Moderator: Redaktörer
Ingen Ladyspeaker förstås, men mycket hög WAF, tjejerna faller som käglor för henne.
petersteindl skrev:Falken, jag har en liten fråga.
Om du skulle våga dig på en liten gissning, sådär mellan tummen och pekfingret, hur stor andel av det slutgiltiga ljudet påverkar utförandet av den inre volymen i förhållande till utförandet av den yttre volymen d v s inklusive den yttre volymens baffelverkan?
Påverkan Inre volym/påverkan yttre volym= XXX
Är det 50%/50%? Eller möjligtvis 10%/90%? Eller 1%/99%? Eller 90%/10%? Eller 99%/1%? Eller nåt annat förhållande?
Tja, vad tror du? Vad tror ni andra?![]()
Väl mött![]()
PS
petersteindl skrev:Falken, jag har en liten fråga.
Om du skulle våga dig på en liten gissning, sådär mellan tummen och pekfingret, hur stor andel av det slutgiltiga ljudet påverkar utförandet av den inre volymen i förhållande till utförandet av den yttre volymen d v s inklusive den yttre volymens baffelverkan?
Påverkan Inre volym/påverkan yttre volym= XXX
Är det 50%/50%? Eller möjligtvis 10%/90%? Eller 1%/99%? Eller 90%/10%? Eller 99%/1%? Eller nåt annat förhållande?
Tja, vad tror du? Vad tror ni andra?![]()
Väl mött![]()
PS
Ja, alltså, man får ju hoppas att du tror på det eftersom du använder dig av detpetersteindl skrev:Jag tror mer på plastkompositmaterial där man kan trixa så att man får fram de egenskaper man vill ha.
Peter Steindl
I % tror jag att innervolymens utformning på ljudpåverkan är 10 % och den yttre utformningen med baffelverkan står för resterande 90 % av ljudpåverkan. Det kan kanske tolkas på två sätt:
1; Att den inre volymen inte spelar någon roll, vilket är fel.
2; Om man däremot lägger ned någon tid på utformningen av innervolymen så att dens ljudpåverkan blir försumbar så kan man lägga ned allt krut på den yttre utformningen.
Kaffekoppen skrev:Ja, alltså, man får ju hoppas att du tror på det eftersom du använder dig av detpetersteindl skrev:Jag tror mer på plastkompositmaterial där man kan trixa så att man får fram de egenskaper man vill ha.
Peter Steindl![]()
Själv tror jag på massa olika materia, bara de används med förnuftighet. Fördelen med att vara amatör är att arbetstiden kan budgeteras till nioll kronor![]()
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9792&highlight=stefana
så visst går det att konstruera i MDF även när det gäller knussliga former, men kanske inte i industriell produktion
petersteindl skrev:I % tror jag att innervolymens utformning på ljudpåverkan är 10 % och den yttre utformningen med baffelverkan står för resterande 90 % av ljudpåverkan. Det kan kanske tolkas på två sätt:
2; Om man däremot lägger ned någon tid på utformningen av innervolymen så att dens ljudpåverkan blir försumbar så kan man lägga ned allt krut på den yttre utformningen.
I fall två så står den yttre utformningen av volymen för 99 % av ljudpåverkan.
Med basreflexlådor blir däremot den inre volymens utformning och dess dämpning viktig för basåtergivning och påverkar slutresultatet högst dramatiskt.
Det är min syn på saken. Själv gillar jag inte mdf men i brist på annat så får det duga.
Jag tror mer på plastkompositmaterial där man kan trixa så att man får fram de egenskaper man vill ha. Själv gjuter jag högtalarna i ett material som kallas stålplast. Det är samma material som VOLVO långtradare har på hela fronten. Caterpillar kör också det materialet. Det tål mycket stryk och har bra inre dämpningsegenskaper. Sen är det utformningen som behövs optimeras.
Tyvärr så kostar gjutverktygen till denna plast en smärre förmögenhet. Hela verktyget som är i aluminium måste vara temperaturkontrollerat på graden när för att uppnå bästa gjutresultat vilket innebär kylkanaler och riktad kylning i verktyget. D v s inte speciellt lämpat för lekmän.
Väl mött
Peter Steindl
petersteindl skrev:Ok Falken, då förstår jag. Konstverk vill du ha och konstverk ska det bli... med välljud i den högre klassen.![]()
Kör hårt
PS
StefanA skrev:Jag har gjutit några baslådor till bilar i glasfiber. Det är oftast ganska små lådor, och då behövs ju inte lika tjocka väggar.
Det fina med glasfiber är ju att man kan göra dom stora ytorna tjockare. Om du har möjlighet att lägga på mer glasfiber i efterhand, så är det bara att provspela och sen lägga på tills du blir nöjd!
5-6mm tycker jag låter tunnt. Jag byggde en baslåda till 3st 5" och i den hade jag upp till 16mm tjocka väggar. Den var väldigt stum!
petersteindl skrev:I % tror jag att innervolymens utformning på ljudpåverkan är 10 % och den yttre utformningen med baffelverkan står för resterande 90 % av ljudpåverkan. Det kan kanske tolkas på två sätt:
I fall två så står den yttre utformningen av volymen för 99 % av ljudpåverkan.
Med basreflexlådor blir däremot den inre volymens utformning och dess dämpning viktig för basåtergivning och påverkar slutresultatet högst dramatiskt.
Det är min syn på saken. Själv gillar jag inte mdf men i brist på annat så får det duga.
Jag tror mer på plastkompositmaterial där man kan trixa så att man får fram de egenskaper man vill ha. Själv gjuter jag högtalarna i ett material som kallas stålplast. Det är samma material som VOLVO långtradare har på hela fronten. Caterpillar kör också det materialet. Det tål mycket stryk och har bra inre dämpningsegenskaper. Sen är det utformningen som behövs optimeras.
Tyvärr så kostar gjutverktygen till denna plast en smärre förmögenhet. Hela verktyget som är i aluminium måste vara temperaturkontrollerat på graden när för att uppnå bästa gjutresultat vilket innebär kylkanaler och riktad kylning i verktyget. D v s inte speciellt lämpat för lekmän.
Väl mött
Peter Steindl
Falken skrev:
Intressant!
(Min gissning grundar sig på jämförelser på båtar har en träbåt 9m. i mahogny , 60-talare som har en bordtjocklek mellan 19-22 mm coh dagens snabbgående båtar runt 9m med plastskrov tror jag har tjocklek
5-9 mm ,obs är ej 100% säker men ändå)
Har du några bilder upplagda på dessa byggen?
Vad är det tunnaste du byggt ?
Mycket stagningar?
Dyrt?
MVH
Flken
hassez skrev:Oman gör så här behövs det inte så många skivor. Det finns väl 30 mm's mdf också.
edit: Jag bytte server och Nu syns bilden
Falken skrev:PS.vet någon om det finns något bra program för simulering "EDGE" nämnde någon??? D.S
Falken[/img]
Svante skrev:Mm, tätt följt av "i min signatur". Det är bara att klicka och ladda ner...
Svante skrev:Falken skrev:PS.vet någon om det finns något bra program för simulering "EDGE" nämnde någon??? D.S
Falken[/img]
Mm, tätt följt av "i min signatur". Det är bara att klicka och ladda ner...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster