Nytt filter till HFLS-1

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-09-29 19:39

Om jag förstår saken rätt så är det en helt ny högtalare du bygger. Varken baffelmåtten eller elementens relativa position till varandra eller baffelns kanter är lika med HFLS-1. Att då utgå ifrån filtret till HFLS-1 är ingen bra idee. Du behöver ett helt nytt filter från scratch, och då duger inte de mätningar som finns i den länkade artikeln.

Fint bygge, förresten!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-29 19:43

Nwalmaer skrev:Fint bygge, förresten!
Verkligen medhåll!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-29 20:16

Det var snyggt.
Sorry jag hade inte sett länken till bygget tidigare, snyggt men annorlunda är HFLS-1, ja. Eftersom det är lagt ner så mycket arbete på dom så är de värda att mätas upp faktiskt.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-29 21:33

jajävlar vilket trevligt bygge, jag hoppas verkligen du får till ljudet som du vill ha det

och så skulle jag vilja se ett par med pianolack ihop med lädret
Bikinitider

rotel2

Inläggav rotel2 » 2009-09-29 21:49

Tjena Beijergard. Såg nu att ditt filter problem hamnat här på faktiskt.

Tror att jag i någon tråd på min hembio har rekomenderat dig att inte göra filter med några "vilda gissningar".
Jag hade mer än gärna hjälpt dig där (så mycket som det gått) om jag hade haft några uppmätta kurvor på dina burkar.
Det kanske finns någon vänlig person där ute som bor inärheten som kan hjälpa dig att mäta?

Nu kommer det roliga... Hur kunde ni få samma (eller väldigt nära) resultat som skrutten fick på filtret?
Det är inte samma högtalare som beräknats och skrutten har tillgång till uppmätta kurvor. Ni får samma resultat men sen så visar det sig att det inte ens är samma baffel och högtalare som det har beräknats på :roll:

Hoppas att det får ordning på detta då du har byggt väldigt snygga lådor (vilket jag också påtalat ett par gånger) :D

/Johan

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-29 22:24

Jag fick till väldigt lika kurvor, tittade inte på vad skrutten hade använt för element eller komponenter, bara tittade på kurvan när jag sa att jag fick en liknande kurva därför jag skrev som jag gjorde. Att det va Beijergards val...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2009-09-29 23:09

Tackar för omdömen om bygget :)

Jag kommer köra på detta filter nu.. Om jag får möjlighet att mäta upp elementen någon gång ska jag göra det. De nya basarna behöver ju minst 100h inspelning också..

Finns det någon i närheten av Bollnäs som har mätkunskap? :)

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2009-09-30 15:49

Beställde lite saker igår morse, har fått en 1.4mH spole och lite fårull idag från hifikit.. Paketet från Europe Audio sorterades på Arlanda kl 7 i morse, undrar om dom levererar den hit i morgon då, vilket låter ganska troligt! :)

Om jag vill spela in dom lite snabbare, kan jag låta dom spela utan låda, och köra lite olika hz från en testskiva på repeat? Jag har nämligen en skiva med 30sek snuttar med hz i olika steg, tänkte att detta vore lämpligt och jag kanske kan köra utan filter?.. Eller något bättre förslag?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-30 16:13

De skall motioneras med vanlig musik, precis som de används med sedan.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2009-10-07 13:27

Nu är högtalarna klara! :) Bilder kommer senare..
Nu när jag är så nöjd med dessa så vill jag såklart ha en center i samma serie... Dock kommer den endast ha en bas. Kan jag använda samma filter fast strunta i den sista spolen på 3mH?

Dessutom, fungerar det bra att ha basporten framåt? Underlättar placering av centern som oftast står i bänk eller mot väggen..

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-07 13:34

filtret får man designa om tyvärr... för att passa baffelsteget :)

porten kan du ha fram och det går bra att "bara" använda 1st bas också ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2009-10-07 15:16

Attans! Baffeln på centern kommer bli ca 20x50cm och basen kommer placeras i mitten...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-10-18 16:29

Beijergard skrev:Attans! Baffeln på centern kommer bli ca 20x50cm och basen kommer placeras i mitten...

Jag vet inte om jag är sent ute och du hunnit bygga centern. Utifrån det som framkom tidigare kan du använda HFLS-1 filtret och byta ut motståndet som ligger // med diskanten med en 10 ohmare.
Viktigt är att du sätter diskanten så nära basen som det bara går detta för att få en vidare frontloob genom delningsfrekvensen. Se pK projektet för att få en uppfattning vad jag menar med nära.

/G

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-10-18 19:04

Tänkte att fylla på med lite tankar varför det inte alltid blir sååå fel när man ändrar baffelstorlek / placering av element.
Vissa högtalare är modellerade med baffel och diskantplaceringen, då har man tagit hänsyn redan i början av designfasen hur detta skall fungera - och om det är något speciellt förutom det vanliga som skall till. I regel kan dessa bara försämras av annan baffel/element placering.
Det är ripplet (långt) över själva baffelstegs frekvensen som man modellerar med. Blir det fel kan högtalaren komma att låta jobbigt - men hela skalan av mer eller mindre påträngande ljud till mer undfallande (svårare att detektera dock) ljud kan uppstå. Alla dessa skillnaderna kommer normalt att hamna i diskantregistret.
I basen där jag fått för mig att många tror att skillnaden ligger blir inte utslaget alls lika oberäkneligt (för ögat iaf) utan blir som regel en ganska mjukt färgande historia.
Trots det jag skrivit ovan så kan det bli bättre än vad man kan tro om man behåller ett filter medan man ändrar baffelstorleken och element layout. Risken är att övremellanreg och diskant får jobbiga eller undfallande inslag eller både och.
Jag påstår att högtalare som HFLS-1 faktiskt.se kan bli bättre med annan baffel inkl layout än den har på ritningen.

Det förutsätts nu här ovan att inte tokstora förändringar görs i baffelstorlek eller elementplacering.

Läs nu inte in i denna text att jag rekommenderar baffelförändringar, det regelmässiga svaret är -> rekommenderas inte <-

/G

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2009-11-10 14:55

Dammar av denna trå lite grann ;)

Jag har faktiskt inte börjat bygga centern än, och jag har inte så bråttom heller.
Jag är helnöjd med filtrena som jag har i golvarna just nu, och vill ha liknande till centern när den i framtiden börjar ta form.

Hur pass mycket var de tidigare filtrena anpassade för att passa baffelsteget på högtalarna?
Hur skulle ett bra filter se ut (för att likna golvarna så gott det går) till en center med baffel på 20x30cm, sluten låda...? :)

EDIT:
Det är alltså detta filter jag använder http://user.faktiskt.io/skrutten/HFLS-1-2_5schema.gif

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2009-11-20 00:44

DVD-ai skrev:filtret får man designa om tyvärr... för att passa baffelsteget :)

´

Hur pass mycket behöver detta göras om?
Vore bussigt om jag fick lite hjälp med detta då jag inte har xover programmet kvar i datorn och inte är införstådd med beräkningarna ang baffelsteg.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-11-21 12:03

Beijergard skrev:

´

Vore bussigt om jag fick lite hjälp med detta då jag inte har xover programmet kvar i datorn och inte är införstådd med beräkningarna ang baffelsteg.

Jag skulle iaf ta HFLS filtret med de ändringar som LasseA föreslagit tidigare i denna tråd. Jag tror att det hamnar närmast så, viktigt är dock att simulera fram en bra position för diskanten och inte bra trycka fast den där det är snyggast.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-11-21 23:44

Det var ena fina fanerade lådor. Ser stora ut jfr stativarna.
Jag har hfls mätningarna kvar i datorn så jag klurade ut ett litet 2.5 vägs filter med 2 basar i LspCad för värdelöst vetande. Det är i huvudsak ett 2 ordningens filter som summerar 6 dB under frekvensgången och ger 180 graders utsläckning vid omvänd polaritet. Delningen är högre än vad som tidigare rekomenderats 2.9 khz. Känsligheten är klart förbättrad i jämförelse med stativaren.
Lyckades inte få till en bild på det. :roll:

3 mH och 33 uF till 0.5 an.

0.68 mH följt av shuntad rc länk 3.9 ohm och 12 uF till Pl 18

4.7 uF i serie och 0.39 mH parallellt samt en 3.3 ohms serieresistor till DX 25.

Denna DX 25 verkar vara en djävel att filtrera. Går nästan bara att dela mellan 2.5 till 2.9 kHz. Saknar riktig topp men det kan också vara mikrofonen.

Pl 18 har en väldigt tvär egen avrullning som kan användas filtret. :)
Let forever be

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2009-11-22 00:36

skrutten skrev:
Beijergard skrev:

´

Jag skulle iaf ta HFLS filtret med de ändringar som LasseA föreslagit tidigare i denna tråd. Jag tror att det hamnar närmast så, viktigt är dock att simulera fram en bra position för diskanten och inte bra trycka fast den där det är snyggast.

Men jag bör väl eftersträva att få centern att låta lika som frontarna, och ha så lika filter det går? :?:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-11-22 01:06

Beijergard skrev:
skrutten skrev:
Beijergard skrev:

´

Men jag bör väl eftersträva att få centern att låta lika som frontarna, och ha så lika filter det går? :?:

Jag är tveksam att det är som du frågande påstår. Det bör nog finnas en liten ljudmässig skillnad mellan en center och en stereo högtalare. Skillnaden beror på att örat fångar upp ljud rakt framifrån och från sidan med olika tonal karaktär. Nu ska detta inte överdrivas men en skillnad är det. Högtalarens fasgång är betydligt viktigare - centern kan komma att destruktivt blanda sig med sidohögtalararna om fasen är fel. Så du har rätt i att filterna bör likna varandra med tillägget att faslikheten är viktigast (tror jag :? iaf).

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2009-11-22 03:11

Krångligt värre låter det som :P
Men det filtret du fixade åt mig i sida ett i denna tråd måste väl ändå vara en bättre utgångspunkt än hfls filtret som inte är i närheten av de nuvarande...

Tyvärr kan jag som sagt på tok för lite för att komma fram till något vettigt själv...

Så hur påverkar vi fasgången på centern till det positiva? :P

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2010-01-25 15:59

Föregående

Återgå till DIY-forum