LADYSPEAKER

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-10 22:46

jAG HADE EN IDE OM ATT GÖRA EN "ADAM & EVA " DVS.EN MAN OCH EN

KVINNOKROPP MEN ÖVERGAV DETTA EFTERSOM JAG TROR ATT DET KAN

VARA SVÅRT ATT FÅ DESSA ATT LÅTA LIKA.

FALKEN
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
Falken

GROVSÅGAD MALL

Inläggav Falken » 2008-04-10 22:57

Bild
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-10 23:31

Falken, jag har en liten fråga.

Om du skulle våga dig på en liten gissning, sådär mellan tummen och pekfingret, hur stor andel av det slutgiltiga ljudet påverkar utförandet av den inre volymen i förhållande till utförandet av den yttre volymen d v s inklusive den yttre volymens baffelverkan?

Påverkan Inre volym/påverkan yttre volym= XXX

Är det 50%/50%? Eller möjligtvis 10%/90%? Eller 1%/99%? Eller 90%/10%? Eller 99%/1%? Eller nåt annat förhållande?

Tja, vad tror du? Vad tror ni andra? :?:

Väl mött :)
PS

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-11 08:21

Vad tror ni andra?

det måste vara mycket, minst 80/20 tror jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-11 08:33

Ingen Ladyspeaker förstås, men mycket hög WAF, tjejerna faller som käglor för henne.

jag håller nog inte med, min erfarenhet säger att högtalare som inte syns har hög waf, alla högtalare som sticker ut i form och färg har alltså låg waf!

bäst waf har inbyggnadshögtalare; i väggar eller i tak eller i bokhyllan eller i sideboardet eller i tvn eller i bokhyllan...
Bikinitider

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-11 09:59

petersteindl skrev:Falken, jag har en liten fråga.

Om du skulle våga dig på en liten gissning, sådär mellan tummen och pekfingret, hur stor andel av det slutgiltiga ljudet påverkar utförandet av den inre volymen i förhållande till utförandet av den yttre volymen d v s inklusive den yttre volymens baffelverkan?

Är det 50%/50%? Eller möjligtvis 10%/90%? Eller 1%/99%? Eller 90%/10%? Eller 99%/1%? Eller nåt annat förhållande?

PS

Hej!

jag har nästan ingen erfarehet alls av högtalarbygge.
svår fråga men om jag skall våga mig på en gissning:

30/70 lr 40/60

någon som har lång erfarenhet med många byggen bakom sig i olika former??????

NI KAN INTE SE MITT PROJEKT SOM ENBART HÖGTALARE,

DET ÄR EN KOMBINATION AV KONSTVERK OCH HÖGTALARE
OCH MÅLET ÄR JU GIVETVIS VÄLLJUD I DEN ÖVRE KLASSEN

INGENTING E OMÖJLIGT!!!
DE TRODDE JU ATT JORDEN VAR PLATT FÖR X ANTAL ÅR SEDAN!!!

FALKEN

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-11 10:31

Ok Falken, då förstår jag. Konstverk vill du ha och konstverk ska det bli... med välljud i den högre klassen. :)

Kör hårt
PS

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-11 13:10

petersteindl skrev:Falken, jag har en liten fråga.

PS

Vad tror du själv % / % ???

Du har ju hållt på med byggen i en del år!

Vad har du för erfarenheter av material trä/glasfiber??

MVH

Falken

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-11 14:49

I % tror jag att innervolymens utformning på ljudpåverkan är 10 % och den yttre utformningen med baffelverkan står för resterande 90 % av ljudpåverkan. Det kan kanske tolkas på två sätt:

1; Att den inre volymen inte spelar någon roll, vilket är fel.

2; Om man däremot lägger ned någon tid på utformningen av innervolymen så att dens ljudpåverkan blir försumbar så kan man lägga ned allt krut på den yttre utformningen.

I fall två så står den yttre utformningen av volymen för 99 % av ljudpåverkan.

Med basreflexlådor blir däremot den inre volymens utformning och dess dämpning viktig för basåtergivning och påverkar slutresultatet högst dramatiskt.

Det är min syn på saken. Själv gillar jag inte mdf men i brist på annat så får det duga.

Jag tror mer på plastkompositmaterial där man kan trixa så att man får fram de egenskaper man vill ha. Själv gjuter jag högtalarna i ett material som kallas stålplast. Det är samma material som VOLVO långtradare har på hela fronten. Caterpillar kör också det materialet. Det tål mycket stryk och har bra inre dämpningsegenskaper. Sen är det utformningen som behövs optimeras.

Tyvärr så kostar gjutverktygen till denna plast en smärre förmögenhet. Hela verktyget som är i aluminium måste vara temperaturkontrollerat på graden när för att uppnå bästa gjutresultat vilket innebär kylkanaler och riktad kylning i verktyget. D v s inte speciellt lämpat för lekmän.

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-11 15:29

Ett bra exempel på hur innandömet påverkar ljudet är ju labyrinthögtalare (horn, pipor, TL och likannde).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-11 15:51

petersteindl skrev:Jag tror mer på plastkompositmaterial där man kan trixa så att man får fram de egenskaper man vill ha.

Peter Steindl
Ja, alltså, man får ju hoppas att du tror på det eftersom du använder dig av det 8)

Själv tror jag på massa olika materia, bara de används med förnuftighet. Fördelen med att vara amatör är att arbetstiden kan budgeteras till nioll kronor :wink:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9792&highlight=stefana

så visst går det att konstruera i MDF även när det gäller knussliga former, men kanske inte i industriell produktion 8)

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-04-11 16:28

ju oregelbundnare form du har destu mindre problem får du med stående vågor
på malmömässan såg jag en högtalare som jag genast döpte till barbapappa ... den såg precis ut som så och var rosa.
snygg??? tja kanske
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-11 19:12

I % tror jag att innervolymens utformning på ljudpåverkan är 10 % och den yttre utformningen med baffelverkan står för resterande 90 % av ljudpåverkan. Det kan kanske tolkas på två sätt:

detta kan ju inte stämma, den inre dimensioneringen måste betyda mer än 10% för utljudet, annars hör jag svårt i syne!?

ja det måste vara fel

2; Om man däremot lägger ned någon tid på utformningen av innervolymen så att dens ljudpåverkan blir försumbar så kan man lägga ned allt krut på den yttre utformningen.

ja det måste ju vara målet
Bikinitider

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-11 19:33

Kaffekoppen skrev:
petersteindl skrev:Jag tror mer på plastkompositmaterial där man kan trixa så att man får fram de egenskaper man vill ha.

Peter Steindl
Ja, alltså, man får ju hoppas att du tror på det eftersom du använder dig av det 8)

Själv tror jag på massa olika materia, bara de används med förnuftighet. Fördelen med att vara amatör är att arbetstiden kan budgeteras till nioll kronor :wink:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9792&highlight=stefana

så visst går det att konstruera i MDF även när det gäller knussliga former, men kanske inte i industriell produktion 8)

Ja
jag håller med det är ju bara att titta på alla andra högtalar-tillverkare
world wide så använder de flesta MDF

falken

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-11 20:04

petersteindl skrev:I % tror jag att innervolymens utformning på ljudpåverkan är 10 % och den yttre utformningen med baffelverkan står för resterande 90 % av ljudpåverkan. Det kan kanske tolkas på två sätt:

Med basreflexlådor blir däremot den inre volymens utformning och dess dämpning viktig för basåtergivning och påverkar slutresultatet högst dramatiskt.

Det är min syn på saken. Själv gillar jag inte mdf men i brist på annat så får det duga.

Jag tror mer på plastkompositmaterial där man kan trixa så att man får fram de egenskaper man vill ha. Själv gjuter jag högtalarna i ett material som kallas stålplast. Det är samma material som VOLVO långtradare har på hela fronten. Caterpillar kör också det materialet. Det tål mycket stryk och har bra inre dämpningsegenskaper. Sen är det utformningen som behövs optimeras.

Tyvärr så kostar gjutverktygen till denna plast en smärre förmögenhet. Hela verktyget som är i aluminium måste vara temperaturkontrollerat på graden när för att uppnå bästa gjutresultat vilket innebär kylkanaler och riktad kylning i verktyget. D v s inte speciellt lämpat för lekmän.

Väl mött
Peter Steindl

Hej!

jag har lite svårt att tro att förhållandet är så stort som 10/90 inre/yttre
volymymens utformning,

då får någon överbevisa mig detta , men som sagt jag har väldigt lite erfarenhet av byggen.

Vidare så har jag själv tänkt att ev avgjuta mina speakers när dessa är färdiga och göra formar, för att sedan göra i glasfiber precis så som man gör med båtar då lägger de färgen i formen o.s.v. osv

Vilken godstjocklek i glasfiber motsvarar MDF???

Någon som e duktig på materiallära här kanske??

Min gissning 19mm MDF = 5-6 mm glasfiber???

Den största vinsten för mig är :

Vikt

Och tid i bearbetning ,givetvis om man har tänkt att göra serier med flera högtalare.

Pris???

Hur låter glasfiberkonstuktioner??

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-11 20:12

petersteindl skrev:Ok Falken, då förstår jag. Konstverk vill du ha och konstverk ska det bli... med välljud i den högre klassen. :)

Kör hårt
PS

Hej1

Tycker att jag kan läsa lite mellan raderna att du e väldigt tveksam till just "välljud"

eller??

Ja konstverk eller konstverk !!!???.......

Man kan ju oxå kalla det träskulptur med mål att spela mycket BRA.

:) High end :)

MVH

Falken

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-04-11 21:37

Jag har gjutit några baslådor till bilar i glasfiber. Det är oftast ganska små lådor, och då behövs ju inte lika tjocka väggar.
Det fina med glasfiber är ju att man kan göra dom stora ytorna tjockare. Om du har möjlighet att lägga på mer glasfiber i efterhand, så är det bara att provspela och sen lägga på tills du blir nöjd!

5-6mm tycker jag låter tunnt. Jag byggde en baslåda till 3st 5" och i den hade jag upp till 16mm tjocka väggar. Den var väldigt stum! :)

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-11 23:33

StefanA skrev:Jag har gjutit några baslådor till bilar i glasfiber. Det är oftast ganska små lådor, och då behövs ju inte lika tjocka väggar.
Det fina med glasfiber är ju att man kan göra dom stora ytorna tjockare. Om du har möjlighet att lägga på mer glasfiber i efterhand, så är det bara att provspela och sen lägga på tills du blir nöjd!

5-6mm tycker jag låter tunnt. Jag byggde en baslåda till 3st 5" och i den hade jag upp till 16mm tjocka väggar. Den var väldigt stum! :)

Intressant!

(Min gissning grundar sig på jämförelser på båtar har en träbåt 9m. i mahogny , 60-talare som har en bordtjocklek mellan 19-22 mm coh dagens snabbgående båtar runt 9m med plastskrov tror jag har tjocklek
5-9 mm ,obs är ej 100% säker men ändå)

Har du några bilder upplagda på dessa byggen?

Vad är det tunnaste du byggt ?

Mycket stagningar?

Dyrt?

MVH

F :) lken

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-11 23:42

petersteindl skrev:I % tror jag att innervolymens utformning på ljudpåverkan är 10 % och den yttre utformningen med baffelverkan står för resterande 90 % av ljudpåverkan. Det kan kanske tolkas på två sätt:

Väl mött
Peter Steindl

Tjenare!

Jag tror mer på plastkompositmaterial där man kan trixa så att man får fram de egenskaper man vill ha

Kan du utveckla/förklare vad du menar med "trixa"?

Stål med plast i vad e detta? :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-04-12 06:42

Falken skrev:
Intressant!

(Min gissning grundar sig på jämförelser på båtar har en träbåt 9m. i mahogny , 60-talare som har en bordtjocklek mellan 19-22 mm coh dagens snabbgående båtar runt 9m med plastskrov tror jag har tjocklek
5-9 mm ,obs är ej 100% säker men ändå)

Har du några bilder upplagda på dessa byggen?

Vad är det tunnaste du byggt ?

Mycket stagningar?

Dyrt?

MVH

F :) lken

Eftersom lådorna till bilar ofta har konstiga former så brukar jag lappa ihop lådan med många små glasfiberbitar, så väggtjockleken blir nog ganska varierande och det är svårt att uppskatta hur tjocka väggarna blir.
Jag tror säkert att nån vägg har varit bara ca 3 mm på nått ställe, men bara på nån liten yta, och det kanske inte är så High End! :wink:

Stagningar är alltid bra! Ju fler desto bättre! :)

Dyrt? Allt är relativt! Jag får köpa billigt av en kille som har ett företag som gjuter i glasfiber, så jag tycker inte att det är så dyrt. Och jag har inte gjutit så stora saker... Jag tror att andra brukar köpa på Biltema.

Här kan du hitta nån bild på nån låda jag har gjort: http://hem.passagen.se/stefanslk/

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-12 14:14

Hej Falken.

Det är inte plast med stål i. Plasten kallas stålplast för den går inte sönder eller spricker. Jag kan faktiskt kasta ut "äggen" från Eiffeltornet utan att lådorna skulle gå sönder. :)

Dock är det så att man faktiskt kan lägga i partiklar i verktyget mellan varje gjut. Man kan lägga in stålpartiklar eller aluminiumoxidkulor, du vet sådana där små kulor som man har i vissa kullager. Man kan lägga in kolfiber, eller glasfiber. Allt man lägger in mellan varje gjut fördyrar dock gjutprocessen. Men man har möjlighet att trixa litet om man vill. Blandar man in stålkulor så kan jag säga att materialet blir tämligen dött. Det är det djävligaste jag någonsin stött på förutom Uran. Jag har faktiskt lekt med Uran. En gång i tiden pluggade jag reaktorteknologi på KTH och vid ett studiebesök i Tyskland, tror jag det var, så fick vi leka med uran. Ta en urankula som ju är hårdare än stål å dj-igt tung. Släpp ner den på ett mycket hårt golv och urankulan studsar inte ens en mm. 8O 8O Helt utomjordiskt. :o Sen sa dom att Plutonium är ännu häftigare material men det fick vi inte leka med :-)

Nåväl, plasten jag använder är oerhört speciell och befinner sig i en sluten slinga där man har ventillås eftersom slingan inte innehåller luft utan kvävgas. Luft skulle oxidera den ena delen av härdaren i själva gjutprocessen så att det överhuvudtaget inte skulle gå att gjuta.

Man har alltså kemiskt separerat härdaren till två skilda komponenter varav den ena komponenten finns blandad med plasten i en behållare och den andra komponenten finns blandad med likadan plast i en annan behållare. Då dessa i gjutprocessen blandas ihop i det som kallas för ”mixerhead” bildas en kemisk förening av de båda härdarkomponenterna och härdaren blir nu aktiv och kan börja härda. Härdprocessen tar totalt 90 sekunder om jag minns rätt. Temperaturen ökar lokalt till 185 – 300 grader.

Då plasten gjuts så har den samma viskositet som vatten d v s den kan gå in i alla små skrymslen. Temperaturregleringen i verktyget har man för att styra härdningsprocessen och de lokala temperaturerna.

Det kallas för världens hållbaraste plast. Den är inte hårdast för då blir den ju spröd och spricker samt det blir för lite inre dämpning i materialet och därmed får resonanser högre Q-värden.

Fordonsindustrin använder plasten. Den tål stenskott från långtradare och all hantering som grävskopor utsätts för. Mig veterligen har inte någon högtalarlåda framställts med en sådan avancerad process. Som sagt, det räcker för mig i mina små ägghögtalare. :-)

Falken, kör hårt, enträgen vinner, jag står här vid sidan av och inväntar ditt resultat. Jag är inte tveksam men jag bedömer det som att det är ditt tålamod och din enträgenhet som till slut kommer att prägla ljudet i dina högtalare.

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-12 15:17

Ja jag får ta ett allvarligt snack med min granne så småningom, ang
tillvägagångssätt med plastningen ( han jobbar som båtbyggare på västkusten)

Nu till kärnfrågan:

INRE LÅDFORM

VAD TROR NI LÅTER BÄST????????

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-12 15:44

hassez skrev:Oman gör så här behövs det inte så många skivor. Det finns väl 30 mm's mdf också.

Bild

edit: Jag bytte server och Nu syns bilden

Den formen blir jättedålig. Diskantelementet sitter i stort sett mitt på en nära cirkular skiva. Simulera det först, tex med Edge i min signatur så får du se på läskig tonkurvepåvekan...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-12 16:38

Eftersom Falken frågar specifikt efter den inre formen d v s inuti högtalaren så spelar diskantelementets placering ingen roll. Men som Svante säger, den yttre baffelpåverkan spelar desto större roll. Så diskanten kan ju omplaceras där baffelpåverkan stör som minst på direktljudets tonkurva.

Det är där som dom där procenten jag tidigare pratade om kommer in. :) Yttre eller inre utformning - vilket påverkar ljudet mest?

PS

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-12 17:12

inre formen är i princip oviktig. när man introducerat lämplig mängd dämpmaterial har alla stående vågor som kunde varit nåt problem eliminerats.

den yttre formen är det som spelar roll. och väger man allt så ser man att en rektangulär låda är enklast att bygga i förhållande till ljudvinsten.
visst sfärer kan ge mindre påverkan men det är attans så svårt att genomföra och ger i slutänden ingen större vinst.
med de rätt avfasningarna kan en helt kvadratisk låda ge i princip samma (brist på) inverkan som en sfär.
en annan fördel med en enkel kvadratisk låda är att den lättare förutsägs. gör man alldeles för avancerade lådformer kan det bli i princip omöjligt att flrutsäga vilken inverkan det har på ljudet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-12 21:59

Hej!

Kef Muon har diskantplaceringen i mitten på det smalaste stället i midjehöjd

det kanske kan vara en möjliget om nu inte detta blir för lågt i förhållande till marknivå.

Imitt fall=ca:80 cm från golv

Om jag har förstått detta rätt med baffelns på verkan.
så får jag en ny baffel som är rektagulär och framflyttad
se mittenbilden.nedan

Rätt eller FEL??

OBS! bara ett exempel ´för att visualisera!!

Bild

Jag måste oxå passa på att säga att jag är mycket tacksam för era synpunkter och tips , ha en fortsatt trevlig Kväll och jag hoppas ni orkar
med lite brainstorming framöver.

PS.vet någon om det finns något bra program för simulering "EDGE" nämnde någon??? D.S

Falken[/img]

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-12 22:01

Falken skrev:PS.vet någon om det finns något bra program för simulering "EDGE" nämnde någon??? D.S

Falken[/img]

Mm, tätt följt av "i min signatur". Det är bara att klicka och ladda ner... ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-12 22:40

Svante skrev:Mm, tätt följt av "i min signatur". Det är bara att klicka och ladda ner... ;)

Måste man BÅDE klicka OCH ladda ner .... :oops:

Klarar det av vilka profiler som helst?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-12 22:41

Svante skrev:
Falken skrev:PS.vet någon om det finns något bra program för simulering "EDGE" nämnde någon??? D.S

Falken[/img]

Mm, tätt följt av "i min signatur". Det är bara att klicka och ladda ner... ;)

HEJ!

KANON. JAG MISSADE DETTA TIDIGARE.

SKALL LADDA NER OCH TESTA

FALKEN :D
Senast redigerad av Falken 2008-04-12 23:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-12 23:49

Falken skrev:Ja jag får ta ett allvarligt snack med min granne så småningom, ang
tillvägagångssätt med plastningen ( han jobbar som båtbyggare på västkusten)

Nu till kärnfrågan:

INRE LÅDFORM

VAD TROR NI LÅTER BÄST????????

Bild

OM JAG HAR TOLKAT ER RÄTT ,SÅ SKALL MAN BÖRJA MED BAFFELNS UTFORMNING FÖRST.

OCH SEDAN.....SPELAR DEN INRE VOLYMEN INTE SÅ VÄLDIGT STOR ROLL??

VAD ÄR DET MER ÄN TONKURVAN SOM ÄR VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ VID BAFFELSIMULERING ?

LÄRLJUNGEN :wink:
FALKEN

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum