Inte annat än att det käkar volym i lådan.Rundberg skrev:Då skulle en bit regel (2tum2) kanske kunna fungera där? Det gör väl inget att baffeln är lika tjock som den är djup?
Moderator: Redaktörer
Inte annat än att det käkar volym i lådan.Rundberg skrev:Då skulle en bit regel (2tum2) kanske kunna fungera där? Det gör väl inget att baffeln är lika tjock som den är djup?
Absolut! Det är därför jag bygger på en sån här först:Maarten skrev:Kul!
Du kanske skall bygga ihop lådorna och testa + mäta lite innan du smäller ihop ett aktivt filter? Visserligen går det bra att ändra värden, men jag tänkte att om du vet applikation, kanske du slipper ändra sedan?
Svante skrev:Rundberg skrev:
Audiophile grade keramiska kondensatorer i det filtret, tror jag.
Jag såg det i den andra tråden. Jag är säker på att du inte kommer bli besviken!Richard skrev:Det verkar intressant. Jag kommer själv att bygga ett par mupps i veckan.
Tack Maarten!Maarten skrev:Vad snyggt Rundberg!
Återkom med lite mer intryck när du fått till delning och effekt. Berätta gärna om du tycker att det blir stor skillnad. Samt pressa systemet lite lagom (oops, inte avsett att utse dig till försökskanin) och försök beskriva om det blir markant bättre kapacitet med delning, djupbasförmåga etc.
Samt gärna lite slutsummering kring lyssningsintryck, byggnation och kostnader mm kanske?
EDIT Det skrev du ju att du skulle göra.
Stone skrev: Rundberg: Det enda jag har hört som negativt hitills är att de är lite klena.
Tycker du att de räcker för dig?
Det är snarare så att TV:n står i mitten av stereon. Dessutom skulle inte en center hjälpa mycket vad gäller ljudtrycksförmåga, ens på film tror jag. Eftersom centerkanalen innehåller väldigt lite ljudeffekter så skulle avlastningen från en center bli minimal även på filmljud.Stone skrev:Det verkar som om du har dem kopplade till tv´n, hur kommer det sig då att du inte har en center för minska problemet?
Tack! Jag är verkligen nöjd med resultatet!Richard skrev: Snyggt jobbat.
Jag kan hålla med dig om att muppsarna blommar ut med subbasstöd. Att du dessutom har två stycken sådana gör ju inte saken sämre.*
Jag tror att filtret gör klangen något mer neutral, särskilt om man lyssnar lite närmre högtalaren och on-axis.Richard skrev:Jag är inte helt säker på att filtret gör att det alltid, i alla lägen blir bättre. Du verkar ju nöjd som det är . Men det är ju nästan gratis att prova.![]()
Själv skall jag snart koppla förbi mitt filter i muppsarna, för att se om det blir bättre, eller sämre.
Det är kul särskilt eftersom jag byggt det ! Det ger en skön liten bonus-placebo att ha gjort saken själv. Jag har haft de där högtalarna ett tag och har aldrig riktigt kommit överens med hur de låter. Jag får en känsla av att basen är oprecis och bullrig samt att diskanten och övre mellanregistret är komprimerat (beslöjat är väl HiFi-ordet för hur det låterRichard skrev:*( Kul att Mupps med Bosso spelar skjortan av Dali suite ).
Peerless SLS-165: 33.13
MDF (ca): 10
Terminaler: 2.8
Skruv, färg och olja: 4
Totalt 49.93
Tack Landa!landa skrev:Mycket bra jobbat. Skulle gärna se två små hyllor "specialbyggda för muppsarna" på var sin sida om tv:n, tror det skulle bli mycket snyggt.
P.S. Lite ot. Du kan väl starta en medlemspresentation. Vore kul att få se lite av din villa, har ju bara sett ritningarna D.S
landa skrev:Vad hände med villan? Eller är den inte klar ännu?
Jag valde att använda slitsar för att kunna få längre portar genom att vika dem längs lådan. Jag har inte mätt mina basar än, har inga grejer till det. Avstämningen ligger som bekant strax under 30 Hz.Richard skrev:Verkligt intressant bygge, Rundberg!
Jag blir sugen att bygga själv. Vad tror du om stavlimmad ek, med konventionell basreflex, riktad nedåt? Det blir enkelt att bygga. Dessutom kanske det inte behövs stagning om man använder 18 mm massiv ek..
Hur djupt går dina subbasar ? Räcker det till, ljudtrycksmässigt ?
Jag misstänker att det är där det kommer att sluta för min del också...Maarten skrev: Ditt Ps
Har för många hemma nu, men det finns ställen och platser som har behov av bra och relativt billiga produkter, landet, kompisar, släkt mm. Varför inte ge bort ett par Bosso vid varje större högtidstillfälle...
Tack! Till stor del belv det så bra som det blev tack vara all bra feedback från alla på forumet, däribland dig!Maarten skrev:Kul annars att det blev så bra! Misstänkte att lösningen hade potential och var väl avvägd.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 24 gäster