Ny Basta! släppt!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-16 13:11

En liten detalj som kunde göra handhavandet lite enklare: Baffle designer tar ju hänsyn till avstånden till kanterna och då är väl ytan känd? Vore lite smutt med ett värde på djupet för den inmatade lådvolymen!

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-16 14:43

Jocke skrev:En liten detalj som kunde göra handhavandet lite enklare: Baffle designer tar ju hänsyn till avstånden till kanterna och då är väl ytan känd? Vore lite smutt med ett värde på djupet för den inmatade lådvolymen!

/Jocke

Jag har funderat på det, men då måste man även ge väggarnas tjocklek och anta rätblocksform. Görbart, jo. Då får det bli en box designer i stället.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-30 08:33

Så, då ligger en ny ute.

1.2.0.1
-Changed clipboard copy shortcut of response data from ctrl-c to ctrl-e, since ctrl-c prohibited copy between parameter entry fields.
-Added a “change all colors” button to the appearance tab.
-New file format. Basta! Can still open and save in the old format, but older versions cannot open the new format.
-Added saving/restoring of response window settings.
-Added ability to increase/decrease most numerical values with the up/down keys on the keyboard.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-30 08:35

Svante skrev:
1.2.0.1
-Added ability to increase/decrease most numerical values with the up/down keys on the keyboard.

W00000hoo! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-30 08:43

Naqref™ skrev:
Svante skrev:
1.2.0.1

W00000hoo! :D

Ja, så går det när tillräckligt många tjatar på mig. Det blev faktiskt rätt bra och var faktiskt inte så krångligt att få till när jag väl kom på hur man skulle göra.

Nu ska jag bara vänta en stund så jag glömmer att det var andra som sa till mig att jag skulle göra så, så att jag kan tro att jag kom på det själv. :lol: :lol:

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-02 12:36

Tackar!
Men du, går "audibility threshold 0.8/f" bara ner till 20 Hz? Vi tuffingar som kör ner till 16 Hz da?:)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-02 12:42

-Martin- skrev:Tackar!
Men du, går "audibility threshold 0.8/f" bara ner till 20 Hz? Vi tuffingar som kör ner till 16 Hz da?:)

Nyckelordet är nog "audibility"... Jag trodde att folk skulle fråga om området över 200 Hz :lol: .

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-02 15:40

Svante skrev:

Nyckelordet är nog "audibility"... Jag trodde att folk skulle fråga om området över 200 Hz :lol: .

Ok, då omformulerar jag frågan: går "audibility threshold 0.8/f" bara upp till 200 Hz? Vi tuffingar som kör över 200 Hz da? :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-02 16:32

-Martin- skrev:
Svante skrev:

Ok, då omformulerar jag frågan: går "audibility threshold 0.8/f" bara upp till 200 Hz? Vi tuffingar som kör över 200 Hz da? :lol:

Nyckelordet är nog fortfarande audibility. Alltså fprmeln är ingen naturlag, utan en approximation av hur det verkligen är. Att fortsätta och rita upp den utanför det område där den sägs vara giltig blir inget vidare. Därav begränsningen.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-05-16 13:16

var för skall tolvan data lägga sig i application data för den borde lägga sig i program

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-05-21 09:45

1.2.0.2 uppenbarade sig. Vad är skillnaden?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-21 16:09

boom skrev:var för skall tolvan data lägga sig i application data för den borde lägga sig i program

Nja... Var exefilen lägger sig väljer du själv. Applikationsdata, däremot, dvs inställningar, hamnar i application data precis som de ska.

Under program ska man inte spara inställningar, då funkar det inte om man kör som icke-adminsistratör.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-21 16:10

n3mmr skrev:1.2.0.2 uppenbarade sig. Vad är skillnaden?

Står i User's guide:
1.2.0.2
· Fixed a bug in recently used file lists for window settings and basta files.

· Fixed a bug in file format for window settings.

· Improved the increase/decrease functionality.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-26 09:02

F*n Svante! Nu har jag kört Basta! lite mer i några dagar och varje gång det är något jag önskar så är det bara att leta lite mer så finns det jag söker redan där! Ok kanske några saker saknas men jag är rätt imponerad nu. :D

Nu är det bara en dedikerad mätbox som behövs.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-26 09:15

Naqref™ skrev:F*n Svante! Nu har jag kört Basta! lite mer i några dagar och varje gång det är något jag önskar så är det bara att leta lite mer så finns det jag söker redan där! Ok kanske några saker saknas men jag är rätt imponerad nu. :D

Nu är det bara en dedikerad mätbox som behövs.

:D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-26 09:50

Ibland när jag klickar på en .basta-fil så kommer låddesignen upp som den ska men med ett default-element valt och ibland med rätt element. Vore snällt om den kom upp med det element man hade simulerat med förra gången. :)

Det skulle vara trevligt om man kunda spara ett workspace (flera element och deras respektive lådor). :)

För de aktiva filterna så finns där en lookup knapp för LR-filter men ibland kanske man vill köra med BW eller Bessel. Kanske något att lägga till lookup-varianter för dom oxå?

En separat kurva för visningen frekvensgången av filtren vore kul. :)

Dessa tillsammans med kurvan för roomgain och LT-transformen får gärna ha ett annat axelsystem på y-axeln så man kan se dom parallellt med systemresponsen utan att man behöver ha 100dB upplösning i fönstret. :)
De kan ju iofs ligga i ett separat fönster oxå. :)

Det var det jag kom på nu. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-26 12:10

Naqref™ skrev:Ibland när jag klickar på en .basta-fil så kommer låddesignen upp som den ska men med ett default-element valt och ibland med rätt element. Vore snällt om den kom upp med det element man hade simulerat med förra gången. :)

Hmm, nu förstår jag inte. Menar du att det blir olika olika gånger? Typ en bugg? :D

Naqref™ skrev:Det skulle vara trevligt om man kunda spara ett workspace (flera element och deras respektive lådor). :)

Instämmer.

Naqref™ skrev:För de aktiva filterna så finns där en lookup knapp för LR-filter men ibland kanske man vill köra med BW eller Bessel. Kanske något att lägga till lookup-varianter för dom oxå?

Mm. Alltså för udda ordningar är det BW. För jämna är det LR.

Naqref™ skrev:En separat kurva för visningen frekvensgången av filtren vore kul. :)

Det finns ju en som heter "driver voltage". Eller menar du just för de aktiva filterna?

Naqref™ skrev:Dessa tillsammans med kurvan för roomgain och LT-transformen får gärna ha ett annat axelsystem på y-axeln så man kan se dom parallellt med systemresponsen utan att man behöver ha 100dB upplösning i fönstret. :)

Mm, man kunde ha en separat dB-skala för storheter som har 0 dB som referens.

Jag lägger det till listan så kanske det sipprar in i en framtida version. :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-26 12:39

Svante skrev:
Naqref™ skrev:Ibland när jag klickar på en .basta-fil så kommer låddesignen upp som den ska men med ett default-element valt och ibland med rätt element. Vore snällt om den kom upp med det element man hade simulerat med förra gången. :)

Hmm, nu förstår jag inte. Menar du att det blir olika olika gånger? Typ en bugg? :D

Hmm nu har jag testat och när man klickar på en fil med ändelsen bastaelement så kommer senast använda låddesign upp med det valda elementet. Men det står <default> för elementnamnet. Borde stå det elementnamnet för elementet man har valt. Tycker jag.

Naqref™ skrev:Det skulle vara trevligt om man kunda spara ett workspace (flera element och deras respektive lådor). :)

Instämmer.

Naqref™ skrev:För de aktiva filterna så finns där en lookup knapp för LR-filter men ibland kanske man vill köra med BW eller Bessel. Kanske något att lägga till lookup-varianter för dom oxå?

Mm. Alltså för udda ordningar är det BW. För jämna är det LR.

Aha!

Naqref™ skrev:En separat kurva för visningen frekvensgången av filtren vore kul. :)

Det finns ju en som heter "driver voltage". Eller menar du just för de aktiva filterna?

Menar för de aktiva filterna.

Naqref™ skrev:Dessa tillsammans med kurvan för roomgain och LT-transformen får gärna ha ett annat axelsystem på y-axeln så man kan se dom parallellt med systemresponsen utan att man behöver ha 100dB upplösning i fönstret. :)

Mm, man kunde ha en separat dB-skala för storheter som har 0 dB som referens.

Jag lägger det till listan så kanske det sipprar in i en framtida version. :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-26 19:23

Naqref™ skrev:
Svante skrev:

Hmm nu har jag testat och när man klickar på en fil med ändelsen bastaelement så kommer senast använda låddesign upp med det valda elementet. Men det står <default> för elementnamnet. Borde stå det elementnamnet för elementet man har valt. Tycker jag.

Hmm, när jag dubbelklickar på en bastaelement-fil så kommer även elementnamnet med. Kan det vara att elementet heter "<default>" i din bastaelement-fil? Lite osnyggt att resten av systemet blir det man hade sist iofs.

Hursomhelst, om man har en låda och vill byta elementet kan man dra och släppa .bastaelement-filen på Basta!. Eller öppna den med knappen förstås.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-26 19:27

Naqref™ skrev:
Svante skrev:Det finns ju en som heter "driver voltage". Eller menar du just för de aktiva filterna?

Ok, behövs det specifikt när man kan visa "amplifier voltage"? Är det det att du vill ha dB-skala?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-26 19:43

Svante skrev:Kan det vara att elementet heter "<default>" i din bastaelement-fil?

Så var det nog för detta element. :oops:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-26 19:47

Svante skrev:
Naqref™ skrev:
Svante skrev:Det finns ju en som heter "driver voltage". Eller menar du just för de aktiva filterna?

Ok, behövs det specifikt när man kan visa "amplifier voltage"? Är det det att du vill ha dB-skala?

Logaritmisk voltage eller dB spelar mindre roll. Vad jag vill normalt är att kunna separera den analoga filtrets (eller det aktiva) från totalöverföringsfunktionen för att se vad man pysslar med där när man ändrar något.
Skulle det räckt med att kolla på driver voltage (eller amplifier voltage för de aktiva delarna) så hade ju inte kurvan med LT-transform behövts ö h t. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-26 21:52

Naqref™ skrev:
Svante skrev:
Naqref™ skrev:

Logaritmisk voltage eller dB spelar mindre roll. Vad jag vill normalt är att kunna separera den analoga filtrets (eller det aktiva) från totalöverföringsfunktionen för att se vad man pysslar med där när man ändrar något.
Skulle det räckt med att kolla på driver voltage (eller amplifier voltage för de aktiva delarna) så hade ju inte kurvan med LT-transform behövts ö h t. :)

Ajahaja, det har du förstås rätt i.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-28 14:25

fel tråd men jag chansar, kan du inte byta exportformatet i edge till typ clioformatet som tycks funka universiellt så det kan läsas av andra program?

Kod: Markera allt

Freq         dB      Phase
    20.0       80.9     124.87
    20.3       80.9     123.90
    20.5       81.0     123.37
    20.8       81.0     122.85
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-15 15:53

celef skrev:fel tråd men jag chansar, kan du inte byta exportformatet i edge till typ clioformatet som tycks funka universiellt så det kan läsas av andra program?

Freq         dB      Phase
    20.0       80.9     124.87
    20.3       80.9     123.90
    20.5       81.0     123.37
    20.8       81.0     122.85

Mmmm ingen dum idé.

Lägger man till ett procenttecken före Freq och använder filändelsen .dat istället för .txt (som för clio) så är det perfekt att köra i Matlab. Det kan man ju iofs göra manuellt.

%   Freq         Mag       Phase
   20.12       -18.7       -65.0
   20.30       -18.7       -65.5
   20.49       -18.6       -65.9
   20.68       -18.6       -66.3
   20.87       -18.6       -66.8
   21.07       -18.5       -67.2

Fråga! Vet att det var lite strul med Basta! när skärmupplösningen i höjdled var för liten. Minns du var gränsen går Svante? Hade tänkt att köra det på en dator med 1024x600 pixlar. Går i o f s att komprimera till 1024x768 men det känns ju onödigt om det inte behövs. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-15 17:11

Naqref™ skrev:Fråga! Vet att det var lite strul med Basta! när skärmupplösningen i höjdled var för liten. Minns du var gränsen går Svante? Hade tänkt att köra det på en dator med 1024x600 pixlar. Går i o f s att komprimera till 1024x768 men det känns ju onödigt om det inte behövs. :)

Hmm, jag tror att jag har räknat med att ingen har lägre än 768 pixels höjd på skärmen.

1024x600, finns det ens?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-07-15 17:56

Svante skrev:
Naqref™ skrev:Fråga! Vet att det var lite strul med Basta! när skärmupplösningen i höjdled var för liten. Minns du var gränsen går Svante? Hade tänkt att köra det på en dator med 1024x600 pixlar. Går i o f s att komprimera till 1024x768 men det känns ju onödigt om det inte behövs. :)

Hmm, jag tror att jag har räknat med att ingen har lägre än 768 pixels höjd på skärmen.

1024x600, finns det ens?

Jepp :)
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-16 00:01

Ok, då har jag kanske en nödlösning om man vill flytta ett för högt fönster upp ovanför överkanten (jag gissar att det är problemet, man ser ju inte nederdelan av fönstret).

-Klicka på fönstret.
-Tryck <vänster alt>-<mellanslag> och välj "move" MED PILTANGENTERNA och Enter
-Flytta fönstret med piltangenterna.

Den här manövern är bra att få in fönster som ligger utanför skärmen på den synliga ytan också (händer ganska ofta numera när man kopplar in en extern skärm till en laptop. ...och tar bort den.

Det finns iofs möjligheten att fönstret är krympt eftersom det inte får plats?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-25 07:34

Fråga!

Varför är Basta! på engelska men använder svenskt decimalkomma? Riktar det sig till svenskar primärt så är det ju vettigare att ha programet på svenska men riktar det sig till engelskspråkiga personer så borde det använda sig av decimalpunkt. ;)

Petitess förvisso. :)

Ang roomgain så är det förvisso korrekt sätt att ange det som det är gjort i Basta! men skulle man kunna få önska sig någon form av enklare interfejs där man kanske snarare utgår ifrån (gissade?) egenskaper hos rummet? Typ volym.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-25 08:16

Naqref™ skrev:Fråga!

Varför är Basta! på engelska men använder svenskt decimalkomma? Riktar det sig till svenskar primärt så är det ju vettigare att ha programet på svenska men riktar det sig till engelskspråkiga personer så borde det använda sig av decimalpunkt. ;)

Petitess förvisso. :)

Ang roomgain så är det förvisso korrekt sätt att ange det som det är gjort i Basta! men skulle man kunna få önska sig någon form av enklare interfejs där man kanske snarare utgår ifrån (gissade?) egenskaper hos rummet? Typ volym.

Basta! använder, såsom pyttemjuk rekommenderar, det som är inställt i Windows under regional settings. Det här ställer till problem; hur ska tex textfiler exporteras, med komma eller punkt? Svaret är inte givet.

Roomgain är ett knepigt kapitel. Alltså, den är inte avsedd att simulera ett visst rum. Den (eller egentligen dess invers) är avsedd att vara en lämplig målkurva för högtalaren. Det är en viss skillnad på det. Jag har dessutom inte tillräcklig koll på hur mappningen från rumsvolym till lämplig målkurva ska se ut för att jag ska våga göra en sån rekommendation. Jag kan iofs förstå att man vill ha det, men det är inte ett tillräckligt villkor för att jag ska lägga dit en sån funktion. Jag måste kunna / det måste gå att göra en vettig sån också :D .

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum