Jaha, nu har det gått en tid och jag har börjat mecka med mina Profundus-P-lådor.
Denna gång har jag valt att tillverka lådorna själv, dessutom använder jag 0,8mm fanér. Träslaget är det samma som förra gången, Al. Jag valde tunnare fanér för att det verkade enklare och snabbare.
Lådornas delar fick jag tillsågade på K-Rauta. Jag köpte en lamellfräs för att kunna kexa ihop lådorna, mest för att det verkade kul.
Lådorna blev över förväntan, kexning kan verkligen rekommenderas.
Inför fanéringen sågade jag till bitar som var 38 cm långa (2 cm längre än lådans kubiska mått). Fanéret jag köpte var ej kantsågat så alla fanér fick kantskäras och fiinslipas för att passa intill varandra där de skulle skarvas. Alla sidor får två skarvar då jag effektivt kunde få ca 15cm bredd på varje bit.
Jag har använt mattkniv för att både kapa och kantskära.
Första botten jag gjorde skarvade jag med 3cm maskeringstejp, jag beströk bägge ytorna med toluenförtunnat bostikkontaktlim. Jag använde en roller för att "måla" på limmet, låt stå i ca 10 minuter sedan lade jag ihop ytorna. Skarvarna gick isär ca 1mm under dygnet som följde så maskeringstejp kan inte rekommenderas.
Eftersom jag har exakt mängd fanér kunde jag varken ta bort eller lägga över nytt material, så jag lade i trälim i skarvarna och tröstade mig att det var en botten bara ...
Efter byte till fanérremsor för skarvning har skarvarna blivit bra.
Bild på skarvar för front och början på sidostycken
Under fanéringen gång har det vid två tillfällen hänt att jag väntat längre än 25 minuter innan jag lagt ihop de limbestrukna ytorna. Första gången var vidhäftningen dålig och jag fick helt enkelt dra lös fanéret och torka ytorna med ren toluen för att sedan lägga på mer toluen, vid detta tillfälle tror jag även att jag förtunnat limmet för mycket.
Vid andra tillfället glömde jag av tiden och det räckte att rolla med toluen innan jag lade ihop ytorna med gott resultat.
Något hörn har haft dålig vidhäftning så jag har fått bättra med en liten sticka och kontaktlim, nästa gång det händer ska jag försöka reaktivera befintligt lim med ren toluen.