Byggtråd 30L sluten låda.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-13 20:58

Jonka_ skrev:
Piotr skrev:Elementets inmatade parametrar ser ut att vara lite fel men kurvan är dock hyggligt korrekt.

Systemresonansen lär nog hamna över 30Hz dock.

edit: ser nu att Fs ligger strax över 40Hz vilket bör stämma.

/Peter

Okej, ja jag har aldrig kunnat läsa ett sånt här diagram på bra sätt, Vad är det som säger att kurvan ser bra ut osv?

Helt utan room gain och dyligt så presterar den altså 125dB vid ca 30Hz? Eller är jag helt ute och cyklar?

Om jag kollar rätt, så dippar det ganska drastiskt därefter, Kanske något man kan kompensera för så man får lite mer kräm i 20Hz området? Dock så ska den användas som tidigare nämt till musik och jag tänker dela mina stativare runt 60Hz.

rätta mig gärna om jag har fel, har jobbar hela natten och vänder nu på dygnet igen

Sätter man upp och simulerar i bassbox så blir siffrorna lite anorlunda och jag litar inte på basta för den räknar fel på avstämningfrekvenser med ca 5% fel
Och den kommer inte ens att prestera 125db vid 30hz 1 meter .
Du kan få ut 105db vid 30hz i meter och med 2000 watt in i elementet .
Sen blir dom andra siffrorna qtc 0.454 f3db 57.23 jag säger bara lycka till med 125db vid 30hz .

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-13 23:46

Om jag räknar rätt så ger 1.5 liter p-p 123dB vid 100Hz i frifält vilket ger 145dB med golv och vägg (+12dB).

I mitt rum ger akustisk gain ung. samma output vid 25Hz som vid 100Hz.

Sannolikt är det inga problem att nå upp till 125dB @ 30Hz på lyssningsavstånd och några 2000W behövs inte då mitt steg på 78W styr ut elementet nästan helt (+/-20mm).

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-13 23:55

Jonka_ skrev:Okej, ja jag har aldrig kunnat läsa ett sånt här diagram på bra sätt, Vad är det som säger att kurvan ser bra ut osv?

Jag tänkte bara på att frekvensgången ser rätt ut. Annars har jag dålig koll på vad kurvorna i Basta visar.

Helt utan room gain och dyligt så presterar den altså 125dB vid ca 30Hz? Eller är jag helt ute och cyklar?

Se förra inlägget.

Om jag kollar rätt, så dippar det ganska drastiskt därefter, Kanske något man kan kompensera för så man får lite mer kräm i 20Hz området? Dock så ska den användas som tidigare nämt till musik och jag tänker dela mina stativare runt 60Hz.

Om du kollar på mina mätningar så ger rummet ordentligt med gain och det är möjligt att du inte behöver lyfta något alls.

Jag har ju typ +/-3dB från 4Hz till 100Hz om man filtrerar bort peakar och dippar från rumsresonanserna.

/Peter

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2010-12-14 00:26

Piotr skrev:Om jag räknar rätt så ger 1.5 liter p-p 123dB vid 100Hz i frifält vilket ger 145dB med golv och vägg (+12dB).

I mitt rum ger akustisk gain ung. samma output vid 25Hz som vid 100Hz.

Sannolikt är det inga problem att nå upp till 125dB @ 30Hz på lyssningsavstånd och några 2000W behövs inte då mitt steg på 78W styr ut elementet nästan helt (+/-20mm).

/Peter

Det här verkar mycket konstigt... och fel tycker jag.

Man man ju inte räkna p-p för att räkna ut hur starkt man kan spela. Då skulle man ju kunna göra chockvågor med vissa stora baselement, bara de fick spela högre frekvenser :)

Innan slaglängden tar slut kan man väl uppnå sisådär 108 dB vid 30Hz, men då får elementet alldeles för mycket effekt (och distar sannolikt väldigt mkt). Sen tror jag inte att man ska vara så frikostig med att lägga på dB hit och dit.

Sen är väl detta 15(!)" varianten av elementet i talan... och den kan spela 108dB@30Hz, men med tanke på de distsiffrorna tror jag inte att det skulle låta så snajs med en 10".

Mitt långa inlägg för dagen :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-14 01:09

Bele skrev:

Man man ju inte räkna p-p för att räkna ut hur starkt man kan spela.

Har du ett förslag på annan parameter som kan användas för att bestämma ljudtryck för en pulserande kolv? ;)

Då skulle man ju kunna göra chockvågor med vissa stora baselement, bara de fick spela högre frekvenser :)

Eh.. ja?

Innan slaglängden tar slut kan man väl uppnå sisådär 108 dB vid 30Hz, men då får elementet alldeles för mycket effekt (och distar sannolikt väldigt mkt). Sen tror jag inte att man ska vara så frikostig med att lägga på dB hit och dit.

Vad grundar du det på?

Jag har trots allt använt och gjort mätningar på elementet i fråga. Se gärna distmätningar i min byggtråd.

Sen är väl detta 15(!)" varianten av elementet i talan... och den kan spela 108dB@30Hz, men med tanke på de distsiffrorna tror jag inte att det skulle låta så snajs med en 10".

Diskussionen gäller TC 10".

Läs gärna genom min tråd för bättre underlag för diskussion, det känns som du saknar information om elementet i fråga samt grundläggande insikt i relevant fysik.

/Peter

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2010-12-14 02:09

Piotr skrev:
Bele skrev:

Man man ju inte räkna p-p för att räkna ut hur starkt man kan spela.

Har du ett förslag på annan parameter som kan användas för att bestämma ljudtryck för en pulserande kolv? ;)/Peter

Här har jag gått och trott att man måste få en väldans massa parametrar att samspela med varandra för att få en högtalare att spela bra/starkt/djupt, men det är ju tur att någon som du som tydligt har total insikt i relevant fysik för ämnet förklarar för mig att X-max är det enda som räknas! :lol:

Är jag helt OT här eller ville jag få något sagt med mitt inlägg?... Klart jag vill! :)

Du kommer absolut inte få ut 125dB vid 30Hz utan gain... Och nej man kan inte spela 125dB@30Hz "utan problem" som det visst heter.

Får jag bara fråga:
"mitt steg på 78W styr ut elementet nästan helt (+/-20mm)"
Jag antar att du inte delar där nere vid 20-30Hz, så du behöver antagligen kunna spela lika starkt vid... låt säga 60Hz. Hur starkt spelar du då med 78W?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-14 07:01

Ser man på dom simulerade värden i bass box så är det mesta bara en utopi även om man har 12db i väggstöd så blir det bara en utopi små lådor spelar ingen låg bas högt men simulerar man med basreflex så visar elementet var det hör hemma och det är i en bil då det vill ha 18 liter i basreflex och försöker man att gå upp i volym så får man bara ett högre f3db av den oavsett hur man försöker att stämma av den men så här ser en bas ut som spelar mycket infra

Bild

Och det är mät i lyssnings position.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-14 09:56

Heta diskussioner kring detta element, synd att man inte är ägare av mätutrustning så man kunde få svart på vitt sen när den är klar.

Ska svepa en balja kaffe nu sen bege mig ut till snickerit

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2010-12-14 10:21

boom skrev:Ser man på dom simulerade värden i bass box så är det mesta bara en utopi även om man har 12db i väggstöd så blir det bara en utopi små lådor spelar ingen låg bas högt men simulerar man med basreflex så visar elementet var det hör hemma och det är i en bil då det vill ha 18 liter i basreflex och försöker man att gå upp i volym så får man bara ett högre f3db av den oavsett hur man försöker att stämma av den men så här ser en bas ut som spelar mycket infra

Bild

Och det mät i lyssnings position.

Riktigt fin bas! :wink:

OnT:

Kul att du ska börja bygga!

Du kommer nog bli nöjd då det är en bra bas. Den är bara inte övernaturlig :)
Sen är det nog, som du säger, inte sista bygget du kommer göra. Även om du blir nöjd är det väldigt skoj med DIY!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-14 10:40

Bele skrev:Här har jag gått och trott att man måste få en väldans massa parametrar att samspela med varandra för att få en högtalare att spela bra/starkt/djupt, men det är ju tur att någon som du som tydligt har total insikt i relevant fysik för ämnet förklarar för mig att X-max är det enda som räknas! :lol:

Pumpad volym är det enda som har någon betydelse. Förstår inte vad som är så roligt.

Här kommer ett exempel på ett fiktivt 12"-element (tack Svante):

Sd=500 cm2
Xmax=10 mm
f=30Hz
r=1

p=0.05*0.01*30^2*3.14*1.2/(1*1.41)=1.2 Pa

Lp = 20*log10(1.2/0.00002)=95.56 dB

Du kommer absolut inte få ut 125dB vid 30Hz utan gain...

Jag vet inte vad du menar med gain men jag har mer eller mindre rak respons ner till 4Hz i mitt rum utan elektrisk gain eller kompensation.

Och nej man kan inte spela 125dB@30Hz "utan problem" som det visst heter.

Har du läst min tråd?
Jag upprepar: jag har elementet i fråga och jag har gjort faktiska mätningar vad avser frekvensgång och rummets akustiska gain.

Om jag räknat fel ang. max SPL så diffar det nog inte med mer än några fåtal dB.

Får jag bara fråga:
"mitt steg på 78W styr ut elementet nästan helt (+/-20mm)"
Jag antar att du inte delar där nere vid 20-30Hz,

Delar ingenstans.

så du behöver antagligen kunna spela lika starkt vid... låt säga 60Hz. Hur starkt spelar du då med 78W?

Eftersom responsen är i stort sett linjär i mitt rum från 4Hz till 100Hz så betyder det att SPL vid given spänning är konstant. Blanda inte in effekten vilken naturligtvis varierar starkt då man spelar runt systemresonansen med den varierande impedansen.

/Peter

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-14 10:48

Bele skrev:
boom skrev:Ser man på dom simulerade värden i bass box så är det mesta bara en utopi även om man har 12db i väggstöd så blir det bara en utopi små lådor spelar ingen låg bas högt men simulerar man med basreflex så visar elementet var det hör hemma och det är i en bil då det vill ha 18 liter i basreflex och försöker man att gå upp i volym så får man bara ett högre f3db av den oavsett hur man försöker att stämma av den men så här ser en bas ut som spelar mycket infra

Bild

Och det mät i lyssnings position.

Riktigt fin bas! :wink:

OnT:

Kul att du ska börja bygga!

Du kommer nog bli nöjd då det är en bra bas. Den är bara inte övernaturlig :)
Sen är det nog, som du säger, inte sista bygget du kommer göra. Även om du blir nöjd är det väldigt skoj med DIY!

Det kommer bli ett avsevärt lyft för mig, Och känner mig ganska så säker på att detta element kommer prestera mer än tillräckligt...

Satt och skummade igenom Piotr´s BBDB tråd precis och det verkar vara prövat mer än väl.. Undrar va han gör här näst :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-14 10:53

boom skrev:Ser man på dom simulerade värden i bass box så är det mesta bara en utopi även om man har 12db i väggstöd

Du har avsevärt mycket mer stöd än 12dB i ett typiskt boningsrum vid låga frekvenser.

så blir det bara en utopi små lådor spelar ingen låg bas högt

Storleken på lådan har ingen betydelse, endast x-max. Vilken effekt som behövs för viss SPL vid viss frekvens är en annan diskussion.

men simulerar man med basreflex så visar elementet var det hör hemma och det är i en bil då det vill ha 18 liter i basreflex

Nu förstår jag inte? Du har ju läst i min tråd, har du glömt eller läser du endast vissa inlägg? Elementet i fråga presterar extremt bra i ett rum i relativt liten låda dvs. 33 liter.

Skojar du när du nämner 18 liter basreflex? Har du någon uppfattning om dimensioneringen av det röret?

men så här ser en bas ut som spelar mycket infra

Den grafen visar på avsevärt sämre resultat än mina faktiska mätningar visar med elementet som diskuteras i tråden så jag förstår verkligen inte vart du vill komma med dina påståenden.

Jag är iaf. nöjd med 4Hz och tycker det får anses vara bra utsträckning neråt.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-14 11:02

Bele skrev:
Du kommer nog bli nöjd då det är en bra bas. Den är bara inte övernaturlig

Självklart är elementet inte övernaturligt. Varför skulle någon tro det?

Däremot har det en diameter på 21cm om man räknar med halva upphängningen vilket ger Sd på 346kvcm.

Slaglängden är 22mm linjärt enkel väg.

Detta ger en p-p pumpad volym om ca. 1.5 liter linjärt.

Vidare är elementets T/S parametrar närapå idealiska för sluten låda i rum vilket kan ses av mina mätningar där elementet ger en rumsrespons som ligger runt +/-3 dB från 4Hz till 100Hz.

/Peter

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-12-14 11:18

boom skrev:...men så här ser en bas ut som spelar mycket infra

Bild

Piotr skrev:...
Den grafen visar på avsevärt sämre resultat än mina faktiska mätningar visar med elementet som diskuteras i tråden så jag förstår verkligen inte vart du vill komma med dina påståenden.

/Peter

Vad har den där grafen med verkligheten att göra överhuvudtaget?

Ner till 10Hz, OK, det kan jag köpa men 50dB ökning från 12-13Hz ner till 2Hz.

Även om jag inte har alltför stora kunskaper i ämnet skulle jag nog rekommendera en kalibrering av den mätkedjan :!:

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2010-12-14 11:39

Piotr skrev:Pumpad volym är det enda som har någon betydelse. Förstår inte vad som är så roligt.

Här kommer ett exempel på ett fiktivt 12"-element (tack Svante):

Sd=500 cm2
Xmax=10 mm
f=30Hz
r=1

p=0.05*0.01*30^2*3.14*1.2/(1*1.41)=1.2 Pa

Lp = 20*log10(1.2/0.00002)=95.56 dB

Ja jäklar vilket bra element, vid 500Hz klarar det ju av 155dB!
Nej, Pumpad volym är inte det enda som räknas.
(Och nej du har ju inte sagt något om 500, men väl 100Hz, vilket jag ville påpeka var felaktigt. Denna formel ger inte ett korrekt värde för ett element vid 100Hz om man bara tar hänsyn till X-max.)

Jag vet inte vad du menar med gain men jag har mer eller mindre rak respons ner till 4Hz i mitt rum utan elektrisk gain eller kompensation.

Han frågade om han kunde spela 125dB@30Hz utan room gain. Jag svarade: "Absolut inte". Vill du påstå annat?

Har du läst min tråd?
Jag upprepar: jag har elementet i fråga och jag har gjort faktiska mätningar vad avser frekvensgång och rummets akustiska gain

Ja lite. Inte helt grundligt måste jag erkänna :)
Du har dock inte mätt SPL, och innan du har gjort det så förväntar du väl inte att jag ska lite på kalkyleringar jag inte sett... det vore ju dumt :)

Eftersom responsen är i stort sett linjär i mitt rum från 4Hz till 100Hz så betyder det att SPL vid given spänning är konstant. Blanda inte in effekten vilken naturligtvis varierar starkt då man spelar runt systemresonansen med den varierande impedansen.

Det betyder att du även borde spela lika starkt vid 80Hz. Där har du knappt någon gain, och för att spela 125dB då med ett element (som man kan göra "utan problem") behövs 10kW om man tittar på känsligheten för elementet i fråga (Visst, lite mindre då den är placerad vid marken). Han har tillgång till 500W.

Nej nu måste man studera. Kan inte svara på det du kommer bita tillbaka med på en bra stund Piotr :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-14 11:51

Det verkar skilja en del på sättet att räkna rummets bashöjande bidrag.

Då här tänker IÖ: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... t%2002.JPG

Vad jag kan se är bidraget mindre än det Piotr redovisar.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-14 12:09

RogerGustavsson skrev:Det verkar skilja en del på sättet att räkna rummets bashöjande bidrag.

Då här tänker IÖ: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... t%2002.JPG

Vad jag kan se är bidraget mindre än det Piotr redovisar.

Tycker det verkar stämma väl med det jag går efter.

Notera att kurvan startar på +12dB dvs. placering nära golv och vägg.. sedan fås ytterligare 20-25dB neråt infraområdet.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-14 12:21

Bele skrev:Ja jäklar vilket bra element, vid 500Hz klarar det ju av 155dB!

Ja, en kort stund innan det brinner upp pga. den stora effekten som behövs för den slaglängden vid den frekvensen.

Nej, Pumpad volym är inte det enda som räknas.

Jo så är det.

Han frågade om han kunde spela 125dB@30Hz utan room gain. Jag svarade: "Absolut inte". Vill du påstå annat?

Nej, jag har aldrig påstått annat. Vad jag påstår är att under gynsamma förhållanden i ett lämpligt rum så erhålls SPL i närheten av 125dB (give or take några dB). Capish?

Du har dock inte mätt SPL, och innan du har gjort det så förväntar du väl inte att jag ska lite på kalkyleringar jag inte sett... det vore ju dumt :)

?

Det betyder att du även borde spela lika starkt vid 80Hz. Där har du knappt någon gain,

Vid placering vid gräns golv/vägg fås 12dB och med lyssningsplats mot bakvägg fås 6dB. Dra av ett par dB för eftergivliga väggar och vi har 15dB akustisk gain möjligt vid 80Hz.

och för att spela 125dB då med ett element (som man kan göra "utan problem") behövs 10kW om man tittar på känsligheten för elementet i fråga (Visst, lite mindre då den är placerad vid marken). Han har tillgång till 500W.

Tänk om.

Nej nu måste man studera. Kan inte svara på det du kommer bita tillbaka med på en bra stund Piotr :wink:

Du menar att du trollar lite..? ;)

/Peter

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-14 19:40

diesel skrev:
boom skrev:...men så här ser en bas ut som spelar mycket infra

Bild

Piotr skrev:...

/Peter

Vad har den där grafen med verkligheten att göra överhuvudtaget?

Ner till 10Hz, OK, det kan jag köpa men 50dB ökning från 12-13Hz ner till 2Hz.

Även om jag inte har alltför stora kunskaper i ämnet skulle jag nog rekommendera en kalibrering av den mätkedjan :!:

Det här är verkligheten men sen om miken är att lita på.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-14 21:18

Kan ju tänkas att i både Piotrs och booms rum, aggerar väggarna som slavbasar och bättrar på frekvensmätningarna i infraområdet. :wink: :)
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-15 06:54

Piotr skrev:
boom skrev:Ser man på dom simulerade värden i bass box så är det mesta bara en utopi även om man har 12db i väggstöd

Du har avsevärt mycket mer stöd än 12dB i ett typiskt boningsrum vid låga frekvenser.

så blir det bara en utopi små lådor spelar ingen låg bas högt

Storleken på lådan har ingen betydelse, endast x-max. Vilken effekt som behövs för viss SPL vid viss frekvens är en annan diskussion.

men simulerar man med basreflex så visar elementet var det hör hemma och det är i en bil då det vill ha 18 liter i basreflex

Nu förstår jag inte? Du har ju läst i min tråd, har du glömt eller läser du endast vissa inlägg? Elementet i fråga presterar extremt bra i ett rum i relativt liten låda dvs. 33 liter.

Skojar du när du nämner 18 liter basreflex? Har du någon uppfattning om dimensioneringen av det röret?

men så här ser en bas ut som spelar mycket infra

/Peter

1.Har man verkligen det 12 db i stöd då borde basen ligga och bumla ganska duktigt.

2. x-max tar slut vid 35hz på den basen och den volymen.

3. 33 liter sluten men ta en rekomendation på låd volym i basta eller basbox så ser du vad som rekomenderas.

4.långt efter bara den om man stämmer av den lågt men vid bil applikation så brukar man stämma av mellan 45-55hz beroende på att karrosen förstärker runt 12db och det är för att slippa bumelbas och att den fas vrider sig 90 grader och spelar utanför bilen.

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2010-12-15 11:56

För ovanlighetens skull måste jag hålla med "boom" ;)

Är det epic 10 du sitter med?
Värdena ser ut att stämma med den iaf, och även om det inte är exakt det elementet du sitter med så borde det vara snarlikt, och det presterar 103db vid 30hz utan stöd matad med 500w, och där tål den 61W?

För att få 125db i bb6 så måste jag mata den med 80kW...

Okej, jag är ingen expert, men 125db utan väggstöd låter som redigt drömmande..

http://www.ladda-upp.com/bilder/44891/epic10

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-15 12:11

Är också lite skeptisk till siffran 125 dB vid 30 Hz. I en gammal broschyr från Audio Pro över B4-200 anges att 6 Liter behöver flyttas för 117 dB i 2pi. 1.5 Liter som Piotr nämner räcker väl då till 111 dB vid 30 Hz? Lägg på stödet från golv och sidovägg, möjligen 4-5 dB vid 30 Hz i ett normalstort rum 25-30 m3?. 115-116 dB men en bit kvar till 125 dB.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-15 12:19

boom skrev:
1.Har man verkligen det 12 db i stöd då borde basen ligga och bumla ganska duktigt.

Nej varför det? Ett rum ger resonanser ja, men inte när våglängden för frekvensen i fråga är tillräckligt lång i förhållande till de dimensioner som ger upphov till resonans.

2. x-max tar slut vid 35hz på den basen och den volymen.

Det påstående förstår jag inte. Menar du att elementet inte kan pumpa 10Hz vid x-max?

3. 33 liter sluten men ta en rekomendation på låd volym i basta eller basbox så ser du vad som rekomenderas.

Jag bryr mig inte om vad Basta rekommenderar när jag kan dimensioner och mäta mitt system själv. Uppenbarligen är min dimensionering lyckad som kan ses i de mätgrader jag presenterar i min tråd.

4.långt efter bara den om man stämmer av den lågt men vid bil applikation så brukar man stämma av mellan 45-55hz beroende på att karrosen förstärker runt 12db och det är för att slippa bumelbas och att den fas vrider sig 90 grader och spelar utanför bilen.

Är för stunden föga intresserad av bilbas då vi nu pratar om hifi i boningsrum.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-15 12:28

RogerGustavsson skrev:Är också lite skeptisk till siffran 125 dB vid 30 Hz. I en gammal broschyr från Audio Pro över B4-200 anges att 6 Liter behöver flyttas för 117 dB i 2pi. 1.5 Liter som Piotr nämner räcker väl då till 111 dB vid 30 Hz?

Enligt den siffran (117dB i 2pi) så ger 1.5 liter 105dB.

Lägg på stödet från golv och sidovägg, möjligen 4-5 dB vid 30 Hz i ett normalstort rum 25-30 m3?. 115-116 dB men en bit kvar till 125 dB.

Om vi utgår från 2pi och placerar basen mot vägg får närmare 6dB till.. och lyssnaren nära en vägg ytterligare 6dB. De lite mer avlägsna sidoväggarna ger ytterligare gain lite beroende på avstånd och dimensioner.

En placering i ett hörn ger +18dB och lyssnare nära motstående vägg ytterligare 6dB. Långa våglängder får även stöd för de begränsningsytor som inte är dikt mot ljudkälla och lyssnare. Teoretiskt kan man alltså få runt 24-30dB gain och mer vid låga frekvenser men i praktiken finns ju även förluster. Dra bort 6-10dB för förluster och vi har fortfarande 20-24dB gain och det stämmer även i praktiken med mitt rum.

Jag har ju kalibrerad mätmick och återkommer snart med absolut SPL mätning i min tråd.

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2010-12-15 12:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-15 12:35

*195 dB – Maximala ljudtrycksnivån i luft (vid högre tryck blir det
chockvågor)
*180 dB – Kanonskott, trumhinnan spricker
* 120–130 dB – Smärttröskeln
* 105–125 dB – Typiskt högljudd rockkonsert
* 90–115 dB – Typiskt disko
* 80-90 dB – Ofta rekommenderad lyssningsvolym vid musikmixning
* 80–100 dB – Lågmält mindre liveband
* 50–70 dB – Konversation, lyssnarens öra
* 50–60 dB – Restaurangsorl, bakgrundsmusik
* 15–30 dB – Tyst inspelningsstudio, ingen aktivitet
* 0 dB – Hörtröskeln; det lägsta ljud en normalhörande person (18-24 år) kan uppfatta vid 1000 Hz.
* −20 dB – Det lägsta ljudtryck som en hund kan höra

Strävar nog inte efter 130dB vilket som.. Någonstanns kring 90-115 är väll max vad jag kan tänkas ligga någonstanns i nivå..

Mitt rum är på ca 45 kvm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-15 12:46

Piotr skrev:Jag har ju kalibrerad mätmick och återkommer snart med absolut SPL mätning i min tråd.

Bra! Det ser vi fram emot.

Om du nu får ett sådant lysande resultat med dina små basmoduler undrar man varför det ältas om stooora basar och dito lådor i många trådar... Med tanke på att många av oss ska samsas med övriga famlijemedlemmar, då är stort och dyrt inte aktuellt. Kan man lösa det på ditt sätt är mycket vunnet. Jo, även Ino pP-2 är små liksom de Bremen-baserade basmodulerna.

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2010-12-15 13:10

Jonka_ skrev:

Strävar nog inte efter 130dB vilket som.. Någonstanns kring 90-115 är väll max vad jag kan tänkas ligga någonstanns i nivå..

Mitt rum är på ca 45 kvm

Det är sanslöst stor skillnad mellan 90 och 115db.

Min portade exodus 12" bas visar att den spelar ca 115db enligt bb6 utan stöd, och uppmätt med db-mätare visade den ca 126db vid lyssningsposition och strax över 130db i ett hörn. Vid 30hz..

Med risk att idiotförklars...
Räknar jag rätt, om en bas teoretiskt spelar 90db, så behövs 256st såna för att spela 114db?

90db 1bas
93db 2basar
96db 4basar
99db 8basar
102db 16basar
105db 32basar
108db 64basar
111db 128basar
114db 256basar

Samtidigt mata med 256 gånger mer effekt för att driva..

Detta är inte relevant för tråden, men det är en bara teori jag hört som jag vill få klargjord..

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-15 13:13

Jonka_ skrev:Strävar nog inte efter 130dB vilket som.. Någonstanns kring 90-115 är väll max vad jag kan tänkas ligga någonstanns i nivå..

Mitt rum är på ca 45 kvm

Du behöver då bara backa från mätpunkten 1m framför elementet och sätta dig i lyssningssoffan, så besväras du inte nämvärt. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-15 13:15

Beijergard skrev:
Med risk att idiotförklars...
Räknar jag rätt, om en bas teoretiskt spelar 90db, så behövs 256st såna för att spela 114db?

Fel!

För varje dubblering av pumpvolym ökar SPL 6dB.

Öka pumpvolym 10ggr så ökar SPL 20dB.

Öka pumpvolym 100ggr så ökar SPL 40dB.

/Peter

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum