Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:En liten detalj som kunde göra handhavandet lite enklare: Baffle designer tar ju hänsyn till avstånden till kanterna och då är väl ytan känd? Vore lite smutt med ett värde på djupet för den inmatade lådvolymen!
/Jocke
1.2.0.1
-Changed clipboard copy shortcut of response data from ctrl-c to ctrl-e, since ctrl-c prohibited copy between parameter entry fields.
-Added a “change all colors” button to the appearance tab.
-New file format. Basta! Can still open and save in the old format, but older versions cannot open the new format.
-Added saving/restoring of response window settings.
-Added ability to increase/decrease most numerical values with the up/down keys on the keyboard.
Svante skrev:1.2.0.1
-Added ability to increase/decrease most numerical values with the up/down keys on the keyboard.
Naqref™ skrev:Svante skrev:1.2.0.1
W00000hoo!
-Martin- skrev:Tackar!
Men du, går "audibility threshold 0.8/f" bara ner till 20 Hz? Vi tuffingar som kör ner till 16 Hz da?:)
Svante skrev:-Martin- skrev:Tackar!
Men du, går "audibility threshold 0.8/f" bara ner till 20 Hz? Vi tuffingar som kör ner till 16 Hz da?:)
Nyckelordet är nog "audibility"... Jag trodde att folk skulle fråga om området över 200 Hz.
-Martin- skrev:Svante skrev:-Martin- skrev:Tackar!
Nyckelordet är nog "audibility"... Jag trodde att folk skulle fråga om området över 200 Hz.
Ok, då omformulerar jag frågan: går "audibility threshold 0.8/f" bara upp till 200 Hz? Vi tuffingar som kör över 200 Hz da?
boom skrev:var för skall tolvan data lägga sig i application data för den borde lägga sig i program
n3mmr skrev:1.2.0.2 uppenbarade sig. Vad är skillnaden?
1.2.0.2
· Fixed a bug in recently used file lists for window settings and basta files.
· Fixed a bug in file format for window settings.
· Improved the increase/decrease functionality.
Naqref™ skrev:F*n Svante! Nu har jag kört Basta! lite mer i några dagar och varje gång det är något jag önskar så är det bara att leta lite mer så finns det jag söker redan där! Ok kanske några saker saknas men jag är rätt imponerad nu.
Nu är det bara en dedikerad mätbox som behövs.
Naqref™ skrev:Ibland när jag klickar på en .basta-fil så kommer låddesignen upp som den ska men med ett default-element valt och ibland med rätt element. Vore snällt om den kom upp med det element man hade simulerat med förra gången.
Naqref™ skrev:Det skulle vara trevligt om man kunda spara ett workspace (flera element och deras respektive lådor).
Naqref™ skrev:För de aktiva filterna så finns där en lookup knapp för LR-filter men ibland kanske man vill köra med BW eller Bessel. Kanske något att lägga till lookup-varianter för dom oxå?
Naqref™ skrev:En separat kurva för visningen frekvensgången av filtren vore kul.
Naqref™ skrev:Dessa tillsammans med kurvan för roomgain och LT-transformen får gärna ha ett annat axelsystem på y-axeln så man kan se dom parallellt med systemresponsen utan att man behöver ha 100dB upplösning i fönstret.
De kan ju iofs ligga i ett separat fönster oxå.
Svante skrev:Naqref™ skrev:Ibland när jag klickar på en .basta-fil så kommer låddesignen upp som den ska men med ett default-element valt och ibland med rätt element. Vore snällt om den kom upp med det element man hade simulerat med förra gången.
Hmm, nu förstår jag inte. Menar du att det blir olika olika gånger? Typ en bugg?![]()
Naqref™ skrev:Det skulle vara trevligt om man kunda spara ett workspace (flera element och deras respektive lådor).
Instämmer.
Naqref™ skrev:För de aktiva filterna så finns där en lookup knapp för LR-filter men ibland kanske man vill köra med BW eller Bessel. Kanske något att lägga till lookup-varianter för dom oxå?
Mm. Alltså för udda ordningar är det BW. För jämna är det LR.
Naqref™ skrev:En separat kurva för visningen frekvensgången av filtren vore kul.
Det finns ju en som heter "driver voltage". Eller menar du just för de aktiva filterna?
Naqref™ skrev:Dessa tillsammans med kurvan för roomgain och LT-transformen får gärna ha ett annat axelsystem på y-axeln så man kan se dom parallellt med systemresponsen utan att man behöver ha 100dB upplösning i fönstret.
De kan ju iofs ligga i ett separat fönster oxå.
Mm, man kunde ha en separat dB-skala för storheter som har 0 dB som referens.
Jag lägger det till listan så kanske det sipprar in i en framtida version.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Naqref™ skrev:Ibland när jag klickar på en .basta-fil så kommer låddesignen upp som den ska men med ett default-element valt och ibland med rätt element. Vore snällt om den kom upp med det element man hade simulerat med förra gången.
Hmm, nu förstår jag inte. Menar du att det blir olika olika gånger? Typ en bugg?![]()
Hmm nu har jag testat och när man klickar på en fil med ändelsen bastaelement så kommer senast använda låddesign upp med det valda elementet. Men det står <default> för elementnamnet. Borde stå det elementnamnet för elementet man har valt. Tycker jag.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Det finns ju en som heter "driver voltage". Eller menar du just för de aktiva filterna?
Menar för de aktiva filterna.
Svante skrev:Kan det vara att elementet heter "<default>" i din bastaelement-fil?
Svante skrev:Naqref™ skrev:Svante skrev:Det finns ju en som heter "driver voltage". Eller menar du just för de aktiva filterna?
Ok, behövs det specifikt när man kan visa "amplifier voltage"? Är det det att du vill ha dB-skala?
Naqref™ skrev:Svante skrev:Naqref™ skrev:Svante skrev:Det finns ju en som heter "driver voltage". Eller menar du just för de aktiva filterna?
Ok, behövs det specifikt när man kan visa "amplifier voltage"? Är det det att du vill ha dB-skala?
Logaritmisk voltage eller dB spelar mindre roll. Vad jag vill normalt är att kunna separera den analoga filtrets (eller det aktiva) från totalöverföringsfunktionen för att se vad man pysslar med där när man ändrar något.
Skulle det räckt med att kolla på driver voltage (eller amplifier voltage för de aktiva delarna) så hade ju inte kurvan med LT-transform behövts ö h t.
Freq dB Phase
20.0 80.9 124.87
20.3 80.9 123.90
20.5 81.0 123.37
20.8 81.0 122.85
celef skrev:fel tråd men jag chansar, kan du inte byta exportformatet i edge till typ clioformatet som tycks funka universiellt så det kan läsas av andra program?
- Kod: Markera allt
Freq dB Phase
20.0 80.9 124.87
20.3 80.9 123.90
20.5 81.0 123.37
20.8 81.0 122.85
% Freq Mag Phase
20.12 -18.7 -65.0
20.30 -18.7 -65.5
20.49 -18.6 -65.9
20.68 -18.6 -66.3
20.87 -18.6 -66.8
21.07 -18.5 -67.2
Naqref™ skrev:Fråga! Vet att det var lite strul med Basta! när skärmupplösningen i höjdled var för liten. Minns du var gränsen går Svante? Hade tänkt att köra det på en dator med 1024x600 pixlar. Går i o f s att komprimera till 1024x768 men det känns ju onödigt om det inte behövs.
Svante skrev:Naqref™ skrev:Fråga! Vet att det var lite strul med Basta! när skärmupplösningen i höjdled var för liten. Minns du var gränsen går Svante? Hade tänkt att köra det på en dator med 1024x600 pixlar. Går i o f s att komprimera till 1024x768 men det känns ju onödigt om det inte behövs.
Hmm, jag tror att jag har räknat med att ingen har lägre än 768 pixels höjd på skärmen.
1024x600, finns det ens?
Naqref™ skrev:Fråga!
Varför är Basta! på engelska men använder svenskt decimalkomma? Riktar det sig till svenskar primärt så är det ju vettigare att ha programet på svenska men riktar det sig till engelskspråkiga personer så borde det använda sig av decimalpunkt.
Petitess förvisso.
Ang roomgain så är det förvisso korrekt sätt att ange det som det är gjort i Basta! men skulle man kunna få önska sig någon form av enklare interfejs där man kanske snarare utgår ifrån (gissade?) egenskaper hos rummet? Typ volym.
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 226 gäster