kunna korrigera en signal från ljudkortet? Det verkar finnas många duktiga här på forumet. Då blir hela problematiken med komponenttoleranser av akademiskt intresse. Med 16-bitar eller mer så finns det väl utrymme nog för en 40-dB korrigering.
Svante skrev:PeterAkemark skrev:Tjusig phon, skulle nog ha gjort som du.
Men nu en annan fråga eftersom det handlar om vinylreproduktion av ljud. Få skivor som jag har eller har ägt har haft någon dynamik, alltså skillnad mellan starkaste signal och bakgrundsbrus från skivan, som varit större än ca 70 dB. Oftast mindre. Skulle det vara möjligt att skriva ett litet RIAA-filterprogram som skulle kunna korrigera en signal från ljudkortet? Det verkar finnas många duktiga här på forumet. Då blir hela problematiken med komponenttoleranser av akademiskt intresse. Med 16-bitar eller mer så finns det väl utrymme nog för en 40-dB korrigering.
Ja, det skulle vara möjligt, men jag undrar... Skulle du koppla pickupen på en mikingång då, eller? Jag tror inte att det blir så bra, men jag kan ha fel.
RogerGustavsson skrev:phon!
Lite undrande när jag ser bilden av ditt RIAA. Listan över komponenter från Elfa gäller axiella kondensatorer och de är gula. På bilderna visar du radiella blåa kondensatorer....
phon skrev:RogerGustavsson skrev:phon!
Lite undrande när jag ser bilden av ditt RIAA. Listan över komponenter från Elfa gäller axiella kondensatorer och de är gula. På bilderna visar du radiella blåa kondensatorer....
Ja just, jag hade redan en massa blå.
n3mmr skrev:Ska jag tjyvhålla på detta tills efter MoLT, eller ska jag avslöja värdena härstädes?
Svante skrev:PeterAkemark skrev:Tjusig phon, skulle nog ha gjort som du.
Ja, det skulle vara möjligt, men jag undrar... Skulle du koppla pickupen på en mikingång då, eller? Jag tror inte att det blir så bra, men jag kan ha fel.
phon skrev:Terratecs ljudkort Phase 26 har p.u-ingång och RIAA-korrektionen som en separat fil man installerar i datorn.
RogerGustavsson skrev:n3mmr skrev:Ska jag tjyvhålla på detta tills efter MoLT, eller ska jag avslöja värdena härstädes?
Nej, då får vi väl vänta till jul eller så! Om inte annat kan du mejla dem till mig...
radelius skrev:Jag har funderat över det ingångsfilter som finns på riaat dvs 22ohmarna och 47pF kondingarna. Har inte sett dem på andra konstruktioner och funderar därför över deras funktion, att de fungerar som HP-filter begriper jag men...?
En andra fråga är angående dubbleringen av ingångsop'n, antar att det är för att sänka brusnivån eller/och att höja drivningsförmågan för nästkommande steg. Är dubbleringen nödvändig om man går över till en modernare/lågbrusigare OP?
H/S
zikkan skrev:Satt häromdan och funderade på lite "lull-lull" till riaa't (låda och sån't ...) En liten undring kom då för mig... Om man inte vill ha vippomkopplare utan istället köra med vridomkopplare, hur kritiskt är valet av omkopplare då? Kan man använda 'vad som helst' (nästan iaf) eller behövs det värts sortens förgyllda doningar? Hur många poler/lägen är lämpligt??
Mvh
zikkan
C8,C10: C+ (se text)
DIRAVI skrev:Ok, är filtren för att klippa bort frekvenser utanför vinylens möjliga arbetsområde, eller varför filtrerar man?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster