Nu har jag skrotat hela hifimappen på Flickr, så den här tråden blir dessvärre lite rumphuggen

. Detta kompenseras med lite ny info om senaste versionen

.
Alltså, högtalaren jag snickrade ihop förra året ser ut så här:
Impedansmätningar visade tidigt en artefakt i trakten kring 140 Hz. Mer dämpull runt elementet samt ffa täckande toppskivan inne i lådan reducerade, om än inte eliminerade, detta problem enl nedan:
Delningsfiltret har moddats några vändor och ser nu ut så här:
Individuella LP- och HP-responser vid en 1m:
Diskanten faller akustiskt 6dB/okt ned emot delningen vid 2.2 kHz och faller sedan någonstans mellan 3:e och 4:e ordningens akustisk därunder (ca 20 dB/okt). Basen rullar av -12 dB/okt ovan delningen.
Horisontalspridning; röd kurva är 30 grader, blå on axis (1m till miken):
Urfasning (ja, någorlunda iaf...) vid delningen när diskanten polvänds - diskantbaffeln 25mm bakom basbaffeln (1m):
Närfältsmätning av basen (i baffelplanet), fb=30 Hz:
Tja, det var nog allt vad gäller denna högtalare tror jag. Denna version presterar klart bättre än vad tidigare filtervarianter medgivit. Det går nog klämma ut en gnutta till välljud med vidare filterpulande, men jag kommer istället att förlägga det pulandet till ett annat projekt (mer om det senare).
Slutligen, ritningarna (pdf) då det begav sig kan man tanka ned härifrån:
http://user.faktiskt.io/Mr_Ekan/30L/
För att förbättra luftflöde mellan element och port skulle jag reka att ta ur lite större hål i stagen, att lämna kanske 25mm runtom ist för 40mm.
O&O
//Ekan