Projektarbete: Golvhögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2011-02-14 23:00

Har tänkt på det lite och en spoles resistans betecknas XL medans ett motstånds betecknas R. Därför borde det inte fungera att koppla ett motstånd i serie? Rätta mig om jag har fel.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-02-14 23:55

Spolars reaktans betecknas XL. Reaktansen är det frekvensberoende motståndet i en spole.
Spolar har även ett likströmmotstånd som betecknas R. Resistansen utgörs
enbart av förlusten i koppartråden medan reaktansen som sagt varierar med frekvensen.
Plussar man resistansen och reaktansen får man impedansen.

Nu är det länge sedan jag läste ellära, men jag vill minnas att fasförskjutningen
minskar om du kopplar en resistor i serie med en spole. Vad det innebär i ditt
fall övergår mitt förstånd, men det finns det säkert någon som kan svara på.

För beräkning av reaktansen kan man använda sig av XL=2*pi*f*L
Det motstånd som uppges för spolar är alltså resistansen och inte reaktansen.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-02-15 00:34

Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2011-02-15 18:53

Bild

Note: The DCR of L4 needs to be included in the selection of the R5 resistor. In other words, if the DCR of L4 is one ohm, R5 should be 6 ohms.

Så skriver zaph. Betyder det att det fungerar?

Finns det en reaktans i en likströmskrets?

En av spolarna ska vara på 0.7mH och 0.41ohm.
Bild

Som ni ser i denna impedanstriangel så påverkas fasförskjutningen (vinkeln) och spolens impedans, av resistansen i spolen.
Därför måste man ha rätt värde i spolen från början?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-02-15 19:14

ErikN skrev:Som ni ser i denna impedanstriangel så påverkas fasförskjutningen (vinkeln) och spolens impedans, av resistansen i spolen.
Därför måste man ha rätt värde i spolen från början?

Och du har ju nu själv ritat upp en bild som visar att det fungerar att lägga till en yttre resistans. Vad är problemet?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-02-15 19:20

Som Zaph skriver så anpassar du R5 efter DCR på L4.

Alltså som skrutten redan skrivit. Ja, fasförskjutningen påverkas av totala DCR,
i fallet L4 så ska DCR vara 7 ohm. Hittar du då en spole på 4 ohm så behöver
du alltså ett motstånd i serie på 3 ohm för att totala DCR ska bli 7 ohm.
DCR av L4 kan alltså variera, seriemotståndet ser till att totala DCR oavsett blir 7 ohm.

För att få ett handfast exempel med din 0,7mH 0,41ohm spole så se på denna spole:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8628
Resistansen är på 0,28 ohm, du seriekopplar en resistor på 0,13ohm och får
således DCR på 0,41ohm.

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2011-02-15 20:39

Blir osäker när lärare och faktiskt säger olika saker. :)

Det är ju i spolen fasförskjutning och allt annat sker och spolens värden påverkas även av tråddiameter (resistans) , blir det verkligen samma sak när man lägger till ett motstånd utanför spolen?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-02-15 20:57

ErikN skrev:Blir osäker när lärare och faktiskt säger olika saker. :)

Det är ju i spolen fasförskjutning och allt annat sker och spolens värden påverkas även av tråddiameter (resistans) , blir det verkligen samma sak när man lägger till ett motstånd utanför spolen?

Om du förlänger R vektorn med ett yttre motstånd eller tunnare tråd i spolen kvittar. Det blir ju samma sak - din bild "impedans triangeln" visar detta så tydligt.
Men jag skulle nog ha ritat som Wikipedia länken visar, bara för att det skall framgå skillnaden i fasläge mellan XL och R på ett korrekt sätt.

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2011-02-15 21:56

Ok, tack för hjälpen! :)

Ska räkna på filterkostnad nu så får man sig en uppfattning på hur mycket det här projektet kommer att kosta.

Hur tjock tråd bör man ha i spolen? 1.275 mm2 är ju bra mycket billigare än 2.1 mm2.

EDIT: Nu har jag kommit till ett problem. Spolen L10 ska vara på 4.0mH och 0.21ohm. Den billigaste spolen på europeaudio med det mH värdet är på 0.79ohm.
Hur löser jag det?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-02-15 23:13

Du kan ju gå på en 3,9mH med järnkärna eller en 3,9mH av annan sort och linda på ngt extra varv själv.

Eftersom jag konstruerat en högtalare som väldigt mycket liknar denna så gissar jag att 4.0mH spolen kan man fuska med mer än dom andra värdena och 3,9mH är ju bara 2,6% bort.

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2011-02-16 11:08

lautspechershop.de finns det delningsfilter med vettiga priset tycker jag.

kolla här:
http://lautsprechershop.de/hifi/coils_en.htm

1mm^2 tråden, samt "i-Punkt© coils" med järnkärna verkar ha hyfsat bra värden.

(Ska du beställa element från europe-audio eller hifikit kanske det blir billigare att köpa filterprodukter därifrån iofs)

Användarvisningsbild
Ulew

Inläggav Ulew » 2011-02-16 15:09

Jag funderar också på att bygga Waveguide TMM (när man har lite mer kosing än just nu) och funderar på hur du ska göra med waveguiden? Det verkar inte gå att beställa till Sverige från MCM (som tillverkar dem), men jag har iofs inte mailat och frågat. De kanske kan skicka om man ber snällt. Annars får man fixa den på annat vis.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-02-16 15:50

undra hur MCM-varianten skiljer sig från denna http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5216 kan ju kanske vara ett alternativ
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Ulew

Inläggav Ulew » 2011-02-16 17:22

Jag hittar inte några tillräckligt detaljerade ritningar av WG-300 för att kunna avgöra om det går att använda den rakt av, men den är iaf hyfsat lika i totaldiameter och diametern över "hålet" där diskanten ska sitta.

Någon som sitter på några spännande mått på WG-300?

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2011-02-16 20:43

I-1006 3.9 0.24 1.32 340 W 130 x 46 EUR 17,80

Hittade den på http://lautsprechershop.de/hifi/coils_en.htm

Det är en spole med järnkärna.
Ohm värdet avviker 14% mot vad det ska vara. Kommer det göra någon speciell skillnad?

Waveguiden är det stora problemet och verkar vara svår att hitta, har mailat MCM men de svarar ju aldrig... Det skulle vara tråkit om bygget inte blev av pga waveguiden...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-02-16 20:50

Om det kniper så skulle jag nog kunna ta fram ett filter som funkar utan wawegiude.

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2011-02-16 21:02

http://www.troelsgravesen.dk/CA18RNX.htm

Ett högtalare som är väldigt lik zaphs, om den nu skulle knipa med waveguiden. Annars kan 3way classic vara ett alternativ om den nu inte blir för dyr.

Ska skriva till europe audio och se om dom kan ta hem ett par waveguides till mig. :)

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2011-02-23 19:59

Kommer nog fixa frakten av waveguiderna via www.myus.com eller www.usps.com. Någon som har erfarenhet utav dessa eller tips på andra?

Är det några här på faktiskt som är intresserade utav ett par waveguider? Kan i så fall beställa några extra och dela upp fraktpriset. :)

Och frågar igen: Kommer det göra någon betydande skillnad om Ohm värdet på en spole avviker 14%?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-02-23 20:03

Jag har använt mig av JetCarrier ett par gånger, det har funkat bra och
deras priser är helt ok. Ingen erfarenhet med ovannämnda leverantörer.

Användarvisningsbild
Ulew

Inläggav Ulew » 2011-02-23 20:30

Jag är intresserad av ett par waveguides! Hur mycket tror du frakten kommer landa på?

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2011-02-23 23:15

JetCarrier ser riktigt bra ut. Vad jag förstår så kostar det 275kr för 2-5kg paket, från USA till Sverige. Vet inte om det ingår "mailbox" i det priset. Sen tillkommer såklart frakt från MCM till JetCarrier. Kommer skicka med båt då jag inte har bråttom. Enligt JetCarrier tar det i snitt 24dagar innan paketet är i hand på kunden.
Senast redigerad av ErikN 2011-02-24 20:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2011-02-24 20:23

Priser på jetcarrier, verkar vara inkl "mailbox":

Vikt (kg) Volym (dm3) Pris SEK
< 2 kg < 10 179 *
2 - 5 kg 10 - 35 275 *
5 - 70 35 - 70 295.00

* dom två minste produkterna (under 2 och under 5 kilo) är inkl levering til ditt postkontor.

Mail från MCM om vikt och storlek på waveguids:

They weigh 4 lbs=1.82 kg each. The box size of each speaker is 7x7x3.

Frakt från MCM går väll på ca en hundring beroende på hur många jag beställer.

Ni som är intresserade kan skriva i tråden.

Användarvisningsbild
Ulew

Inläggav Ulew » 2011-02-24 20:44

Jag är intresserad av ett par, och det spelar ingen roll hur lång tid det tar, eftersom jag inte tänkt bygga än på länge.

Användarvisningsbild
urban

Inläggav urban » 2011-03-02 21:44

Tänkte komma med ett förslag på ett högtalarbygge som om du inte redan bestämt dig för vad du ska bygga kanske passar eller kanske inte passar ! Det är i alla fall Valutronics SQ-200 jag talar om.
Ett färdigt kitt med alla element och delningsfilterkomponenter.
Nackdelarna med detta är:
- Spräcker prisgränsen - grejorna kostar lite drygt 5200:- sist jag kollade, sedan tillkommer lådmaterialet.
- Lådan är stor, 208 liter ! WAF-faktorn är inte överväldigande :cry:
Sedan är det bara fördelar ! :D
- Hög känslighet, Valutronic anger en känslighet på 90 db men den är i verkligheten mer kring 96 db. Vet inte varför Valutronic anger känsligheten som 90 db ? Spelar på mina med 2X6 Triodwatt och det räcker till och blir över !
- Två-vägare fast det är fem element per låda, en diskant plus fyra bas/mellanregister, vilket borgar för ett inte alltför komplicerat delningsfilter.
- fungerar i princip som en linjekälla, vilket gör att ljudet inte tappar i styrka så lätt - det låter ungefär lika högt tre meter från högtalaren som en halvmeter från den samma !
-går djupt i basen - med LTS 0-120 hertz-testskiva så ger den full nivå vid ganska prick 23 hz !! - med reservation för rumspåverkan, men denna basnivå har den påvisat i två olika rum (12m2 resp 18m2)
- beroende på kvaliteten på källan så får musiken ett hiskeligt gung ! :D En sagolik spelglädje :lol:
- jag upplever mina som att dom är hiskeligt spelglada men ändå som oerhört analytiska - detta menat på ett positivt sätt !
Med analytiska menar jag att dom väldigt lätt visar på skillnader mellan komponenterna som matar dom !
Ju bättre källa desto bättre låter det !
- och låter bra GÖR det ! Har inte jämfört dom på plats med så många andra färdigbyggda högtalare. Men nu senast var det mot ett par Dynaudio Focus 140 - nypris 19000:- som dessa SQ-200 körde i åttor kring. Använde då Audio Research för- och slutsteg. Så källan var helt OK.
Har faktiskt även jämfört dom mot Ino Audio Pip här hemma och fast Pip är en väldigt trevlig låda så var den inte alls så homogen och spelglad som SQ-200.
Har annars lyssnat på många högtalare i olika Hifi-butiker och inte hört något som gjort att jag känt att mina burkar saknar något. Detta med reservation för det okända med att lyssna i butiksmiljö/lyssningsrum.
Hur som helst, Valutronic SQ-200 rekommenderas !

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2011-03-02 23:44

Kul att du hittat något som passar dig :)

Om jag skulle välja utan att lyssna på varken WG-TMM eller SQ-200, vilket man egentligen inte borde, skulle jag nog välja zaph framför valutronics.

Känsligheten ligger nog inte speciellt mycket högre än 90dB heller, då diskanten har ca: 92dB känslighet.

Användarvisningsbild
urban

Inläggav urban » 2011-03-03 07:37

hur känsligheten beräknas vet jag inte så mycket om, det var en bekant som förklarade matematiken !? Förstod inte så mycket av det teckniska. Det var invecklat !! Där även effekten av att det är en linjekälla spelar in.
En stor del för mig av det med känsligheten är hur jag upplever den.
Jämfört med en annan högtalare som har en känslighet på 90 db så upplever jag SQ-200 som spelandes markant högre vid samma volympådrag.
Varför skulle du välja Zaph före Valutronics måste jag få fråga ?
Förutom för det uppenbara - storleken på lådorna. Det är inte något som dom allra flesta sambos vill ha i vardagsrummet. Och kanske inte dom allra flesta Hifi-entusiasterna heller.
Medges - detta är ett format för dom som prioriterar välljud före det estetiska 8)

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2011-03-03 08:32

Här är en som har gjort ett eget verktyg för att fräsa waveguiden http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=36219
Skulle bli väldigt snyggt när den är en del av baffeln.
/Kristian

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-03-03 10:10

urban skrev:hur känsligheten beräknas vet jag inte så mycket om, det var en bekant som förklarade matematiken !? Förstod inte så mycket av det teckniska. Det var invecklat !! Där även effekten av att det är en linjekälla spelar in.
En stor del för mig av det med känsligheten är hur jag upplever den.
Jämfört med en annan högtalare som har en känslighet på 90 db så upplever jag SQ-200 som spelandes markant högre vid samma volympådrag.
Varför skulle du välja Zaph före Valutronics måste jag få fråga ?
Förutom för det uppenbara - storleken på lådorna. Det är inte något som dom allra flesta sambos vill ha i vardagsrummet. Och kanske inte dom allra flesta Hifi-entusiasterna heller.
Medges - detta är ett format för dom som prioriterar välljud före det estetiska 8)

handlar väl mera om seriousitet. Problemet med valutronic är att man inte vet något om vilken kompetens som ligger bakom utvecklingen av högtalarna. De presterar inga mätkurvor tex så att man kan bedöma kvalitén.
Sen finns det vissa kommenterar i texten som inte bidrar till känslan av seriositet. Som tex att exemplet på SC-200 på sidan visar en högtalare där man placerat diskanten annorlunda mot konceptet. Kommentaren är:
Han har gjort dem en bra bit djupare och i stället smalare än vad vi gjort på våra ritningar, och placerat diskanten ”ett steg ner”, vilket är en ren designfråga, det påverkar inte ljudkvaliteten.

vilket är helt felaktigt. Ändrar man baffelbredden och elementens placering på denna kommer det obönhörligen påverka ljudet. Diffraktionen blir annorlunda beroende på placering men även hur loberna riktas påverkas av hur elementen sitter i förhållande till varandra.

Zaph har dokumenterat goda kunskaper och presenterar sina byggen på ett betydligt mer seriöst sätt. Därmed så är det också enklare och mer "riskfritt" att rekommendera Zaphs byggen snarare än Valutronics.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2011-03-03 12:30

Valuetronics högtalare verkar vara mer eller mindre ihopslängda utan destumera utveckling bakom. Beskrivningen på hötalarna är emellanåt lite konstiga.
Hemsidan känns lite -90tal.

Men jag har aldrig hört en valuetronic högtalare så de kan vara hur bra som helst.

De flesta som har byggt valuetronic högtalare verkar vara mycket nöjda.
/Kristian

Användarvisningsbild
urban

Inläggav urban » 2011-03-03 22:18

Kan hålla med om att detta att inte prestera några mätningar på byggsatserna inte är helt seriöst.
Antagligen är väl dom flesta Valutronic-byggsatserna likvärdig vad gäller frekvensgång och impedansvariationer med dom flesta andra högtalare men det vet vi ju inte !?
Har tidigare byggt Valutronics VH-1 och SQ-50 varav VH-1 var lättdriven och "trevlig" men färgade ljudet rätt så duktigt! SQ-50 var korrekt och mycket trevlig men saknade botten om än den frekvensmässigt gick ner till under 30 hz ( i rum ). Inte för dom stora rummen alltså.
SQ-200 har en fyllig botten - har lärt mig uppskatta denna högtalares kapacitet till "sväng" som jag skyller på just det fina basstödet.
Fötterna går i gång om jag så lyssnar på en kyrkorgel !
Och det är INTE fråga om resonanser i lådorna som detta sväng härrör ifrån som säkert någon vill spekulera i med anledning av den stora volymen. Lådorna är konstruerade av 10mm glasfiber-komposit i rörform.
Detta är alltså inte en renodlad SQ-200 enligt valutronics ritning men även dom tidigare lådorna i 22mm spånskiva hade detta "sväng !
Och som sagt, har någon tex lyssnat på Ino Audio Pip och gillade dom så vill jag lova, utan att kunna garantera (ljudupplevelse är ju subjektivt) är detta bättre ljud för ungefär samma peng.

Känns som att detta börjar vara lite OT från min sida men jag ville bara komma med ett Välljudande alternativ :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum