Falken skrev:Frölundaburkarna från Falken
Hehe!

Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Man är faktiskt känslig för ytterst små förändringar. Du kanske skulle ha orginalfiltret med bara sänkning på någon db (vilket är rätt mycket) i det området. Själv kommer jag labba rätt ordentligt med bara motståndskretsen tills jag är nöjd...kommer hamna någnstans mellan 1 och 2, 7 ohm..
Har du provat filter på elementet?phon skrev:Mycket mer dist, låter illa och skrikigt. Jag jobbar på det ....
phon skrev:Jag får det till 158,93 mm med den vinkeln. Då har nog Richard vilseletts av just måttet 144 mm, precis som jag gjorde. Man måttsätter väl inte i perspektiv .... ojojoj ....![]()
På andra ledden är faktiskt baffeln 224 mm, den lutar ju inte på den ledden. Richard har det måttet på sin baffel.
För att få en korrekt ljudjämförelse så kan han väl kleta dit två lister som är 7 mm breda, en på varje långsida. Men, jag undrar om dessa millimetrar verkligen kan utlösa detta ramaskri om förändrad återgivning.
Jag är ytterligt tveksam, men två lister löser problemet med ramaskriet.
[/quote]För övrigt tycker jag inte att elementet låter särskilt bra alls, jämfört med Ino F38 amb som jag också har. Mycket mer dist, låter illa och skrikigt. Jag jobbar på det ....
MagnusÖstberg skrev:Har du provat filter på elementet?phon skrev:Mycket mer dist, låter illa och skrikigt. Jag jobbar på det ....
Den vinklade lådan gör ju att man lyssnar lite off-axis där tonkurvan är jämnare, men jag fick till det mycket bättre med filter på.
Har faktiskt inte jämfört med F38 eftersom iÖ ändrat filtret på högtalaren det sitter i och jag har inte justerat det.
phon skrev:
Jag har precis (i förra veckan) avslutat en mätserie för att försöka göra nya filter till mina "muppisar", jag tror att det kanske går att få till nåt.
Lek med dom delade vid 300hz också så de slipper allt vad konrörelse heter...phon skrev:Dom är dessutom delade runt 100 Hz, så det blir inte så stor belastning på just 4-tummarna nere i basen heller. I dom lådorna sitter faktiskt ett seriefilter, det brukar jag sällan använda mig av..
MagnusÖstberg skrev:Lite OT:Lek med dom delade vid 300hz också så de slipper allt vad konrörelse heter...phon skrev:Dom är dessutom delade runt 100 Hz, så det blir inte så stor belastning på just 4-tummarna nere i basen heller. I dom lådorna sitter faktiskt ett seriefilter, det brukar jag sällan använda mig av..
Dom här, 8$ varianten, skulle vara kul att prova i en MTM variant från 300hz till 3Khz med den här diskanten. Under 300hz får man väl komplettera med nått kul
Billigt och smutt...
Ja, fast dom är redan levererade och installerade tillsammans med sin bas, och den går inte upp till 300 Hz.MagnusÖstberg skrev: Lek med dom delade vid 300hz också så de slipper allt vad konrörelse heter...
phon skrev:Jo, jag använder en del olika filter också, flera varianter, varav en variant är omkopplingsbar med en switch på baksidan.
Nu har jag ju inga riktiga Mupps, elementen sitter i dels microPlutten (från Bamsetävlingen), dels i mina miniGurusar.
Dessutom har jag dem i ett par D´Appolitisar, alltså två basar och en diskant i varje låda. Dom låter faktiskt rätt bra, men där sitter en piP-diskant i mitten också, så disten är nog hyfsat under kontroll i diskanten iaf.
Dom är dessutom delade runt 100 Hz, så det blir inte så stor belastning på just 4-tummarna nere i basen heller. I dom lådorna sitter faktiskt ett seriefilter, det brukar jag sällan använda mig av.
Jag har precis (i förra veckan) avslutat en mätserie för att försöka göra nya filter till mina "muppisar", jag tror att det kanske går att få till nåt.
Annars har jag ett par olika andra lösningar på G också, vi får se. Det är egentligen inget prioriterat, jag har inget behov av högtalarna, det är bara på lek.
Fast lite sugen är jag allt på dom däringa gruppköpsbasarna, dom skulle ju vara moddade på nåt sätt.
.
Det skall vara en lite dåphon skrev:Ja, fast dom är redan levererade och installerade tillsammans med sin bas, och den går inte upp till 300 Hz.MagnusÖstberg skrev: Lek med dom delade vid 300hz också så de slipper allt vad konrörelse heter...
Men som mid i en liten trevägare .... ?
-mattias- skrev:Hej alla!
Jag hade tänkt bygga två st Mupps-högtalare efter Nagrefs orginalritning.
Är det ok att använda elementet Vifa TG9FD-10-04?
Jag har läst igenom alla trådar om mupps-högtalarna här på forumet, och fått intrycket av elementet blivit modifierat av tillverkaren men behållit samma beteckning?
Alltså om man beställer Vifa TG9FD-10-04 idag, så får man inte samma element, som är specat på LTS hemsida?
Hälsn
Mattias
Användare som besöker denna kategori: doppler och 195 gäster