Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Jag är så himla peppad! Det här kommer att bli värdens bästa högtalare.
Här är en mätning på samma element i en modifierad högtalare med 1/3-oktav smoothing.
http://i836.photobucket.com/albums/zz28 ... 1279411605
Så möjligheterna finns och detta med ett andra ordningens lp och första ordningens hp.
Pep, pep.
celef skrev:kanske, beror på hur du hanterar mätningarna och simuleringarna, å det svarar du nog själv bäst på
celef skrev:men visst önskar man att tonkurvorna såg lite annorlunda ut, men det fixar du väl till
peetwa skrev:
Jag tänker mig en designprocess där mäter och långtidslyssnar för att få en uppfattning om hur baffelbredd, baslösning/lådstorlek, isoleringsmaterial. På detta sätt hoppas jag med hjälp av magkänsla kunna hitta ett utkast som jag sedan kan börja lyssna på hur lp-filtret/baffelstegsfiltret skall utformas för att få ett neutralt 100-1000 hz område. Förhoppningsvis kan denna lösning med hjäp av ett enklare filter typ andraordningens icke textboks hp och lp fås att integrera med diskanten utan trick eller speciallösningar. Om jag inte finner en lösning så får jag väll återvända till testlådan och se om det finns en annan uppsätning utgångsvärden som kan leda till neutralt midbas och mellanregister och tillåter ett enkelt filter. Och så får man väll snurra så tills det går i lås.
Typ så förväntar jag mig att arbeta. Eller i korthet.
Lyssning med mätstöd => beslut baserat på magkänsla => visualisera med simulering => utvärdera/trimma in med mätning => utvärdera med lyssning
I nuläget så finns inte AC eller VC med i min designprocess. Men ju mer man vet desto komplexare blir den. Skulle inte förvåna mig om min önskan om ett enkelt filter kommer att tvinga mig att ta hänsyn till minst AC direkt eller indirekt.
peetwa skrev:Ja, min designprocess är nog inget skolboksexempel på vetenskaplig stringens eller hur det bör gå till. Men jag har landat de projekt jag företagit mig än så länge (minus ett par pa-högtalare men det är en annan historia).
Jag mäter ljudtryck med tombstone och jämför sedan med fasen m.m. i fullversionen av basta. Jag har således ingen integrerad lösning. Men som jag ser det har jag tillgång till långt kraftfullare verktyg än vad högtalarkonstruktörer hade i mitten på 80-talet och det gick ju att bygga högtalare innan dess.
peetwa skrev:Jag kommer kunna mäta AC. Har man någon praktisk nytta av detta när jag gör filtret?
diesel skrev:peetwa skrev:Ja, min designprocess är nog inget skolboksexempel på vetenskaplig stringens eller hur det bör gå till. Men jag har landat de projekt jag företagit mig än så länge (minus ett par pa-högtalare men det är en annan historia).
Jag mäter ljudtryck med tombstone och jämför sedan med fasen m.m. i fullversionen av basta. Jag har således ingen integrerad lösning. Men som jag ser det har jag tillgång till långt kraftfullare verktyg än vad högtalarkonstruktörer hade i mitten på 80-talet och det gick ju att bygga högtalare innan dess.
Det var inte meningen att verka negativ (om du nu uppfattade det så), jag bara kommenterade det, för mig, självklara att beakta AC vid högtalardesign.peetwa skrev:Jag kommer kunna mäta AC. Har man någon praktisk nytta av detta när jag gör filtret?
Ja, du har nytta av att veta AC!
AC styr fasbeteendet såtillvida att om du kan mäta AC kan du också få koll på den individuella skillnaden i fas mellan elementen.
Har du 90 graders fasskillnad mellan elementen mätt utan filter så ska ju helst filtret "vrida tillbaka" dessa 90 grader för att fasen mellan elementen ska stämma överens vid delningsfrekvensen, om designmålet är att elementen ska jobba i fas vid delningen dvs.
Om du vill rikta loberna på något annat sätt än rakt fram ska du naturligtvis se till att filtret fasvrider annorlunda, xdir visualiserar detta på ett mycket tydligt sätt.
skrutten skrev:Jag arbetar utifrån den fas som erhålls vid mätning av elementen i en riktig låda. Att mäta ngt exakt AC, det känns som en omväg - för det jag bygger iaf. Detta hindrar inte från att en få perfekt sömlös delning mellan elementen om man så vill.
skrutten skrev:Jag arbetar utifrån den fas som erhålls vid mätning av elementen i en riktig låda. Att mäta ngt exakt AC, det känns som en omväg - för det jag bygger iaf. Detta hindrar inte från att en få perfekt sömlös delning mellan elementen om man så vill.
peetwa skrev:skrutten skrev:Jag arbetar utifrån den fas som erhålls vid mätning av elementen i en riktig låda. Att mäta ngt exakt AC, det känns som en omväg - för det jag bygger iaf. Detta hindrar inte från att en få perfekt sömlös delning mellan elementen om man så vill.
Jag kollar på fasen utifrån hur det summerar i delningen på den riktiga lådan.
Jag har dock en mycket stor respekt för hur svårt det är att göra delningsfilter. Så jag lämnar alla dörrar öppna.
celef skrev:jag ser ingen nytta med att veta den exakta positionen för ac annat än för simuleringar med minimum fas
celef skrev:peetwa skrev:skrutten skrev:Jag arbetar utifrån den fas som erhålls vid mätning av elementen i en riktig låda. Att mäta ngt exakt AC, det känns som en omväg - för det jag bygger iaf. Detta hindrar inte från att en få perfekt sömlös delning mellan elementen om man så vill.
Jag kollar på fasen utifrån hur det summerar i delningen på den riktiga lådan.
Jag har dock en mycket stor respekt för hur svårt det är att göra delningsfilter. Så jag lämnar alla dörrar öppna.
jag hade oxå en väldig respekt för delningsfilter, men man blir vis av erfarenhet, nu när jag har en fungerande modell är det nästan sjukt enkelt att få det bra, men det är irriterande svårt att hitta vettiga element
celef skrev:komjugatlänkar tycker jag fungerar bra att fintrimma tonkurvan med, men man ska då kanske inte kalla dem för konjugatlänk utan bara rc-led kort å gott
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 234 gäster