Den stora BOSSO/MuPPS-tråden -mycket bilder!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

BOSSO/MuPPS låter bäst med:

Omröstningen slutade 2009-04-25 17:36

1. Inget filter
5
50%
2. Filter med svag mellanregisterdämpning ( 1,2 ohm )
1
10%
3. Filter med större mellanregisterdämpning ( 3,3 ohm )
4
40%

Antal röster : 10

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-06-04 22:19

Falken skrev:Frölundaburkarna från Falken

Hehe! :D

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-06 09:36

Trevlig med bilder- nu börjar det droppa in. kul.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-06 09:38

MagnusÖstberg skrev:Man är faktiskt känslig för ytterst små förändringar. Du kanske skulle ha orginalfiltret med bara sänkning på någon db (vilket är rätt mycket) i det området. Själv kommer jag labba rätt ordentligt med bara motståndskretsen tills jag är nöjd...kommer hamna någnstans mellan 1 och 2, 7 ohm..

Ja- det är förbluffande stor skillnad med bara minimala skillnader i motståndets värde.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-09-27 13:59

Richard, är din baffel 244mm, eller 300mm bred?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-27 16:43

nolimitsoya skrev:Richard, är din baffel 244mm, eller 300mm bred?

Den är precis exakt 224mm, på långsidan och 144 mm på kortsidan, - alltså precis enligt ritningen.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-09-27 18:02

Det var just därför jag frågade. Baffeln är i orginalritningen [s]30cm[/s] bred, med elementet placerat väldigt svagt ocentrerat. Dina högtalare har en baffel som är nästan [s]8cm[/s] för smal, och med elementet centrerat.
Igen, orginalbaffeln är inte alls [s]224[/s]144mm bred, och du har inte byggt något som liknar orginalhögtalaren med en annan baffelvinkel!

Jag trodde det kommits fram till redan att dina högtalare inte alls har samma baffelmått som förebilden, men så dök det upp ändå i en annan tråd...

edit: Asså, det här med siffror... :oops:
Senast redigerad av nolimitsoya 2009-09-27 18:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-27 18:11

Här är baffeln i originalritningen från MoLT

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-09-27 18:14

Nej, det där är baffeln sedd i ganska skarp vinkel. Det som visas och anges är lådbredden. :)
Baffeln är i orginalutförande ungefär [s]30cm[/s] bred, medan lådan är i orginalutförande 144 [s]244mm[/s] bred.

(Med reservation för slabbiga korvfingrar på miniräknaren. (Vilket behövdes :oops:))
Senast redigerad av nolimitsoya 2009-09-27 18:28, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-27 18:17

Bilden visar baffeln som den är måttsatt i MoLT 1/2008.

Jag vet faktiskt inte om MoLT har börjat använda vinklade millimetrar, det kanske dom har.

Ja, det verkar faktiskt så ... å det gick man på! 8O

Bild
Senast redigerad av phon 2009-09-28 08:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-09-27 18:25

Mja, om man tar bort den där extra decimetern jag hittade någonstans :roll: så är lådan 144mm bred. Baffeln sitter vinklad, och blir således en hel del längre, sett ur elementets perspektiv.

Jag får det till [s]16cm[/s] fan vet vad, efter lite tankebrottning. :roll:

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2009-09-27 18:34

Ungefär 155mm

\\Sky

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-27 18:34

Jag får det till 158,93 mm med den vinkeln. Då har nog Richard vilseletts av just måttet 144 mm, precis som jag gjorde. Man måttsätter väl inte i perspektiv .... ojojoj .... :evil:

På andra ledden är faktiskt baffeln 224 mm, den lutar ju inte på den ledden. Richard har det måttet på sin baffel.

För att få en korrekt ljudjämförelse så kan han väl kleta dit två lister som är 7 mm breda, en på varje långsida. Men, jag undrar om dessa millimetrar verkligen kan utlösa detta ramaskri om förändrad återgivning.

Jag är ytterligt tveksam, men två lister löser problemet med ramaskriet.

För övrigt tycker jag inte att elementet låter särskilt bra alls, jämfört med Ino F38 amb som jag också har. Mycket mer dist, låter illa och skrikigt. Jag jobbar på det .... :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-27 18:47

Bild

Så .... när man borrar för basröret skall man ta 50 mm på höjden, och 52 mm genom sinus 65 (eller115) deg på bredden ..... :roll:

57,37 mm in då, och 50 mm upp .....

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-27 18:53

phon skrev:Mycket mer dist, låter illa och skrikigt. Jag jobbar på det .... :)
Har du provat filter på elementet?

Den vinklade lådan gör ju att man lyssnar lite off-axis där tonkurvan är jämnare, men jag fick till det mycket bättre med filter på.

Har faktiskt inte jämfört med F38 eftersom iÖ ändrat filtret på högtalaren det sitter i och jag har inte justerat det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-27 18:55

phon skrev:Jag får det till 158,93 mm med den vinkeln. Då har nog Richard vilseletts av just måttet 144 mm, precis som jag gjorde. Man måttsätter väl inte i perspektiv .... ojojoj .... :evil:

Ja- det borde ha förklarats i vartfall. Jag antar att det är en hel del som gjort fel mått.

På andra ledden är faktiskt baffeln 224 mm, den lutar ju inte på den ledden. Richard har det måttet på sin baffel.

Helt korrekt, och jag tackar dig för att du visar lts-ritningen så att alla ser att de högtalare jag byggt i allt väsentligt har nästan samma mått som original-MuPPsen.

För att få en korrekt ljudjämförelse så kan han väl kleta dit två lister som är 7 mm breda, en på varje långsida. Men, jag undrar om dessa millimetrar verkligen kan utlösa detta ramaskri om förändrad återgivning.

Jag är ytterligt tveksam, men två lister löser problemet med ramaskriet.

Den ljudande skillnaden torde vara ytterligt liten.

För övrigt tycker jag inte att elementet låter särskilt bra alls, jämfört med Ino F38 amb som jag också har. Mycket mer dist, låter illa och skrikigt. Jag jobbar på det .... :)
[/quote]

Är Ino F38 också en bredbandare? Intressant.
Jag håller med dig i stort allt det du säger, och inte ens LTS-filtret kan göra något åt de tillkortakommanden som verkar finnas i elementet.
Det räcker nog inte med att försöka få bort 8 khz peaken- disten i övriga register blir svår att få bort. Men visa gärna filterresultatet i denna tråd- om du kan hitta någon mirakelkur :!:
Jag antar att man blivit kräsen numera, som piP-ägare. 8)
Senast redigerad av Richard 2009-09-27 18:57, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-27 19:06

MagnusÖstberg skrev:
phon skrev:Mycket mer dist, låter illa och skrikigt. Jag jobbar på det .... :)
Har du provat filter på elementet?

Den vinklade lådan gör ju att man lyssnar lite off-axis där tonkurvan är jämnare, men jag fick till det mycket bättre med filter på.

Har faktiskt inte jämfört med F38 eftersom iÖ ändrat filtret på högtalaren det sitter i och jag har inte justerat det.

Ja- MuPPs utan filter låter inte speciellt bra, tycker jag.
Skulle jag bygga om Mupps från grunden så skulle jag nog använda ca. 2,2- ohm i filtrets resistor.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-27 19:23

Jo, jag använder en del olika filter också, flera varianter, varav en variant är omkopplingsbar med en switch på baksidan.

Nu har jag ju inga riktiga Mupps, elementen sitter i dels microPlutten (från Bamsetävlingen), dels i mina miniGurusar.

Dessutom har jag dem i ett par D´Appolitisar, alltså två basar och en diskant i varje låda. Dom låter faktiskt rätt bra, men där sitter en piP-diskant i mitten också, så disten är nog hyfsat under kontroll i diskanten iaf.

Dom är dessutom delade runt 100 Hz, så det blir inte så stor belastning på just 4-tummarna nere i basen heller. I dom lådorna sitter faktiskt ett seriefilter, det brukar jag sällan använda mig av.

Jag har precis (i förra veckan) avslutat en mätserie för att försöka göra nya filter till mina "muppisar", jag tror att det kanske går att få till nåt.

Annars har jag ett par olika andra lösningar på G också, vi får se. Det är egentligen inget prioriterat, jag har inget behov av högtalarna, det är bara på lek.

Fast lite sugen är jag allt på dom däringa gruppköpsbasarna, dom skulle ju vara moddade på nåt sätt.

.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-27 19:40

phon skrev:
Jag har precis (i förra veckan) avslutat en mätserie för att försöka göra nya filter till mina "muppisar", jag tror att det kanske går att få till nåt.

Intressant!

Jag tror fler än jag skulle vilja se alternativ till andra filter, samt deras kretsschema. Glöm inte att posta i tråden om du hittar något som låter bra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-27 20:22

Lite OT:

phon skrev:Dom är dessutom delade runt 100 Hz, så det blir inte så stor belastning på just 4-tummarna nere i basen heller. I dom lådorna sitter faktiskt ett seriefilter, det brukar jag sällan använda mig av..
Lek med dom delade vid 300hz också så de slipper allt vad konrörelse heter...

Dom här, 8$ varianten, skulle vara kul att prova i en MTM variant från 300hz till 3Khz med den här diskanten. Under 300hz får man väl komplettera med nått kul :)

Billigt och smutt...
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-27 20:51

MagnusÖstberg skrev:Lite OT:

phon skrev:Dom är dessutom delade runt 100 Hz, så det blir inte så stor belastning på just 4-tummarna nere i basen heller. I dom lådorna sitter faktiskt ett seriefilter, det brukar jag sällan använda mig av..
Lek med dom delade vid 300hz också så de slipper allt vad konrörelse heter...

Dom här, 8$ varianten, skulle vara kul att prova i en MTM variant från 300hz till 3Khz med den här diskanten. Under 300hz får man väl komplettera med nått kul :)

Billigt och smutt...

Oj- en 8-ohmare... ( bredbandselementet)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-27 21:11

MagnusÖstberg skrev: Lek med dom delade vid 300hz också så de slipper allt vad konrörelse heter...
Ja, fast dom är redan levererade och installerade tillsammans med sin bas, och den går inte upp till 300 Hz.

Men som mid i en liten trevägare .... ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-10 20:22

phon skrev:Jo, jag använder en del olika filter också, flera varianter, varav en variant är omkopplingsbar med en switch på baksidan.

Nu har jag ju inga riktiga Mupps, elementen sitter i dels microPlutten (från Bamsetävlingen), dels i mina miniGurusar.

Dessutom har jag dem i ett par D´Appolitisar, alltså två basar och en diskant i varje låda. Dom låter faktiskt rätt bra, men där sitter en piP-diskant i mitten också, så disten är nog hyfsat under kontroll i diskanten iaf.

Dom är dessutom delade runt 100 Hz, så det blir inte så stor belastning på just 4-tummarna nere i basen heller. I dom lådorna sitter faktiskt ett seriefilter, det brukar jag sällan använda mig av.

Annars har jag ett par olika andra lösningar på G också, vi får se. Det är egentligen inget prioriterat, jag har inget behov av högtalarna, det är bara på lek.

Fast lite sugen är jag allt på dom däringa gruppköpsbasarna, dom skulle ju vara moddade på nåt sätt.

.

Hur går det, Phon ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-10-10 20:35

Svininfluensa, galna kosjukan och lite lepra ... men annars ... tack, det går bra! :D

Har inte varit på jobbet alls förra veckan. Nångång .... :)

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-10 21:00

Baffelbreddsskillnaden mellan 144 och 158mm simulerar som mest med 0,3dB skillnad vid 1500Hz i Basta!

Att lyssna off-axis med 25 grader är dock en dramatisk skillnad i jämförelse med baffelbredden. Om man tittar i databladet så ligger 25-gradersriktningen ca 1dB under 0-graderrsriktningen vid 3kHz, sluttande nedåt till ca 7dB lägre vid 10kHz. Det måste ju höras rätt så tydligt!?

Att lyssna rakt fram på elementet i jämförelse med 25 graders vinkling torde ju ge ett rätt diskantrikt ljud i jämförelse..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-11 18:39

phon skrev:
MagnusÖstberg skrev: Lek med dom delade vid 300hz också så de slipper allt vad konrörelse heter...
Ja, fast dom är redan levererade och installerade tillsammans med sin bas, och den går inte upp till 300 Hz.

Men som mid i en liten trevägare .... ?
Det skall vara en lite då :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
-mattias-

Inläggav -mattias- » 2009-12-21 20:46

Hej alla!
Jag hade tänkt bygga två st Mupps-högtalare efter Nagrefs orginalritning.
Är det ok att använda elementet Vifa TG9FD-10-04?

Jag har läst igenom alla trådar om mupps-högtalarna här på forumet, och fått intrycket av elementet blivit modifierat av tillverkaren men behållit samma beteckning?

Alltså om man beställer Vifa TG9FD-10-04 idag, så får man inte samma element, som är specat på LTS hemsida?

Hälsn
Mattias

Användarvisningsbild
-mattias-

Inläggav -mattias- » 2009-12-21 22:00

Hej igen!
Hittade svaret i en annan tråd:

"rör sig nog helt enkelt om en lite äldre glädjespec och en korrigerad lite nyare på samma element"

Vet inte hur jag länkar dit.

Hälsn
Mattias

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2009-12-21 22:39

-mattias- skrev:Hej alla!
Jag hade tänkt bygga två st Mupps-högtalare efter Nagrefs orginalritning.
Är det ok att använda elementet Vifa TG9FD-10-04?

Jag har läst igenom alla trådar om mupps-högtalarna här på forumet, och fått intrycket av elementet blivit modifierat av tillverkaren men behållit samma beteckning?

Alltså om man beställer Vifa TG9FD-10-04 idag, så får man inte samma element, som är specat på LTS hemsida?

Hälsn
Mattias

Jag har köpt Vifa TG9FD-10-04 nyligen, å kör med Mupps avstämming/volym å det låter väldigt bra må jag säga :) Jag tror det du citerade stämmer väl :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-21 23:55

Det är bara att köra på!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-22 09:36

Några lyssningsintryk vid olika placering vad-nu-det-är-värt.
Mina mupps är enligt grundritningen och helt ofiltrerade.
1. Vid första lyssningen stod dom mot bakvägg med 2-3 meter till sidoväggar 1,5 meter mellan och lyssningsavståndet ca:2 meter.
Ett härligt öppet ljud med neutral bas. Imponerande!

2. Den andra lyssningen var vid datorn placerade på bordet direkt intill skärmen (i hörn).
Inte alls lika kul, ljudbilden hamnade för långt ner. Basen blev luddigare.

3. Den tredje också vid datorn men nu upphöjd på en hylla i öronhöjd.
Då blev ljudbilden bättre, men basen fortfarande något luddig. Inte lika lätt att följa som vid första lyssningen.

Nåja, nu var dom ju tänkta som datorhögtalare så där får dom bli kvar.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum