Egen fanering (och låda till) av Ino Audio piP

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2004-10-17 23:24

Hej å hå, nu har jag fanérat 12 av 16 ytor. Jag kan säga att arbeta i 3mm fanér är som att snickra en låda utanpå MDF-lådorna. Otrologt mycket arbete. Jag har säkert lagt 30 - 40 timmar redan.

En felmätning har jag gjort och fick kassera ett par fina bitar.
Jag har lyckats riva ner en hög fanér på golvet utan att det blev några allvarliga skador.

Det mest använda verktyget har blivit en liten fjutthyvel jag köpte på Car Theme. Den använder jag efter limningen för att få ner de utstickande kanterna, det allra sista slipas ned med 100-papper och lång bräda.
Jag har skarvat två av sidorna med fanér-remsor, måste säga att det fungerat rätt bra. Jag tror skarven kommer att bli synlig, men inte störande. Klart svårt att samslipa två 3mm fanér.

På det stora hela är jag nöjd med resultatet hittills, jag postar lite fler praktiska bilder så småningom.

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2004-10-20 23:46

Här kommer lite fler bilder att studera

Bild
Min enkla rigg för att hålla bägge fanéren still när jag sågar. (Jag kör dem två o två hela tiden)

Bild
Snabbtorkning av fanérremsa, efter att jag torkat den vände jag på steken och lade i lite lim från baksidan så sidan blir stabil under limningen.

Bild
En sida under press. Den första lådan gjorde jag en och en, den andra bägge på en gång. Jag kan meddela att det rör sig rätt mycket de första 5-10 minutrarna innan limmet huggit.

Bild
Dags för hyvling av det utstickande fanéret, en klurig jigg som ej lastar hörnen men fungerar bra!

Bild
Samma jigg igen från annan vinkel ...

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2004-10-23 20:20

Äntligen har jag en låda i gångbart skick, avfasningar topp och botten samt inoljning fattas, sedan bara att montera element.
Först en bild på sista limningen
Bild
En låda under press vid limning topp och botten. Här syns ganska tydligt hur träådringen kommer att bli efter oljning.

Bild
Första lådan efter slipning. :D

Jag har svårt att bestämma mig för om jag skall göra kanten runt över och underdel rund eller 45 grader, vad tycker ni :?:

Glömde kameran hemma idag igen, så får ta lite bilder av fräsning och slipning imorrn. :P

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-23 20:25

du menar fanerkanten? 45 grader kanske inte ser så dumt ut? iaf upptill.. nertill kanske det ser bättre ut att ha den rak som den är..

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2004-10-25 16:05

Jaha, nu närmar det sig montering element och filter, så fanéringstråden slutar här. Jag kommer att uppdatera första inlägget med lite slutsatser och råd. Här kommer lite bilder av fräsning och inoljning.
Kraniet, det blev som du föreslog, de tre övre främre sidorna fasades, jag kanske gör fasen ända ner till limmet om jag tycker det verkar bättre. Just nu går fasen halvvägs, dvs 1,5mm ner i fanéret.

Bild
Jag gjorde en mall före jag fanerade så jag visste var alla hål skulle vara. Här har jag borrat med ett borr så jag kan få igenom kantfräsen.

Bild
Fräsning

Bild
Nu återstår bara att ta snygga till kanterna med en fil.

Bild
Före slipning.

Bild
Efter slipning. Jag slipade med en oscillerande elektrisk slip, först med 120 papper sedan med 320. Sedan vätte jag ytan för att fibrerna skulle resa sig och slipade med samma papper en gång till.

Bild
Bägge klara för inoljning

Bild
En av lådorna med ett lager olja. Jag strök bägge ymnigt med ett llager vax-olja sedan lät jag det dra i 20 minuter och gick över en gång till. Efter ytterligare 20 minuter torkade jag av överskott och lät dem stå över natten. Ska se om det behövs mer efter detta.

Jag är mycket nöjd över resultatet, just nu ser de ganska mörka ut, men av erfarenhet vet jag att att Al ljusnar lite efter ett tag och årsringarna framträder ännu mer. :D

Edit: Upptäckte att det faktisk inte fanns en bild på de färdiga grejerna i denna tråden
Bild
Senast redigerad av Gaston 2005-07-08 12:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2004-10-25 20:25

Snyggt!! Nu blir man ännu mer sugen på piP.
"It all seems so stupid
It makes me want to give up
But why should I give up
When it all seems so stupid" ; ML Gore

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2005-04-10 13:58

Jaha, nu har det gått en tid och jag har börjat mecka med mina Profundus-P-lådor.
Denna gång har jag valt att tillverka lådorna själv, dessutom använder jag 0,8mm fanér. Träslaget är det samma som förra gången, Al. Jag valde tunnare fanér för att det verkade enklare och snabbare. :)

Lådornas delar fick jag tillsågade på K-Rauta. Jag köpte en lamellfräs för att kunna kexa ihop lådorna, mest för att det verkade kul. :lol:

Lådorna blev över förväntan, kexning kan verkligen rekommenderas. :P

Inför fanéringen sågade jag till bitar som var 38 cm långa (2 cm längre än lådans kubiska mått). Fanéret jag köpte var ej kantsågat så alla fanér fick kantskäras och fiinslipas för att passa intill varandra där de skulle skarvas. Alla sidor får två skarvar då jag effektivt kunde få ca 15cm bredd på varje bit.

Jag har använt mattkniv för att både kapa och kantskära.

Första botten jag gjorde skarvade jag med 3cm maskeringstejp, jag beströk bägge ytorna med toluenförtunnat bostikkontaktlim. Jag använde en roller för att "måla" på limmet, låt stå i ca 10 minuter sedan lade jag ihop ytorna. Skarvarna gick isär ca 1mm under dygnet som följde så maskeringstejp kan inte rekommenderas. :cry:

Eftersom jag har exakt mängd fanér kunde jag varken ta bort eller lägga över nytt material, så jag lade i trälim i skarvarna och tröstade mig att det var en botten bara ... :oops:

Efter byte till fanérremsor för skarvning har skarvarna blivit bra. :P
Bild på skarvar för front och början på sidostycken
Bild

Under fanéringen gång har det vid två tillfällen hänt att jag väntat längre än 25 minuter innan jag lagt ihop de limbestrukna ytorna. Första gången var vidhäftningen dålig och jag fick helt enkelt dra lös fanéret och torka ytorna med ren toluen för att sedan lägga på mer toluen, vid detta tillfälle tror jag även att jag förtunnat limmet för mycket.

Vid andra tillfället glömde jag av tiden och det räckte att rolla med toluen innan jag lade ihop ytorna med gott resultat. :)

Något hörn har haft dålig vidhäftning så jag har fått bättra med en liten sticka och kontaktlim, nästa gång det händer ska jag försöka reaktivera befintligt lim med ren toluen.

Föregående

Återgå till DIY-forum