Har nån DIYat ACE?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-16 11:31

AP A2.2 använde sig av en NAD-byggd förstärkare. Och det går att använda i princp vilken förstärkare som helst som har en normal uppyggnad med diffsteg på ingången.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-16 12:07

Naqref skrev:AP A2.2 använde sig av en NAD-byggd förstärkare. Och det går att använda i princp vilken förstärkare som helst som har en normal uppyggnad med diffsteg på ingången.

Ja, det var några små rackare va? Fullregister? Undras hur de fick ihop dem, det lär ha varit vanlig 2-ledarkabel mellan stärkare och högtalare, eller hur var det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-16 13:15

Jag köpte en integrerad förstärkare från Yamaha. Det var 1990 och jag hade två 6 liter stativare till...jag tror att Yamaha köpte rätten till ACE tekniken men dom kallade den för YST. Jag var i.a.f. väldigt nöjd med ljudet, trotts det lilla formatet på 6 liter och ett slutsteg på 2 x 100 watt förmådde högtalaren går ner till 20 Hz. Jag minns att man fick sticka in en liten kortkassett på baksidan av förstärkaren när man körde med ACE-teknik. I Yamaha´s proffskatalog så tror jag fortfarande att man säljer ACE högtalare med inbyggda slutsteg. I dag har jag två stycken AP Subwoffer(Bass 2) som jag är mycket nöjd med.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-11-16 16:57

Förstärkare: Nad (Audio Pro A-101)

Högtalarkoppling: xlr

fanns också den lite större modellen 2-5
Senast redigerad av mattepatte(removed) 2004-11-26 19:50, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2004-11-16 21:44

-76 kan ju stämma, förmodligen var det någon KTH-praktikant inblandad, vi hade några sådana. Så här såg det medföljande slutsteget ut, det ersätter (den streckade) ampen längst upp till höger. Med +/- 40V kan det kanske ge bortåt 200W i 4ohm, vet dock inte vad trillorna orkar med i ström. Inte särskilt mycket komponenter heller. Förstegen med filter finns också med på schemat.

Bild
Senast redigerad av phon 2011-02-19 17:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-16 22:28

Vicken fuling! Vad säger Morello om det slutsteget??? 8O
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2004-11-16 23:12

Fuling? State of the Art! Blir ännu bättre med några 3055 lr nåt ... 8O Byggtid max tre minuter fritt liggande på köksbordet 8) Kan säkert producera en tjusig horisontell nollgenomgång ...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-25 12:56

Någon som har tips på hur man enklast gör om den koppling Svante har skissat så att den vid högre frekvenser gör så att förstärkaren fungerar somen vanlig lågohmig dito? Helst utan att addera fler komponenter.

Bild

En konding parallelt över det strömkännande motståndet borde vara en lämplig första åtgärd rent intuitivt. Men hur kommer man lämpligast förbi integratorn utan att lägga till en extra opamp?

4st opampar plus en effektopamp är ju en bra mängd. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-26 16:26

Naqref skrev:Någon som har tips på hur man enklast gör om den koppling Svante har skissat så att den vid högre frekvenser gör så att förstärkaren fungerar somen vanlig lågohmig dito? Helst utan att addera fler komponenter.

Ingen?

Med komponenter menar jag naturligtvis aktiva dito. Passiva är ju troligen nödvändiga att pilla dit några extra.

Jag har ju caddprogget igång förtusan.. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-26 16:43

Hmm, nej det där är knepigt och tål nog lite tänk. Gjorde inte audio pro det i den där lillehögtalaren? Hmmm.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-27 12:49

Mjo min misstanke är att AP gjorde så i sina små högtalare.

Om man tillåter sig att addera en opamp till så kanske man kunde köra med en första ordningens hp funktion i en inverterande koppling som går parallellt med integratorn och som kopplar med ett motstånd till strömsummeringspunkten precis före effektopamapen. Då kunde man lägga in en buffert före alltihop så kan man köra med tre dubbla opampar. Detta tillsammans med en konding parallellt över strömavkänningsmotståndet kanske fixar biffen?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-27 13:19

Ja, jag tänkte så också, men jag tror att man också måste se till att de andra återkopplingarna kopplas bort vid höga frekvenser.

Jag funderade en stund på om man inte skulle tänka i det ekvivalenta schemat (som visar förstärkarens utimpedans) i stället och ordna ett delningsfilter där på nåt sätt och sedan återsyntetisera kretsen. Hmmm....

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2004-11-27 14:08

Måste man köra de högre banden genom strömavkänningsmotståndet, dom kan väl gå direkt mot jord?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-27 16:33

phon skrev:Måste man köra de högre banden genom strömavkänningsmotståndet, dom kan väl gå direkt mot jord?

Hehe, ja parallellkoppla det då med en konding på... Ehh... 4000 uF om vi antar 0,1 ohm och 400 Hz brytfrekvens. :lol: :wink: Eller du kanske menade att diskantelementet ska få gå direkt mot jord? :oops: Annars är det nog lättare att ordna i första opampen efter strömkänningsmotståndet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-27 17:04

Svante: Om man tänker sig motståndet så går vänsterut ( :!: ) från strömavkänningsmotståndet och att det kanske är på 2kOhm så kan man ersätta det med två seriekopplade motstånd på 1kOhm vardera. Mellan dessa så kan man ha en konding ner mot jord på kanske 1uF... lite rimligare värde kanske? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-27 19:46

Ja, eller bara en konding i parallell med motståndet i samma opamps återkopplingsslinga.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-27 20:51

Svante skrev:Ja, eller bara en konding i parallell med motståndet i samma opamps återkopplingsslinga.

Eller en kombination för lite branater funktionsövergång från ace till normal drift.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-27 22:44

Ja, fast man sk nog komma ihåg att det är i en återkopplingsslinga, och branta filter i en sån ger nog lätt självsvänging. Frågan är om det ens blir stabilt med kondingen. Man måste nog gräva ner sig i det där för att få veta. Hmm...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2004-11-27 23:46

Svante skrev: Hehe, ja parallellkoppla det då med en konding på... Ehh... 4000 uF om vi antar 0,1 ohm och 400 Hz brytfrekvens. :lol: :wink: Eller du kanske menade att diskantelementet ska få gå direkt mot jord? :oops: Annars är det nog lättare att ordna i första opampen efter strömkänningsmotståndet.

Jag är nog inte helt vaken, men om nu effektOPen skall köra 20 till 20k så måste man väl ha nåt passivt runt elementen? Spole i serie med basen och konding i serie med resten. Kanske nåt mer än så beroende på hur brant man vill ha det.

Jag tänkte då att mellan och högre inte behöver gå genom 0.1-motståndet utan direkt mot jord. Då slipper man filtrera bort dom i återkopplingen. Eller, antagligen blir det en kombination av båda.

Enkelt att bara filtrera runt OPen i återkopplingen, men det innebär ju inte att man slipper passivt filter. Även om högre frekvenser filtreras bort i OPen så hörs dom i högtalaren, resp lägre frekvenser går ut i mellan och högre. Om man nu skall ha en och samma effektOP .

Är jag helt ute och ... :?: :oops: (kollar däcken ... ) 8O
Senast redigerad av phon 2011-02-19 17:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-28 00:18

Nej, som du säger verkar ju det ett vettigt sätt om man nu ändå ska dela passivt vid elementen. Anledningen att jag funderar på att föra in det i ACEn är att jag tror (hörsägen, dock) att audioproarna bara hade två ledare mellan förstärkare och högtalare. Jag vet inte varför, men man kan ana att någon på audio pro har funderat tidigare och kommit fram till att det var ett bra sätt.

Användarvisningsbild
Jacob

Inläggav Jacob » 2004-11-29 23:19

Hejsan,

Angående att göra en "ACE-bass" koppling som fungerar för höga frekvenser så har en man vid namn Göran Hahne gjort en sådan, och patenterat den. Men det hindrar ju inte att göra den som DIY. :D

Kolla in US Patent 4797933. Kan maila den i PDF till intresserade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-29 23:26

Jacob skrev:
Kolla in US Patent 4797933. Kan maila den i PDF till intresserade.

Maila gärna :)
anders@naqref.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-21 21:00

Har just byggt in ACE i min simulator, och lekt lite. Så här kan det bli med två SLS213 i en 40 liters låda.

Bild

Kurvor uppifrån och ner: Max utnivå @1m 2pi, Tonkurva, Spänning från förstärkaren vid max utnivå, spänning från förstärkaren vid den svarta tonkuvan.

Jag har tänkt mig att mata den med två 3886or, en för vardera elementet. Det kan tyckas klent, men i hela området 26-62Hz är det faktiskt xmax som begränsar. Man skulle kanske kunna brygga, men det blir så knepigt med strömkänningen då.

Basreflexröret är ett problem, avstämning till 20 Hz i en 40 liters låda ger via naturlagarna ett relativt långt rör. Man måste nog göra nåt speciellt här.

Användarvisningsbild
Jacob

Inläggav Jacob » 2004-12-23 00:47

Läste i Hifi & Musik i nån test av en Audio pro sub att elementet användes som generator vid lägre frekvenser ~20-50Hz och att basreflexporten skulle sköta typ resten upp till 100Hz... Har för mig att jag såg nåt liknande i High Fidelity på nån av deras mätningar.

Det verkar lite underligt men så finns det ju heller inte så stor chans att en basport avstämd till ~25Hz skulle få plats i en ~35x35x35cm kub. Såg en genomskärning på en audio pro sub och basreflexröret var ett normalt plaströr, inget svängt eller böjt rör.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-23 01:26

Jacob skrev:Läste i Hifi & Musik i nån test av en Audio pro sub att elementet användes som generator vid lägre frekvenser ~20-50Hz och att basreflexporten skulle sköta typ resten upp till 100Hz... Har för mig att jag såg nåt liknande i High Fidelity på nån av deras mätningar.

Det verkar galet. Typiskt för ett basreflexsystem är att porten strålar vid de lägsta frekvenserna och att elementet strålar vid högre frekvenser.
Jacob skrev:Det verkar lite underligt men så finns det ju heller inte så stor chans att en basport avstämd till ~25Hz skulle få plats i en ~35x35x35cm kub. Såg en genomskärning på en audio pro sub och basreflexröret var ett normalt plaströr, inget svängt eller böjt rör.

OK, jag har sett andra, där röret är krokigt. Men mycket riktigt är det omöjligt att förena liten lådvolym, låg avstämning och hög utnivå med ett basreflexsystem. Man kan komma en bit extra om man gör porten trängre på mitten och rundar kanterna ordentligt (både in- och utvändigt), men i extremfallen får man ta till slavbas.

Användarvisningsbild
Jacob

Inläggav Jacob » 2004-12-23 02:05

Ja, det verkar galet, men när två tidningar publicerar liknande resultat tänkte jag att det kanske finns nån reson bakom det. Kan fösöka hitta tidningarna där det publicerades. Tror det rör sig om både B1.35 och B2.27.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2004-12-26 22:03

Rev-enginerade min B2.27 lite idag, den ser ut så här. 36 bruttoliter låda och 16,7 nettoliter med port, stärkare och magneter borträknade. Material 16 mm HD-board, pianolackad.

Bild

Porten är dia 48mm insida och 215 mm lång inkl avslutningar. Dom senare är rätt flacka i början, om jag räknar bort 2 x 10 mm så blir avstämningen runt 38 Hz.

Bild

Stärkaren är egentliga anledningen till att jag tog isär den, det var lite brum från suben som visade sig komma från skramlande transformator. Det hela ser rätt omodernt ut, ungefär som steget jag publicerade tidigare. Ritar nog upp det när jag ändå har det framför mig.

Bild

Själva elementen är på 6,5" med Sd på 130 cm^2, resten får jag mäta när jag kommer till jobbet nångång på nyåret. Dom väger 1,25 kg styck och liknar nåt P17 från Seas eller så. Magneten är 100 mm i dia. Kanske nån som vet mer?

Bild

En höftad analys ger inte alls det resultat jag trodde, men dom låter uppenbarligen mer än vad den plotten visar. Skall bli kul att fortsätta övningarna, man lär sig hela tiden.
Senast redigerad av phon 2011-02-19 17:28, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-26 22:38

phon skrev:Rev-enginerade min B2.27 lite idag,

Intressant! Vilka delar är orginal-audiopro? Elementet ser jag (är det inte två?), förstärkaren (har du ändrat nåt?), mer?

Edit: nu ser jag ju att förstärkaren verkar rätt genom-DIY... :lol: Är det efter originalritningen, eller är det egen dimensionering?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2004-12-26 23:08

Nejnej, det här är helt igenom original AudioPro, jag har inte ändrat nånting! Jag tog isär, plåtade och la ut på faktiskt.se Längre än så har jag fortfarande inte kommit, lådan ligger här på bordet bredvid mig. Kan ta lite närbilder om du vill se nåt speciellt.

Matade in din låda med SLS'erna i min SpeakerShop, fick väl ingen riktig ordning på det heller :oops: Kan man få nän ledtråd på de ACE'ade värdena du satte på elementen? Jag antar att dom går i PP a' la den gamla originallådan?
Senast redigerad av phon 2004-12-26 23:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-26 23:14

Vad lattjo, jag lurades av de gulbruna kretskorten. Är låda och port också original?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum