Jag har byggt en betonghögtalare med 2 cm tjocka väggar i plastisk betong och armerat med hönsnät. Lådan hade en innervolym på ca 100 liter. Det färdiga resultatet gick knappast att flytta om man var ensam.
Att staga upp lådan för att få bort resonanser var också ett problem eftersom det var svårt att fästa stag i lådan efteråt.
En låda med exakt samma innermått i 22 mm spånplatta hade fler resonanser men den lådan var lättare att staga upp med trälister och skruvar. Personligen tyckte jag att ljudet blev bättre i den lådan, kanske för att det inte uppstår badrums reflexer i den hårda ytan.
Tredje försöket var en stor hink polyesterplast och en säck plastkulor som jag blandade till en tredimensionell bikakekonstruktion med 22 mm tjocklek. Den lådan stagade jag upp med lister tillverkade av en blandning av polyesterplast och plastkulor. Listerna plastades fast i lådan.
Plastlådan var den jag gillade bäst av lådorna med samma innermått, men kanske är det så att betonglådan kan låta bättre beroende på vad man fyller lådan med för dämpmaterial.
Så för min del är det helt klart att det inte blir fler betonglådor men om jag skulle bygga en 22 mm spånskivehögtalare som låter bra kommer jag säkert att gjuta en låda i glasfiberplast. Fördelen med en plastlåda är också att det går att klä in lådan med tyg och lägga på ett lager plast som poleras upp till en pianolackyta. Alltså en låda med klart kvinnotycke.