Baslådor till BOSSO

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-26 15:13

Rundberg skrev:Då skulle en bit regel (2tum2) kanske kunna fungera där? Det gör väl inget att baffeln är lika tjock som den är djup?
Inte annat än att det käkar volym i lådan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-02-14 15:28

Det går långsamt framåt... det jag hittills har lärt mig är att vara sängliggande i två veckor snabbar inte på ett projekt ;)

Håller just nu på med att måla de färdiga innerlådorna. Det blir en rollad finish med överbliven väggfärg i trevlig kulör. Ett bakslag är att de limträskivor som jag hade tänkt att ha som sidor har slagit sig sedan jag oljat dem. Det är inte så mycket, så jag tror att det blir platt och fint när jag skruvat fast det hela. Problemet blir bara att sidorna inte är exakt 300mm längre på grund av detta utan ca. 303mm

Det är ett första projekt som sagt....

I stället för att titta på medan färg torkar så håller jag på att fila på det aktiva filtret.

Så här ser en första skiss ut:

Bild
Filtret blir ett 4:e ordningens LR med brytfrekvensen kring 120 Hz (118,9 för att vara exakt, så blir det när man använder standardvärden och sånt man har liggandes hemma). Jag är på inget sätt någon expert på elektronik, så om ni ser någon miss, berätta hemskt gärna!!!!! :)

Kommentarer, synpunkter och frågor är som vanligt välkomna!

MVH

/Mattias[/b][/url]
Tone Distribution

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-02-14 17:15

Kul!

Du kanske skall bygga ihop lådorna och testa + mäta lite innan du smäller ihop ett aktivt filter? Visserligen går det bra att ändra värden, men jag tänkte att om du vet applikation, kanske du slipper ändra sedan?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-02-14 17:31

Maarten skrev:Kul!

Du kanske skall bygga ihop lådorna och testa + mäta lite innan du smäller ihop ett aktivt filter? Visserligen går det bra att ändra värden, men jag tänkte att om du vet applikation, kanske du slipper ändra sedan?
Absolut! Det är därför jag bygger på en sån här först:
Bild
Det filter som visas på bilden var en prototyp-prototyp för det här filtret...
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-14 23:20

Rundberg skrev:Bild

Audiophile grade keramiska kondensatorer i det filtret, tror jag ;) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-02-15 00:56

Svante skrev:
Rundberg skrev:Bild

Audiophile grade keramiska kondensatorer i det filtret, tror jag ;) .
:lol:

Endast det bästa är gott nog för en prototyp-prototyp ;)

Det var vad jag hade liggande i lådorna när jag testade. Eftersom jag aldrig byggt ett aktivt filter innan ville jag testa att jag fattat allt rätt innan jag skickade iväg beställningen. Det blir polyester-kondingar i det riktiga filtret...

MVH

/Mattias

P.S. Sitter och försöker pussla ihop det filtret som jag postade schema på... det är klurigt både att sätta ihop och att få plats med båda kanalerna på en sån platta. Jag kanske skippar bufferten på prototypen...
Tone Distribution

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-03-09 09:23

Hur går det, Rundberg? Finns det bilder på bygget ?
Det verkar ju vara intressant.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-09 13:29

Jag har tyvärr varit sjuk och på resande fot om vartannat den senaste tiden, så det har stått rätt stilla.

Det jag jobbat med som inte jag inte dokumenterat än är att jag har byggt lite elektronik med tveksamma resultat.

Den prototyp som jag byggde på det färdiga filtret (enligt schemat ovan, dock med rättad pinanslutning för 12v, som är fel i schemat) fuckade upp rejält... allt jag fick ur den var brus. Sen dess har jag inte hunnit felsöka... Jag vet inte om det är fel på schemat eller om jag har kopplat fel någon stans. Dessutom visade sig the motherfucking biatchbomber vara paj dessutom. En lödbrygga gjorde att railspänning gick ut på en kanal... det lyckades bränna både chippet och en av mina testhögtalare. Ett nytt kit är hemkommet och väntar på bygge!

Jag lovar att bättra mig och kommer nog att kunna presentera lite uppdateringar den här veckan.

Tack för frågan Richard, nu blev jag genast mer motiverad att ta tag i det här projekter med mer kraft!

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-14 00:48

Då har det hänt lite igen!

Basarna är klara och spelar glatt... Tyvärr bara drivna av 2*15W, så det blir inte så mycket byxfladder. Dessutom är de delade med det inbyggda filtret i min kassa receiver. Trots dessa begränsningar så låter det riktigt bra! Riktigt pyttiga är de dessutom! Jag är mycket nöjd än så länge.

Här kommer lite bilder:

Halvfärdig låda:
Bild

Med element:
Bild

Färdig låda underifrån (det är ju där allt det götta sitter):
Bild
Lägg märke till att mynningen på portarna har försetts med en "Random Freehand Venturi Matirx (TM)" för optimalt luftflöde. ;)

Färdigt tillsammans med sin nya bästis:
Bild

Kvar att göra:

1. Bygga klar the motherfuching upgraded bieatch bomber. Modulen är påbörjad och blir förhoppningsvis klar den här helgen.

2. Få ordning på det där rackarns filtret...

När jag har det färdigt så återkommer jag med lite mer utförliga lyssningsomdömen.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-03-14 08:05

Det verkar intressant. Jag kommer själv att bygga ett par mupps i veckan.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-14 14:43

Richard skrev:Det verkar intressant. Jag kommer själv att bygga ett par mupps i veckan.
Jag såg det i den andra tråden. Jag är säker på att du inte kommer bli besviken!

Jag såg att du hade tänkt använda stavlimmad ek i dina lådor. Som du ser så använder jag stavlimmad bok till sidorna på mina baslådor. Eftersom sidorna är skruvade, så oljade jag bitarna innan. Ett par av bitarna slog sig fastän jag hade olja på bägge sidor, så det är definitivt värt att sätta ihop först och olja sen, då kan det inte slå sig lika lätt tror jag. Jag fick lov att lägga bitarna i press i två veckor för att de skulle bli plana igen.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-03-14 19:14

Tack för tipset!

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-03-24 09:05

Vad snyggt Rundberg!

Återkom med lite mer intryck när du fått till delning och effekt. Berätta gärna om du tycker att det blir stor skillnad. Samt pressa systemet lite lagom (oops, inte avsett att utse dig till försökskanin) och försök beskriva om det blir markant bättre kapacitet med delning, djupbasförmåga etc.

Samt gärna lite slutsummering kring lyssningsintryck, byggnation och kostnader mm kanske?

EDIT Det skrev du ju att du skulle göra. :oops:

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-25 01:27

Maarten skrev:Vad snyggt Rundberg!

Återkom med lite mer intryck när du fått till delning och effekt. Berätta gärna om du tycker att det blir stor skillnad. Samt pressa systemet lite lagom (oops, inte avsett att utse dig till försökskanin) och försök beskriva om det blir markant bättre kapacitet med delning, djupbasförmåga etc.

Samt gärna lite slutsummering kring lyssningsintryck, byggnation och kostnader mm kanske?

EDIT Det skrev du ju att du skulle göra. :oops:
Tack Maarten!

Jag gillar faktiskt hur slutresultatet blev utseendemässigt. Den oljade boken blev skitsnygg tillsammans med den målade mitten.

Jag har tyvärr skitmycket på jobbet just nu, så det får vänta med filter och ny stärkare ett tag... Därför så bestämde jag mig för en nödlösning. Jag har pulat ihop en bättre nätdel till min lilla klass t (ett annat projekt som blivit liggande ett tag :)). Nu får jag i varje fall ut de 2*15 watten ordentligt (den temporära försörjningen strömbegränsde nog en gnutta). Dessutom har jag kånkat upp alltihop till mitt vardagsrum, så jag kan lyssna lite mer ordentligt. Delning med receiverns inbyggda filter vid 100 Hz och 150 Hz har testats, det finns inga steg däremellan. Personligen tyckte jag 100 lät något bättre så 120Hz kan nog bli en bra kompromiss.

Så här ser det ut just nu:
Bild

Bild

Jag är medveten om att de står lite högt just nu. Trots den begränsningen så låter det kanonfint! Jag har haft problem med bullrig bas med mina stora högtalare (Dali Suite 3.5, som jag inte är särskilt nöjd med (var hos Ingvar förra sommaren och lyssnade det var en öronöppnre, men det är en annan historia som de säger)) jag har alltid trott att det beror på rummet. Det problemet verkar vara borta med baslådorna eller åtminstone kraftigt reducerat. Bossosarna spelar dessutom mycket renare och neutralare (mitt subjektiva omdöme) än de stora högtalarna, som numer får se sig nedgraderade till bossosstativ.

Den skrikighet som jag störde mig lite på när jag lyssnade i källaren (närfält) märks inte alls av i vardagsrummet där lyssningsavståndet är lite större. En vacker dag så ska jag bygga ett filter till det hela, så jag kan se om det kan bli ännu bättre.

Basåtergivningen då? Fantastiskt bra! Mycket neutral och ren bas utan mista antydan till bumlighet (om ni förstår vad jag menar). Väldigt fin utsträckning nedåt. Utan tvekan så blommar Bossosarna ut med basstöd. Den bas som tidigare bara antytts av de ensamma högtalarna kompletterar nu bilden.

Har inte gjort något frekvenssvep än eftersom jag var upptagen med att njuta av musik innan det blev för sent. Trots förstärkarens klena effekt så spelar det väldigt rent och fint även vid rejält höga ljudtryck. Jag lovar att testa hur jävlig man kan kräma på med respektive utan basar innan de kroknar.

Det var väl allt för denna gången.

Over and out!

/Mattias

P.S. Här är kvällens testlåtar.
Tone Distribution

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-03-25 06:44

Snyggt jobbat.

Jag kan hålla med dig om att muppsarna blommar ut med subbasstöd. Att du dessutom har två stycken sådana gör ju inte saken sämre.*

Jag är inte helt säker på att filtret gör att det alltid, i alla lägen blir bättre. Du verkar ju nöjd som det är . Men det är ju nästan gratis att prova. :)

Själv skall jag snart koppla förbi mitt filter i muppsarna, för att se om det blir bättre, eller sämre.

*( Kul att Mupps med Bosso spelar skjortan av Dali suite ).

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2009-03-25 10:00

Rundberg: Det enda jag har hört som negativt hitills är att de är lite klena.
Tycker du att de räcker för dig?
Det verkar som om du har dem kopplade till tv´n, hur kommer det sig då att du inte har en center för minska problemet?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-25 12:27

Stone skrev: Rundberg: Det enda jag har hört som negativt hitills är att de är lite klena.
Tycker du att de räcker för dig?

Tillsammans med basarna så har jag inte upplevt dem som klena. Nu har jag som sagt inte krämat på allt för mycket, men rejält starkt var det ett tag. Jag upplevde inte att det lät ansträngt då. I helgan så kommer två av mina systrar förbi, det kan nog bli så att det dras på lite mer när groggen åker fram ;) Vi får nog se det som Bosso med basens elddop.

Stone skrev:Det verkar som om du har dem kopplade till tv´n, hur kommer det sig då att du inte har en center för minska problemet?
Det är snarare så att TV:n står i mitten av stereon. Dessutom skulle inte en center hjälpa mycket vad gäller ljudtrycksförmåga, ens på film tror jag. Eftersom centerkanalen innehåller väldigt lite ljudeffekter så skulle avlastningen från en center bli minimal även på filmljud.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-25 12:54

Richard skrev: Snyggt jobbat.

Jag kan hålla med dig om att muppsarna blommar ut med subbasstöd. Att du dessutom har två stycken sådana gör ju inte saken sämre.*
Tack! Jag är verkligen nöjd med resultatet!

Richard skrev:Jag är inte helt säker på att filtret gör att det alltid, i alla lägen blir bättre. Du verkar ju nöjd som det är . Men det är ju nästan gratis att prova. :)

Själv skall jag snart koppla förbi mitt filter i muppsarna, för att se om det blir bättre, eller sämre.
Jag tror att filtret gör klangen något mer neutral, särskilt om man lyssnar lite närmre högtalaren och on-axis.

Richard skrev:*( Kul att Mupps med Bosso spelar skjortan av Dali suite ).
Det är kul särskilt eftersom jag byggt det ! Det ger en skön liten bonus-placebo att ha gjort saken själv. Jag har haft de där högtalarna ett tag och har aldrig riktigt kommit överens med hur de låter. Jag får en känsla av att basen är oprecis och bullrig samt att diskanten och övre mellanregistret är komprimerat (beslöjat är väl HiFi-ordet för hur det låter ;)) när jag jämför med andra högtalare.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-25 13:19

En liten kostnadsberäkning på projektet. Alla priser är i Euro och jag har räknat ganska högt på materialkostnaderna.

Kod: Markera allt
Peerless SLS-165:        33.13
MDF (ca):                10
Terminaler:              2.8
Skruv, färg och olja:    4
Totalt                   49.93

Totalkostnaden för två basar landa alltså rätt exakt under 100 Euro. Elementet är lite dyrare än andra alternativ jag tittade på, men den extrakostnaden var det nog värt. Inget annat simulerade bättre i vart fall...

Om jag skulle göra om projektet skulle jag:
1. Skaffa mig en fräs
2. Vara ännu noggrannare vid monteringen av lådan. Eftersom mittbiten byggdes först, så finns det ingen referens i sidled. Det har lett till att mittdelarna är upp till 1,5 mm skeva. Därför så måste man pressa lådan i sidled när man limmar de olika bitarna för att få den helt rak.
3. Se till att ha mer tid, så att jag kan bli klar nån jäkla gång :oops:

Det här är mitt först högtalarprojekt, och det har definitivt gett mig blodad tand. Lådan var lite bökig att bygga som ni förstår, men totalt sett så gick det mycket över förväntan!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-03-25 15:20

Mycket bra jobbat. Skulle gärna se två små hyllor "specialbyggda för muppsarna" på var sin sida om tv:n, tror det skulle bli mycket snyggt.
P.S. Lite ot. Du kan väl starta en medlemspresentation. Vore kul att få se lite av din villa, har ju bara sett ritningarna D.S

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-25 15:39

landa skrev:Mycket bra jobbat. Skulle gärna se två små hyllor "specialbyggda för muppsarna" på var sin sida om tv:n, tror det skulle bli mycket snyggt.
P.S. Lite ot. Du kan väl starta en medlemspresentation. Vore kul att få se lite av din villa, har ju bara sett ritningarna D.S
Tack Landa!

Jag funderar faktiskt på om man kunde bygga en snygg överdel till lådorna som Muppsarna kan stå på. Jag vet inte vad som kommer spela i vardagsrummet i framtiden, så jag är lite halvsugen att slippa borra i väggen.

En medlemspresentation låter som en bra idé även om jag bor i lägenhet ;)
Tone Distribution

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-03-25 16:07

Vad hände med villan? Eller är den inte klar ännu?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-25 17:01

landa skrev:Vad hände med villan? Eller är den inte klar ännu?

Nu måste jag fundera... Vi planerade att bygga ett hus för ett par år sen, men det gick i stöpet på grund av att entreprenören verkade skum och vi drog öronen åt oss. Men jag kan inte minnas att jag la upp några ritningar på kåken här, men det är kanske möjligt...

Hur som helst så blev min kära fru gravid och vi bestämde oss för att köpa en lägenhet istället för det hade blivit för mycket med husbygge och bulle i ugnen samtidigt. Hus får bli om några år istället.

MVHJ

/Mattias
Tone Distribution

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-03-28 08:50

Verkligt intressant bygge, Rundberg!

Jag blir sugen att bygga själv. Vad tror du om stavlimmad ek, med konventionell basreflex, riktad nedåt? Det blir enkelt att bygga. Dessutom kanske det inte behövs stagning om man använder 18 mm massiv ek..

Hur djupt går dina subbasar ? Räcker det till, ljudtrycksmässigt ?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-28 13:23

Richard skrev:Verkligt intressant bygge, Rundberg!

Jag blir sugen att bygga själv. Vad tror du om stavlimmad ek, med konventionell basreflex, riktad nedåt? Det blir enkelt att bygga. Dessutom kanske det inte behövs stagning om man använder 18 mm massiv ek..

Hur djupt går dina subbasar ? Räcker det till, ljudtrycksmässigt ?
Jag valde att använda slitsar för att kunna få längre portar genom att vika dem längs lådan. Jag har inte mätt mina basar än, har inga grejer till det. Avstämningen ligger som bekant strax under 30 Hz.

Trots att jag har på tok för lite effekt att pressa basarna med, så har jag inte fått dem att låta ansträngt än och när de gör det kommer det bero på slutsteget.

Jag tror inte att de här basarna skulle uppfylla Subjektivistens eller Nattlordens krav på bas kapacitet, men det var inte avsikten heller. Ljudtrycksmässgt så matchar de BOSSO utan problem.

Vag gäller användning av ett vanligt basrör så tror jag att du kommer få problem att få plats med ett tillräckligt långt rör i lådan utan att göra röret för tunt.

Stavlimmad ek kan säkert funka. Jag har ingen extra stagning, eftersom slitsen och avdelaren i mitten av den förstärker lådsidan som i en sandwich-konstruktion. Det är bara en sida som inte har sådant stöd, men jag tror att ytorna är så pass små att det inte utgör något jätteproblem.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-04-02 15:28

Nu har systemet pressats lite mer, jäklar i en (bas)låda vad mycket fin kräm det kommer ur det hela!

Mer intryck:
Systemet (BOSSO plus baslådor) känns fortfarande väldigt neutralt. Vrider man upp kommer det bara mer ljud! Vad gäller ljudtrycksförmåga, så är de ensamma bossosarna imponerande som de är, men med baslådorna och 100Hz delning så kan jag vrida upp mellan 3 och 8 Db-steg på receivern innan det börjar låta illa från BOSSO jämfört med ensamma BOSSO. Vid de nivåerna börjar också slutsteget till basarna att klippa. Jag tror att det kommer ge ännu en gnutta mer när mitt filter är klart, som jag misstänker är något brantare.

Med frekvenssvep så kommer jag fram till att basarna ger en jämn output från ca. 30 Hz och uppåt. Under 30Hz avtar ljudtrycksförmågan, vilket också var väntat enligt simuleringarna.

Som sagt, med bättre slutsteg och delningsfilter så kan det nog bli ännu lite bättre!

Nu ser jag fram emot att hitta ett nytt projekt att leka med till BOSSO-elementen är klara för leverans.

EPS2 ser spännande ut... och så får det väl bli ett matchande par basmoduler.

MVH

/Mattias

P.S. Till alla er som byggt högtalare en längre tid. Jag misstänker att det blir fler högtalare än vad det finns behov för i hemmet (jag har en känsla att det är på väg ditåt). Vad gör ni med alla högtalare som ni inte använder?
Tone Distribution

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-04-02 17:03

Ditt Ps :-)
Har för många hemma nu, men det finns ställen och platser som har behov av bra och relativt billiga produkter, landet, kompisar, släkt mm. Varför inte ge bort ett par Bosso vid varje större högtidstillfälle...

Kul annars att det blev så bra! Misstänkte att lösningen hade potential och var väl avvägd.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-04-02 17:35

Maarten skrev: Ditt Ps :-)
Har för många hemma nu, men det finns ställen och platser som har behov av bra och relativt billiga produkter, landet, kompisar, släkt mm. Varför inte ge bort ett par Bosso vid varje större högtidstillfälle...
Jag misstänker att det är där det kommer att sluta för min del också... :)

Maarten skrev:Kul annars att det blev så bra! Misstänkte att lösningen hade potential och var väl avvägd.
Tack! Till stor del belv det så bra som det blev tack vara all bra feedback från alla på forumet, däribland dig!

/Mattias
Tone Distribution

Föregående

Återgå till DIY-forum