Here we go again - hemmastudio - reborn!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-08 09:55

Lådan är nu ihopskruvad/-limmad och spacklad inför kommande fanéring:

Bild

Under tiden spacklet torkar så kan man ju fundera lite på vad man kan göra av ett par kromade klädhängarstänger från ELFA, en 21mm kvartsstav, några filttassar, spikbleck och en skiva stavlimmad furu:

Bild

Ernst hade nog gjort en ljuslykta eller en utegrill, men det går bort!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-09 15:11

Ok, då kör vi väl hela upploppsrakan ända in i mål, sammanfattat i en och samma post!

Lådan skulle som sagt fanéras och för långsidorna innebar det att fanéret måste skarvas för att täcka hela sidan. Jag la därför två fanérstycken lite om lott och fixerade med maskeringstejp (den blå varianten, som ska vara lättare att ta loss efteråt). Jag skar igenom båda fenéren i ett skär och fick därigenom ett snitt med perfekt passning - helt utan synlig skarv...

Bild

...men den blå tejpen tog förstås med sig valda delar av fanéret :evil: (se längs skarven i mitten):

Bild

Nu spelar ju detta ingen större roll. Det mesta gick att fixa med slipning och sedan är det ju baksidan. Dessutom ska den ju stå under en hylla på golvet.

Alla sidor klara och gaveln mot slutsteget har fått lite svart färg längs kanterna:

Bild

Återigen blir jag påmind om hur lätt det faktiskt är att få till perfekta hörnen och sidor med fanér. Jag har alltid trott att sånt här bara går att fixa på fabrik med NC-maskiner och specialmetoder:

Bild

Och medans oljan torkar passar jag på att "leka Ernst" en stund. Fräsen är suverän till att få till exakta cirklar och avfasningar. Lite grått tyg och en häftapparat och ramen till fronten är fixad!

Bild

Att använda M6-bultar och limmade islagsmuttrar är förstås overkill - och det visade sig också att jag borrat hålen genom baffeln lite snett och lite för trångt. Det blev till att borra upp hålen och dessutom "mjuka upp" gängorna med lite cykelolja innan jag fick igenom alla bultarna. Hoppas sannerligen att jag slipper skruva ur elementet igen!

Bild

Ta da! Färdigt!

Bild

We are family 8) 2.1-systemet till studion är färdigt:

Bild

Och hur låter den då? Ingen aning - det dröjer en stund innan jag får möjlighet att testa - håll till godo med det visuella resultatet tills vidare!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-09 15:20

:cry:

Det är så snyggt att jag blir rörd.........Snyft..... :D

Vad skulle du ha de kromade rören till? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-09 16:32

...för att inte tala om hur rörd man blir av soundet - jag kunde inte hålla mig utan konkade ner hela kitet till "studion" och föll på knock out i första ronden. Det behövs ingen EQ - basen rullar med all önskvärd tydlighet raka vägen ner i källaren. 20Hz är ingen match, och hur lättdriven är den basen?! Jag fick dämpa allt som finns på vägen genom EQ och filter för att få en "lagom" nivå på trycket. Helt otroligt!!

De kromade rören ja, det är en helt annan historia men hör likväl hemma i studion och därmed i den här tråden - jag återkommer så snart jag hämtat mig från SPL-chocken...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-09 16:36

Fan vad coolt! :D

Jag upplever samma fenomen med mina slutna subbar!
Det är inte frågan om att höja några frekvenser, utan en ren dämpningsfråga............ :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-10 23:04

Har ikväll ägnat mig åt att trimma in ljudet, efter att ha kompletterat med en ny AV-receiver. Och det var sannerligen en trevlig stund, för jag hittade en mycket kompetent krabat på MediaMarkt. Läs mer i mitt inlägg under Köpråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 4&start=77

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-14 17:15

Börjar närma mig slutet på studio-DIY:andet. Efter att ha fått klart monitorerna och subben till studion har jag/ska jag avsluta lite tweakande på TV-högtalarna (frontkanalerna till bioljudet) i samma rum.

I min pågående uppgradering av det "riktiga" musik/bio-rummet på övervåningen har jag plockat bort ett par gamla hembyggda stativare som tjänat som sidokanaler tidigare. Så här såg dom ut då:

Bild

Jag har egentligen inte varit så imponerad av ljudet från dem tidigare men tänkte att de skulle kunna komma till pass vid den nya TV:n. De är bestyckade med helt ok Peerless-element, DT80H i diskanten och WR130 som 5" bas:

Bild

Eftersom jag nu har en grafisk dB-mätare var jag nyfiken på hur de presterade enligt ljudmätaren. Och då blev jag pinsamt upplyst om att diskanten var ansluten med fel polaritet i båda lådorna. Med ett andra ordningens delningsfilter hade jag en kraftig dip runt 2,5 kHz och aldrig reflekterat över att man bör fasvända diskanten! Efter att ha rättat till "felet" såg det ut så här med rosa brus utan EQ 8) - och plötsligt kom det ljuv musik ur dessa gamla föraktade hemmabyggen:

Bild

Första åtgärden för att höja den visuella finishen blev ett par nya tygfronter i samma mörkgrå färg som studiomonitorerna. Tidigare ramar var svarta och 2 mm för breda... (fult!):

Bild

De blanka ELFA-stängerna från tidigare golvstativ tänkte jag använda till nya kortare stativ, men när högtalarna nu låter så mycket bättre får jag nog lägga krut på ett mer sobrare tweak. Alltså införskaffades lite rejäla 50mm ben i Zamak med ytbehandling i mattborstad nickel (Zamak är en legering av zink, aluminium, magnesium och koppar). Med M-gänga i topp och botten ska vi nog få till en fot av dessa:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-14 21:29

Träskivan och kvartslisten är tillsågade:

Bild

Och en stund senare är bottenplattorna till stativen limmade. Återstår att slipa, betsa och lacka:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Here we go again - hemmastudio - KLART!

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-15 19:08

Lite tålamodskrävande med båtlack som tar 10 timmar på sig att bli klibbfri... Efter två strykningar på bottenplattan blev jag i alla fall helnöjd med resultatet. Och med ben och filttassar på plats ser det ut så här:

Bild

Därmed kan vi stänga den här tråden. Studion är klar och det blev långt mycket bättre än jag anat från början - att "bara flytta några hyllor", resulterade i ett helt nytt rum, som också blev en liten biosalong med fantastiskt ljud, BD och HD-TV.

Bild

Väl mött i mina andra byggtrådar där jag jobbar vidare med min uppgradering.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-15 22:06

Med risk för att bli tjatig :? ..............Skitsnyggt! 8)

Användarvisningsbild
Hoffen

Inläggav Hoffen » 2009-08-15 22:33

Väldigt stiligt resultat!

//Hoffen

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2009-08-15 23:05

...helvete...

Nu får jag totalt mindervärdeskomplex och kommer nog att skrota min byggtråd.
Jävla människa!

Eller... Vad jag egentligen försökte säga...
Wow! Grymt imponerad! Vackra byggen som vanligt!

\\Sky

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-08-15 23:11

Fortsätter tjatet om att det var vansinnigt snyggt!!!!! :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-15 23:38

Du är DIY världens Bingo Rimèr! :D (Får till det snyggt! :wink: )

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-16 00:43

Men TACK för alla ovationer - nu orkar jag kanske fullfölja "steg 5" - mina dipoler som fått vänta de senaste veckorna.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-06-28 09:03

Var hittar du såna där magneter? Jag gillade verkligen iden med att slippa se "plupphål" när frontskyddet är av...

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-06-28 09:37

Det ser så lekande lätt ut när du håller på.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-06-28 09:39

kodapa skrev:Var hittar du såna där magneter?

Clas Ohlson...

http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc ... nr=31-1466

Finns nog i andra storlekar också.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2010-06-28 11:03

Väldigt snyggt!

Gamla bilbasar är bra grejer! hyfsat lättdrivna och behöver inte så stor låda.
Dagens bilbasar väger 10-20kg och behöver 1kW för att spela bra...
/Kristian

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Here we go again - hemmastudio - reborn!

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-06 10:24

Bump!

Jag bygger vidare på den här tråden. Fyra år har gått sedan jag färdigställde "studion" slash lilla TV-rummet. Det har använts flitigt, men nu har trummorna åkt ut och äldsta dottern likaså (hon gick dock på egen begäran). Så nu är det dags att göra något helt nytt av det här rummet. Sofforna åkte ut på Blocket och alla fasta installationer, hyllor, lampor - rubbet är borta. Taket och sidoväggar är målade, nya tapeter är nästan klart. Ny soffa står inplastad och väntar på avtäckning. Ny TV står också och väntar, så nu återstår bara det viktigaste - ljudet. Jag återvinner mina OA50.XLR som frontar, men funderar mycket på hur jag ska göra med sub. Rummet kommer få en "högre finish" nu och jag behöver lyfta designen på snickerierna. Så till mina funderingar:

Jag har två st Scan-Speak 18W/8531 (Revelator) som jag vill använda till subben. Jag har ett utrymme under den nya TV-bänken som skulle kunna rymma basen och fick ögonen på denna skapelse från Bose (de har flera olika modeller med 1-3 baselement men alla med samma princip). Det är väl någon form av TL, men med lite märklig volym inne i lådan. Dessutom verkar sista delen av ljudledningen öka i area efter att mittdelen varit smalare. Är det någon som vet hur den här är beräknad eller om man kan göra något liknande med mina Revelator? Jag är sugen på att prova!

Bild

Eller om någon har länkar till sidor för beräkning/dimensionering av pipor eller TL som skulle kunna göras liknande denna?

Fråga 2: Jag har ju två element. Om man monterar dem som pull-push kan man ju i princip halvera volymen i en vanlig låda (jmf med endast ett element). Gäller den principen även vid beräkning av TL-lådor? Eller hur ska man räkna då? Finns det någon vinst med pull-push i TL?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-05-06 11:44

OM du inte vill/kan köra Hornresp eller Mathcad (MJK) kanske en sådan här enklare variant funkar?

http://www.mh-audio.nl/tml.asp

http://www.quarter-wave.com/

http://www.hornresp.net/

Såg att du redan 2009 ville göra TL med basarna! Dax att slutföra nu!? :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-06 11:53

Tack för länkarna! Du har bättre koll än jag själv. Många idéer kommer och går. Jag har ju även två KEF B139 liggandes. De har ju också använts flitigt i TL. Men de lådor jag sett är ju alldeles för stora!

När det gäller Bose så ser jag att de har tre olika storlekar på ovanstående koncept. Bredd och höjd är lika medans längden på lådan ökar med ca 8 cm för resp större storlekarna. Det innebär väl i princip att man bara förlängt ljudledningen en bit för respektive låda och därmed sänkt avstämningen en bit?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-06 11:58

Fundering. Om de enda t/s-parametrar som skall anges i beräkningen är Fs och Sd så kanske det funkar att använda två lika element och ange Fs för elementen och den sammanlagda arean (2 x Sd). Resonansfrekvensen borde ju inte bli annorlunda med två element jämfört med bara ett.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-05-06 13:03

Tror precis som du. Att använda fler element i pipan/hornet borde även jämna ut frekvenskurvan lite..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-16 11:14

Nya idéer på gång. Jag planerar att bygga med 18mm vitfolierad spånskiva (vanliga hyllplan typ Elfa eller IKEA). Frågan är om det går att limma dessa som man brukar göra med vanlig obehandlad spån eller MDF? Eller behövs det skruvar för att hålla ihop?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-05-16 12:38

Limmar du osågade bitar mot varandra är det folien du limmar, om det håller beror på hur bra den är limmad mot spånskivan. kortänden tycker jag lossnar lite lätt av fukt på sådana skivor så jag hade nog velat skruva fast.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-16 14:47

Ja, det blir ju att limma folie mot folie (på de flesta ytor). IKEA har nämligen färdiga hyllplan i exakt rätt storlekar, så att det blir minimalt med sågning. Subben kommer i princip vara dold under mediabänken med endast en långsida synlig från framsidan. Tänkte att den skulle vara vitfolierad utan synliga skruvar. Äh, jag får väl prova. Skulle fogarna släppa så är det inte värre än att dra i några skruv 8) .

Konceptet för det här caset svänger nog från Bose-TL mot vanlig BR. Jag får inte plats med den stora låda som skulle krävas.

Föregående

Återgå till DIY-forum