Moderator: Redaktörer
Note: The DCR of L4 needs to be included in the selection of the R5 resistor. In other words, if the DCR of L4 is one ohm, R5 should be 6 ohms.
ErikN skrev:Som ni ser i denna impedanstriangel så påverkas fasförskjutningen (vinkeln) och spolens impedans, av resistansen i spolen.
Därför måste man ha rätt värde i spolen från början?
ErikN skrev:Blir osäker när lärare och faktiskt säger olika saker.
Det är ju i spolen fasförskjutning och allt annat sker och spolens värden påverkas även av tråddiameter (resistans) , blir det verkligen samma sak när man lägger till ett motstånd utanför spolen?
urban skrev:hur känsligheten beräknas vet jag inte så mycket om, det var en bekant som förklarade matematiken !? Förstod inte så mycket av det teckniska. Det var invecklat !! Där även effekten av att det är en linjekälla spelar in.
En stor del för mig av det med känsligheten är hur jag upplever den.
Jämfört med en annan högtalare som har en känslighet på 90 db så upplever jag SQ-200 som spelandes markant högre vid samma volympådrag.
Varför skulle du välja Zaph före Valutronics måste jag få fråga ?
Förutom för det uppenbara - storleken på lådorna. Det är inte något som dom allra flesta sambos vill ha i vardagsrummet. Och kanske inte dom allra flesta Hifi-entusiasterna heller.
Medges - detta är ett format för dom som prioriterar välljud före det estetiska
Han har gjort dem en bra bit djupare och i stället smalare än vad vi gjort på våra ritningar, och placerat diskanten ”ett steg ner”, vilket är en ren designfråga, det påverkar inte ljudkvaliteten.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 49 gäster